Sturup ok för RR nu eller?

Bingo skrev:
2646867 Funderade på det ett tag, men nä. Jag tror inte det. Det blir nog en Ducati istället :pannkyss

Bra val...:tummenupp , då blir det lite fight på banan nästa säsong :D

Bingo skrev:
2646586 Säg inte det, du! Jag ställde denna fråga till Sturup Raceway idag:

"Är Sturup Raceway godkänd av SVEMO för roadracing? Om ja, vilken typ av godkännande har den då - för träning och/eller för tävling?"

:tummenupp Det e najs!
Minst en helg bokad nästa sommar då.
Innebär svaret att säkerheten är tillräckligt bra som den är nu då, eller villkorat med någon ytterliggare ombyggnad?

snigel77 skrev:
2646505 Då får man väl köra på polsk licens eller något liknande.

Det är en intressant frågeställning du tar upp. Varför skall ett idrottsförbund som Svemo ha monopol på tävlingsverksamhet? Det finns egentligen inga skäl för detta enligt mitt sätt att se på saken. Oftast blir saker och ting bättre genomförda när det finns kommersiella drivkrafter bakom.

Det er jeg selvfølgelig fuldstændigt enig i!

Og jeg tror ikke det bliver noget problem, hvis der er tilstrækkelig mange kørere der deltager. Hvad skulle Svemo/DMU da gøre? De risikerer jo at ingen vil køre hos dem mere. Det er situationen i Tyskland.

Jeg laver en løbserie (ZENERGY Cup) sammen med Bike Promotion i Tyskland og Tjekkiet i 2007. Så må vi se hvor mange der dukker op der. Hvis vi bliver tilstrækkeligt mange tror jeg vi kan arrangere løb i Danmark + Sverige i 2008:)

sandstream skrev:
2646495 Det var ju en trevlig nyhet! :)
Det jag tror att Svemo/DMU är oroliga för är att mindre seriösa arrangörer annordnar tävlingar där säkertheten inte är lika bra som när de själva arrangerar. Tex att man måste ha minst en läkare och sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård på plats (2 st läkare om det är längre än 20 Km till närmsta sjukhus), brandpersonal osv.

Som jeg ser det drejer historien sig om at Svemo/DMU har lavet en aftale med et forsikringsselskab for at kunne tilbyde en ulykkesforsikring gennem licensen. Denne aftale kræver naturligvis at sikkerhedsforanstaltnigerne er i orden, når man arrangerer motorløb/træning.

Men der er ingen logik i at man ifølge Svemo/DMU ikke på nogen måde må have noget at gøre med arrangementer, der ikke er godkendte af dem - hvadenten det er som kører, baneejer, eller flagpost.

Nå, men reelt er der nok sjældent nogen der har fået problemer for noget af noget af det ovennævnte. Problemet mht. at lave nogle løbsarrangementer i 2007 er at Ring Knutstorp og SRW er bekymrede for eventuelle konsekvenser.

Faktisk foreslog Hyllinge MS mig at jeg kunne træne på SRW sidste år - det er da lidt af et paradox, da SRW ikke var godkendte på det tidspunkt.

Nå, nok dansk for denne omgang....

FireSalle skrev:
2646988 :tummenupp Det e najs!
Minst en helg bokad nästa sommar då.
Innebär svaret att säkerheten är tillräckligt bra som den är nu då, eller villkorat med någon ytterliggare ombyggnad?
Jag frågade i ett följdmail om det blir några ombyggnader map avåkningszoner, räcken osv inför nästa säsong. Väntar in svaret och återkommer.

R2 skrev:
Om inte sturup byggs om radikalt så både hoppas jag och kommer att motarbeta att den får tävlingslicens.
Det arbetet behöver du uppenbarligen inte ens påbörja.

Precis som Bingo frågade skulle det vara intressant att höra vad ni som tävlar och dessutom har kört på SRW tycker om godkännandet?

"Inskickat av R2

Skulle man till punkt och pricka bedömma svenska banor skulle ingen bli godkänd!! "

GSXR1100R skrev:
2645900 Som banan ser ut idag så kommer STCC inte att köra Veidec klassen, det blir bara bilar.

det vet jag, jag va på mötet, inhämtar info där folk vet och inte på fjollhoj..

Jag skrev att ingen bana i landet skulle ha banlicens för RR om inte undantag gjordes...
vad svara du på eg?
eller ska jag maila svemo för att få reda på det.

Bingo skrev:
2646586 Säg inte det, du! Jag ställde denna fråga till Sturup Raceway idag:

"Är Sturup Raceway godkänd av SVEMO för roadracing? Om ja, vilken typ av godkännande har den då - för träning och/eller för tävling?"

Och fick just detta svar:

"Vi är godkända av Svemo för träning och tävling. Vi väntar på vår utskrift av licensen, pga ett sekreterarbyte hos Svemo är själva pappret försenat men vi har fått licensen.
Det finns olika steg i banlicensen, här pratar man om träning och enklare publikfria tävlingar typ KM, B-Race & ERF (ja ERF klassas konstigt nog som enklare tävling), detta innebär INTE att man får köra SM/SO/Veidec/EM/VM/MotoGP eftersom man anser att dessa klasser har betydligt högre hastigheter som i sin tur kräver större avkörnings zoner & högre säkerhet.

Läs FIM länken så ser ni vad som krävs av FIM http://www.fim.ch/EN/rules/Circuits...=0&bcsi_scan_filename=FIM ROAD RACING CIR.pdf

Samma sak gäller i bilklasserna, man får köra STCC på SRW men inte F1.

Vi som kör ERF vet dock att det går ruskigt fort i topp teamen och For Fun är numera ett minne blott, dessutom kommer A-klassen i ERF att heta Nordic Endurance Challenge nästa år.

GSXR1100R skrev:
2647957 Det finns olika steg i banlicensen, här pratar man om träning och enklare publikfria tävlingar typ KM, B-Race & ERF (ja ERF klassas konstigt nog som enklare tävling), detta innebär INTE att man får köra SM/SO/Veidec/EM/VM/MotoGP eftersom man anser att dessa klasser har betydligt högre hastigheter som i sin tur kräver större avkörnings zoner & högre säkerhet.
Ja, det är verkligen lite underligt.
Det finns ju gott om riktigt snabba A-förare i ERF och som jag skrev innan förstår jag inte riktigt varför de skulle klara sig med sämre säkerhet än någon som kör i SM.
Sen finns det ju hojar i Rookie-serierna som iaf i teorin går fortare än de som körs i SM-serierna.

Vem på Svemo är det som ansvarar för banlicenserna?

sandstream skrev:
2648000 Ja, det är verkligen lite underligt.
Det finns ju gott om riktigt snabba A-förare i ERF och som jag skrev innan förstår jag inte riktigt varför de skulle klara sig med sämre säkerhet än någon som kör i SM.
Sen finns det ju hojar i Rookie-serierna som iaf i teorin går fortare än de som körs i SM-serierna.

Vem på Svemo är det som ansvarar för banlicenserna?
Lodnert ansvarar för detta, det kommer att vara stor skillnad fartskillnad på Nordic Endurance Challange vs ERF-B, men även i B-serien så kommer det att finnas många snabba team som siktar på att klassa upp sig till Nordic Endurance Challange.

Kanske dags att se över reglementet.

GSXR1100R skrev:
2647957 Det finns olika steg i banlicensen, här pratar man om träning och enklare publikfria tävlingar typ KM, B-Race & ERF (ja ERF klassas konstigt nog som enklare tävling), detta innebär INTE att man får köra SM/SO/Veidec/EM/VM/MotoGP eftersom man anser att dessa klasser har betydligt högre hastigheter som i sin tur kräver större avkörnings zoner & högre säkerhet.
Det framgår av i inlägget du svarade på och många tidigare inlägg att det finns olika steg i banlicensen. Jag fattar inte riktigt vad det är du försöker säga. Det fetstilta i den citerade texten, är det bara allmän info eller VET du att det är det som gäller på Sturup framgent? Eller sitter du bara och gissar?

Jag fick i vart fall svar från SRW igen och det ger en annan bild:

"Vi är i full gång med förbättringar på banan, det finns även tankar och idéer om att göra vissa justeringar och utbyggnader av banan men det är i dagsläget inget som är spikat. Vi har ju fått 2 STCC tävlingar till nästa år och det är inför dessa som förbättringarna görs, bla. räcken mm. och de tar ju även hänsyn till MC och inte bara bil."

Det är seriöst goda nyheter för oss glada skåningar :Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan :Rockbanan

Bingo skrev:
2648376 Det framgår av i inlägget du svarade på och många tidigare inlägg att det finns olika steg i banlicensen. Jag fattar inte riktigt vad det är du försöker säga. Det fetstilta i den citerade texten, är det bara allmän info eller VET du att det är det som gäller på Sturup framgent? Eller sitter du bara och gissar?
Banan är godkänd av Svemo för enklare RR men för att köra tex Veidec så krävs det ombyggnad och ny bes.

GSXR1100R skrev:
2648409 Banan är godkänd av Svemo för enklare RR men för att köra tex Veidec så krävs det ombyggnad och ny bes.
Ok, tack för förtydligandet.

slangarn skrev:
2648443 Jo men är ju som att brottas med en björn.....
:D

Du menar att man redan på förhand vet att det här, det kommer att gå åt helvete...:D

Jag vet ej om denna filmen varit uppe tidigare men den är från en MC träning på SRW 060917 med SydskånesEmse.

Förare: Erland Cox (En av Skånes bästa motortrimmare, Bil & MC)
Hoj: Gixxer 1000-01

Ladda ner filmen här, näst längst ner till höger i filmsektionen!
http://www.topplocksverkstan.se/Bildfilm.html

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...