Styrbjörns laddade dröm

Oj! :tummenupp Ska du köra strippen eller blir det en gathoj? Har du någon bild på hur du byggt hydraulkopplingen? Har du byggt en cylinder direkt på armen?
 
nä de är inget dragrace bygge än iaf, den är tänkt för att stegra lite med på gata :) jag har plockat ihop delar från en nyare gsxr1000 som har hyrda koppling och förstärkt, och kopplingspump från en hayabusa så de var inte mer spännande än så!
 
Sol och blå himmel

Våren har sparkat mig på pungen så nu blir det nya tag :arsele

Byggde trattar till plenumet

Tratt svarvning.jpg

Ring.jpg

Tratt.jpg

När jag tog ett steg tillbaka och betraktade mitt verk, så förstod jag att trattarna är ju allt för långa :huvet
En stund senare vaknade jag upp från drömmen när framhjulet växel efter växel skjuts upp i skyn av ett visslande ljud, plötsligt hade jag nya krafter!

Tratt nr.2

tratt2.jpg

Rasmus på jobbet bockade till 2 plåtar, så efter lite kapande och bankande så börjar formerna synas :tummenupp

Plenum2.jpg

Plenum2,1.jpg

Plenum2,2.jpg

Ha det!
 
Påfyllning/avluftning

Svarvade måndagen till ära en muff och kortade av bulthuvudet för att spara några mm/gram :tungan
Borrade hål och svetsade försiktigt kylen, Om den läcker kan jag tanka vatten/metanol för extra pulver :lol


Kyl.jpg


Mvh Styrbjörn
 
Tack Loccone!

Timmarna har flugit iväg igen, men har fått uträttat en hel del iallafall, svetsade fast anslutningarna på kylen och provtryckte med lyckat resultat

Provtryckning.jpg

Metall arbete

Plenum4.jpg

Plenum5.jpg

Plenum3.jpg

Plenum2.jpg

Plenum1.jpg

Godsklämman blev ledsen efter allt svetsande :(

Gods klämma.jpg

Tanken var i vägen för fuelrailen så den fick sig en omgång :smasha

Tank.jpg


Som nästa ska plenumet stagas upp och få sig en anslutning så det underbara laddtrycket hittar hem :)

Ser ni nått jag missat eller kan förbättra så säg till :)
 
Original kylsystem har ju 1 elfläkt, sitter o funderar om det kan behövas en till eller om det går bra utan? De flesta som kör turbo har ju en intercooler som täcker kylen. Vad har ni för erfarenheter?

Mycket slit men nu är insuget klart! Kastar upp lite bilder

Öron.jpg

Inlopp.jpg

Hål.jpg

Slipa.jpg

Svets.jpg

Polerat o klart.jpg

Testmonterat.jpg

Testmonterat 2.jpg
 
Original kylsystem har ju 1 elfläkt, sitter o funderar om det kan behövas en till eller om det går bra utan? De flesta som kör turbo har ju en intercooler som täcker kylen. Vad har ni för erfarenheter?

Svinfint plenum du har byggt må jag säga, en annan körde funktion före finish men någon gång ska jag bygga ett finare.. :)

Fläktar verkar det inte gå att ha för många med en ic framför kylaren. Så fort jag kör runt sakta får jag ha dom igång hela tiden. 2st fläktar från R1 -08. Originalfläkten hade sämre kapacitet så jag skulle rekommendera dig att göra något åt den om det inte är värsta flåset i den du har.
 
Gillar starkt ditt bygge med Intense! funkar akvarium ventilerna till org. mapsensorn ännu? Jag ska söka om jag hittar en förmånlig extra fläkt, det låter ju nog som det behövs...
 
Ett litet ryck

Har idag filat till brickor som håller spridarna på plats i fuelrailen, tvättat spjällhusen och monterat fin spridarna :)
Provtryckte systemet med original br-pump och fick upp trycket till 4,8 bar med ett halvtomt batteri. Jag hade förväntat mig att det skulle spruta bränsle överallt, men till min förvåning så var allt tätt!

Provtryckning.jpg
 
Gillar starkt ditt bygge med Intense! funkar akvarium ventilerna till org. mapsensorn ännu? Jag ska söka om jag hittar en förmånlig extra fläkt, det låter ju nog som det behövs...

Ja de har fungerat helt klanderfritt sen jag monterade dom faktiskt, var bara strul med cykelventilerna de hänger sig öppna och har sig. Nu har ju du en Suzuki och de verkar ju acceptera lite övertryck innan motorlampan tänds men min tar ju inte en endaste decimal över atmosfärstryck så jag satte ju en liten strypventil på slangen innan mapsensorn också. Spelar ingen roll för vakuum för då är det ju ingen luft som flödar men däremot vid övertryck så bromsar den lite medans resten pyser ut via ventilerna.

Dessa använde jag, de var de enda jag hittade som inte var fjäderbelastade och öppnar vid väldigt lite övertryck. http://www.tetra.net/en/en/aquarist...d-accessories/tetratec-cv-4-rueckschlagventil
 
Tack för tipset! Sökte igenom gömmorna och hittade en gammal pys ventil, den kan jag kasta dit om det behövs :tummenupp
 
Ja det duger ju, jag hittade en Festo-ventil som är till för pneumatik i en skrotlåda i skolan som jag bärgade innan jag började bråka med cykelventilerna. Trodde inte jag skulle behöva göra så men den kom också till användning :)
 
Hittade en liten ficka åt vevhusventilationen, så jag slängde ihop en burk med kulventil för avtappning så slipper jag smidigt till när den ska tömmas.
Drog upp sugröret så inte turbon matas med så mycket olja..

Vevhusvent1.jpg

Vevhusvent2.jpg

Vevhusvent3.jpg
 
Gokväll!

Drog iväg till lokala djuraffären där jag fyndade 2 st backventiler och kattmat på samma ställe:va dom här ventilerna öppnade mycket lättare än cykelventiler så det ska säkert funka bra! Tack Intense :krama

Backventil.jpg

Fäste för kylaren

Kylar fäste.jpg

Kylare1.jpg

Några ryss-böjar senare så fick slangarna plats

Anslutning.jpg

Pump, el fattas

Cirkulations pump.jpg

Filade till baken

Kylare2.jpg

Kylare3.jpg
 
Var just och hämtade ut några paket :banana En fläkt av inrådan :tummenupp blir också anslutning för lambda och avgastemp så Marcus Sundsten har mycket data att gå ifrån när det bär av! Så nu har jag en massa inpassning framöver :)
Styrsystemet är inkopplat med mapsensor och allt, har inte testat startat upp ännu (ingen olja) men det torde fungera! Tack zx9express för att du orkat med alla frågor :krama

Paket.jpg
 
Ser mycket bra ut! Börjar du som en annan känna att sommaren flåsar dig i nacken :) Han är en hyvens Herre den där zx9express!
 
Fast det närmar sig uppstart så finns det ju hur mycket som helst att göra.. Hur långt har du hunnit med ditt bygge?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top