Studenter som kör hoj

Kanske samla på lite pengar under vintern? :) Som ska åt hojen självklart.

Showtime skrev:
klart man orkar jobba! Läser själv program 100% o har inga problem med att jobba 3 dagar i veckan!

Håller för tillfället på att läsa juridik vilket tar väldigt mycket av tiden eftersom det är otroligt mkt att läsa in, så nej... jag orkar faktiskt inte jobba. Därmed inte sagt att det kan ändras när man läser lite lugnande kurser!

Maria1980:

Hehe, bilder har jag men problemet är att jag inte kan förminska så pass mkt som krävs för att man ska kunna lägga upp. Ska upp till henne nu om någon vecka och då blir det catwalk för hondan :hihi

Last edited:
Det går kanon att studera och köra hoj. Löst räknat betalar jag i snitt 8000kr/år + besiktning, skatt och försäkring.

Ett bakdäck/700mil = 1500
1/2 framdäck/700mil = 500
1/2 drivpaket/700mil = 600
bromsbelägg och annat smått =500
service: 2st oljebyten + lite stift och annat ibland(gör jobbet själv) =800
700mil x 10kr/l x 0,6 = 4200

Obs! Priserna är bara tagna ur luften och kan nog variera en del beroende på hoj, men räknar man med 10000kr så har man ju lite glasspengar också.:tummenupp

En liten jämförelse med att röka:
1pkt/dag =40kr
40kr x 365dagar = 14600/år ...konstigt att man aldrig ifrågasätter om en student har råd att röka...

ola_sandin skrev:
En liten jämförelse med att röka:
1pkt/dag =40kr
40kr x 365dagar = 14600/år ...konstigt att man aldrig ifrågasätter om en student har råd att röka...

Mkt bra skrivet!

Heltidsstuden+
Försöker hinna med att jobba minst en söndag i månaden, annars blir det bara 6900:- från csn :brinnerup

För min del är det sommarjobbet som betalar hela min hojbudget.
Förra året kostade hojen ca 15000:- med förs, bensin mm

Men jag ser ju slutet på min utbildning snart iaf, så det löser sig nog

Studerar heltid,fast på distans. Kör tidningar på söndagar+ett tillfälligt vikariat på en skola i Gävle 2 dagar/vecka.
Har ett gammalt as till hoj,men skulle lätt kunna ha en nyare cykel nu och ändå ha en slant över.
Flyttade ut i obygden och mer än halverade hyran.Gjorde susen för ekonomin.
Tycker riktigt synd om alla studenter som lär betala nästan 3000kr för en sketen skrubb. Min skrubb kostar 1200kr/mån.
Men skulle jag gå på en mer krävande utbildning så vete tusan om man orkade jobba!
Är imponerad av dom som kan det! :Bugar

LayDeeOmega skrev:
Håller för tillfället på att läsa juridik vilket tar väldigt mycket av tiden eftersom det är otroligt mkt att läsa in, så nej... jag orkar faktiskt inte jobba. Därmed inte sagt att det kan ändras när man läser lite lugnande kurser!
Jag läser till civilingenjör (på heltid givetvis) och jobbar extra varje lördagsförmiddag. De flesta sover ju ändå bara bort halva lördagen, så varför inte tjäna lite extra då. Utan jobbet skulle inte min hojekonomi gå ihop sig iaf. Kan man inte undvara en halv dag i veckan, borde man ju inte hinna med o festa heller... Allt handlar om prioritering.

Showtime skrev:
klart man orkar jobba! Läser själv program 100% o har inga problem med att jobba 3 dagar i veckan!

Precis! Vill man ha råd så får man väl kämpa lite! Jag pluggar 150%, jobbar nästan varje vecka, alltifrån 5-100%, plus att jag har det ideella arbetet inom LMS också... Klart det går! :tummenupp

LayDeeOmega skrev:

Vad pluggar du? Själv håller jag på att bli affärsjurist... "Bara" 3 år kvar nu! :tummenupp

sir Urban skrev:
Varför då? jag har haft hoj uner hela studietiden och bara sommarjobbat och har utan hjälp från föräldrarna fått ihop det ekonomiskt. En hyffsat sommarjobb ger runt 40 papp efter skatt det räcker väl för en normal båge och slitagedelar? Men ju värre båge deto mer pengar får man ju räkna med att det kostar.

/Urban
Korrekt, men hade du spenderat ALLA de 40.000 kronorna på en hoj om du inte hade haft snälla föräldrar som har sparat några tusenlappar åt dig på banken så att du har en buffert? Jag påstår inte att de flesta har föräldrar som har sponsrat HELA (eller ens halva) hojintresset, vilket knappast är fallet med mig, men många har troligen fått ett nödvändigt bidrag i form av sparade pengar under sin uppväxt.

Snygg hoj förresten!

//T

Last edited:
Farsan köpte hojen. Jag kommer nog att betala bensin och försäkring. Så 950 kr/månaden räcker bara till hojen isåfall :)

Fick ett startbidrag till min moped på 3k det är det jag har klarat mig på hela vägen fram tills nu. Lån från föräldrarna helt återbetalt och sedan några år senare banklån (jag vet inte bra men det är borta nu). Jobbat mig upp och fått bättre hojar, inte fått några pengar, ingen hjälp när motorn rasat, inget sånt utan jobbat ihop allt i det minsta lilla. Fått någon bensintank som grattis när jag klarade körkortet eller i födelsedagspresent. :hihi

Tror det är många fler än mig som betalat allt själv, mina föräldrar är emot motorcyklar och vill på så vis inte sponsra mig alls vad gäller det. Ändå kör farsan hoj ibland. :gnissla

LayDeeOmega skrev:
Om jag inte minns helt fel så får man max tjäna kring 40 000:- med fullt studiebidrag + lån. Men jag kan ha fel...
Det stämmer ganska bra jag klippte ut ett exempel från csn.se
"Exempel
Om du studerar 23 veckor på våren och 17 veckor på hösten kan du tjäna 42 181 kronor under perioden 1 januari - 30 juni 2006 och 57 068 kronor under perioden den 1 juli - 31 december 2006 vid heltidsstudier utan att dina studiemedel minskas."

jobbar så mycket jag får. månaderna innan jul var jag uppe i 250 h i mån. jobbar kanske 180 h nu. Jag hade ju sådan tur förra året att först lyckades jag ju klota när jag hade fixat det så rasa oljepumpen (vilket betyder att man måste riva motorn) gjorde en överslagsberäkning på hur mycket hojåkandet kostade förra året, runt 90 000kr (inklusive hojköp 45 000) vart det visst , dyrt det här med hoj.

Min avatar säger väl allt.

:hihi

Edit självklart står han på hojen och pyntar försäkringen, vafan ska jag göra det för då den står i hans namn. :tummenupp

Last edited:
philsson skrev:
Fick ett startbidrag till min moped på 3k det är det jag har klarat mig på hela vägen fram tills nu. Lån från föräldrarna helt återbetalt och sedan några år senare banklån (jag vet inte bra men det är borta nu). Jobbat mig upp och fått bättre hojar, inte fått några pengar, ingen hjälp när motorn rasat, inget sånt utan jobbat ihop allt i det minsta lilla. Fått någon bensintank som grattis när jag klarade körkortet eller i födelsedagspresent. :hihi

Tror det är många fler än mig som betalat allt själv, mina föräldrar är emot motorcyklar och vill på så vis inte sponsra mig alls vad gäller det. Ändå kör farsan hoj ibland. :gnissla

samma här nästan fick vis hjälp till moppen men de de lagt i den sjönk inte i värde utan bara mitt så de fick tillbaka allt de när de såldes. Sen fick man ju lånat lite när man skaffa hojen men de e allt tillbaka betalt..farsan har mckort och morsan har vat sugen på att ta de, men de e farligare än o köra bil så de betalar inte nåt för att jag ska kunna göra de..utom nån tankning i present när man fyller år kanske

Twosaint skrev:
Min avatar säger väl allt.

:hihi

:hihi :hihi :rofl

Neb Jones skrev:
Korrekt, men hade du spenderat ALLA de 40.000 kronorna på en hoj om du inte hade haft snälla föräldrar som har sparat några tusenlappar åt dig på banken så att du har en buffert? Jag påstår inte att de flesta har föräldrar som har sponsrat HELA (eller ens halva) hojintresset, vilket knappast är fallet med mig, men många har troligen fått ett nödvändigt bidrag i form av sparade pengar under sin uppväxt.

Snygg hoj förresten!

//T

Första bågen var en som inte kostade mer än dryga 20 och köptes sent en höst så då fanns pengar kvar till ställ hjälm försäkring osv...... Sen fick man investera lite mer av sina pengar sommaren efter för att hålla skräpet rullande.

Tack =) :banana

/Urban

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back