Superduke 990 oljetryckslampa/tickande

Spoerdoke990

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2017
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM Superduke990
Ny på forumet så testar söker hjälp.
Har alltså en Superduke990 -2006

Mitt problem är att när hojen står på tomgång så lyser/blinkar varningslampan för oljetrycket, och upplever även att motorn tickar lite väl högt.

Varvar man upp motorn på +3000 varv så slocknar oljetryckslampan.

Efter en del sökande på Google så har fått tankar om att jag ska byta ut kamkedjesträckarna. Tänker även göra olja/filter byte i samma veva.


Någon som haft detta/liknande problem och testat denna teori? Isf är det en svår process eller något man bör tänka på vid bytet?

MVH
 
Lampan är standardfel, en polare ägnade mycket tid och pengar åt att felsöka nåt som visade sig vara en felaktig sensor om jag inte minns fel. Det var aldrig något fel på trycket. Kamkedjan har inget med oljetrycket att göra, men om den låter mycket på främst tomgång så byt sträckare också.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Lampan är standardfel, en polare ägnade mycket tid och pengar åt att felsöka nåt som visade sig vara en felaktig sensor om jag inte minns fel. Det var aldrig något fel på trycket. Kamkedjan har inget med oljetrycket att göra, men om den låter mycket på främst tomgång så byt sträckare också.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Tack för svar! Då ska jag börja med att kolla upp trycket. Hoppas du har rätt
 
De finns en halvstor risk att de är vatten i motoroljan för då sugs oljefiltret ihop och motorn tappar oljetryck.
Detta fel är vanligt på 04-06 950cc så jag är lite osäker på om 990 kan ha samma fel???
Felet beror på att vattenpumpsaxeln blir sliten ovanligt fort pga dåligt material i axeln och då läcker vatten i i oljan = oljefilter sug ihop!!!
Kolla noga om de är gråaktig smet i oljan men testa även att byta olja oljefilter. Blir den bra i oljetrycket då så riv lös vattenpumpens axel och byt axeln samt packningarna på axeln. KTm har uppdaterat axeln så man får den nya när man beställer.
Du kan ju goggla på om detta fel gäller 990 också för där är jag osäker.

Här hittade jag en bra film som är spot on på dina problem de är vattenpumpen som rår för alla symtom på den hojen.
https://www.youtube.com/watch?v=YNzwFO_Yv64
 
Last edited:
Hittade en bra film till där man diskuterar orsaken till vatten i oljan. Obs kolla även i kylaren om de är oljeklägg i den för oljan kan även leta sig ut i kylarvattnet när pumpaxeln är sliten!

Hojen på filmen är en 990 så de tycks inte vara förskonade från detta fel.

https://www.youtube.com/watch?v=aUqK48RqZUM
 
Hittade en bra film till där man diskuterar orsaken till vatten i oljan. Obs kolla även i kylaren om de är oljeklägg i den för oljan kan även leta sig ut i kylarvattnet när pumpaxeln är sliten!

Hojen på filmen är en 990 så de tycks inte vara förskonade från detta fel.

https://www.youtube.com/watch?v=aUqK48RqZUM

Tack så mycket för dina svar. Jag ska sätta igång imorgon kväll med olja / filter bytet och se var d leder mig. Nu vet jag vad nästa steg blir att kika !
 
thumbnail_20170824_190745_1503599330210.jpg

här är enda bilden jag lyckas få upp, ska ut och försöka fixa fler bilder imorgon. Man kan se någon form av beläggning i toppen på vätskan
 
Ja de ser onekligen ut som du har olja i kylsystemet och troligt vatten i oljan. Vi får hoppas de bara är vattenpumpens axel och tätningar som är väck. De finns ett litet orosmoment till och det är att toppackningen läcker pga bräckliga topplocksmuttrar på dessa årgångar. Jag vet inte säkert vilka årg som de gällde och vissa senare årg typ 06-07 uppdaterades vid första servis till de mer hållbara muttrarna så vissa har de nya muttrarna.
Du får i första hand byta vattenpums axel samt tätningarna och du får nog byta olja minst en gång till för att få bort vattnet. Köp billigaste oljan du hittar och varmkör endast och ur med den igen. Byt även oljefilter minst två ggr. Kör igenom en kylar rensning också samt spola igenom kylsystemet noga med varmt vatten.
Jag skulle nog hälla i lite avfettning i kylaren samt spola ur flera ggr men jag vet inte om de kan vara skadligt för tätningar?
Jag tog tid på min ktm sm 990 hur fort oljelampan ska slockna och den slocknar ca 1sek efter att motorn startat.

Köp Cj desingn vattenpump axel kit om du vill ha den bästa säkraste axeln. Enligt forum så kan KTM fortfarande ha dåliga axlar trots att de ska vara uppdaterade.
https://www.cjdesignsllc.com/products/ktm-lc8-water-pump-complete-kit-short-with-cover-gasket/
 
Last edited:
thumbnail_20170825_111730_1503666829484.jpg
nu har jag skruvat lite. Här är en bild på den fina glykolen :))

thumbnail_20170825_131138_1503666829881.jpg
Jag vet inte mycket om mc motorer, men jag tyckte d såg rätt fint ut där under. när jag lossade på kåpan var egentligen enda stället d fanns utstickande vätska nere vid mitt finger. Där sitter även oljesilen.

thumbnail_20170825_131144_1503666829990.jpg
thumbnail_20170825_111752_1503666829762.jpg
thumbnail_20170825_131152_1503666830085.jpg
thumbnail_20170825_144432_1503666885988.jpg

lite blandade bilder. jag har inte rengjort något innan foto, just för att se den faktiska bilden hur det såg.

Nu har jag iaf demonterat vattenpumps axeln och ska beställa nytt och hoppas på det bästa
 
De är svårt att se vatten i olja speciellt om man kör en olja som blandar sig med vatten, men de ser ut som din olja är vattenblandad. Va ditt oljefilter vågigt dvs ihop suget?
Känns lagerna till axeln ok?
Ditt kylarvatten såg extremt dåligt ut!!
Jag kollade min kylare i dag och i locket samt uppe i kylaren va de slemliknade typ oljevatten snor. Men i expantionskärlet fanns inga spår av olja och själva kylarvattnet såg rent ut. Jag blev såklart nojig av slemmen och skruvade genast lös lamellkåpan men där fanns inga spår av slem , de va ren fin olja :Bugar
 
ahh va skönt för dig! kanske inte någon fara då ! :)

jaa oljefiltret är ruggit ihopsuget, så platt d kan bli skulle jag tro..
hur axeln ska kännas vet jag inte, men jag slet bort den och allt utom kulllagret och beställde nytt så d byts oavsett:)

jaa kylarvattnet ser hemskt ut. jag har köpt kylarrengöring samt mer olja, så när jag har fått d nya grejerna slänger jag i det och varmkör den lite, sedan tömmer jag ut d igen och fyller på nytt fräsht:tummenupp
även kedjesträckarna skall komma i veckan så tänkte ge mig på d också:)
 
Ok du byter lagren också de va ju smart!
Du har väl inte kört hojen någon längre sträcka med blinkande oljelampa?
Kedjesträckarna är också smart att byta för du har de gamla som är för kort. Jag har bytt mina också för de började slamra vid ca 1800 mil. Med de nya uppdat sträckarna blev den tyst och den har nu gått 2800 fortfarande tyst.
Jag provade först tricket att lägga dit en mutter på gamla sträckarna och de funkade bra den blev tyst men de kändes bättre med nya sträckare för de har tightare mått mellan kolv/cylinder tätning och bygger därför mer oljetryck som sträcker kedjorna.
 
Nej jag har nyss köpt hojen så har knappt kört nånting. Den fick stå direkt sen detta började..

Ahh okej d låter gött ! Var d svårt / trångt att greja med d? Och brydde du dig i att sätta kolvarna i top och botten? Eller är d bara skruva bort och tillbaka :D
 
De är inte trångt att byta sträckare, vrid gärna runt motorn tills du får in låsbulten som låser veven då är ivf en cylinder i rätt tcd. Du behöver inte sätta in en bult som låsning jag trycker bara in en skruvmejsel eller liknande som passar bra i hålet. Jag orkade däremot inte kolla så att just den cylinder jag bytte på var i "rätt tdc" som man kan/bör göra om man är riktigt noga men de är så jobbigt att ta reda på vid vilket tdc ventilerna är stängda så de sket jag i. Man måste ju lös med ventilkåper om man ska se när ventilerna är stängda/avbelastade och de är ju ett jäkla jobb. Jag vet faktiskt inte hur stor risk de är att kedjan hoppar ett kugg om inte ventilerna är stängda på den cylinder man byter sträckare på men de går bra i ca 90-95% av fallen så jag chansade. De kan såklart bli en dyrbar lathet så fundera noga på om du orkar riva lös ventilkåporna :3freak:4skrika:gråta
 
Last edited:
Nu har det gått ett tag sen jag skrev senast, har fått och installerat lite grejer.

Bytte vattenpumps axeln med alla tillhörande lager och kullager, såg mycket bättre ut än d gamla kan man säga. spolade igenom systemet med kylarrengöring, och fyllde och tömde tills färgen på vätskan såg ren ut när jag tömde.

sedan fyllde jag på med nya riktiga oljan och kylarvätska och åkte en sväng på någon mil. Allt kändes som d gick som d skulle, enda var att jag fick fylla på vatten i behållaren, men tänkte att d förmodligen bara höll på att fylla systemet så därför den sög ut från behållaren, men när nu när den sugit ur så d blev dags för en tredje påfyllning börja jag bli misstänksam..

Så idag öppnade jag upp för att kika till olje filtret... ut kommer en trög neongul olja:brinnerup


problemet försvann alltså tyvär inte. blir ingen mer åkning denna säsong, som vilket fall i princip är över.
Ska höra mig för med verkstäder här om vad dom kan tänkas ta för att kolla igenom skiten, annars må d bli att riva hela aset och gå igenom under vintern.:gråta
 
Nä men va fan har du sådan oflax :huvet:4skrika Då kan de ev vara läckande toppackning pga att den har de sämre äldre muttrarna till toppen. Jag är dock osäker på om de kan komma vatten i oljan den vägen (mycket troligt).
De är även ökända för att läcka i bottenpackningar men även där är jag osäker på om vatten kan hitta olja (inte helt otroligt de händer på andra märkens motorer. Jag har inte en aning hur ktm dragit sin vattenkanal upp genom cylindern!
Du får tokgoggla på vatten i olja ktm 990 motorn
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top