SuperCharger + InterCooler + Yamaha R1 2006

Här är Screenies klicka för en större bild.
Som ni ser så går mcx boxen in vid ca 0.1 i övertryck och lägger på sin mängd, den skulle tas ner först sen finljustera med commandern men det är mitt sätt att jobba.
Spridare har ju som allt annat ett visst område där dom funkar bäst .

14:1 är nog lite för tunt för brinken när han ska klippa 330kmt och mer som han har tänkt sig.

Läser jag rätt om att A/F ligger på ca 11.4-11.5 vid 13000rpm och max effekt?

/J
 
Ja det stämmer ?? är det något du inte förstår med vad jag skriver om att den ska rulla lite mil innan vi plågar den mer i bänken samt att vi måste ha tag i en kabel till mcx boxen + programvaran som egentligen ska vara med vid köp av boxen tycker att jag har förklarat det några gånger nu.

Har jag gjort något som förargat dig så ber jag om ursäkt trodde faktiskt att du själv skulle dykt upp i lördags eftersom jag skrev detta på sidan 9 i denna tråden

(Okej jag ska göra ett undantag om Mr J inte har tillgång till en bänk så kan ni hyra min bänk en dag så att du får kört lite i år pm,a mig i god tid så löser vi det )
 
Tycker så här:
1. Kör in motorn.
2. Bänka igen.
3. Kolla tryckfall över IC'n. Det är ju lustigt att bara 0.45bar uppnås när samma kompressor ger nästan 0.7bar på Mr.J's Aprilia med lägre varvtal.
Brinkens C15 varvar ju dryga 155.000rpm vid fullt motorvarv dvs 13.800rpm.
På Mr. J's 1000cc Aprila twin varvar C15 'bara' ca 136.000rpm . Med 9:1 i komp kanske man kan prova utan IC eftersom ICn är rätt liten oxå.
4. Sen som ni har nämnt kan man ju vid Bänkningen mappa exact med MCX boxen och eftersom Brinken har Ignition Module så kan man nog även avancera tändningen.

Med liten lugn och metodisk samarbete så ska det nog gå att 'hitta' 200hk på slangen....
 
Att trycket blir annorlunda är inte ett dugg konstigt då det är den totala luftmängden som paserar kompressorn gentimot hur mycket luft motorn normalt sväljer per cykel som ger laddtrycket i detta fall
 
Vi snackades vid i går ett litet gemensamt missförstånd bara problemet är löst :tummenupp
 
Att trycket blir annorlunda är inte ett dugg konstigt då det är den totala luftmängden som paserar kompressorn gentimot hur mycket luft motorn normalt sväljer per cykel som ger laddtrycket i detta fall


Såklart större ventilarea och högre varvtal gör nog att R1an 'sväljer' en del mer luft än en Aprilia V-twin. Synd om Brinken bara att ett företag som TTS inte har bättre koll på läget hur stor kompressor som är lämpligast.
Speciellt som de pratar 'bolt-on' + att det inte var speciellt billigt heller.
 
Tycker så här:
1. Kör in motorn.
2. Bänka igen.
3. Kolla tryckfall över IC'n. Det är ju lustigt att bara 0.45bar uppnås när samma kompressor ger nästan 0.7bar på Mr.J's Aprilia med lägre varvtal.
Brinkens C15 varvar ju dryga 155.000rpm vid fullt motorvarv dvs 13.800rpm.
På Mr. J's 1000cc Aprila twin varvar C15 'bara' ca 136.000rpm . Med 9:1 i komp kanske man kan prova utan IC eftersom ICn är rätt liten oxå.
4. Sen som ni har nämnt kan man ju vid Bänkningen mappa exact med MCX boxen och eftersom Brinken har Ignition Module så kan man nog även avancera tändningen.

Med liten lugn och metodisk samarbete så ska det nog gå att 'hitta' 200hk på slangen....

Ja hoppas du har rätt!!! :tummenupp :tummenupp :yoparty
 
Såklart större ventilarea och högre varvtal gör nog att R1an 'sväljer' en del mer luft än en Aprilia V-twin. Synd om Brinken bara att ett företag som TTS inte har bättre koll på läget hur stor kompressor som är lämpligast.
Speciellt som de pratar 'bolt-on' + att det inte var speciellt billigt heller.

håller med till 100% ska nog maila iväg lite bilder på deras IC (den tar i både i skärm + höger gaffelben) o se om dom är sugna på att skicka en ny...:gnissla
 
Behöver du 5 liter på en Aprillia så har du nog gjort fel, 2.5 liter med tryckrör och allt funkar bra på den jag byggde. Men killen i tråden har en R1'a, och det är väl en radfyra?
 
Behöver du 5 liter på en Aprillia så har du nog gjort fel, 2.5 liter med tryckrör och allt funkar bra på den jag byggde. Men killen i tråden har en R1'a, och det är väl en radfyra?

he he.. eh råkade posta i fel tråd (trött) 2,5 liter med allt inräknat.. Många bygger ju så och vist funkar det ,,.men prova närmare 5liter inklusiver rör o ic så ska du få se på funka!!

Hur mycket ladd och hur mycket kusar fick du ut på den?
 
211hk vid 0.9bar (119hk utan turbo). Har även byggt en 1600cc HD med under 3 liter plenum, 200hk vid 1bar. Båda med Megasquirt och utan IC. Jag säger inte att större inte kan va bättre, men visst funkar det
Har du fler frågor så tar vi det i en annan tråd
 
Jojje vems var HD`n??? skulle också vara intressant och veta vad för sorts projekt du tänker hoppa på nu när du tänker sälja trumpeten?? har du någe skvaller att komma med?? vh uffe
 
Varför måste allt ta sån satans plats...ja vill inte att ngt ska synas men DET gör det...*grr*
o sen måste det hänt ngt med mina blinkers...dom funkar inte längre, har kollat säkring + var blinkers för sig o det är som det ska, MEN ska ja blinka med knappen som det är tänkt så händer ungefär samma som när man man anlitar Mats...nada.......(o du som va snabb innan! här är ett tillfälle till...seså spring iväg nu till "U know who" I DONT give a shit...n00b)
 
Intressant bygge...

Funderar själv på att köpa sprintexkittet till nightroden,
ser stilrent ut, men hur är det vid besiktningen?

Något dom bryr sig om då den knappt syns.
Eller blir de till å mecka vartannat år?

Funkar hojen om man kopplar bort remmen vid besiktning?

Det är även därför man inte tar turbokittet...ser ganska rått byggt ut om man jämnför med sprintexkompressorkit.
 
Last edited:
Intressant bygge...

Funderar själv på att köpa sprintexkittet till nightroden,
ser stilrent ut, men hur är det vid besiktningen?

Något dom bryr sig om då den knappt syns.
Eller blir de till å mecka vartannat år?

Funkar hojen om man kopplar bort remmen vid besiktning?

Det är även därför man inte tar turbokittet...ser ganska rått byggt ut om man jämnför med sprintexkompressorkit.

Räkna med att mecka av det innan varje bes.

/J
 
Har läst i tråden till o från sen den kom upp. Förbannat coolt bygge! Hoppas att allt sorteras ut och att du blir nöjd med den vartefter! Kom bort till lkpg och låt mig lyssna när du drar fullt förbi så ska jag sponsra med en tvätt!
 
Har läst i tråden till o från sen den kom upp. Förbannat coolt bygge! Hoppas att allt sorteras ut och att du blir nöjd med den vartefter! Kom bort till lkpg och låt mig lyssna när du drar fullt förbi så ska jag sponsra med en tvätt!

jaja...den SKA tvättas (rekond t.o.m) men dock inte innan ja fått dit allt...
btw. ska det va Jkpg ?? (isf är det inte omöjligt dill sommaren...:D ql o träffa nytt folk :tummenupp )
 
Sådär... nu är pärlan körklar iaf...:tummenupp så nu väntar ja på lite bättre väder...men det blir väll te våren...:gnissla

Btw. kommer skicka hojen till Mr. J igen så fort ja får in cash för o trimma vidare...:yoparty

ÄNTLIGEN som fylking hade sagt..


btw, najs lösning på låset bakhjul/sving ... egentillverkat ? köpt ? länk ? kostnad ?
 
Back
Top