Styrbjörns laddade dröm

styrbjörn fråga: Vad hände sam1 när hjulet tog i? om det låste sig tillfälligt eller kilade det fast hjulet en längre tid?




märte att den blev plötsligt stum I styrningen,apsolut risk att nåt händer. kom på rätt fort va problemet va.
 
Last edited:
Drömmen är nära

Hej!

Har inte haft tid att uppdatera här på forumet på ett tag, bott i garaget så mycket jag har hunnit!

Byggt tryckrör och dragit en massa slangar

Tryckrör.jpg

Testat lite olika platser åt oljekylaren

Kyl nr1.jpg

Tyvärr skulle jag inte kunna svänga och bromsa på samma gång så det fästet blev skrotat.. Hittade istället en trång men bra plats!

Oljekylare.jpg

Cykeln har fått vara ut på vägarna med 2 hjul i alla fall :) en resa till hydraulfirman och pressa slangar :tummenupp

Ut och luftas.jpg

Oljetryck.jpg

Monterat Marklund fjädrar + nya lameller, dom gamla såg bra ut men jag bytte ut dom i alla fall

Marklund fjädrar.jpg

Nu sitter det ny bakring, 530 kedja med 18 40 drev. Fyllt på vätskor i olika hål :tungan

Och den efterlängtade uppstarten!

http://https://www.youtube.com/watch?v=iXzQ2cD_x2w
 
Stort grattis!!
Mycket fin kvalitet på allt av bilderna att döma!!
Spinner som en katt:tuttar
 
Tack!

Nu återstår det att få den extra map-sensorn att fungera tillsammans med pc5`an, den fetade inte på när jag blåste i sensorn :va ska gå igenom elen om jag kopplat fel eller om man måste aktivera den på något sätt..
 
Mätte ingången till pc5`an och den ger signal :tummenupp Har också kopplat sensorjorden som zx9express tipsade om så det är nog mjukvaran som det felar.. får nog sitta på datorn ikväll och försöka lära mig hur programmet fungerar :fakta
 
Bråd död

Blev så glad när jag fick den att feta på så jag tog en första provtur! den gick finfint på låg last (vågade inte mycket mer omappad) när jag hunnit 2km så dog den på en gång :( det var inget mekaniskt som tur! Displayen slocknade och varvmätaren blev stum, bränslepumpen får inget ström och pc5`an kommer inte igång heller. provade koppla ur pc`n och kolla alla kontakter samt säkringar men inget hjälpte.
Har någon en aning om var felet kan ligga? Hur kan man testa om styrboxen fungerar?

Bråd död.jpg
 
Startmotorn orkar dra runt så jag tror inte det är för lite ström, bakgrunden på displayen lyser men inte siffrorna. det är också underligt då varvmätaren lämnade mitt i :va får gå ut och felsöka vidare..
 
Tittade närmare på säkringarna och blev glad att jag hade missat mig! Signal säkringen hade smält, gick igenom det jag hade kopplat och allt var ok! konstigt att säkringen gick sönder då jag inte har kopplat nånting annat på den :va får testa om den fixar det i fortsättningen :tummenupp
 
Mät strömmen men tändningen på, vrid på styret och gasa etc. Mät även med motorn igång fast utan akrobatiska övningar.
 
Bromsbänks körning

Har nu kört hela 3 repor i bänken! Mappen jag fick av zx9express passade perfekt, den går lite fett över hela registret så det är inte långt ifrån sanningen! Wastegaten öppnade på 0.5 bar och skenade sedan iväg till ungefär 0.7 bar Men vi han inte byta till starkare Wg-fjädrar före kopplingen nöp till och det gick inte att koppla fritt längre..

Koppling.jpg

koppling1.jpg

Det ser ut som att axeln som ska trycka upp kopplingen har börjat snurra och sedan bränt fast alltihop, den sitter till och med fast på ställskruven på ändan! jag var tvungen att ta fram vinkelslipen för att få loss den..

Kan detta bero på att dom kraftigare kopplingsfjädrarna har kilats fast på ytterkanten och det har blivit för mycket tryck på axeln så den har börjat rotera?

Skall i alla fall borra upp hålen som fjädrarna sitter i för dom har ju tagit i som det syns på bilden

Har någon erfarenhet av detta så skriv gärna!

Pulver finns det!

Dyno.jpg
 
"Triumph" sjukan! Korta av tryckaxeln, montera en kullagerkula som mellan-axel för att få en härdad yta åt båda hållen. Se till att härda tryckstångens ändar.
 
Tack Anders!
Tror du det går att härda original tryckstång? magneten tog på den så jag tror den är av svartstål, kanske en syrafast rund-stång håller måttet?
 
Inget rostfritt, det bara smetar. Stålet i original tryckstång kan du härda. Körsbärsröd ände, quench'a i lite varm olja - eller köp en ny tryckstång.
 
Nya tryckstänger borde komma hem på post imorgon :) Jag kanske ska testa montera original tryckstänger och se om det håller, hålet som tryckstängerna löper i är ganska stort så om jag kapar tryckstången så har den inga styrningar kvar så då skrapar den mot väggen.. om det havererar igen så går det ju att tillverka grövre stänger så dom styr bättre

Tack för snabba svar!
 
Kul att motorn och mappen funkar!! Kan kopplingsvajern ha varit för spänd, så den legat på och nållagret vid korgen har nypt/skurit ?
Ska det vara en stålkula mellan stängerna i originalutförande? jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror det var så på min.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top