Styrlager

Zpyke

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
Hej

Sitter o läser i service manualen för byte av styrlager o dom nämner specialverktyg... Hur viktigt är det att man har dom när man väl ger sig inte i bytet av lagren. Förstår att det e "lättare" om man har verktygen men behöver man dom verkligen? fungerar det med alternativa verktyg??

Mvh
Peter

nja! äru lite av en uppfinnarjocke eller kan hantera verktyg så går det fint att byta styrlager själv. Själv gjort det o det gick med standardverktyg o en gasolbrännare (expandera järnet för att lossa på lagret från axeln).

Swedie skrev:
nja! äru lite av en uppfinnarjocke eller kan hantera verktyg så går det fint att byta styrlager själv. Själv gjort det o det gick med standardverktyg o en gasolbrännare (expandera järnet för att lossa på lagret från axeln).

OK. Ja satt dom hårt lagrena, eller va det bara ena lagret som satt hårt. Har tilgång till värmeskåp på jobbet för att expandera lager innan man tränger på dom på axlen. Är det nått som man ska tänka på när man gör det??? Den där packningen ska man byta den som sitter längst ner mot det nedre lagret.. hur gjorde du..?

Har man värmt loss lagret så lär man definitivt byta packningen. Rekommenderas i vilket fall som helst.

Ett annat sätt att få loss undre lagret är att med milt våld ta bort kulor/rullar om de inte ramlar bort av sig själv. Därefter slipar man lagerringen med vinkelkapen tills ringen så att säga inte når hela vägen runt. Dvs man kapar ringen. På så sätt släpper ju passningen när ringen inte längre är en ring. Då är det enkelt att ta loss den. Men ta det lite försiktigt, du vill inte slipa i styraxeln. Mycket små (dvs grunda) skador i styraxeln spelar ingen roll.
Själv har jag alltid slipat loss ringarna.

Värmeskåp? Du vill knappast inte värma _hela_ kronan! Du vill endast värma undre ringen.
En intressant aspekt på det där med att värma är att styraxeln sitter fast på ett eller annat sätt i undre kronan. På Suz sitter den ofta pressad i kronan. Värme ändrar presspassningar. Jag vill inte att min krona ska lossna från styraxeln....

Edit: Du behöver ingen värme vid montering, det räcker med ett långt rör som har rätt innerdiameter samt en redig klubba/slägga och ett mothåll som du ställer kronan på, en planka under kronan sparar lite ytskador på kronans undersida. Och glöm för faaan inte att sätta dit packningen först! (nej, jag har inte glömt det)

Last edited:
Robban_C skrev:
Har man värmt loss lagret så lär man definitivt byta packningen. Rekommenderas i vilket fall som helst.

Ett annat sätt att få loss undre lagret är att med milt våld ta bort kulor/rullar om de inte ramlar bort av sig själv. Därefter slipar man lagerringen med vinkelkapen tills ringen så att säga inte når hela vägen runt. Dvs man kapar ringen. På så sätt släpper ju passningen när ringen inte längre är en ring. Då är det enkelt att ta loss den. Men ta det lite försiktigt, du vill inte slipa i styraxeln. Mycket små (dvs grunda) skador i styraxeln spelar ingen roll.
Själv har jag alltid slipat loss ringarna.

Värmeskåp? Du vill knappast inte värma _hela_ kronan! Du vill endast värma undre ringen.
En intressant aspekt på det där med att värma är att styraxeln sitter fast på ett eller annat sätt i undre kronan. På Suz sitter den ofta pressad i kronan. Värme ändrar presspassningar. Jag vill inte att min krona ska lossna från styraxeln....

Edit: Du behöver ingen värme vid montering, det räcker med ett långt rör som har rätt innerdiameter samt en redig klubba/slägga och ett mothåll som du ställer kronan på, en planka under kronan sparar lite ytskador på kronans undersida. Och glöm för faaan inte att sätta dit packningen först! (nej, jag har inte glömt det)

Tack för tipsen. Ja har inte kollat så nog på va lager kostar än, va får man ge för dom o va kostar packningarn. Måste tacka för dom bra tipsen, packningen kommar ja inte att glöma bort o sätta dig (hoppas jag).. Dax att gå ut till garaget o börja snart. Tog ni bort oken eller lossade ni bromslangen?

//Peter

Last edited:
De funkar fin fint med alternativa saker men de e lätt o smälla en ring på sin färd...

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP