Studenter som kör hoj

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Har själv ganska nyss köpt min första MC (CBR 600f). Håller på att ta körkort och räknar med att ha det i handen senast i Maj eftersom teorin är klar. Är studerande på högskola och har därför som "inkomst" 6900:- i månaden vilket inte är allt för mkt.

Nu till frågan, ni som är studerande och kör hoj, ungefär hur mycket spenderar ni i månaden på bensin? Hur mycket/långt tillåter eran ekonomi er att köra?

Tacksam för vettiga svar!

Skaffa jobb... Det underlättar en hel del... annars så kanske du inte kommer att kunna åka så mycket som du vill i sommar.. jag bränner ca 1000 i månaden..

Student på gymnasiet= 950 kr
plus att jag slöjobbar lite =1000 kr extra i månaden =)

Jobbar extra så mycket det bara går. Dessvärre brukar man alltid komma upp till fribeloppet och tvingas att dra ner på sitt extraarbete. Men visst, det går allt att ha hoj samtidigt som man pluggar.

Är inne på min tredje nu under mitt tredje år som högskolestudent. Det går bara man vill. Givetvis blir sopparäkning och övriga utgifter mycket högre under vår/sommar/höst.

Det gäller att prioritera. Lycka till!

Jag tar just nu inget studielån (har inte tagit på de 3 år som jag pluggat hittills) och lyckas på något sätt att ha en hoj som jag kan köra med...

Att tillägga är att jag den här veckan inte har pluggat minsta lilla utan vart här i Kiruna och jobbat... Alltså... utan jobb är det nog lite tungt, men det beror ju helt och hållet på hur mycket andra utgifter du har. Jag kommer knappt ihåg sista gången jag köpte ett par jeans... Mina utgifter består av: Hojen, :fyllisar , mat, hyra och lite skoterkörning på våren.

Hm, jobbar så mycket man kan! Problemet är att jag har TryggHansa som bolag (än så länge) och då betalar man merparten av försäkringspremien på sommaren... Vilket innebär att nu kostar hojen 200 kr/mån påställd och i sommar 1000 kr/mån + bensin då... Som lätt kommer upp i 4000 pix/mån för mig. Gissa om jag behöver jobba och spara pengar såhär års! :gnissla
Dock måste du ju också budgetera för servicekostnader, reservdelar ifall något skulle hända, osv...

Men visst går det, bara man vill! :tummenupp

För mig har det varit sommarjobben som har hållt intresset rullande. Varje år blir det en nyare hoj från de pengarna man tjäner på sommaren. När man väl har hojen och utrustningen och allt annat så är det bara försäkringen och bensinen kvar. Stora sporthojar är rediga pengarsugare vad gäller försäkring, inget för en fattig student det inte så iår blir det motard för min del, få se hur många gånger motorn rasar bara. :D

Det löses med sparade pengar samt jobb under sommarmånaderna då hojen kostar som mest. Bättre att använda pengarna innan dom tar slut! :brinnerup

Till viss del är det indirekt föräldrarnas pengar som går till hojen även om dom kommer från mitt konto. Så är det troligen för många, även om de flesta påstår att de har jobbat ihop alla hojpengar på futtiga extrajobb under studierna.
:corn

Jag går på Gymnasiet och har både bil och motorcykel, volvo 850 och Honda cbr600f. Jag har inte en krona över nu längre, jag kan nog köra för 600-700 kr i månaden, om jag klarar mig så billigt. Men just nu så verkar det som om jag måste prioritera bort någonting och tyvär så verkar det som om det blir motorcykeln, men jag vet inte hur det blir. Snart blir det ju skollov och då ska jag jobba och tjäna pengar, allt lär ju gå till bensin, enbart. Sen äre sommarlov och då ska jag jobba 8 veckor så det blir ju några kronor. Så om jag lyckas leva på existensminium och vara extra duktig hemma och bädda sängen så kanske det löser sig tillslut. Motorcykel är roligare än bil men bil är viktigare för mig

Finns det något s.k ""Pappabetalarbidrag" att söka?Jag provade söka det av min farsa och var nära att få en rakhöger, jag tog det som eltt nej.. Vems pappa är det man ska ringa då? Ingen som vet? Halåååå? :gnissla

Ädit : Jag har det visserligen JÄVLIGT bra men man kan alltid få det bättre. Seså, vems pappa ska jag ringa?

philsson skrev:
För mig har det varit sommarjobben som har hållt intresset rullande. Varje år blir det en nyare hoj från de pengarna man tjäner på sommaren. När man väl har hojen och utrustningen och allt annat så är det bara försäkringen och bensinen kvar. Stora sporthojar är rediga pengarsugare vad gäller försäkring, inget för en fattig student det inte så iår blir det motard för min del, få se hur många gånger motorn rasar bara. :D

Att pengarna går åt när man är hojägare har jag förstått. Därför köpte jag en -97 och har faktiskt fått en helt okej försäkringspremie via If.

Lycka till med motarden :tummenupp

LayDeeOmega skrev:
Har själv ganska nyss köpt min första MC (CBR 600f). Håller på att ta körkort och räknar med att ha det i handen senast i Maj eftersom teorin är klar. Är studerande på högskola och har därför som "inkomst" 6900:- i månaden vilket inte är allt för mkt.

Nu till frågan, ni som är studerande och kör hoj, ungefär hur mycket spenderar ni i månaden på bensin? Hur mycket/långt tillåter eran ekonomi er att köra?

Tacksam för vettiga svar!

Jobbar sommar/vinter ledighet. Har inget extra helg jobb men pokern har hittils betalat min hojj ekonomi.

Men sparar pengar från vinter/sommar jobb så är det bara åka! Krasha inte, då blir det dyyyyyyrt. Kolla CSN hur mycket du får dra in per termin, tror det är 45 000-50 000 eller liknande, men är inte säker.

oakbeach skrev:
Jobbar sommar/vinter ledighet. Har inget extra helg jobb men pokern har hittils betalat min hojj ekonomi.

Men sparar pengar från vinter/sommar jobb så är det bara åka! Krasha inte, då blir det dyyyyyyrt. Kolla CSN hur mycket du får dra in per termin, tror det är 45 000-50 000 eller liknande, men är inte säker.

Om jag inte minns helt fel så får man max tjäna kring 40 000:- med fullt studiebidrag + lån. Men jag kan ha fel...

Hehe, ska lyda ditt råd och hålla mig ifrån att själv ligga längs med marken :hihi

mikal skrev:
Arbetslös och a-kassa, bil och motorcykel. :hihi

Hur har du råd med resten, hyra osv?

LayDeeOmega skrev:
Att pengarna går åt när man är hojägare har jag förstått. Därför köpte jag en -97 och har faktiskt fått en helt okej försäkringspremie via If.

Lycka till med motarden :tummenupp
Ja det är inte motard än men fälgar kommer, så blev budjeten förra året, köpa en schysst hoj för de pengarna man hade och till detta året då köpa fälgarna. Tyckte jag var bra gjort man kör ändå inte med motardfälgar på vintern. :D

oakbeach skrev:

Kostar max ett styre att ramla med offroadare, skaffa :tummenupp

Är student i Lund, har en zx6r 98. Ser inga problem med att ha pengar över. Man har ju hela vintern på sig att spara pengar till försäkring och bensin. Sen jobbar jag ju självklart på vinter- och sommarlov. Det handlar om prioriteringar.

Jag har inte hoj än men allt är på gång. Jag lever på csn, alltså 6900 kr i månaden och jag ser inga problem (nu) att skaffa hoj. Jag klarar utan problem att få någon tusenlapp över i månaden utan att snåla för mycket. På så sätt har jag fixat en ganska hyfsad buffert. Det gäller bara att hålla sig borta från kläder och ha det klart för sig att det får bli en hel del gamla budgetprylar i början. Vilken student vill och orkar, utöver allt pluggande, jobba extra?

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back