SuperCharger + InterCooler + Yamaha R1 2006

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi kör på 95 eftersom den är troligtvis den soppa som fylls på mest i mackarna och är enklast att få tag i. Vilken mack som helst i hela landet har ALLTID 95 oktan och det är oftast väldigt "ny", eftersom den den går åt i stadig ström....

:va Jag har då aldrig i hela detta land besökt en mack som saknat 98 oktan. Och även om 98an skulle vara mindre färsk än 95an i någon mack så kan åldern på bränslet knappast vara nåt problem ens i Övre Soppero.

Du borde nog fundera en gång till över valet mellan 95 och 98. Men fortsätt bygga kompressorhojar åt folket! :tummenupp
 

Aspenryd

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Bjuv
Hoj
Suzuki 750 85,a mm.
Det är väl snarare så att det inte är åldern utan hur mycke vatten du får med i 98,an som du slipper i 95,an eftersom det tankas mer 95 än 98 vilket också innebär renare tankar :)

:va Jag har då aldrig i hela detta land besökt en mack som saknat 98 oktan. Och även om 98an skulle vara mindre färsk än 95an i någon mack så kan åldern på bränslet knappast vara nåt problem ens i Övre Soppero.

Du borde nog fundera en gång till över valet mellan 95 och 98. Men fortsätt bygga kompressorhojar åt folket! :tummenupp
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
:va Jag har då aldrig i hela detta land besökt en mack som saknat 98 oktan. Och även om 98an skulle vara mindre färsk än 95an i någon mack så kan åldern på bränslet knappast vara nåt problem ens i Övre Soppero.

Du borde nog fundera en gång till över valet mellan 95 och 98. Men fortsätt bygga kompressorhojar åt folket! :tummenupp

Jag har besökt många automat stationer som inte har 98, det är ett utdöende oktantal i min mening. Jag menar vem tankar 98 i dagens läge? Bilförare gör det inte om de inte är 21år och har en volvo turbo och motorcyklister som tror att deras "vanliga" hoj mår bättre av det.....kom igen nu........de flesta kör på 95, därav att de flesta automat stationer slopar 98, efterfrågan är helt enkelt för liten. För du tror väl inte att bensinbolagen tar bort 98 om det skulle vara så många som tankar det.....

/J
 

Aspenryd

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Bjuv
Hoj
Suzuki 750 85,a mm.
Det är svårt att säga allt beror på hur mycket omsättning det är på just den stationen och det oktantalet samt hur ofta dom rengör tankarna mm.
Nu säger jag inte att det är så på alla mackar eller stationer men eftersom 95 har en större omsättning så.
Om dom negativa eller possitiva effekterna allt beror på hur vad och om

Exempel på negativ effekt är sämre motorgång, högre komp ,
sämre flamfront, detonationer, mm, mm,
allt beroende på hur motorn är byggd från början .


Hur stor andel vatten tror du 98 kan innehålla, maximalt? Och vad bedömmer du att det har för negativa effekter på motorn?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag har besökt många automat stationer som inte har 98, det är ett utdöende oktantal i min mening. Jag menar vem tankar 98 i dagens läge? Bilförare gör det inte om de inte är 21år och har en volvo turbo och motorcyklister som tror att deras "vanliga" hoj mår bättre av det.....kom igen nu........de flesta kör på 95, därav att de flesta automat stationer slopar 98, efterfrågan är helt enkelt för liten. För du tror väl inte att bensinbolagen tar bort 98 om det skulle vara så många som tankar det.....

/J

Så länge det finns 2takts snö skotrar i norrland så kommer 98 oktan användas flitigt här uppe(vissa skotrar mapar om sig själv för 98 oktan och ger mer effekt med det än 95 oktan)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är svårt att säga allt beror på hur mycket omsättning det är på just den stationen och det oktantalet samt hur ofta dom rengör tankarna mm.
Nu säger jag inte att det är så på alla mackar eller stationer men eftersom 95 har en större omsättning så.
Om dom negativa eller possitiva effekterna allt beror på hur vad och om

Exempel på negativ effekt är sämre motorgång, högre komp ,
sämre flamfront, detonationer, mm, mm,
allt beroende på hur motorn är byggd från början .

Tackar men du gör mig bara mer förvirrad.

Jag frågade hur mycket vatten bensinen klarar att binda! Inte vad någon specifik bensinmack kan tänkas ha för vattenhalt i bensinen.

# Sämre motorgång? Det är ett samlingsnamn för diverse olika fenomen i en motor varav du nämner några.
# Högre komp? Menar du att en motor får högre kompression med vatten i bensinen? :banana
# Sämre flamfront? Menar du att flamhastigheten skulle minska pga några % vatten i förbränningsrummet? Gäller det även vatteninsprutade motorer?
# Detonationer? Jaså? Annars är vatteninsprutning ett sätt att minska just sådant... :va Menar du alltså att 98-oktaningt bränsle med lite vatten skulle knacka lättare än färsk 85-oktanigt bränsle?

Jepp hur motorn är uppbyggd bestämmer mycket! :tummenupp
 

Aspenryd

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Bjuv
Hoj
Suzuki 750 85,a mm.
Tackar men du gör mig bara mer förvirrad.

Jag frågade hur mycket vatten bensinen klarar att binda! Inte vad någon specifik bensinmack kan tänkas ha för vattenhalt i bensinen.

Jaha jag trodde att du menade varför det finns vatten i en del tankar
Har ingen aning i % men det går antagligen att googla eller så kan någon kemist svara på % talet

# Sämre motorgång? Det är ett samlingsnamn för diverse olika fenomen i en motor varav du nämner några.
# Högre komp? Menar du att en motor får högre kompression med vatten i bensinen? :banana
Ja om du får in det som en dimma och har ett bra tändsystem mm som kan hantera det = mer syre mer tryck

# Sämre flamfront? Menar du att flamhastigheten skulle minska pga några % vatten i förbränningsrummet?
Ja om det inte blandas utan fälls ut till droppar

Gäller det även vatteninsprutade motorer?
Om man bygger en sån motor så har man sett till att den kan hantera det

# Detonationer? Jaså? Annars är vatteninsprutning ett sätt att minska just sådant... :va Menar du alltså att 98-oktaningt bränsle med lite vatten skulle knacka lättare än färsk 85-oktanigt bränsle?

Som ovan,
85 har jag nog aldrig testat vad jag kommer ihåg men därimot så har jag haft vatten i bensinen ett antal gånger,
En gång så illa att den stannade fick tömma hela systemet på bilen ute på en allmän P-plats vilket inte var nån höjdare precis.

Jepp hur motorn är uppbyggd bestämmer mycket! :tummenupp

Hoppas min förklaring är tillfredställande nog,är tyvärr ingen bra lärare eller
förklarare :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Eftersom du inte verkar veta vad du pratar om så har jag googlat lite och Jets bensin MK1 kan lösa maximalt 300g/m^3
http://www.jet.se/sv-SE/Documents/Securitysheet_petrol.pdf

Det är alltså maximalt 0.03% vatten som kan lösas i bensinen och resten av ditt vatten lägger sig på botten i tanken eftersom vatten är tyngre än bensin.

Men i 95-oktanig bensin finns det 5% sprit och sprit kan som bekant binda ganska stora mängder vatten. :näsblod http://www.jet.se/sv-SE/Documents/ProductInfoPetrol.pdf

Så ska vi fortsätta och disskutera hur mycket förbränningen kan påverkas av 0.03% vatten i bensinen eller kan vi anta att 0.03% vatten i bränslet är försumbart?
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Eftersom du inte verkar veta vad du pratar om så har jag googlat lite och Jets bensin MK1 kan lösa maximalt 300g/m^3
http://www.jet.se/sv-SE/Documents/Securitysheet_petrol.pdf

Det är alltså maximalt 0.03% vatten som kan lösas i bensinen och resten av ditt vatten lägger sig på botten i tanken eftersom vatten är tyngre än bensin.

Men i 95-oktanig bensin finns det 5% sprit och sprit kan som bekant binda ganska stora mängder vatten. :näsblod http://www.jet.se/sv-SE/Documents/ProductInfoPetrol.pdf

Så ska vi fortsätta och disskutera hur mycket förbränningen kan påverkas av 0.03% vatten i bensinen eller kan vi anta att 0.03% vatten i bränslet är försumbart?

Knappast någon som sitter på några fördjupande kunskaper hurvida 0.03% vatten påverkar förbränningen etc...

Är vattnet i soppan så hemskt, montera en liten avskiljare alá marinbruk med nät i så är problemet löst, alternativt cykla.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Knappast någon som sitter på några fördjupande kunskaper hurvida 0.03% vatten påverkar förbränningen etc...

Är vattnet i soppan så hemskt, montera en liten avskiljare alá marinbruk med nät i så är problemet löst, alternativt cykla.

Inte? Ska vi fortsätta gissa då?

Luften innehåller runt 1% vatten och en motor suger in 14kg luft per kg bränsle så motorn tar då in 500ggr mer vatten via insugsluften än vad som kan komma via bensinen.
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Eftersom du inte verkar veta vad du pratar om

Tackar och bugar för den upplysningen:)

Jag tycker iallafall att Mr Aspenryd och Mr. J verkligen vet vad de talar om.:)
Man bor respektera deras satt att se och bygga motorer pa.:yoparty
Sen att det finns andra satt ar val oxa bra sa att alla inte alltid gor pa samma satt...:D
Tack igen for Dyno 2003 Mr. Aspenryd, kommer och halsar pa snart :tummenupp
 

Aspenryd

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Bjuv
Hoj
Suzuki 750 85,a mm.
Tack igen for Dyno 2003 Mr. Aspenryd, kommer och halsar pa snart :tummenupp[/QUOTE]

Kaffet är alltid på :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker iallafall att Mr Aspenryd och Mr. J verkligen vet vad de talar om.:)
Man bor respektera deras satt att se och bygga motorer pa.:yoparty
Sen att det finns andra satt ar val oxa bra sa att alla inte alltid gor pa samma satt...:D
Tack igen for Dyno 2003 Mr. Aspenryd, kommer och halsar pa snart :tummenupp

Ingen kan allt men jag är också glad att det finns sådana som dom fast samtidigt tycker jag det är synd när någon gör ett felaktigt vägval pga av att man missförstått saker och ting.
Jag kanske verkar ha en taskig attityd men jag sitter här och för att jag själv gärna vill lära mig och förhoppningsvis lär vi oss alla mer tillsammans än vad var och en skule ha gjort ensammen hemma i en hemlig skrubb.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ingen kan allt men jag är också glad att det finns sådana som dom fast samtidigt tycker jag det är synd när någon gör ett felaktigt vägval pga av att man missförstått saker och ting.

Jag ska erkänna att jag tänkte köra på V-Power i min kompressormatade Ducati från början men när resultatet uteblev och Aspenryd tjatade hål i huvet på mig att vi minsann skulle prova 95 så fick jag en smärre chock.

Det gick till så här iaf:
Jag hade nyköpt V-Power från en Shell mack i Halmstad med mig vid flera tillfällen och den hade köpts i samband med bänkningstillfällena, dvs så fräsch det gick att få. (Valde bort E85 pga storleken på min tank, 15.5lit, och aktionsradien). Max effekt, som jag minns utan att titta nogrannt på bänkpapprena, blev ca 186hk med V-Power. Lite missnöjd så övertalade Aspenryd mig att testa 95 oktan, sagt och gjort, vi skickade en löpare för att köpa 95.

Första testen gav 191hk utan att överhuvudtaget röra mappen. Efter lite tweakande fick vi ut 194hk med 95....:va....fattade inget men lärde mig att lyssna lite på de som testat MYCKET under många år. Inte ett pull under 190hk med 95 oktan, inte ett över med V-Power..........förklara det tack.:confused:

De 204hk som senare hittades gjordes med 95 oktan och en drivrem som inte slirade.....:rolleyes:

Jag kanske verkar ha en taskig attityd men jag sitter här och för att jag själv gärna vill lära mig och förhoppningsvis lär vi oss alla mer tillsammans än vad var och en skule ha gjort ensammen hemma i en hemlig skrubb.

Taskig attityd tycker jag inte du har men lite ödmjukhet inför dom som har hållt på ganska länge och har pokalerna att bevisa det med skulle inte skada.

/J
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ska erkänna att jag tänkte köra på V-Power i min kompressormatade Ducati från början men när resultatet uteblev och Aspenryd tjatade hål i huvet på mig att vi minsann skulle prova 95 så fick jag en smärre chock.

Det gick till så här iaf:
Jag hade nyköpt V-Power från en Shell mack i Halmstad med mig vid flera tillfällen och den hade köpts i samband med bänkningstillfällena, dvs så fräsch det gick att få. (Valde bort E85 pga storleken på min tank, 15.5lit, och aktionsradien). Max effekt, som jag minns utan att titta nogrannt på bänkpapprena, blev ca 186hk med V-Power. Lite missnöjd så övertalade Aspenryd mig att testa 95 oktan, sagt och gjort, vi skickade en löpare för att köpa 95.

Första testen gav 191hk utan att överhuvudtaget röra mappen. Efter lite tweakande fick vi ut 194hk med 95....:va....fattade inget men lärde mig att lyssna lite på de som testat MYCKET under många år. Inte ett pull under 190hk med 95 oktan, inte ett över med V-Power..........förklara det tack.:confused:

De 204hk som senare hittades gjordes med 95 oktan och en drivrem som inte slirade.....:rolleyes:



Taskig attityd tycker jag inte du har men lite ödmjukhet inför dom som har hållt på ganska länge och har pokalerna att bevisa det med skulle inte skada.

/J

Och vad var laddtryck och kompression för respektive oktantalen?
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Där har du förmodligen orsaken, man ska aldrig köra högre oktan än man behöver, då får man mindre effekt, men med högre oktan får du mer hk innan det spikar.

Vad sägs om 48 graders tändning, 9.5:1, utan IC och vid 1.3bar, utan spikningar. Gissa bränslet :tummenupp ca 185hk. På 98 oktan spikar samma motor vid 120hk

Eftersom det skiljde ca 45min mellan sista V-power testet och första 95 testet så kan du nog lista ut att ev skillnader var noll.

Laddtryck och komp var samma vid båda test.

/J
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom det skiljde ca 45min mellan sista V-power testet och första 95 testet så kan du nog lista ut att ev skillnader var noll.

Laddtryck och komp var samma vid båda test.

/J

Ja, jag hade listat ut det men jag ville se dig skriva det och jag kan ju säga att jag inte fick mer respekt för er nu. Och jojje har redan förklarat varför.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top