Styrbjörns laddade dröm

jo jag har just Sfro bygg besiktat min och har uppstart på tisdag med lite tur :) men mycket som skall göras ändå innan man är i hamn med det här projektet :)13064014_10153806407634177_272790802_o.jpg
 
Last edited:
ja lite svårt att säga, vi får väl se vart det stoppar i maskineriet :) men förhoppningen är nog bort åt en 400hk och hur mycket laddtryck de blir dit får vi väl se:tummenupp men jag tvivlar på att jag behöver så där väldigt mycket över 1,5 bar med den turbon jag har.
 
Milstolpe avklarad :)

Bränsle regulatorn har jag klämt in under fuelrailen, Det börjar bli trångt på riktigt nu :)

Ställbar BTR.jpg

Svetsade original regulatorn så jag får ställa trycket med den externa

Regulator1.jpg

Men den var förstås i vägen för kontakten till pumpen så jag fick kapa bort en bit och lägga igen på nytt :tummenupp

Regulator2.jpg

Returen skulle jag helst vilja haft lite högre upp för att motverka att pumpen drar in luftbubblor, men då skulle jag ha varit tvungen att knapra bort skyddsgummi från ström genomföringen i tanken för att inte smälta skiten. så det blev såhär

Retur.jpg

Värstingpumpen monterad!

Walbro 255l.jpg


Bagarn
Du kommer behöva många däck :hihi
 
om det kommer bli den stora kostnaden så är ingen gladare än jag :) nu är den uppstartad iaf och spinner på fint med nya sprutet!

vad för pump är det du använder dig av? och vad har hern för mål i sikte vad det gäller effekt på sin snabba död ?
 
Når jag 300hk så blir det en trivsam död :va Pumpen är en vanlig Walbro 255lph så den tycker inte om e85, men jag tvivlar att det behövs mer effekt än så :)
Kör du original tändspolar?
 
jo jag åker original spolarna, räcker tydligen ledigt till dom siffrorna jag tänkt mig pratade med erik på mcx ang detta och det skall vara samma spolar på hayabusan och dom hade fått byta spolar då dom passerade en bit över 600 sträcket enligt han. skulle du åka original botten på din?
 
Så spolarna är så effektiva :) Allt är original i bottendelen, tror nog det håller ihop för den tänkta effekten. Angående koppling så kommer jag använda nya original fjädrar och lameller. Är lite osäker om dom orkar knipa tillräckligt.. En bekant körde original koppling i en gsxr 1100 med 360hk och det höll för honom, fast det är ju en annan maskin.
 
Kommer bli awesome! vi håller på att planra ihop en liten turbohojs träff här i norr (ganska rakt över det där vattendraget från där du bor ), där vi tänkte hyra en av dom lokala flyganläggningarna som finns till förfogande och få sträcka ut snigel maskinerna ordentligt.
 
Jag tror knappast att originalfjädrarna kommer att orka med vridet i din motor! Du kommer få mer än dubbelt vridmoment ur motorn. När det sen slirar kan du köpa mcxpress hayabusafjädrar istället, de kostar inte mycket.
Så spolarna är så effektiva :) Allt är original i bottendelen, tror nog det håller ihop för den tänkta effekten. Angående koppling så kommer jag använda nya original fjädrar och lameller. Är lite osäker om dom orkar knipa tillräckligt.. En bekant körde original koppling i en gsxr 1100 med 360hk och det höll för honom, fast det är ju en annan maskin.
 
Ska ringa mcxpress, vill ju inte att kopplingen ger sig när den ska bromsas :( Bra att ni håller koll!
 
Last edited:
En lättnadens andetag

Har länge grubblat om det finns något rum mellan framhjulet och turbon? Det finns bara ett sätt att vara säker :) Svetsade fast muffen till avgastemp och skruvade dit grenröret med dom kopparbelagda muttrarna, klippte ut en packning så nu sitter turbon fast för förhoppningsvis den sista gången! Slängde en rem runt kronan och drog åt för fosterlandet.

Framhjul.jpg

Puh! det fanns ju hur mycket rum som helst! Nu kan jag lugnt bygga vidare :brynad

Den nya kylar fläkten från en gixxer k5 hade mycket brantare vingar och var snäppet större! Gjorde om fästena så den sitter nu tajt och den blåser så in i hel.... Här ska det kylas!

Bonus fläkt.jpg

Brytare och indikatorlampa till fläkten samt ladd och bränsletryck mätare är på plats, Det börjar bli hemtrevligt nu :yoparty

Instrument2.jpg
 
Det syns inte på bild men gaffeln är komprimerad! så det är nog lugnt :) Det finns kanske lägre profil på däcket om det behövs. Hur mycket rum finns det på din mc?
 
bra där lätt att glömma då gaffeln kompas I krafftig in broms,en som fått erfara..heheh

obs min gamla trimmade turbo kawa I awataren så håller det suget menar trycket uppe I ditt project :tummenupp
 
Last edited:
På min är det nog 1dm till turbon, det sitter ju innanför kåporna, men om det är fullt komprimerat är det nog ingen fara, trodde det var med gaffeln utfjädrad :)
 
Vinkelslipen har gått varm

Jag hade tänkt föra in avgaserna tillbaka i röret men jag hittade inget 38mm rör i mina gömmor :( På hugget som jag var så slängde jag ihop en scream pipe istället :hojbusa

Avgas.jpg

Ljuddämppare.jpg

Nu blir det en maltdryck och bastu efter allt dammande!
 
Steg för steg

Har putsat lite på röret

Polerat.jpg

Skruvade fast den interna wastegaten

Wastegate.jpg

Ett jack åt styrpinnen

Lagerhus.jpg

Modifierat kompressorhus

Kompressorhus.jpg


Det blir långa dagar nu! Gonatt
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top