SuperCharger + InterCooler + Yamaha R1 2006

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Ja, jag hade listat ut det men jag ville se dig skriva det och jag kan ju säga att jag inte fick mer respekt för er nu. Och jojje har redan förklarat varför.
Varför inte starta en EGEN tråd om dina vattenteorier ist för att kapa denna o sitta o kasta gegga på folk???
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Ingen kan allt men jag är också glad att det finns sådana som dom fast samtidigt tycker jag det är synd när någon gör ett felaktigt vägval pga av att man missförstått saker och ting.
Jag kanske verkar ha en taskig attityd men jag sitter här och för att jag själv gärna vill lära mig och förhoppningsvis lär vi oss alla mer tillsammans än vad var och en skule ha gjort ensammen hemma i en hemlig skrubb.

Ja, jag hade listat ut det men jag ville se dig skriva det och jag kan ju säga att jag inte fick mer respekt för er nu. Och jojje har redan förklarat varför.

Sjalv har jag haft aran att traffat olika (och jobbat med) overladdningsgurun sasom Erik Marklund/MXC, Mr. J/Spoonvalley och hr. Aspenryd osv.
Speciellt de med mycket erfarenhet tycker jag verkligen att man ska lyssna pa eftersom dessa har statt och bankat 100tals ggr.
Vid 0.5-0.7bars ladd som Mr J's byggen (och kompsankt till ca 10:1) racker det med 95 oktan (och en kompressor i detta fall som redan varvar max) och som redan diskuterats ger mer effekt an med 98/eller VPower.
Om man ska ladda 1.3-1.4bar i en Busa som ar kompsankt till 8.2-8.3:1 sa kravs 98oktan helst tom VPower.
Sen har jag under mina arliga touringmil (ca 800-1100 oftast pa 4-5veckor) flera ggr hamnat pa stallen med bara 95oktan i Sverige. Da ar det ratt gott med pysventil for dubbeltryck som man kan stanga och 'bara' kora med 0.9bars grundtryck innan man 'hittar' 98/vpower 'igen'.
Vatten diskussionen : Man maste nog testa en hel del om man ska komma till fakta och tror att hr Aspenryd av oss alla har pa denna trad har testat mest.
Det ar bara vad jag tycker och vi kan nog alla forsoka att ha en positiv/trevlig ton har pa forumet..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför inte starta en EGEN tråd om dina vattenteorier ist för att kapa denna o sitta o kasta gegga på folk???

För att det var en teoretiskt kullerbytta som gjordes i denna tråden. Och det är inte mina vattenteorier. Det var en gratis teorikurs som jag bjöd på.

För att summera det hela så tål alltså högre oktantal mera laddtryck, (och/eller mer kompression utan överladdning). Båda delarna är sådant som möjliggör ökat effektuttag ur en motor. Så med 98 oktan kan man alltså hålla högre laddtryck än med 95 oktan och därmed erhålla högre effekt till priset av några tioöringar högre bränslekostnad.
Sedan gör VR-8 misstaget att hänvisa till ett test med 95 respektive 99 där han alltså inte ökat vare sig kompression eller laddtryck och det är ju klart som korvspad att han då inte får mera effekt med 98 oktan. Energiinnehållet är ju nämligen lika i de bägge bränslena. Och det här heller inte första gången det visar sig att en motor intrimmad med 95 oktan får sämre effekt med 98 oktaning bränsle.

I den här tråden har denna enlka teori tydligen glömts bort och dessutom som grädde på moset så försöker förklara att 98-oktaningt bränsle skulle innehålla mera vatten vilket också är en tankekullerbytta som jag redan förklarat. Visst kan det finnas mera vatten än 0.03% men det kommer skikta sig och blir det för mycket så kommer hojen inte gå bara dåligt utan den går inte alls på på vatten.

Märklig ton du har i dina inlägg :va ironi eller lite dryg bara...

Nej, förklaringen till ktmjacke är också förklaringen till att jag tappade respekt för VR-8.

Det ar bara vad jag tycker och vi kan nog alla forsoka att ha en positiv/trevlig ton har pa forumet..

Har inget att invända mot dina åsikter. Tyvärr är det svårt att på ett positivt och trevligt sätt skriva att någon har fel.

Angående resten av ditt inlägg så har du helt rätt men för att komplettera det så skulle alltså mitt val varit 98 istället för 95 oktan i kombination med högre kompression/laddtryck. För det finns inga nackdelar.
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Sedan gör VR-8 misstaget att hänvisa till ett test med 95 respektive 99 där han alltså inte ökat vare sig kompression eller laddtryck och det är ju klart som korvspad att han då inte får mera effekt med 98 oktan. Energiinnehållet är ju nämligen lika i de bägge bränslena. Och det här heller inte första gången det visar sig att en motor intrimmad med 95 oktan får sämre effekt med 98 oktaning bränsle.

Vilket "misstag" menar du? Jag räknade inte med att få varken mer eller mindre effekt med det senare med 95 oktan, det är ju som du säger "Energiinnehållet är lika båda bränslesorterna"...........Men vårat test visade annat, inte lite skillnad utan stor. Vi fick MER effekt med 95.......... Lika stort arbete lades ner på bägge mappningarna så min fråga till dig är:

Hur kommer det sig, om energiinnehållet är samma? Borde ju blivit ungefär samma effekt oberoende av bränsle. För det kan väl inte vara så att 95 soppan var fräschare..

/J

EDIT: Vi har testat V-Power och 95oktan INGET annat. Sorry om det blev lite oklart.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
En gnäll tråd till!

Fan va trött man blir!

VR-8 och hans kumpaner är överjävligt grymma på att bygga kompressorhojar.
Det har jag all respekt för.
Om sen ett decimalkomma hamnat fel å är det bara mänskligt.
PUNGT.

Sen hänvisar ju TSM att det testats 99 oktan men resultatet är för 98...
Som nån fan sjunger : ibland har man rätt ibland har man fel , lev med det!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vilket "misstag" menar du? .

98 och 95 oktanigt bränsle bör inte jämföras med samma kompressionsförhållande(el. laddtryck) eftersom ju 98 tål mer kompression och det bör man utnyttja på en motor som trots allt är byggd för effekt. Men jag tror vi förstår varandra på den punkten och kan lämna den.

Hur kommer det sig, om energiinnehållet är samma? Borde ju blivit ungefär samma effekt oberoende av bränsle. För det kan väl inte vara så att 95 soppan var fräschare.

Körde du samma tändningsmappar? (Hinner inte utveckla det vidare nu.)
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
98 och 95 oktanigt bränsle bör inte jämföras med samma kompressionsförhållande(el. laddtryck) eftersom ju 98 tål mer kompression och det bör man utnyttja på en motor som trots allt är byggd för effekt. Men jag tror vi förstår varandra på den punkten och kan lämna den.

Vi körde på V-Power så 98 referensen kanske inte gäller. Å andra sidan har det gjorts många test på bilar ang olika oktantal och de enda fall man kunnat visa på en effekt ökning med högre oktantal har varit med överladdade motorer och knacksensorer för att optimera tändningen. De andra fallen har skillnaden i effekt varit inom den felmarginalen. Så slutsatsen måste vara att om man inte ändrar något i motorn mellan olika test så bör man få ungefär lika resultat, give or take...

Körde du samma tändningsmappar? (Hinner inte utveckla det vidare nu.)

Som jag skrev tidigare:
Första testen gav 191hk utan att överhuvudtaget röra mappen. Efter lite tweakande fick vi ut 194hk med 95....:va....fattade inget men lärde mig att lyssna lite på de som testat MYCKET under många år. Inte ett pull under 190hk med 95 oktan, inte ett över med V-Power..........förklara det tack.:confused:

De 204hk som senare hittades gjordes med 95 oktan och en drivrem som inte slirade.....:rolleyes:
/J



En gnäll tråd till!

Fan va trött man blir!

VR-8 och hans kumpaner är överjävligt grymma på att bygga kompressorhojar.
Det har jag all respekt för.
Om sen ett decimalkomma hamnat fel å är det bara mänskligt.
PUNGT.

Sen hänvisar ju TSM att det testats 99 oktan men resultatet är för 98...
Som nån fan sjunger : ibland har man rätt ibland har man fel , lev med det!

Tråden är väl inte såå gnällig, bara vissa deltagare.....:tummenupp

Tack för berömmet, det värmer att få lite cred i Svedala...... Jante-landet i norr.......:krama

/J
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Hur kommer det sig, om energiinnehållet är samma? Borde ju blivit ungefär samma effekt oberoende av bränsle. För det kan väl inte vara så att 95 soppan var fräschare..

För ett tag sedan mailade jag Svenska Statoils tekniska kundservice ang. ett par dieselfrågor och en bensinfråga... typ:
-Hur mycket Etanol (E85) är inblandat i er blyfri 95okt resp. 98okt bensin?
Fick svaret, citat:
"-När det gäller bensinen innehåller blyfri 95 95% bensin och 5% etanol. Blyfri 98 innehåller 100% bensin."

Där har du anledningen till din effektökning tror jag :),
jag gissar att ditt motorstyrsytem (sonderna) känner av den magrare blandningen som blir vid givet läge och kompenserar med mer bränsle.
Om det inte är fallet, så skulle det varit intressant att se lambda-kurvor från de olika bänkningarna för att se ev. skillnader :)

Lagringsbeständigheten på handelsbensin är ca 3 månader från det att den lämnar raff idag, akrylatbensin (typ Aspen) har betydligt länre , upp till 2 år.

F.ö vågar jag inte köra med 95 okt på min turbocykel delvis pga att de blandar i e85, delvis för att den ju är fugge-matad vilket kan resultera i farligt mager blandning med otäcka spikningar och oönskad värmeutveckling..
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Alla som försökt starta en gammal gräsklippare/ moped eller dylikt på fjolårsbensin eller ännu äldre soppa vet att det ÄR stor skillnad på färsk o gammal soppa.

Jag är fullt övertygad att man kan få mätbara skillnader på 1mån gammal 95oktan mot 3mån gammal 98 oktan, vid laddtryck som ej kräver 98.
98 är bara onödigt innan man närmar sig spikningströskeln för 95.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi körde på V-Power så 98 referensen kanske inte gäller. Å andra sidan har det gjorts många test på bilar ang olika oktantal och de enda fall man kunnat visa på en effekt ökning med högre oktantal har varit med överladdade motorer och knacksensorer för att optimera tändningen. De andra fallen har skillnaden i effekt varit inom den felmarginalen. Så slutsatsen måste vara att om man inte ändrar något i motorn mellan olika test så bör man få ungefär lika resultat, give or take...

V-power och övriga handlares 98 oktan brukar väl sällan visa sig skilja särskillt mycket vad jag sett åtminstone. Ja, utan knackreglering brukar 98 inte visa sig vara bättre än 95 utan oftare som för dig är då 95 bättre förutsatt att motorn tål 95 oktan.

Bensin har samma flamhastighet oavsett oktantal men däremot har sprit högre flamhastighet och 95 oktan innehåller ju 5% sprit vidare så kommer vissa kemiska reaktioner vid starta tidigare med 95 än med 98 strax efter att förbränningen startat så där har du två anledningar till att förbränningen sker snabbare med 95 än med 98 oktan i din motor. Därför frågade jag om dina tändinställningar för skillnaden skulle nog minskat med tidigare tändning för 98.

Nästa effekt är att sprit kyler mer än bensin vilket är gynsamt under kompressionstakten. Spriten minskar alltså det negativa kompressionsarbetet.

Silverryggen nämner ytterligare en anledning. Och skulle det vara så att du inte använder dig av lambdaregleringen så har du istället två olika lambda för de bägge testerna.


Tråden är väl inte såå gnällig, bara vissa deltagare.....:tummenupp

...... Jante-landet i norr.......
/J

Borde jag ta åt mig?
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
För ett tag sedan mailade jag Svenska Statoils tekniska kundservice ang. ett par dieselfrågor och en bensinfråga... typ:
-Hur mycket Etanol (E85) är inblandat i er blyfri 95okt resp. 98okt bensin?
Fick svaret, citat:
"-När det gäller bensinen innehåller blyfri 95 95% bensin och 5% etanol. Blyfri 98 innehåller 100% bensin."

Där har du anledningen till din effektökning tror jag :),
jag gissar att ditt motorstyrsytem (sonderna) känner av den magrare blandningen som blir vid givet läge och kompenserar med mer bränsle.
Om det inte är fallet, så skulle det varit intressant att se lambda-kurvor från de olika bänkningarna för att se ev. skillnader :)

Lagringsbeständigheten på handelsbensin är ca 3 månader från det att den lämnar raff idag, akrylatbensin (typ Aspen) har betydligt länre , upp till 2 år.

F.ö vågar jag inte köra med 95 okt på min turbocykel delvis pga att de blandar i e85, delvis för att den ju är fugge-matad vilket kan resultera i farligt mager blandning med otäcka spikningar och oönskad värmeutveckling..

Intreesant med lagringsbeständigh.. Bara 3 månader även i ett tätt kärl?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intreesant med lagringsbeständigh.. Bara 3 månader även i ett tätt kärl?

Oljan har ju legat i marken miljoner år men problemet är ju att flyktigare ämnen dunstar ur bensinen snabbt och det är även dom som normalt sett först antänds eftersom ett bränsle måste bli förångat innan det kan brinna.

Flotörhuset på en förgasare är ganska välventilerad så där brukar bränslet förstöras ganska snabbt.
En kall motor och bränsle som legat länge i flotörhuset ger alltså en svårstartad motor.
Tanken är mindre ventilerad så där klarar sig bränslet lite längre.

Och cisternerna på din bensinmack är ju naturligtvis också ventilerade.

Sen är de beståndsdelar i bensinen med högre oktantal också flyktigare än de med lägre oktantal så bensinen tappar alltså även i oktan med tiden.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Kommer du ihåg detta inlägg?

:va Jag har då aldrig i hela detta land besökt en mack som saknat 98 oktan. Och även om 98an skulle vara mindre färsk än 95an i någon mack så kan åldern på bränslet knappast vara nåt problem ens i Övre Soppero.

Du borde nog fundera en gång till över valet mellan 95 och 98. Men fortsätt bygga kompressorhojar åt folket! :tummenupp

Du har precis förklarat varför jag inte behöver se över valet på oktantalet....

V-power och övriga handlares 98 oktan brukar väl sällan visa sig skilja särskillt mycket vad jag sett åtminstone. Ja, utan knackreglering brukar 98 inte visa sig vara bättre än 95 utan oftare som för dig är då 95 bättre förutsatt att motorn tål 95 oktan.

Bensin har samma flamhastighet oavsett oktantal men däremot har sprit högre flamhastighet och 95 oktan innehåller ju 5% sprit vidare så kommer vissa kemiska reaktioner vid starta tidigare med 95 än med 98 strax efter att förbränningen startat så där har du två anledningar till att förbränningen sker snabbare med 95 än med 98 oktan i din motor. Därför frågade jag om dina tändinställningar för skillnaden skulle nog minskat med tidigare tändning för 98.

Nästa effekt är att sprit kyler mer än bensin vilket är gynsamt under kompressionstakten. Spriten minskar alltså det negativa kompressionsarbetet.

Silverryggen nämner ytterligare en anledning. Och skulle det vara så att du inte använder dig av lambdaregleringen så har du istället två olika lambda för de bägge testerna.

Vi mappade efter bästa effekt och inte efter någon förutbestämd A/F,Lambda. Bara DynoJet tror att man alltid har bäst effekt i alla motorer vid samma A/F..........

/J
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kommer du ihåg detta inlägg?
Du har precis förklarat varför jag inte behöver se över valet på oktantalet..../J


Du har fortfarande alltså inte fattat poängen?

Poängen är att du nu har 10.2:1 i komp och laddar 0.5-0.55 och det är tydligen lagom med 95 oktan?
Om du istället skulle ha kört på 98-99 oktan så skulle du antagligen kunna köra 11.2:1 i komp och samma laddtryck utan problem eftersom 98 oktanigt tål mer. Du skulle då alltså få ut mer effekt.

Vi mappade efter bästa effekt och inte efter någon förutbestämd A/F,Lambda. Bara DynoJet tror att man alltid har bäst effekt i alla motorer vid samma A/F..........

/J

Men hade du då samma lambda med 98 som ju inte innehåller någon sprit? Samma map som med 95 tyder ju på att du ligger 1.5% fetare vilket iofs är hårklyveri.
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Du har fortfarande alltså inte fattat poängen?

Poängen är att du nu har 10.2:1 i komp och laddar 0.5-0.55 och det är tydligen lagom med 95 oktan?
Om du istället skulle ha kört på 98-99 oktan så skulle du antagligen kunna köra 11.2:1 i komp och samma laddtryck utan problem eftersom 98 oktanigt tål mer. Du skulle då alltså få ut mer effekt.



Men hade du då samma lambda med 98 som ju inte innehåller någon sprit? Samma map som med 95 tyder ju på att du ligger 1.5% fetare vilket iofs är hårklyveri.

Poängen är att 95 är lättare att få tag i och ger bäst effekt våra motorer, som du redan förklarat varför.

Du har hela tiden hävdat att valet av soppa är fel, nu är det kompet vs laddet som inte passar........börjar bli tröttsamt. Valet av komp vs ladd är gjort efter uppskattad livslängd på motorn och tillgång till bränsle.

/J
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du har hela tiden hävdat att valet av soppa är fel, nu är det kompet vs laddet som inte passar........börjar bli tröttsamt. Valet av komp vs ladd är gjort efter uppskattad livslängd på motorn och tillgång till bränsle.

/J

Jag vet inte om jag ska skratta åt dig eller gråta över den tid jag slösat till ingen nytta... Driver du med mig?

Nej du säkert har helt rätt kompression för det bränsle du valt
Man väljer 98 för att den tål det högre kompet.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Nej du säkert har helt rätt kompression för det bränsle du valt

Alltså har jag rätt i att vårat val av 95 är bättre än ditt förslag på 98,99 i våra testade motorer?

Det var ju snällt av dig att lägga ner tid på detta "hopplösa" fall som till sist ändå kom fram till det vi redan konstaterat i våra tester.

Grundproblematiken var ju varför 95 gav mer effekt än V-Power, detta har du förklarat trots att du innan ifrågasatt valet av soppa, dvs 95 istället för 98,99.

Jag minns inte att jag påstått att 95 skulle vara bättre i de fall av komp vs ladd som du nämner, ex 11.2:1 med 0,6bar ladd, men det har detta aldrig handlat om.

Frågan har varit: Varför gav 95 mer effekt än V-Power i våra motorer?

/J
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alltså har jag rätt i att vårat val av 95 är bättre än ditt förslag på 98,99 i våra testade motorer?

Det var ju snällt av dig att lägga ner tid på detta "hopplösa" fall som till sist ändå kom fram till det vi redan konstaterat i våra tester.

Grundproblematiken var ju varför 95 gav mer effekt än V-Power, detta har du förklarat trots att du innan ifrågasatt valet av soppa, dvs 95 istället för 98,99.

Jag minns inte att jag påstått att 95 skulle vara bättre i de fall av komp vs ladd som du nämner, ex 11.2:1 med 0,6bar ladd, men det har detta aldrig handlat om.

Frågan har varit: Varför gav 95 mer effekt än V-Power i våra motorer?

/J

Jag tror alla dom där frågorna redan besvarats och jag ber om ursäkt för att jag besudlat ert turboforum med min närvaro. Det skall inte upprepas.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top