Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Nu sitter grejorna hyggligt på plats i motorn och det är dags att modda ramen till det nya motorfästet.


Väldigt kul och informativt att följa, tack för energin du lägger på att förklara och kämpa vidare.

Har stor respekt för nivån du håller på ditt bygge men är inte gaffelbenen väl krökta? ;)
 
Ytterligare en fin filmstund, tack för den!

Jag tvivlar varken på dit mod, envishet eller kunskap, men, räcker verkligen 5 tior mellan vevskinkor och balansvikt när allt närmar sig fullvarv och skinkorna börjar flexa?

Närkontakt av tredje graden dem emellan vore ju som du säger, synnerligen oönskat...



Sent from my 2014817 using Tapatalk
 
Väldigt kul och informativt att följa, tack för energin du lägger på att förklara och kämpa vidare.

Har stor respekt för nivån du håller på ditt bygge men är inte gaffelbenen väl krökta? ;)
Jag lånade grabbens GoPro Hero 6 för att få 4k med 60fps, men det krökte visst gaffelbenen... ;-)
 
Ytterligare en fin filmstund, tack för den!

Jag tvivlar varken på dit mod, envishet eller kunskap, men, räcker verkligen 5 tior mellan vevskinkor och balansvikt när allt närmar sig fullvarv och skinkorna börjar flexa?

Närkontakt av tredje graden dem emellan vore ju som du säger, synnerligen oönskat...



Sent from my 2014817 using Tapatalk
Tack för kommentarer och intresse/omtanke!
Jag har nu mätt upp spelet lite mer noggrannt. När vevaxeln är max åt ena hållet och balansaxeln max åt det andra, så kommer spelet att vara 0,9-1,0mm. Enligt simuleringarna så böjer sig vevaxeln 0,5 grader, vilket på 40mm radie blir.... j*kligt lite, i teorin.
 
Beräkningen som ligger bakom denna kombination av obalanser från balansaxel och vevaxel, ser grafiskt ut som på bilden. Grafen redovisar hur mycket motorn skakar uppåt/nedåt (y-led) och framåt/bakåt (x-led). Kurvorna i den röda cirkeln är utan balansaxel och i den gröna cirkeln med balansaxel. Vi får väl snart se om det stämmer med verkligheten!

Vibrationer DRC680_LI.jpg
 
Är grafen teoretisk eller har du mätt? I så fall hur gick du tillväga? :)
 
Beräkningen som ligger bakom denna kombination av obalanser från balansaxel och vevaxel, ser grafiskt ut som på bilden. Grafen redovisar hur mycket motorn skakar uppåt/nedåt (y-led) och framåt/bakåt (x-led). Kurvorna i den röda cirkeln är utan balansaxel och i den gröna cirkeln med balansaxel. Vi får väl snart se om det stämmer med verkligheten!

View attachment 443488

På vilket varvtal kommer den gå finast på?
 
Beräkningen som ligger bakom denna kombination av obalanser från balansaxel och vevaxel, ser grafiskt ut som på bilden. Grafen redovisar hur mycket motorn skakar uppåt/nedåt (y-led) och framåt/bakåt (x-led). Kurvorna i den röda cirkeln är utan balansaxel och i den gröna cirkeln med balansaxel. Vi får väl snart se om det stämmer med verkligheten!

View attachment 443488

Vad är det som varieras längs tidsskalan?

Det är alltså konstant varvtal, 9000 rpm i grafen? Men nåt ändras under tiden och ger oregelbunden kurva?

Jag förväntar mig ju en regelbunden kurva typ första 0.04 sekunderna, men sedan händer nåt? Och så ett par gånger till.
 
Vi har inte beräknat några resonanser alls, för det är extremt svårt att få ett användbart resultat av. Däremot är optimeringen gjord för max effekt, vilket har stor betydelse, jfr med att bara "spinna" vevaxeln utan kompression/förbränningstryck.
 
Vad är det som varieras längs tidsskalan?

Det är alltså konstant varvtal, 9000 rpm i grafen? Men nåt ändras under tiden och ger oregelbunden kurva?

Jag förväntar mig ju en regelbunden kurva typ första 0.04 sekunderna, men sedan händer nåt? Och så ett par gånger till.

För att få med både alternativet utan balansaxel och med balansaxel, i samma graf, så görs denna växling ett par gånger. Efter balansaxel läggs till, eller tas bort, sker en insvängning och sen ligger resultatet ganska repeterbart. Tänker du hur jag förstår?
 
Förändringar i rörhögen...
9ddfef9acf7526795d69053fffffbe19.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Mja mekanisk porr tillverkning är du redigt duktig på tycker att jag själv får ihop det mesta i motor väg men dina konstruktioner är ju dessutom ytterst tilltalande att visuellt granska:tummenupp
 
För att få med både alternativet utan balansaxel och med balansaxel, i samma graf, så görs denna växling ett par gånger. Efter balansaxel läggs till, eller tas bort, sker en insvängning och sen ligger resultatet ganska repeterbart. Tänker du hur jag förstår?

:tummenupp Då är jag med!

Det är ganska grymt att du sänker amplituden till ungefär en tiondel, och att frekvensen dubblas har väl knappast några negativa effekter.

Jag tror hojen kommer bli bättre att köra också nu.
 
:tummenupp Då är jag med!

Det är ganska grymt att du sänker amplituden till ungefär en tiondel, och att frekvensen dubblas har väl knappast några negativa effekter.

Jag tror hojen kommer bli bättre att köra också nu.

Men ifall du du dubblar frekvensen och det hamnar i någon kringliggande dels egenfrekvens kan det bli trubbel! :D
 
Men ifall du du dubblar frekvensen och det hamnar i någon kringliggande dels egenfrekvens kan det bli trubbel! :D

Om du har följt tråden så har det varit väl tydligt att dåvarande konstruktion utan balansaxel svängde inom alla detaljers egenfrekvens med oönskvärd amplitud och tydlighet :D
 
Om du har följt tråden så har det varit väl tydligt att dåvarande konstruktion utan balansaxel svängde inom alla detaljers egenfrekvens med oönskvärd amplitud och tydlighet :D

Du vet att att det då finns iallafall 5 andra egenfrekvenser kvar då att kunna träffa? :tungan
 
Men ifall du du dubblar frekvensen och det hamnar i någon kringliggande dels egenfrekvens kan det bli trubbel! :D

Nja, det handlar väl allt som oftast om multiplar på frekvenserna så de egensvängningar som tidigare triggades triggas nog även nu och vise versa.

Man kan väl säga att om han tidigare knuffade gungan var tionde svängning så knuffar han nu gungan var femte svängning, men med en tiondel av kraften.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top