Sukhoi kan bygga flygplan.......

Ninjaboy skrev:
Jag tycker att Viggen har mer basaktigt ljud som är behagligare än Gripens vassare ljud. Ofta när jag åker till jobbet så står en Gripen på startbanan, då kan man parkera rakt bakom, cirka 200 meter ifrån, och vänta på start, när de tänder EBK blir det ett överjävligt ljud och bilen rister, det är otroligt läckert när de drar upp brant efter bara en liten bit. :yoparty

Angående Draken-planet jag ser varje dag så står det på en pelare. :rodnar Jag tror inte Sverige flyger något Draken aktivt även om det säkert finns flygdugliga kvar. Viggen däremot modifieras hela tiden. De bogseras ofta utanför mitt fönster.

Viggen har lätt det brutalaste ljudet ryser ju när det lyfter!

Ett annat häftig plan är Blackbird LÄNK till bild med sin toppfart på 3,3+ mach

Alex.J skrev:
Viggen har lätt det brutalaste ljudet ryser ju när det lyfter!

Ett annat häftig plan är Blackbird LÄNK till bild med sin toppfart på 3,3+ mach

Blackbirden är grym! :yoparty Coolt att den läcker som ett såll när den startar eftersom farten tätar den och den måste därför lufttankas efter start.

Jag var säker på att jag tog en bild på en specialversion med en tredje (!) motor när jag var på Boeing Museum of Flight i Seattle men jag hittade bara den här bilden på ett annat coolt jetplan: :hihi

mini.jpg

Ninjaboy skrev:
Blackbirden är grym! :yoparty Coolt att den läcker som ett såll när den startar eftersom farten tätar den och den måste därför lufttankas efter start.

Jag var säker på att jag tog en bild på en specialversion med en tredje (!) motor när jag var på Boeing Museum of Flight i Seattle men jag hittade bara den här bilden på ett annat coolt jetplan: :hihi

mini.jpg

SR-71 Blackbird är ett fantastiskt flygplan, ingenjörskonst när den är som bäst, vacker är den också!

Blackbirden har väl däremot ett helt titanskrov? Toppfarten på Blackbird var väl Mach 3,5 vid tester. Genererar en yttemperatur på 320 grader C.

Det finns ju dessutom en icke verifierad skröna (som nog alla svenska flygsoldater hört) om att en SR-71 på väg hem från Nordkapområdet gensköts av en J35 Draken (Eller JA37 Viggen, detta varierar varje gång man hör historien) som låste målradarn på den när den kränkte svenskt luftrum över Skåne. Anledningen ska ha varit att de hade motorproblem och bara gick med en motor samt att man "alltid" valde den rutten så att STRIL kunde skicka upp den svenska jakten för att vänta på honom. Tydligen det enda plan som plockat en Blackbird enligt skrönan ska dessutom USAF ha skickat en bekräftelse till SWAF...... :)

Gjordes även en Bf109Z.

Annars var ryssarna ute på många skumma projekt. De gjorde bland annat något jättemonster med sovrum och högtalare, som användes av partipamparna på propagandaturnéer. De tog en TB3-bombare och hängde ett par I-16 jaktplan under vingarna. Tanken var att bombaren bar jaktplanen till målområdet där de frigjordes, attackerade och flög hem själv.

Misteln var en annan tysk variant. Ett bombflygplan (Junkers 88) ombyggt till en fjärrstyrd flygande bomb spändes fast under ett jaktflygplan med radiostyrningsutrustningen i. De flögs hopkopplade till målet, där bombflygplanet kopplades loss och fjärrstyrdes in.

Chris Ash skrev:
Det finns ju dessutom en icke verifierad skröna (som nog alla svenska flygsoldater hört) om att en SR-71 på väg hem från Nordkapområdet gensköts av en J35 Draken (Eller JA37 Viggen, detta varierar varje gång man hör historien) ...

Jo, den har man hört. Lär ha varit Viggen som kunnat nå så hög höjd att det gick att låsa målradarn - Draken har inte motor nog att komma så högt.

Visst är det läckert med häftiga manövrar som vissa plan kan göra, men "dogfight" har i de flesta lägen spelat ut sin roll för många decennier sedan och nu gäller det bara att vara osynlig, snabb och få in låsning på målet först. Vapensystemen är därmed allt viktigare.

TomK skrev:
Jo, den har man hört. Lär ha varit Viggen som kunnat nå så hög höjd att det gick att låsa målradarn - Draken har inte motor nog att komma så högt.

Visst är det läckert med häftiga manövrar som vissa plan kan göra, men "dogfight" har i de flesta lägen spelat ut sin roll för många decennier sedan och nu gäller det bara att vara osynlig, snabb och få in låsning på målet först. Vapensystemen är därmed allt viktigare.

Jag luskade lite i det och Viggen verkar mycket riktigt förekomma oftare än Draken(historien finns i alla världens flygforum ungefär).

amullo skrev:
Jag har det för att Österrike körde sina Draken plan länge.. Om de inte kör dem fortfarande..

http://www.myvolksbank.at/muech/geraet.htm

Verkar som om de har en några A32 kvar också.. :yoparty Dom är coola..

Men bästa SAAB planet under sin tid måste ju vara J29.

Draken skulle tas ur tjänst 2004-2005 nån gång var det senaste jag läste, vet inte om de fortfarande flyger. 45 år i operativ tjänst är imponerande.....

Chris Ash skrev:
Draken skulle tas ur tjänst 2004-2005 nån gång var det senaste jag läste, vet inte om de fortfarande flyger. 45 år i operativ tjänst är imponerande.....
De kunde ha flugit ännu längre om de valt Gripen som ersättare. När de inte gjorde det vägrade Saab att förlänga serviceavtalet som skulle räckt tills de fått sina Gripen levererade...

Ninjaboy skrev:
De kunde ha flugit ännu längre om de valt Gripen som ersättare. När de inte gjorde det vägrade Saab att förlänga serviceavtalet som skulle räckt tills de fått sina Gripen levererade...

Var det EF Typhoon de valde istället? När levereras de?

Ett annat plan som inte avhandlats men som är kul är ju F-117 Nighthawk.
Facetterade ytor, RAM, nät för luftintagen och bladguld på huvens glasytor, minskning av IR-signatur med spaltformade utblås. RCS som en 50mm plåtbit ungefär!

Ändå sköt serberna ner en 1999.....

Nån som har lite koll på SAAB:s övriga projekt? FILUR och SHARC tex....

Chris Ash,
SHARC är gul. Även live. :tummenupp

(Och med detta vill jag ha sagt att det väl kanske inte finns så mycket att säga... eller vad var du nyfiken på?)

Chris Ash skrev:
Ett annat plan som inte avhandlats men som är kul är ju F-117 Nighthawk.
Facetterade ytor, RAM, nät för luftintagen och bladguld på huvens glasytor, minskning av IR-signatur med spaltformade utblås. RCS som en 50mm plåtbit ungefär!

Ändå sköt serberna ner en 1999.....

Ironi...

Men jag tycker fortfarande att den borde heta A-117. Jag skulle bli mycket förvånad om en sidewinder ens gjort ett besök i en F-117:s vapenrum.

Klarar ens dess måldatorn av flygande mål?

Anthrax skrev:
Ironi...

Men jag tycker fortfarande att den borde heta A-117. Jag skulle bli mycket förvånad om en sidewinder ens gjort ett besök i en F-117:s vapenrum.

Ett jaktflygplan som inte ens klarar överljudsfart är lite "udda", ja...

Anthrax skrev:
Ironi...

F-117 är ju mycket riktigt ingen fighter, i Kosovo bar den väl nästan uteslutande HARM och ALARM? Har fienden ingen radartäckning måste det finnas lämpligare attackflyg.

Har för mig att det var vanliga hederliga gamla lvakan som plockade ner den över Serbien.

Chris Ash skrev:
F-117 är ju mycket riktigt ingen fighter, i Kosovo bar den väl nästan uteslutande HARM och ALARM? Har fienden ingen radartäckning måste det finnas lämpligare attackflyg.

Har för mig att det var vanliga hederliga gamla lvakan som plockade ner den över Serbien.

Jaa.... kommer den in när det är molnfritt så kan man ju plocka den med RBS 90.. Eller vanliga Robot-70 om den kommer dagtid.. vilken den knappast gör..

Osynlig på radar hjälper föga om det är en människa som styr en laserstråle på den..

amullo skrev:
Jaa.... kommer den in när det är molnfritt så kan man ju plocka den med RBS 90.. Eller vanliga Robot-70 om den kommer dagtid.. vilken den knappast gör..

Osynlig på radar hjälper föga om det är en människa som styr en laserstråle på den..

Du kan se den på radar men det krävs gynnsamma förhållanden för att kunna sätta in åtgärder. Om jag inte mins fel så var det precis det serberna gjorde, de sköt robotar på Nighthawken som dök under molngränsen för att komma undan, då plockade de ner den med vanligt eldrörsluftvärn.

Har för mig det var detta som tvingade fram höghöjdsbombningarna, amerikanerna var rädda för förluster och vågade inte gå under 5000m. Serbernas luftvärn är ganska kompetent, med både Igla ocg Strela samt faktiskt RBS70.

Cockpiten är ju inte stealthanpassad tex, du ser pilotens hjälm på radarn.

Last edited:
TomK skrev:

Under det "kalla kriget" så åkte spaningsplan från både öst och väst fram och tillbaka över östersjön, regelbundet som en spårvagn, - då gensköt ett par viggenplan en sr71 och lyckades låsa radarn (vilket innebär kort och gott att man skulle kunnat avfyra en robot som söker mot den reflekterade strålningen)
inget märkvärdigt egentligen.

Den svenska radarn var kanske den enda utanför nato som lyckats med den bedriften. iallafall lär CIA (tvivlar själv på att det skulle varit CIA) skickat ett gratulationstelegram.

Ryssarna körde ett par MIG25 rakt över israel (tror det var början på 70talet) utan att de (israelerna) kunde göra något åt saken.

Kompetentaste maskinen är väl fortfarande F15 fram tills F22 kommer.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back