*Superlight*
Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Bingo skrev:2646867Funderade på det ett tag, men nä. Jag tror inte det. Det blir nog en Ducati istället![]()
Bra val...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bingo skrev:2646867Funderade på det ett tag, men nä. Jag tror inte det. Det blir nog en Ducati istället![]()
Bingo skrev:2646586Säg inte det, du! Jag ställde denna fråga till Sturup Raceway idag:
"Är Sturup Raceway godkänd av SVEMO för roadracing? Om ja, vilken typ av godkännande har den då - för träning och/eller för tävling?"
snigel77 skrev:2646505Då får man väl köra på polsk licens eller något liknande.
Det är en intressant frågeställning du tar upp. Varför skall ett idrottsförbund som Svemo ha monopol på tävlingsverksamhet? Det finns egentligen inga skäl för detta enligt mitt sätt att se på saken. Oftast blir saker och ting bättre genomförda när det finns kommersiella drivkrafter bakom.
sandstream skrev:2646495Det var ju en trevlig nyhet!![]()
Det jag tror att Svemo/DMU är oroliga för är att mindre seriösa arrangörer annordnar tävlingar där säkertheten inte är lika bra som när de själva arrangerar. Tex att man måste ha minst en läkare och sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård på plats (2 st läkare om det är längre än 20 Km till närmsta sjukhus), brandpersonal osv.
Jag frågade i ett följdmail om det blir några ombyggnader map avåkningszoner, räcken osv inför nästa säsong. Väntar in svaret och återkommer.FireSalle skrev:2646988Det e najs!
Minst en helg bokad nästa sommar då.
Innebär svaret att säkerheten är tillräckligt bra som den är nu då, eller villkorat med någon ytterliggare ombyggnad?
Det arbetet behöver du uppenbarligen inte ens påbörja.R2 skrev:Om inte sturup byggs om radikalt så både hoppas jag och kommer att motarbeta att den får tävlingslicens.
GSXR1100R skrev:2645900Som banan ser ut idag så kommer STCC inte att köra Veidec klassen, det blir bara bilar.
Det finns olika steg i banlicensen, här pratar man om träning och enklare publikfria tävlingar typ KM, B-Race & ERF (ja ERF klassas konstigt nog som enklare tävling), detta innebär INTE att man får köra SM/SO/Veidec/EM/VM/MotoGP eftersom man anser att dessa klasser har betydligt högre hastigheter som i sin tur kräver större avkörnings zoner & högre säkerhet.Bingo skrev:2646586Säg inte det, du! Jag ställde denna fråga till Sturup Raceway idag:
"Är Sturup Raceway godkänd av SVEMO för roadracing? Om ja, vilken typ av godkännande har den då - för träning och/eller för tävling?"
Och fick just detta svar:
"Vi är godkända av Svemo för träning och tävling. Vi väntar på vår utskrift av licensen, pga ett sekreterarbyte hos Svemo är själva pappret försenat men vi har fått licensen.
Ja, det är verkligen lite underligt.GSXR1100R skrev:2647957Det finns olika steg i banlicensen, här pratar man om träning och enklare publikfria tävlingar typ KM, B-Race & ERF (ja ERF klassas konstigt nog som enklare tävling), detta innebär INTE att man får köra SM/SO/Veidec/EM/VM/MotoGP eftersom man anser att dessa klasser har betydligt högre hastigheter som i sin tur kräver större avkörnings zoner & högre säkerhet.
Lodnert ansvarar för detta, det kommer att vara stor skillnad fartskillnad på Nordic Endurance Challange vs ERF-B, men även i B-serien så kommer det att finnas många snabba team som siktar på att klassa upp sig till Nordic Endurance Challange.sandstream skrev:2648000Ja, det är verkligen lite underligt.
Det finns ju gott om riktigt snabba A-förare i ERF och som jag skrev innan förstår jag inte riktigt varför de skulle klara sig med sämre säkerhet än någon som kör i SM.
Sen finns det ju hojar i Rookie-serierna som iaf i teorin går fortare än de som körs i SM-serierna.
Vem på Svemo är det som ansvarar för banlicenserna?
TackarGSXR1100R skrev:2648008Lodnert ansvarar för detta...
Det framgår av i inlägget du svarade på och många tidigare inlägg att det finns olika steg i banlicensen. Jag fattar inte riktigt vad det är du försöker säga. Det fetstilta i den citerade texten, är det bara allmän info eller VET du att det är det som gäller på Sturup framgent? Eller sitter du bara och gissar?GSXR1100R skrev:2647957Det finns olika steg i banlicensen, här pratar man om träning och enklare publikfria tävlingar typ KM, B-Race & ERF (ja ERF klassas konstigt nog som enklare tävling), detta innebär INTE att man får köra SM/SO/Veidec/EM/VM/MotoGP eftersom man anser att dessa klasser har betydligt högre hastigheter som i sin tur kräver större avkörnings zoner & högre säkerhet.
Banan är godkänd av Svemo för enklare RR men för att köra tex Veidec så krävs det ombyggnad och ny bes.Bingo skrev:2648376Det framgår av i inlägget du svarade på och många tidigare inlägg att det finns olika steg i banlicensen. Jag fattar inte riktigt vad det är du försöker säga. Det fetstilta i den citerade texten, är det bara allmän info eller VET du att det är det som gäller på Sturup framgent? Eller sitter du bara och gissar?
Ok, tack för förtydligandet.GSXR1100R skrev:2648409Banan är godkänd av Svemo för enklare RR men för att köra tex Veidec så krävs det ombyggnad och ny bes.
Swedie skrev:2648420Kul nyhet! Den där banan måste ju besökas nästa år!
Bingo skrev:2648437![]()
Skönt att slippa växla!
slangarn skrev:2648443Jo men är ju som att brottas med en björn.....
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |