styrdämparen på R1-04 suger....

Silwer skrev:
normalt sett efterfrågas styrdämpare som inte märks av föränn man får ett slag i hjulet.
Stenhårda dämpare tycker de flesta inte alls om.

Förutom BENSON. Han tycker det är häftigt att inte kunna svänga i låg fart.

Öhlins

McB skrev:
Med tanke på att Yamaha äger Öhlins så lär det inte vara några skitprylar som sitter på hojen.

Ja men bara i Sverige och här tillverkas inga cyklar vad jag vet!!!!

Styrdämpare som sitter original på 04 e av nått japanskt märke.. tror att det e en justerskruv på vänster sidan sett från förarerns position... en insex skruv i ändan på det gjutna alu stycket... dock ej helt säker skall tillläggas.. ang justering

BENSON skrev:
Har inte fått den än......gick loss som en gladiator på hojen på mässan...
och frågade personalen om den skulle vara så.

Så du går ut och gnäller utan ens ha hojen... ha ha ha ha ha
borde kanske provköra hojen innan du gnäller..bara ett tips.
Tekniken går framåt och sitta på mässan och slita i styret är en sak..sen hur den funkar i verkligheten när du väl är ute på gatan..är ju en helt annan sak.
och sen jämföra 1 01:a med en 04:a det är ju 2 olika hojjar.
ha ha ha ha
som om jag skulle jämföra min R1:a 01:a med min gixxer liksom..även jag hade Öhlinare på min 01:a och på min gixxer 03:a har jag orginal..tycker den är lite klen..men den funkar..med tanke på att det är orginal.

Gixxer Mike skrev:
Så du går ut och gnäller utan ens ha hojen... ha ha ha ha ha
borde kanske provköra hojen innan du gnäller..bara ett tips.
Tekniken går framåt och sitta på mässan och slita i styret är en sak..sen hur den funkar i verkligheten när du väl är ute på gatan..är ju en helt annan sak.
och sen jämföra 1 01:a med en 04:a det är ju 2 olika hojjar.
ha ha ha ha
som om jag skulle jämföra min R1:a 01:a med min gixxer liksom..även jag hade Öhlinare på min 01:a och på min gixxer 03:a har jag orginal..tycker den är lite klen..men den funkar..med tanke på att det är orginal.

Jag som aldrig kör fort......tycker om den där stumma känslan som en ställbar ger med inställningen på hård...

Last edited:
Vad jag hörde så var styrdämparen på R1-04 av samma typ som Hyperpro, det vill säja att den känns inte alls i låga farter men vid en snabb acceleration av hydraulstången så låser i princip ventilen och styret stummnar helt, låter lite farligt men skall tydligen funka bra i praktiken...

...men hur kul vore det att sätta ner framhjulet i 200 knutar och så låser styret i någon annan vinkel än rakt fram... :confused:

Har haft öhlinare på min senaste hojar och måste säga att bytet på min 02a gixer var lite onödigt. Det som är bra med en öhlinare är ju som sagt att man kan välja hårheten själv i olika lägen. Men har man den i det hårdaste läget som du säger att du har går det ju för fan inte att svänga...
Tycker att den som sitter orginal på gixer-03 har en tröghet på cirka 65% av vad en öhlinare har på max. Vilket jag tycker räcker alldeles utmärkt...
Men visst på hojar utan styrdämpare kan det var lönt att sätta dit en. På min 929a som jag hade vart det en betydlig skillnad.

R1 wannabe skrev:
Låter som om det inte går att köra R1 utan styrdämpare......

Har precis köpt en R1a -00 och ska köra ganska lugnt, iallafall kommer jag aldrig att kunna köra så hårt att jag når hojjens begränsning, behöver jag en styrdämpare iallafall???

Jag kan nu efter ett ex antal R1:or säga att styrdämp är STARKT rekomenderat på 98-01 på 02-03 äre inte lika välbehövligt..men just 98-01 är riktigt fladdriga utan styrdämp. :tummenupp

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...