Ännu en XS 750 trippel som ska bli caféracer

Länkagen klara och hojen provkörd och visst känns körställningen lite bättre men körställningen blir rätt ihopkrupen så det kommer krävas lite tillvänjning innan det känns "rätt". Sendraget i höfterna var inte långt borta och jag skulle gärna ha haft fotpinnarna längre ner just för körställningens skull men nu medger ju inte konstruktionen och markfrigången det.

Det slog mig igen nu när man inte kört hojen på ett tag hur jäkla trögstyrd den är. Jag antar att det till stor del beror på dom stora och extremt tunga hjulen men det blev ju faktiskt bättre när jag sänkte den fram tidigare så jag ska nog testa sänka lite mer men frågan är hur mycket man törs? Vad kör ni andra XS-rävar med för gaffelhöjd?

Jäkla skumt.. min är otroligt lättstyrd och väl avvägd, riktig fröjd att köra! Bara sänkt en cm i framgaffeln. Och ja hjulen är tunga as, märktes när jag bytte däck.. men trots gyro är den lätt att lägga ner. Väger närmare 90 så kan ju vara det också.

Ja då är ju min betydligt mer sänkt än din redan. Jag tycker att den känns som ett lok att köra, alldeles onödigt stabil. Jag är inte så mycket lättare så det är det heller men man ska ju inte behöva använda kroppsvikten för att lägga ner den, ska ju räcka med lite motstyrning.

Vad har du för styre på din nu då? Cliponen ger ju ingen vidare hävarm så ett bredare styre gör nog stor skillnad på hur lättsvängd den känns.

Jag kan också konstatera att jag kapade av gamla bromspedalen alldeles för kort när jag skulle bygga länkage till rearsetsen. Det blir alldeles för dålig hävarm så den skulle nog behöva vara närmare dubbelt så lång vilket jag borde ha räknat ut med tanke på hur jäkla lång den var original...

Illa med bromspedalen.. jag kanske har en extra liggande i skrothögarna, kan kolla.
Men jag fattar inte att det är så stor skillnad på två likadana hojar.. kör med uppånervänt clubman, men jag behöver då inte brotta ner den, den lägger sig ner så snällt i svängarna så.
Klart att det inte är nån modern sporthoj men smidig för sin vikt och ålder!

Jag har beställt nya kolvringar nu och ska se om det hjälper att byta dom och hona cylindrarna, håll tummarna!

Jag passade även på att ta fram bågfilen och kapa av en dryg dm av ljuddämparna eftersom den ena var helt sönderrostad i bakkant. Den låter lite högre men inte så pass att det stör och ljudet blev lite vassare och mindre mullrigt. Jag tycker även att utseendet "funkar", vad tycker ni?

View attachment 387969View attachment 387970View attachment 387971

Ruggigt läcker hoj. :yoparty

Illa med bromspedalen.. jag kanske har en extra liggande i skrothögarna, kan kolla.
Men jag fattar inte att det är så stor skillnad på två likadana hojar.. kör med uppånervänt clubman, men jag behöver då inte brotta ner den, den lägger sig ner så snällt i svängarna så.
Klart att det inte är nån modern sporthoj men smidig för sin vikt och ålder!

Var ute och körde en sväng igen ikväll och nu när man börjar vänja sig så känns den inte lika trögstyrd längre utan rätt ok. Den kommer ju aldrig bli lika kvickstyrd som en nyare hoj med mindre och lättare framhjul så jag låter nog gaffeln sitta så här tills vidare. Har du en bromspedal som du vill sälja så hör av dig via PM. Det måste vara den rakare modellen som sitter på standardmodellerna, den krökta från specialen funkar inte.

Tyvärr så kan man ju inte välja bort EU-märket på dom nya mindre regskyltarna men det får det vara värt för en bättre aerodynamik.

Knäppte några bilder också.
DSC02391.jpgDSC02400.jpgDSC02402.jpgDSC02405.jpgDSC02408.jpgDSC02414.jpg

Last edited:
Du skulle ju kunna vetsa på en förlängning på den befintliga också annars så förstör vi inte mer sällsynta delar till dessa rara rariteter :) kollar strax eftr pedalen, ska fixa lite med kamkedjesträckarn här :)

Jag ska testa att vinkla om fästet för länkaget på pedalen så att det blir som att det skulle vara kortare. Det borde kunna funka för att få lite mer kraft.

Att ändra om vinklarna i länkaget till bakbromsen gjorde susen så nu bettar det bättre!

IMG_0497[1].jpg

Att ändra om vinklarna i länkaget till bakbromsen gjorde susen så nu bettar det bättre!

View attachment 404006

Gott å höra, då slipper jag offra min pedal, hade bara en extra.. :) hade du kvar din extra tändbox? Såg häromsistens när polarn skruvade isär min för att byta transistorer(som inte funkade tyvärr) att min är en 03-01, första sämsta versionen alltså. Sugen på att prova med en senare 03-02 eller 03-03 heter dom. Se om det blir nåt bättre. Känner mig färdig med bestyckningen på min nu också, 140 mainjet så ylar den friskt upp till varvstopp! Har fan inte vågat varva ur den på femman än men har gått förbi 180 på mätarn.. väntar på vindstilla ljumna sommarnätter och en tom motorväg så jag kan mäta toppfarten med gps. För skojs skull!

Gott å höra, då slipper jag offra min pedal, hade bara en extra.. :) hade du kvar din extra tändbox? Såg häromsistens när polarn skruvade isär min för att byta transistorer(som inte funkade tyvärr) att min är en 03-01, första sämsta versionen alltså. Sugen på att prova med en senare 03-02 eller 03-03 heter dom. Se om det blir nåt bättre. Känner mig färdig med bestyckningen på min nu också, 140 mainjet så ylar den friskt upp till varvstopp! Har fan inte vågat varva ur den på femman än men har gått förbi 180 på mätarn.. väntar på vindstilla ljumna sommarnätter och en tom motorväg så jag kan mäta toppfarten med gps. För skojs skull!

Nej tändboxen är redan såld så du får nog leta på ebay istället. Vad är skillnaden mellan dom olika versionerna? Jag vet bara att på slutet hade XS850 även tändförställningen inbygt i boxen som på nyare hojar istället för mekanisk som på våra så ska man använda en sån så måste man väl byta ut hela pickupdelen mm.

Jag har varit ute och kört nästan varje kväll den här veckan och satan vilken go hoj det är. Man flinar ju sådär fånigt hela tiden när man kör och kan inte låta bli att växla ner och dra på bara för att få höra sången. Har dock inte testat toppfarten men tänkte ta med den till Northbike när dom har sin årliga mc mässa för då brukar man få bänka hojen för en hundring. Kan va kul att se vad gamla bettan producerar på slangen.

Skillnaden är rätt stor mellan den första varianten som mest är en prototyp, undermåliga komponenter som gärna överhettar och är allmänt känsliga typ. Svag orolig gnista osv. Nu funkar ju min så bra den kan men en backup hade varit skitbra! Så... synd att du sålde din :) blir väl förmodligen newtronics eller sachse tändning framöver.
Och ja, jag pendlar till jobbet på min, och man drae ju gärna onödigt länge på växlarna :) kom upp i 160 på fyran igår! Trodde jag låg på femman men nädå! :)
Bänkning hade varit kul, mest för o se blandningsförhållandet, hästarna är nog runt 40-50..

Hur ser man vilken version man har då? Måste man öppna den eller står det på den? Skulle va intressant att kolla vilken man har.

Tyvärr så mäter dom bara bakhjulshästarna vid den billiga bänkningen så dom mäter alltså varken blandningsförhållande eller ens motorvarvtal. Jag hoppas på iaf 50 hästar på slangen för jag har ju trots allt portat den lite.

Min är också en 03-01. Jag hittar dock ingen info nånstans på nätet om att den skulle vara sämre än 03-02, bara tyngre och ha ett stift fler i ena kontakten. Dom flesta verkar tycka att boxarna sällan krånglar överhuvudtaget men visst har dom betydligt svagare gnista än moderna system. Vart har du läst om skillnaden mellan 03-01 och 03-02?

Min tänder iaf så fint så jag ser ingen anledning att byta ut nuvarande systemet mot nåt ännu modernare. Har ju redan bytt från brytarsystem till detta så det får räcka.

Läste nån elnörds tråd på xstriples.. han sade nåt om att den var sämre.. jag fattar inget av det där :)
Sachse och newtronics är ju också optiska.. fattar inte varför han säger att den på sidan är först?

Hittade en annan XS750 caféräser på blocket idag och milda matilda vilket bygge. En riktig beauty, fantastisk källa till inspiration!

xs750 cafe.jpg

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...