Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Nu är beräkningarna på balansaxel äntligen genomförda, så nu var det läge att CAD:a ihop nåt! Eftersom det är trångt med plats, så måste jag ladda balansvikten med tungmetall. Stål har densiteten ca 7,8 g/cm[SUP]3[/SUP] medan 90W/10Cu har 16,2 g/cm[SUP]3[/SUP]!!! Heavy metal! :rock

 
Det har blivit några timmar framför datorn. Det tar lite tid när man emellanåt måste leta upp hur man åstadkommer olika funktioner, men det är kul! När jag gick i 6:e klass skulle jag bli konstruktör! Det fick bli på hobby-nivå!

:)

Eftersom det bara finns plats för en 11mm bred balansaxel mellan vevskinkorna, så blir tyvärr diametern stor (för att åstadkomma rätt "obalans"). Vevhuset har inte så tjocka väggar, så utbyggnaden med balansaxeln måste svetsas fast. Eftersom de främre motorfästena sitter just där balansaxeln ska placeras, så måste jag flytta det arrangemanget till balansaxel-huset. Kanske också bygga en länkarmsbussning som dämpning... Det fungerade storartat på mitt gamla RS250-chassie!

Counterbalancer assembly2.jpg
 
Du är galen! ;)
Har du flera block att jobba med, eller är det "ett försök som måste bli rätt" som gäller?
 
Ritning klar på första detaljen (drevet på vevaxeln) och skickad för tillverkning!

Counter balancer drive gear.jpg
 
VA?? Börjar du fuska o inte gör allting själv längre :-/
Slö, slapp och likgiltig - Yup, that´s me!
Det är faktiskt inte helt vanligt med kugghyvlingsmaskiner i landet. Mekson (Lars Jönsson, ex Folan) har dock en strax utanför Trelleborg. Han gjorde tidigare drevet åt mig som driver kamaxlarna, och är kung på tillverkning av motordetaljer.
 
Aaa skojar bara drev i motorn är väldigt trevligt om dom funkar som man tänkt sig.. sprängda drev tenderar att stöka till så eländigt i motorn o det är ju skönt att slippa..

Nyfiken på resultat o kostnad när det är färdigt..

Mvh
 
Din drevritning ser ut att ha liten radie i kuggbotten. I en kugghyvel är det väldigt lätt att slipa till hyvelstålet för större radie. Själv gjorde jag kuggbotten helt rund för att minimera hålkälseffekten.
 
Din drevritning ser ut att ha liten radie i kuggbotten. I en kugghyvel är det väldigt lätt att slipa till hyvelstålet för större radie. Själv gjorde jag kuggbotten helt rund för att minimera hålkälseffekten.
Bra idé!

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Ibland tillverkar jag faktiskt grejor själv! Just nu ska det bli ett kuggdrev till balansaxeln i vävbakelit. Jag fick tag i en 8mm platta. Eftersom drevet ska bli 15mm brett, så limmar jag ihop två bitar med cyanoakrylat.

aac2d48c9e6bd29fcbbb7943ea9c0c83.jpg
78d2ab4ca4c9a04fa0301e1f6cddd106.jpg
e50f1cb9b14513997d364038be8fff7d.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Ibland tillverkar jag faktiskt grejor själv! Just nu ska det bli ett kuggdrev till balansaxeln i vävbakelit. Jag fick tag i en 8mm platta. Eftersom drevet ska bli 15mm brett, så limmar jag ihop två bitar med cyanoakrylat.

aac2d48c9e6bd29fcbbb7943ea9c0c83.jpg
78d2ab4ca4c9a04fa0301e1f6cddd106.jpg
e50f1cb9b14513997d364038be8fff7d.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Håller ju bra på större motorer med mycket svängmassa, iaf för att driva en kam, men hur blir det på en stånka med obefintligt svänghjul? Finns det liknande installationer eller har du räknat nåt?
Nyfniken...

Sent from my 2014817 using Tapatalk
 
Jag har för mig du förklarat tidigare men minnet sviktar ............Varför trådbakelit vs vanligt stål?
 
Håller ju bra på större motorer med mycket svängmassa, iaf för att driva en kam, men hur blir det på en stånka med obefintligt svänghjul? Finns det liknande installationer eller har du räknat nåt?
Nyfniken...

Sent from my 2014817 using Tapatalk
Det är väl just en stånkas pulserande rotationshastighet över ett vevaxelvarv, som kan bli ansträngande för kuggflankerna. Jag har valt den mindre av de två till buds stående kuggmodulerna, för att få högre ingreppstal och gjort kugghjulen relativt breda (15mm). Någon djupare analys än så har jag inte gjort. Drevet kommer att sitta enkelt inspekteringsbart, så jag få försöka hålla koll efter varje pass, inledningsvis. Min gamla Yamaha 600 hade faktiskt en ryckutjämnare inbyggd i primärdrevet och den möjligheter har jag också i det att fiberdrevet sitter på ett nav. Tack för intresset! :tummenupp
 
Jag har för mig du förklarat tidigare men minnet sviktar ............Varför trådbakelit vs vanligt stål?

Jo, jag vill gärna undvika att ta ut olja i svänghjulsutrymmet också. Det skulle medföra nya läckageställen och fordrar en kanal som kan dränera högre sidan av motorn till den vänstra, där transmissionskåpan agerar oljetank. Om det ska vara torrt, så fordras ett drev i stål (på vevaxeln) och ett i fiber (på balansaxeln). Så var i alla fall tanken!
 
Äntligen har det varit säsongspremiär för MotoGP, och mellan passen har det CAD:ats vidare på balansaxeln. Nu har jag efter många funderingar beslutat mig för hur det främre motorfästet ska se ut. Det blir ett större öra, som kommer att innehålla ett gummielement, så att motorn ska kunna hoppa några tiondelar upp och ner. Det fungerade ypperligt på min förra ram, där jag fortfarande hade OEM balansaxel. De båda stagen ner från ramen får blir ledade i ett bultförband upptill, annars går inte motorn att få i/ur utan viss mental och fysisk ansträngning. På tisdag blir det genomgång med storfräsarn!

Counterbalancer assembly ver2.jpg
 
Var bara tvungen att testa presentationsfunktionerna i Inventor...

 
Man kan avgöra vilken månad det är genom att kika in i en mc-racingverkstad. April = allt isärplockat och CrMo-bitar ligger beredda samt mekanikern har ihålig flackande blick.

477ae5c08fc6e77e6bf973526d471cb3.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top