Ännu en XS 750 trippel som ska bli caféracer

Fint som smör! Själv körde jag så hårt igår att startmotorn självdog, batteriet slutade ta laddning och en blinkers rök av! Men motorn gick bättre än nånsin! Min vibrerar rätt mycket mer runt 3500-4000 varv, gör din det med?
 
Åfyfan, var det regulatorn som pajade eller?

Min vibrerar inte alls så farligt faktiskt. Visst känner man en del i styret men jag tror inte att varvtalet har så stor betydelse. Innan jag synkade fuggarna vibrerade den dock mycket mer så det gjorde susen på min hoj iaf.
 
Jo min går sjukt mjukt och lent över hela registret numera, bara den lilla spoten som vibrerar lite mer, tänker att det är ett normalt resonansområde för dom här maskinerna och struntar i det!
Japp, tror regulatorn gav upp. Beställde en ny som ersätter likriktare o regulator för 800, smutt liten pryl! Kommer kanske nästa vecka..
 
Nu är hojen bänkad och klar men tyvärr så klarade inte kopplingen att hantera den "våldsamma" vridmomentstoppen runt 6000 varv, därav kurvan som har slagit knut på sig själv. Dom körde två repor men det blev samma resultat bägge gångerna. Kopplingen har slirat litegrann tidigare när motorn är kall men när den kommit upp i temp har jag aldrig känt det men det blir förståss en extra hård belastning när den sitter fastspänd i en bänk.

Maxeffekten var iaf 50 hästar på slangen så det var ju exakt vad jag hade hoppats på.

DSC02417.jpg
 
Last edited:
Söt piruett :) då måste ju min också ha 50 hästar, kopplingen ger sig vid fullt påslag över 150km/h. Eller så är den slut :)
 
Har du lossat låsmuttern och justerat justerskruven till kopplingen? Spelar ingen roll hur man justerar vajern om man inte har justerat den skruven rätt först. Min slutade nästan slira helt efter att jag justerat där men i bänken räckte det visst inte till.

Din är väl en E modell så den har garanterat minst 50 hästar på slangen om den går som den ska. Första D modellen hade 64 hästar i motorn och din E modell ska ha 74. Min 2D ska ligga nånstans mitt emellan men det verkar vara omöjligt att hitta några säkra fabrikssiffror på den. Hur som helst så är det rätt mycket som skiljer min motor från din till din fördel.
 
Jo jag har allt justerat den ett par ggr, det är ju en 36 år gammal maskin som blivit misshandlad och misskött på alla upptänkliga vis så det är nog mer troligt att det är dags för lamellbyte. Igår upptäckte jag också att sladdarna från field coilen bytt polaritet under årens lopp.. kanske därför den inte laddat nåt vidare.. en sladd var nästan tvärs av där den kom ut från generatorn också. Ett under att den går så bra som den gör som sagt!
Sen vetefan vad det är för motor i den egentligen, den är säkert bytt till en senare. Har aldrig brytt mig om att kolla motornumret.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top