Ännu en XS 750 trippel som ska bli caféracer

Jag har mk2 i så fall.. hittade 140 munstycken i lådan, och satte ett 150 i mitten eftersom den alltid lär gå hetare. Får se om det blir för fett eller spot on.. återkommer när jag rensat ur tomgångskretsen o plockat ihop!

Känns som att det borde va för fett för du har väl 130 original i dom fuggarna? Tror inte det är nödvändigt med fetare blandning på mittencylindern för dom hade inte det original men det är klart ska man köra hårt så är det kanske bra. 4 storlekar större än dom andra låter dock för mycket i mina öron men testa vetja.

Läckert bygge och vilket härligt ljud det är.
Däremot ser du väldigt "Touring" ut med din körställning, rekommenderar nya sportigare fotpinnar! Blir mycket goare vid aktiv körning.

Känns som att det borde va för fett för du har väl 130 original i dom fuggarna? Tror inte det är nödvändigt med fetare blandning på mittencylindern för dom hade inte det original men det är klart ska man köra hårt så är det kanske bra. 4 storlekar större än dom andra låter dock för mycket i mina öron men testa vetja.

Det satt 125 i, och gick på tok för snålt. Tror 135 bör träffa bra, men fick ta det som fanns. Har som sagt inte provat full trottel än.

Läckert bygge och vilket härligt ljud det är.
Däremot ser du väldigt "Touring" ut med din körställning, rekommenderar nya sportigare fotpinnar! Blir mycket goare vid aktiv körning.

Ja det kan bli ett vinterprojekt men det ser väl tajt ut att få plats med nåt länkage med dom här ljuddämparna på om man inte ska montera pinnarna orimligt högt. Får suga på det ett tag, en sak i taget nu. Nästa grej är progressiva fjädrar till gaffeln och Hagondämpare bak.

Det satt 125 i, och gick på tok för snålt. Tror 135 bör träffa bra, men fick ta det som fanns. Har som sagt inte provat full trottel än.

Då förstår jag att den gick snålt för jag är rätt säker på att det ska vara 130 original. Håller med om att 135 bör vara ganska perfekt men det är ju bara att testa sig fram.

Då förstår jag att den gick snålt för jag är rätt säker på att det ska vara 130 original. Håller med om att 135 bör vara ganska perfekt men det är ju bara att testa sig fram.

Nu har jag fått prova lite, går aningen fett. Ett, kanske två steg ner borde bli perfa! Tur att christer på braigasen är genefös med utlåning av munstycken! Också tur att moderna keihin main jets passar rakt i..

Fick mina stötdämpare idag och det blev ju en skaplig skillnad jämfört med dom 36 år gamla original dämparna. Fan jag börjar verkligen gilla att köra den här hojen nu, börjar kännas riktigt bra och låter ljuvligt! Väntar fortfarande på mina progressiva fjädrar till gaffeln dock. Lär ju bli ännu bättre efter det.

Fick även hem manuella bränslekranar från mikesxs så nu är det problemet löst. Åkte dock på tull och moms så dom blev rätt dyra men det får det vara värt för att ha fixat den här hojens största konstruktionsmiss.

Passade även på att synka förgasarna och den går jämnare nu och det känns även på vibrationerna som minskat.

Sen sist så har jag nu även monterat progressiva gaffelfjädrar och det tillsammans med Motul 15w olja och gaffelbensstabilisatorn lirar riktigt bra ihop. Gaffeln känns nästan modern.

Slänger upp lite fler bilder också.

DSC02313.jpgDSC02259.jpgDSC02262.jpgDSC02265.jpgDSC02268.jpgDSC02292.jpgDSC02282.jpgDSC02273.jpg

Satan vad snygg den är! Elen är gömd i cutsen eller? Min går riktigt jämnt och fint efter synkning o förgasarrengöring också.. har lite småpill som överslag i tändkablarna (pirrigt knä) och lite oljeläck att fixa i vinter.
Och ljudet från 3-1 megafonen.... mumma!
Vrålar riktigt fint runt 8000 varv...

Satan vad snygg den är! Elen är gömd i cutsen eller? Min går riktigt jämnt och fint efter synkning o förgasarrengöring också.. har lite småpill som överslag i tändkablarna (pirrigt knä) och lite oljeläck att fixa i vinter.
Och ljudet från 3-1 megafonen.... mumma!
Vrålar riktigt fint runt 8000 varv...

Tackar! Ja elen ligger i en låda av aluminium under sadeln förutom laddregulatorn som jag monterat under lådan för kylningens skull. Batteriet sitter under cutsen.

Ja ljudet från dom här triplarna är ju helt förtrollande, man kör med onödigt låg växel hela tiden bara för att få höra sången även fast dom egentligen är vridstarka även på låga varv.

Det börjar dra i byggtarmen nu så här på senhösten så nu har jag införskaffat lite utgångsmaterial för att bygga rearsets. Fick tag i några som både var justerbara så man kan sätta den lilla armen i olika vinklar samt att dom är fällbara så dom inte tar i kicken.

DSC02368.jpg

Riktigt fint och inspirerande bygge!
En fundering, hur var din framgafel innan bytet av fjäder? Min är så otroligt svampig som det är nu. Funderar på om min gaffel är helt utsliten och behöver bytas eller om det hjälper att byta fjäder?

Tackar!

Ja svampig är en bra beskrivning på hur gaffeln kändes innan fjäderbytet. Den var alldeles för mjuk och bottnade lätt vid inbromsning samt gav en jäkligt diffus känsla. Iofs så hade den säkert blivit bättre med lite tjockare olja (körde med biltemas 10w då) men den hade aldrig blivit så bra som nu så byt fjädrar för sjutton om du nu ska använda originalgaffeln. Gaffelbensstabilisator är ett annat hett tips om du inte redan har det, hojen känns mycket stadigare i kurvorna med en sån.

Tackar!

Ja svampig är en bra beskrivning på hur gaffeln kändes innan fjäderbytet. Den var alldeles för mjuk och bottnade lätt vid inbromsning samt gav en jäkligt diffus känsla. Iofs så hade den säkert blivit bättre med lite tjockare olja (körde med biltemas 10w då) men den hade aldrig blivit så bra som nu så byt fjädrar för sjutton om du nu ska använda originalgaffeln. Gaffelbensstabilisator är ett annat hett tips om du inte redan har det, hojen känns mycket stadigare i kurvorna med en sån.

Har kollat lite på dessa fjädrar nu, går att få till hyfsad kurs från tyskland. Hagondämpare har jag redan köpt, så dessa kanske är ett måste för att möta upp bakvagnen? Blir ett dyrt bygge detta :)

Har kollat lite på dessa fjädrar nu, går att få till hyfsad kurs från tyskland. Hagondämpare har jag redan köpt, så dessa kanske är ett måste för att möta upp bakvagnen? Blir ett dyrt bygge detta :)

Ja mina hagondämpare är egentligen för hårda även på lägsta förspänningen nu när hojen är så pass lättad (och själv väger jag 82) så det krävs en uppstyvning av framgaffeln för att få en någorlunda balans.

Ja mina hagondämpare är egentligen för hårda även på lägsta förspänningen nu när hojen är så pass lättad (och själv väger jag 82) så det krävs en uppstyvning av framgaffeln för att få en någorlunda balans.

Hm.. Det går ju att experimentera med att sätta dit dom gamla fjädrarna kanske?

Sådär, nu är rearsetsen nästan klara så när som på länkagestagen. Det visade sig att jag behövde en rostfri vänstergängad m6 gängstång till det och en sådan verkar inte gå att uppbringa i detta land så jag har beställt en från England som jag väntar på.

Körställningen känns både sportigare och bekvämare nu. Surt att behöva vänta för nu vill man ju ut och testa!

PHOTO_20140322_162050.jpgPHOTO_20140322_162207.jpg

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP