Sukhoi kan bygga flygplan.......

UltraMarine skrev:
Under det "kalla kriget" så åkte spaningsplan från både öst och väst fram och tillbaka över östersjön, regelbundet som en spårvagn, - då gensköt ett par viggenplan en sr71 och lyckades låsa radarn (vilket innebär kort och gott att man skulle kunnat avfyra en robot som söker mot den reflekterade strålningen)
inget märkvärdigt egentligen.

Den svenska radarn var kanske den enda utanför nato som lyckats med den bedriften. iallafall lär CIA (tvivlar själv på att det skulle varit CIA) skickat ett gratulationstelegram.

Ryssarna körde ett par MIG25 rakt över israel (tror det var början på 70talet) utan att de (israelerna) kunde göra något åt saken.

Kompetentaste maskinen är väl fortfarande F15 fram tills F22 kommer.

Frågan är väl om historien är sann, det är i högsta grad anmärkningsvärt om Viggen lyckades låsa på ett plan som flög så högt som 20-30000meter och hade ordern "accelerate" om de blev beskjutna av höghöjdsluftvärn.....Om det stämmer att SR-71:an hade motorproblem samt att man kände till rutten så kan det kanske vara sant.

F-15 Eagle är ett 30 år gammalt plan, vad är det som gör det till världens mest kompetenta plan? Och på vilket område?

Chris Ash skrev:
F-15 Eagle är ett 30 år gammalt plan, vad är det som gör det till världens mest kompetenta plan? Och på vilket område?

Tja mellan 1974 och 2000, så har den satt ett oslaget rekord, med 100.5 kills, och 0 (noll) förluster. Det om något borde väl säga att F-15 är ett väldigt lyckat koncept.

Anthrax skrev:
Tja mellan 1974 och 2000, så har den satt ett oslaget rekord, med 100.5 kills, och 0 (noll) förluster. Det om något borde väl säga att F-15 är ett väldigt lyckat koncept.

De allra flesta av dessa kills är med AWACS mot arabiska Fishbeds och Floggers (MIG-21 och MIG-23) de plan med överlägset sämst kill-ratio i hela världen och dessutom våldsamt omoderna redan när de mötte F-15/F-16

F-15 var ett bra plan när det kom och E-versionen håller fortfarande hög klass, snabbt, mycket balkplatser och en superb radar. Men att utifrån det dra slutsatsen om att det är dagens mest kompetenta plan är att ta i, grovt.

Chris Ash skrev:
De allra flesta av dessa kills är med AWACS mot arabiska Fishbeds och Floggers (MIG-21 och MIG-23) de plan med överlägset sämst kill-ratio i hela världen och dessutom våldsamt omoderna redan när de mötte F-15/F-16

F-15 var ett bra plan när det kom och E-versionen håller fortfarande hög klass, snabbt, mycket balkplatser och en superb radar. Men att utifrån det dra slutsatsen om att det är dagens mest kompetenta plan är att ta i, grovt.

En nackdel med F-15 är ju att det är så stort, radarsignaturen är inte direkt diskret.... Tror inte att en F-15 skulle gå segrande ur striden mot Gripen, framförallt inte BVR.

Coola Ola skrev:
En nackdel med F-15 är ju att det är så stort, radarsignaturen är inte direkt diskret.... Tror inte att en F-15 skulle gå segrande ur striden mot Gripen, framförallt inte BVR.

Nej definitivt inte, speciellt inte om flera Gripar får samverka.

Här är ett exempel på hur moderna fjärdegenerationens low-RCS plan klarar sig mot gårdagens värstingar.

"A single Raptor pilot from the Combined Test Force at Edwards AFB, California, launched four guided AIM-120 missiles against four separate targets on 24 July. The Raptor's integrated weapons system successfully identified, tracked, and linked each target's data to the AIM-120s and each missile passed within lethal range of its target. During a press conference at Andrews AFB, Maryland, in May, Secretary of the Air Force Dr. James G. Roche told reporters that in one test "We had five F-15 Eagles against one Raptor and the engagement was over in three minutes. None of the F-15s even saw the Raptor. The Raptor simply went down the line and, in simulation, took out all five of the F-15s."

Chris Ash skrev:
Nej definitivt inte, speciellt inte om flera Gripar får samverka.

Här är ett exempel på hur moderna fjärdegenerationens low-RCS plan klarar sig mot gårdagens värstingar.

"A single Raptor pilot from the Combined Test Force at Edwards AFB, California, launched four guided AIM-120 missiles against four separate targets on 24 July. The Raptor's integrated weapons system successfully identified, tracked, and linked each target's data to the AIM-120s and each missile passed within lethal range of its target. During a press conference at Andrews AFB, Maryland, in May, Secretary of the Air Force Dr. James G. Roche told reporters that in one test "We had five F-15 Eagles against one Raptor and the engagement was over in three minutes. None of the F-15s even saw the Raptor. The Raptor simply went down the line and, in simulation, took out all five of the F-15s."

Läckert. Men var det simulerade mål?

Har för mig att dom satte en F-14 i ett liknande test, fast då riktiga mål. Av 8 låsta mål, och 8 avfyrade missiler, så träffade 6 av dem. Och alla på en gång, har jag för mig. Inte illa pinkat av det, i min åsikt läckraste planet dom har.

EDIT: Tänkte inatt på, "Vafan, F-14 kan ju bara ha som mest 6 Phoenix.".

Antingen var det 6 mål, med 4 träffar, eller så var mål 7 och mål 8 träffade av Sidewinders.

Skyller på åldern... :tomten

Last edited:
Anthrax skrev:
Läckert. Men var det simulerade mål?

Har för mig att dom satte en F-14 i ett liknande test, fast då riktiga mål. Av 8 låsta mål, och 8 avfyrade missiler, så träffade 6 av dem. Och alla på en gång, har jag för mig. Inte illa pinkat av det, i min åsikt läckraste planet dom har.

Nej det var riktiga F-15 men AMRAAM-skotten var såklart simulerade. :)

F-14 är fina och beprövade. Iran hade såna under kriget mot Irak. De har dessutom ett jäkligt bra vapensystem, AIM-54 Phoenix långdistansjaktrobotar. Det första skalet i försvaret som kommer att möta ett Backfireföretag mot hangarfartygsgruppen.......

Last edited:
Chris Ash skrev:
F-14 är fina och beprövade. Iran hade såna under kriget mot Irak. De har dessutom ett jäkligt bra vapensystem, AIM-54 Phoenix långdistansjaktrobotar. Det första skalet i försvaret som kommer att möta ett Backfireföretag mot hangarfartygsgruppen.......

Hade. AIM-54 är nerlagd. Kostade visst en del att hålla de gamla grejerna funktionsdugliga...

Edit: Speaking of which... för en 80-procentig reduktion i detektionsavstånd krävs en reduktion i RCS till en tusendel. Något man även kan åstadkomma med t ex flygbaneoptimering... Stealth är häftigt, men oftast inte särskilt kostnadseffektivt.

Ungefär samma slutsats går nog att dra om F22. :)

Som att äga en Lamborghini Diablo. Kul, men kostar mer än det egentligen är värt mätt i faktisk nytta.

Last edited:
ft skrev:
Hade. AIM-54 är nerlagd. Kostade visst en del att hålla de gamla grejerna funktionsdugliga...

Jepp. Här kommer infon: "When production ceased in the early 1990s, more than 5000 AIM-54 missiles of all versions had been built, about half of these being AIM-54Cs. By the early 2000s, all operational Phoenix missiles were of the AIM-54C variant, the remaining AIM-54As having been placed in storage. Because the Phoenix was used only by the F-14 Tomcat, it was planned remain in service as long as this aircraft (the F-14 will be phased out by 2007 approximately). However, the Navy officially retired the AIM-54 from fleet service already on 30 September 2004."

Antagligen kommer systemet att ersättas med F/A 18, med AMRAAM:s.

Säkert effektiv, men ändå charmlöst...

Anthrax skrev:
Jepp. Här kommer infon: "When production ceased in the early 1990s, more than 5000 AIM-54 missiles of all versions had been built, about half of these being AIM-54Cs. By the early 2000s, all operational Phoenix missiles were of the AIM-54C variant, the remaining AIM-54As having been placed in storage. Because the Phoenix was used only by the F-14 Tomcat, it was planned remain in service as long as this aircraft (the F-14 will be phased out by 2007 approximately). However, the Navy officially retired the AIM-54 from fleet service already on 30 September 2004."

Antagligen kommer systemet att ersättas med F/A 18, med AMRAAM:s.

Säkert effektiv, men ändå charmlöst...

JSF kommer också att bli hangarfartygsbaserad.

ft skrev:

Edit: Speaking of which... för en 80-procentig reduktion i detektionsavstånd krävs en reduktion i RCS till en tusendel. Något man även kan åstadkomma med t ex flygbaneoptimering... Stealth är häftigt, men oftast inte särskilt kostnadseffektivt.

Ungefär samma slutsats går nog att dra om F22. :)

Som att äga en Lamborghini Diablo. Kul, men kostar mer än det egentligen är värt mätt i faktisk nytta.

Jag förstår att exakta siffror för RCS är hemliga men jag har hört siffror som att JAS 39 Gripen ska ha mellan 20 och 30% av F-16 och F-22 ska ha ungefär halva Gripens RCS. Hur ser grafen ut får detektionsavstånd/RCS? Är den logaritmisk?

Chris Ash skrev:
Hur ser grafen ut får detektionsavstånd/RCS? Är den logaritmisk?

RCS, fraction of nominal | Detection range reduction

½ | 16%
1/100 | 68%
1/1000 | 82%
1/10000 | 90%

Katten Pejst fick det bli, orkar inte snygga upp tabellen. :)

ft skrev:
RCS, fraction of nominal | Detection range reduction

½ | 16%
1/100 | 68%
1/1000 | 82%
1/10000 | 90%

Katten Pejst fick det bli, orkar inte snygga upp tabellen. :)

Men då är det ju inte så illa att ha 20-30% radarmålyta, det bör ju nästan halvera avståndet.....

Chris Ash skrev:
Jag förstår att exakta siffror för RCS är hemliga men jag har hört siffror som att JAS 39 Gripen ska ha mellan 20 och 30% av F-16 och F-22 ska ha ungefär halva Gripens RCS. Hur ser grafen ut får detektionsavstånd/RCS? Är den logaritmisk?

Gripens RCS måste ju vara helt utan last isf? Hänger du på lite externa tankar eller bombkapslar eller så kan jag inte tänka mig att skillnaden blir så stor jfrt med F-16? Iofs ren spekulation från min sida. f-22 har ju såklart fördelen att han interna balkar för vapenlast.

Coola Ola skrev:
Gripens RCS måste ju vara helt utan last isf? Hänger du på lite externa tankar eller bombkapslar eller så kan jag inte tänka mig att skillnaden blir så stor jfrt med F-16? Iofs ren spekulation från min sida. f-22 har ju såklart fördelen att han interna balkar för vapenlast.

Som sagt, de exakta siffrorna är ju hemliga, men man måste ju se en extern bombkapsel eller robot lika bra oavsett vilket flygplan den sitter på. Tror nog att det är utan last. Men om flygplanet har mindre RCS tomt så måste det ju ha det även fullastat?

Jag vet i alla fall att Gripen syns utan några som helst problem på den svenska radarn, oavsett var i landet den befinner sig. Enligt radarobs kan de följa Gripenföretag även vid massiva utstörningsförsök och simulerade anfall med HARM och ALARM, även om det givetvis blir betydligt svårare.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back