Sukhoi kan bygga flygplan.......

Hehe, att vända 180 grader på stället såg ju rätt ball ut. Iofs kändes det mesta av de där manövrarna som ren show-off, att vända sådär eller att stanna upp i luften gör ju att man blir världens enklaste träffyta. Hade varit intressant att se lite mer stridsanpassade manövrar men det kanske inte är så publikfriande....

Coola Ola skrev:
Hehe, att vända 180 grader på stället såg ju rätt ball ut. Iofs kändes det mesta av de där manövrarna som ren show-off, att vända sådär eller att stanna upp i luften gör ju att man blir världens enklaste träffyta. Hade varit intressant att se lite mer stridsanpassade manövrar men det kanske inte är så publikfriande....

"Kobran" som stanna upp-manövern kallas är faktiskt en stridsanpassad manöver. Enligt en rysk SU-27 pilot så kan den lura motståndarens pulsdopplerradar för en kort stund.

Dessutom är det ju så att flygplanen är helt rena vid dessa manövrer. Häng på extratankar och 4 ton vapenlast så blir prestanda givetvis annorlunda. Den rena manöverförmågan är ju dessutom främst till fördel vid dogfights och har ju minskat i betydelse i dagens värld av aktiva radarjaktrobotar, hjälmsikten och avancerade länksystem.

Men i en sådan är det nog få plan som skulle ha en mössa mot en SU-27/35/37

Har inte F22:an liknande utsläpp? Konstigt då att man inte har sett liknande manövrar med den då. :yoparty

Anthrax skrev:
Har inte F22:an liknande utsläpp? Konstigt då att man inte har sett liknande manövrar med den då. :yoparty

Du menar motorer med vektoriserad dragkraft? Japp det har den, F-22:an är ett överjävligt flygplan. Det är därför som den kostar lika mycket som en flottilj med SU-27:or. Amerikanerna beräknar att den har en kill-ratio på 10:1 mot vilket som helst av världens övriga flygplan.......

Raptorn är ett av få flygplan som kan matcha Flankern när det gäller manöverduglighet och den har ett gigantiskt övertag vad gäller motorkraft och klättring.

Ryssarna är kända för sina fullständigt dödsföraktande piloter, en amerikansk pilot jag pratade med för några år sen påstod att han hade fått sparken om han ens hade försökt göra vad Flankerpiloterna gör i fredstid.....

kullerbyttan var ju imponerande - konstigt att motorerna inte slocknade.
Men jag tror inte man har så mycket nytta av den manövern annat än uppvisningssyfte.

UltraMarine skrev:
kullerbyttan var ju imponerande - konstigt att motorerna inte slocknade.
Men jag tror inte man har så mycket nytta av den manövern annat än uppvisningssyfte.

Nej alltså, de flesta såna här manövrar i sig är inte något man har extremt mycket nytta av. Däremot har man en jäkla nytta av att flygplanet är lättmanövrerat och har goda svängprestanda. Kan du tvinga in motståndaren i undanmanöver genom radarjaktrobotanfall så är han rökt om hans manöverförmåga är sämre än din även om han lyckas undvika dina robotar.

Dessutom har du själv lättare att undvika motståndarens lv och jaktrobotar.

Men som sagt, det hade större betydelse förr, och som det heter, skiten kör sig inte självt. Under Vk2 finns det exempel på Ju87:or som manövrerade ut fientlig jakt......

Brukar inte finnas brist på pengar när det ska utvecklas saker för krig...

Stiliga manövrar, det vore riktigt häftigt att få följa med på en tur i vilket stridsflyg som helst. Speciellt de som nästintill flyger ut i rymden. Jag har för mig att jag sett att man kan köpa en sådan resa för ett antal 100'000 kronor nånstans.

Och ang manövrarna och dess stridsfunktionalitet. Hur många i t.ex motoGP är det som gör cirklar på bakhjulet under tävling :)
Motorcyklarna är väll knappast byggda för just det ändamålet likväl som stridsflyget inte är byggd för en del av de manövrar som visades på klippet även om man som skillad pilot kan utföra dem.

Mmmumma...flankern är helt klart ett överjävligt plan! Inte dåligt med sådan svängprestanda på ett sådant pass stort plan...vektoriserad dragkraft gör underverk! Hörde att de experimenterade med det på J35 Draken när den begav sig...hade helt klart gjort sveriges häftigaste plan ÄNNU häftigare! :tummenupp

Hoppas nu Försvaret får tummarna loss och slutar ha rekryteringsstopp så jag kan komma in och spaka JAS:en....tiden går ju, och snart är jag för gammal! :3freak

edit. Tjocka fingrar skriver dåligt...

Last edited:
McFille skrev:
Mmmumma...flankern är helt klart ett överjävligt plan! Inte dåligt med sådan svängprestanda på ett sådant pass stort plan...vektoriserad dragkraft gör underverk! Hörde att de experimenterade med det på J37 Draken när den begav sig...hade helt klart gjort sveriges häftigaste plan ÄNNU häftigare! :tummenupp

Hoppas nu Försvaret får tummarna loss och slutar ha rekryteringsstopp så jag kan komma in och spaka JAS:en....tiden går ju, och snart är jag för gammal! :3freak

J35 Draken.......

Var har du läst det ang vektoriserad dragkraft på Draken? Är du säker på att du inte menar yttervingarna med canard som var tänkta för den projekterade AJ35:an?

Annars var Draken ett fantastiskt fint plan, det vackraste som någonsin byggts. Lilla Sverige med en bråkdel av stormakternas resurser lyckades få fram detta eminenta plan. Projekterades som Interceptor under början av 1950-talet, hade enorm utvecklingspotential, var i tjänst in på 2000-talet och överglänste tom F-16 i vissa aspekter under 90-talet(Danska versionen). Kommer fortfarande ihåg barndomens dagar nere på Råå vallar när Drakarna från F10 kom flygande i i formation på låg höjd över Öresund......

Edit: En av de planerade uppdateringarna av JAS39 C/D är just en ny motor med vektoriserad dragkraft, kanske en volvomotor, kanske någon utländsk, man håller på att utvärdera.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
För en gångs skull håller jag med dig. Jag har turen att se ett varje dag också. :)

Är det den flygande kärran? Vad jag vet finns det en Drake som fortfarande flyger i landet och några stycken i USA.

Chris Ash skrev:
Edit: En av de planerade uppdateringarna av JAS39 C/D är just en ny motor med vektoriserad dragkraft, kanske en volvomotor, kanske någon utländsk, man håller på att utvärdera.

Fast den uppdateringen ligger om jag kommer ihåg rätt typ 20 år framåt i tiden så den lär nog inte bli aktuell för C/D som redan produceras (såna som tjeckerna och ungrarna får).

Gripen utmanövrerar redan idag de flesta av sin konkurrenter, när Sverige övade mot finska F/A-18 så vann Gripen i stort sett alla ggr, både BVR och WVR. Även mot norska flygvapnets F-16 så var Gripen helt överlägsen. Läs mer här: http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-1029.html (ja, jag tycker Gripen är astuff :rolleyes:)

Coola Ola skrev:
Fast den uppdateringen ligger om jag kommer ihåg rätt typ 20 år framåt i tiden så den lär nog inte bli aktuell för C/D som redan produceras (såna som tjeckerna och ungrarna får).

Gripen utmanövrerar redan idag de flesta av sin konkurrenter, när Sverige övade mot finska F/A-18 så vann Gripen i stort sett alla ggr, både BVR och WVR. Även mot norska flygvapnets F-16 så var Gripen helt överlägsen. Läs mer här: http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-1029.html (ja, jag tycker Gripen är astuff :rolleyes:)

Inte 20 år väl? 2010-2012 nån gång om jag inte missminner mig, fast det är klart besparingar åderlåter ju våra Gripar också.......

Det skulle vara mycket förvånande om JAS39 INTE spöade skiten ur F-16 och F-18 eftersom den är mycket modernare och bättre på snart sagt alla prestandaområden. JAS39 har varit en hackkyckling länge och den allmänna uppfattningen verkar tidigare ha varit att den inte är mycket att komma med. Det har dock visat sig att den har mycket bra egenskaper och för den svenska doktrinen finns inget bättre flygplan.

Ganska intressant är att Gripen har visat sig ha såpass bra stealthegenskaper, ett plan målbelyser medan tre ligger framför radartysta och får informationen via datalänk. Fienden är ofta sänkta innan de vet vad som pågår. Samma taktik används fö av F-22:orna.

Gripen verkar vara en ulv i fårakläder.......enda invändningen jag har mot den är avsaknaden av smarta precisionsvapen och en utpekarkapsel för attackrollen, det verkar dock vara på ingång nu för officerarna ska börja utbildas på en kapsel och man håller på och testar en massa laserstyrda bomber och även en kryssningsvariant av RBS15 för attack mot markmål.

Med dessa modifieringar och Meteor och IRIS-T(om nu inte några idiotiska besparingar omintetgör dessa) så kommer den att sparka ordentligt med arsle!

Edit: ALARM hade inte varit helt fel heller.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back