Sukhoi kan bygga flygplan.......

amullo skrev:
Jag vill minnas att större delen av TU-22:orna var baserade på baser på kolahalvön för att kunna användas mot mål i Atlanten.

Japp, 450 TU-22 byggdes och 150 av dem var stationerade i Murmansk. Tillsammans med AS-4 KITCHEN utformade de ryssarnas "antihangarfartygsdoktrin". Iom att ryssarna inte fick hangarfartyg operativa förrän 1980-talet och att de väl knappast har dem nu så borde Backfire fortfarande kunna sättas in mot hangarfartygsgrupper.

Frågan är hur effektiv den taktiken är idag, det har ju knappast blivit mindre AEGIS-båtar kring hangarfartygen.

Ett riktigt häftigt plan förövrigt, ryssarna har byggt mycket sådana.

Chris Ash skrev:
Japp, 450 TU-22 byggdes och 150 av dem var stationerade i Murmansk. Tillsammans med AS-4 KITCHEN utformade de ryssarnas "antihangarfartygsdoktrin". Iom att ryssarna inte fick hangarfartyg operativa förrän 1980-talet och att de väl knappast har dem nu så borde Backfire fortfarande kunna sättas in mot hangarfartygsgrupper.

Frågan är hur effektiv den taktiken är idag, det har ju knappast blivit mindre AEGIS-båtar kring hangarfartygen.

Ett riktigt häftigt plan förövrigt, ryssarna har byggt mycket sådana.
Jag gillar MIG-31an ... Foxbat även kallad tror jag

Chris Ash skrev:
Om den låter mycket är det nog Viggen, RM8A med nästan 13 tons dragkraft ger sköna vibbar i benstommen..... :)

Jag tycker att Viggen har mer basaktigt ljud som är behagligare än Gripens vassare ljud. Ofta när jag åker till jobbet så står en Gripen på startbanan, då kan man parkera rakt bakom, cirka 200 meter ifrån, och vänta på start, när de tänder EBK blir det ett överjävligt ljud och bilen rister, det är otroligt läckert när de drar upp brant efter bara en liten bit. :yoparty

Angående Draken-planet jag ser varje dag så står det på en pelare. :rodnar Jag tror inte Sverige flyger något Draken aktivt även om det säkert finns flygdugliga kvar. Viggen däremot modifieras hela tiden. De bogseras ofta utanför mitt fönster.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Jag tycker att Viggen har mer basaktigt ljud som är behagligare än Gripens vassare ljud. Ofta när jag åker till jobbet så står en Gripen på startbanan, då kan man parkera rakt bakom, cirka 200 meter ifrån, och vänta på start, när de tänder EBK blir det ett överjävligt ljud och bilen rister, det är otroligt läckert när de drar upp brant efter bara en liten bit. :yoparty

Angående Draken-planet jag ser varje dag så står det på en pelare. :rodnar Jag tror inte Sverige flyger något Draken aktivt även om det säkert finns flygdugliga kvar. Viggen däremot modifieras hela tiden. De bogseras ofta utanför mitt fönster.

Den flygande Draken tillhör flygmuseet på F10 tror jag, de har även J28 Vampires som de flyger med.

Det är bara att inse det, det finns inget som är häftigare än stridsflygplan.

Ninjaboy skrev:

Används inte draken som övningsflyg längre heller??

Eller är det SK-60 som används?

sharpedge skrev:
Jag gillar MIG-31an ... Foxbat även kallad tror jag

Japp världens enda Mach 3 fighter(tillsammans med 25an) måste man ju bara älska! Fast FOXBAT är MIG-25,MIG-31 har NATO beteckningen FOXHOUND

Titanskrov för att klara värmen...... :Bugar

Chris Ash skrev:
Japp världens enda Mach 3 fighter(tillsammans med 25an) måste man ju bara älska! Fast FOXBAT är MIG-25,MIG-31 har NATO beteckningen FOXHOUND

Jag mixade ihop dom ... självklart

Ja titanskrov :dregglaflino:

Jag föredrar cessna 172, dom andra som ni gillar har jag varken talang eller pengar att flyga! Lyckostar!

Om man vänder på pannkakan, och frågar efter det mest absurda flygplanet använt i strid då?

Min röst faller på F-82 Twin Mustang. Bara tanken på att ta två modifierade P/F-51 flygplans-kroppar, och bultar ihop till ett flyplan gör mig förvirrad. Men tydligen var den rätt så lyckad, med en väldigt lång räckvidd.

På tal om Raptorn, så ska den väl komma i operativ tjänst nästa år?
Eller har dom skjutit upp det?

Anthrax skrev:
Om man vänder på pannkakan, och frågar efter det mest absurda flygplanet använt i strid då?

Min röst faller på F-82 Twin Mustang. Bara tanken på att ta två modifierade P/F-51 flygplans-kroppar, och bultar ihop till ett flyplan gör mig förvirrad. Men tydligen var den rätt så lyckad, med en väldigt lång räckvidd.

Tyskarna hade ett plan som bestod av två sammankopplade heinkelbombare, kommer inte ihåg vilken modell dock, men kan ta reda på vad den hette. Såg ganska suspekt ut....

Raptorns framtid är ganska oviss, USAF har beställt 339 st som ska införas i operativ tjänst under 2005 eller 2006. Men Irakkriget och underskotten kanske kommer att tvinga dem att halvera den ordern till ca 160 plan.

Längre fram kommer ju även JSF att införas.

Chris Ash skrev:
Raptorns framtid är ganska oviss, USAF har beställt 339 st som ska införas i operativ tjänst under 2005 eller 2006. Men Irakkriget och underskotten kanske kommer att tvinga dem att halvera den ordern till ca 160 plan.

Jo, med ett pris på 70 miljoner dollar stycket (Anno 2002), så lär den ju vara svinigt dyr. Men om den nu är så effektiv, så lär det inte behövas så många.

Under kalla kriget hade ju sovjeterna långt fler flygplan än väst, men ändå ansågs det väldigt jämt.

Ska JSF vara stommen av Usa:s flygvälde?

Anthrax skrev:
Jo, med ett pris på 70 miljoner dollar stycket (Anno 2002), så lär den ju vara svinigt dyr. Men om den nu är så effektiv, så lär det inte behövas så många.

Under kalla kriget hade ju sovjeterna långt fler flygplan än väst, men ändå ansågs det väldigt jämt.

Ska JSF vara stommen av Usa:s flygvälde?

70 miljoner dollar låter väldigt billigt(450 miljoner kronor per flygplan).Iofs så är styckepriser ganska meningslösa att diskutera.Jämför med Gripensystemet som kostade 100 miljarder kronor, 100 miljarder delat på 204 är ca 500 miljoner per flygplan och Gripen är definitivt inte ens hälften så dyrt som F-22 systemet.

JSF kommer att vara ett komplement till F22 och bland annat vara hangarfartygsbaserat.

Under Kalla kriget såg det ut så på i princip alla områden, ryssarna var kvantitativt överlägsna. Amerikanerna hävdar ju att raptorn ska ha 10:1 i kill ratio mot vilken fiende som helst. Något jag starkt betvivlar iofs, men bra är det.

Anthrax skrev:

Jo, fast japsarna byggde en del absurditeter också, t.e.x världens enda ubåtsbaserade flygplan, tänkt att smygas i läge av en ubåt, starta från ubåt, göra sitt uppdrag och... Landa? Näe, crasha in i det dyraste/farligase målet i närheten....
Det satt inte ens landningsställ på den...

Ett annat kul plan är birddog, i princip en civil cessna, men med oerhörda kortbane-egenskaper, har man sett en sån landa med full klaff/flaps så börjar man undra vars gränsen går för vad som är möjligt...

Bland dom ultralätta finns en hel del kuligheter, CriCri som har startat från takräcket på en SUV (iofs inte märkvärdigt) och som drivs av två modellflygplansmotorer, finns även med modell-jetmotorer...
Europan ,som man byter vingar på för att få antingen ett sportigt motorplan eller en motorseglare.
Alla Burt Rutans plan, men i synnerhet "bumerangen"

Alla flygande vingar som Northrop och andra tillverkare har byggt, och sist men inte minst, alla plan som det bara finns ett av...

sharpedge skrev:
Används inte draken som övningsflyg längre heller??

Eller är det SK-60 som används?

Draken och Viggen används inte alls för utbildning längre, Draken flyger inte över huvud taget. SK60 är planet under grundutbildningen innan piloterna skolas in på Gripen.

Chris Ash skrev:
Det är bara att inse det, det finns inget som är häftigare än stridsflygplan.

Jag vet, jag kan stoltsera :rolleyes: med att ha blivit utslängd från ett flertal amerikanska flygbaser, bl a Miramar (Top Gun). Mitt nuvarande jobb valde jag för att det var inne på Saab Aerospace område.

Chris Ash skrev:

Stämmer detta verkligen? Har för mej att varken MiG-31 eller MiG-25 har titanskrov. MiG-25 har stålskrov och klarar Mach 3+. MiG-31 har aluminiumskrov och man undviker därför Mach >2,5 med den.
Detta läste jag "nånstans" för länge sen. Alltså inte helt säkert...

Wunder skrev:
Stämmer detta verkligen? Har för mej att varken MiG-31 eller MiG-25 har titanskrov. MiG-25 har stålskrov och klarar Mach 3+. MiG-31 har aluminiumskrov och man undviker därför Mach >2,5 med den.

Ok, det är inte rent titanskrov utan en titan-stål-alu-legering på 25:an.

31:an har mycket riktigt aluminiumskrov men är förstärkt på sina "Kinetic heating zones" dvs de områden som kommer upp i nära 300 grader, med titan.

Wunder skrev:
*Slår upp i boken*

"About the Mig-31, Its fuselage is composed of nickel steel, light alloy and titanium to cope with the rigours associated with its high performance."

EDIT: Noterade även att Mig-25 har titanium på framkanten av vingen, och stabilisatorn.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Tyskarna hade ett plan som bestod av två sammankopplade heinkelbombare, kommer inte ihåg vilken modell dock, men kan ta reda på vad den hette. Såg ganska suspekt ut....

He-111Z (Zwilling)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back