Sturup ok för RR nu eller?

Man verkar inte slita ut växlingsgummit på pedalen iaf. Körde han på 2an hela tiden?
Känns som att det är rätt moderata hastigheter så det upplevdes inte lika "otryggt" som Kinnekulle.

//Peter
 
Man kan ju nästan köra hela den där banan på samma växel... trist. Nog mer än 600cc bana.
Vad jag såg i filmen växlade han bara en gång per varv och det var på "rakan".

Gissar att man är rejält slut efter ett pass med allt svängande :brynad
 
Såg inte hela filmen men tyckte bara han växlade en gång och det var på varv 2. Kan iofs ha fel.
 
såg filmen och istort sett varje kurva är ju underkänd för RR.
 
Här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=131679 ligger några filmer till.

Ang växlingen så stämmer det bra att man kan köra den utan att växla. De flesta kör nog så. Själv brukar jag använda tvåan och trean.
Tvåan i uppförshårnålen och trean på resten av banan, men det går även att ligga på trean runt hela med en 1000 cc.

Banan är väldigt fysiskt krävande och teknisk, kanske inte den mest ultimata banan för fullvuxna hojar men den funkar.

Anledningen till all negativ kritik av SRW beror nog till största delen på att banan är relativt nybyggd och då måste alla ju syna den lite extra i sömmarna, hade banan funnits lika länge som dom andra svenska banorna så hade det säkert låtit annorlunda.

Säkerhet ska man aldrig tumma på, banor skall byggas så bra som det bara går, enligt min bedömning har dock har ingen bana i sverige tillräckligt bra säkerhet.

Säkerhet styrs som så mycket annat av ekonomi.

SRW behöver precis som många andra banor bättra på en del säkerhet och det jobbar dom oxå på att göra, så det går ju iaf åt rätt håll.
 
Man verkar inte slita ut växlingsgummit på pedalen iaf. Körde han på 2an hela tiden?
Känns som att det är rätt moderata hastigheter så det upplevdes inte lika "otryggt" som Kinnekulle.

//Peter

Växlingsgummit på pedalen?
Varför köra med touringhoj på bana:D
 
såg filmen och istort sett varje kurva är ju underkänd för RR.
Man håller som sagt på att bygga om den och förbättrar då säkerheten. På några års sikt pratas det om en annorlunda bansträckning och då kan man slippa en del av de "inbyggda" farliga ställena, de som är svåra att göra något åt pga den nuvarande bansträckningens topografi. Det är ju itne så enkelt att bygga en grusfålla om terrängen sluttar kraftigt uppåt bara enmeter från bankanten i ytterspår.
 
Det kan inte vara sant, Skåne är platt! :D
Herre gud vad du är obildad! Har du aldrig varit i de skånska fjällen männska :D

Ok, fjäll är väl kanske att ta i, men banan är kuperad. Höjdskillnaden är inte så stor men man känner när man går över ett krön. banan har mycket god hoppotential :fakta
 
2717335 Tvåan i uppförshårnålen och trean på resten av banan, men det går även att ligga på trean runt hela med en 1000 cc.

Banan är väldigt fysiskt krävande och teknisk, kanske inte den mest ultimata banan för fullvuxna hojar men den funkar.

Anledningen till all negativ kritik av SRW beror nog till största delen på att banan är relativt nybyggd och då måste alla ju syna den lite extra i sömmarna, hade banan funnits lika länge som dom andra svenska banorna så hade det säkert låtit annorlunda.

Säkerhet ska man aldrig tumma på, banor skall byggas så bra som det bara går, enligt min bedömning har dock har ingen bana i sverige tillräckligt bra säkerhet.

Säkerhet styrs som så mycket annat av ekonomi.

SRW behöver precis som många andra banor bättra på en del säkerhet och det jobbar dom oxå på att göra, så det går ju iaf åt rätt håll.
Att åberopa andra banors bristande säkerhet som argumentation för bristande säkerhet på Sturup tycker jag inte håller, även om jag vet att det inte är det du gör i första hand men ändå.
 
Att åberopa andra banors bristande säkerhet som argumentation för bristande säkerhet på Sturup tycker jag inte håller, även om jag vet att det inte är det du gör i första hand men ändå.
Du misstolkar mitt inlägg, SRW skall givetvis göras så säker som det bara går, hur andra gamla banor ser ut är endast relativt.
 
Du misstolkar mitt inlägg, SRW skall givetvis göras så säker som det bara går, hur andra gamla banor ser ut är endast relativt.

grejen e ju just den att banan INTE är gammal, så varför bygga nytt och lika osäkert som de gamla, om inte värre.

Det är ju itne så enkelt att bygga en grusfålla om terrängen sluttar kraftigt uppåt bara enmeter från bankanten i ytterspår.


just därför så bygger man inte så "långt ut"
 
Last edited:
grejen e ju just den att banan INTE är gammal, så varför bygga nytt och lika osäkert som de gamla, om inte värre.

just därför så bygger man inte så "långt ut"
Den är inte byggd som MC-bana i första hand. I en perfekt värld finsn det inga restriktioner att ta hänsyn till. Men irl finns det många såna. Man kan önska en GP-bana men det får man ändå ingen. Och då är man glad för det lilla :)

Trots sina brister är Sturup himla kul at köra på.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top