Superbike WM Anderstorp -93

Körde inte Foggy 1.33.83?

1:33.81 Helt rätt, vad fan tänkte jag. Tack för detta. Kollade boken om Foggy och du har ju givetvs rätt.

Och det gjorde han på en Ducati 888a.

Han körde dessutom 1:33,48 i andra loppet

Är ni säkra på att det blev av 1993? Har för mig att jag åkte dit då men att d va tomt. Har för mig att jag var där 1992 (var 12år) o såg Doug Polen mfl. Var även på RR vm 90-91 o då var d Rainey o Lawson som fightades.

Du kan ju läsa Programmet som ligger i början av tråden. Står ju helt klart att det var 1993 på framsidan:D

Last edited:
Fett med en 200 plus-kurva efter rakan. :näsblod När byggdes den kurvan om? -72 var den bevisligen kvar, och -78 var den bevisligen ombyggd.

Fint med mur/räcke ett par meter från yttre bankanten i halkhögern. :näsblod

Tror Cralle är den som kört snabbast på torpet i samband med VM 93.

Last edited:
:Bugar Nån som har ungefärlig vikt och effekt på den hojen??
155hk tydligen och 115kg då om jag inte minns fel.

Yamaha YZR500 OWC1 1990
The OWC1 spec that Yamaha rolled out in 1990 had improved handling stability due to dimension changes including a head pipe position that was closer to the rider than the conventional machine and a lower caster angle. The power output was also increased to 155PS from 150PS for the previous year's model. On this machine Rainey won a total of seven rounds to claim his first GP title. This contributed to Yamaha's sixth manufactures championship. This OWC1 would also be the base machine that Yamaha would offer to European constructors in 1992 in the form of engine sales and chassis data as a move to stimulate the sport of motorcycle racing and encourage technology sharing. This would lead to Harris Yamaha and ROC Yamaha entering machines based on the OWC1.

1990_owc1.jpg

155hk tydligen och 115kg då om jag inte minns fel.

Yamaha YZR500 OWC1 1990
The OWC1 spec that Yamaha rolled out in 1990 had improved handling stability due to dimension changes including a head pipe position that was closer to the rider than the conventional machine and a lower caster angle. The power output was also increased to 155PS from 150PS for the previous year's model. On this machine Rainey won a total of seven rounds to claim his first GP title. This contributed to Yamaha's sixth manufactures championship. This OWC1 would also be the base machine that Yamaha would offer to European constructors in 1992 in the form of engine sales and chassis data as a move to stimulate the sport of motorcycle racing and encourage technology sharing. This would lead to Harris Yamaha and ROC Yamaha entering machines based on the OWC1.

1990_owc1.jpg
Blir inte mycket finare än så där. :kär

:Bugar Nån som har ungefärlig vikt och effekt på den hojen??
Schwantz hade pole 1990 med 1.30.785 så det lär väl vara den absolut snabbaste dokumenterade tiden på Anderstorp. :)

Last edited:
Blir inte mycket finare än så där. :kär

Schwantz hade pole 1990 med 1.30.785 så det lär väl vara den absolut snabbaste dokumenterade tiden på Anderstorp. :)

den e löjligt fin ja.
eja sen har vi ju det där med Schwantz tid på torpet(inte den du nämner nej), jag har frågat Kevin själv men han sa att nej jösses sånt kunde inte han minnas länge..
Men jag vet vad jag tror på iaf.

den e löjligt fin ja.
eja sen har vi ju det där med Schwantz tid på torpet(inte den du nämner nej), jag har frågat Kevin själv men han sa att nej jösses sånt kunde inte han minnas länge..
Men jag vet vad jag tror på iaf.
Fast den tiden, 1.29.xxx, finns det ju inget som helst bevis på vad jag har hittat, de andra tiderna från Anderstorp har jag hittat på tillförlitliga ställen. Hur troligt är det att han skulle köra nästan en sekund snabbare på WUP än på kvalet?

Ingenting är ombyggt efter -89. Ingen ändring av bandragning, ingen asfaltering, det enda som ändrats sedan dess är avåkningszonernas utseende. Dessa har knappast nån inverkan på varvtiderna.

då är det sjukt fort,bara hört ett gäng påstående på olika bandagar att de byggde om banan till sin nuvande form i mitten på 90 talet så till slut tror man ju på det:)

kommer stcc till torpet nästa år,vill se de bomba tiden...

Last edited:
Ingen som kan få fram Cralles kvaltid från VM-93 och hans tid från SM-96, när han kom upp från Tyskland med hans ProSuperbike Yamaha.Tror han hade pole med 2,5 sek..Ledde med 10 sek efter 4 varv sen åkte han mest på bakhjulet..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park