Studenter som kör hoj

gymnasiet: 950:-/mån
jobb (ca. 2ggr/vecka): 2k-3k:-/mån

på det kör jag mc och segelflyger. de ända hjälp från föreldrar e att jag bor hemma och får mat + 2000:-/år för aktiviteter. ingenting e omöjligt, som sagts innan det handlar om prioritering :)

lycka till med kortet och hojsäsongen

Neb Jones skrev:
Till viss del är det indirekt föräldrarnas pengar som går till hojen även om dom kommer från mitt konto. Så är det troligen för många, även om de flesta påstår att de har jobbat ihop alla hojpengar på futtiga extrajobb under studierna.

Varför då? jag har haft hoj uner hela studietiden och bara sommarjobbat och har utan hjälp från föräldrarna fått ihop det ekonomiskt. En hyffsat sommarjobb ger runt 40 papp efter skatt det räcker väl för en normal båge och slitagedelar? Men ju värre båge deto mer pengar får man ju räkna med att det kostar.

/Urban

Malmeqvisto skrev:
Jag har inte hoj än men allt är på gång. Jag lever på csn, alltså 6900 kr i månaden och jag ser inga problem (nu) att skaffa hoj. Jag klarar utan problem att få någon tusenlapp över i månaden utan att snåla för mycket. På så sätt har jag fixat en ganska hyfsad buffert. Det gäller bara att hålla sig borta från kläder och ha det klart för sig att det får bli en hel del gamla budgetprylar i början. Vilken student vill och orkar, utöver allt pluggande, jobba extra?
Bor hemma hyresfritt gissar jag?

Malmeqvisto skrev:
Jag har inte hoj än men allt är på gång. Jag lever på csn, alltså 6900 kr i månaden och jag ser inga problem (nu) att skaffa hoj. Jag klarar utan problem att få någon tusenlapp över i månaden utan att snåla för mycket. På så sätt har jag fixat en ganska hyfsad buffert. Det gäller bara att hålla sig borta från kläder och ha det klart för sig att det får bli en hel del gamla budgetprylar i början. Vilken student vill och orkar, utöver allt pluggande, jobba extra?

Det handlar till stor del om vilken linje du går.... Vissa är mer tidskrävande än andra helt enkelt...

LayDeeOmega skrev:
Har själv ganska nyss köpt min första MC (CBR 600f). Håller på att ta körkort och räknar med att ha det i handen senast i Maj eftersom teorin är klar. Är studerande på högskola och har därför som "inkomst" 6900:- i månaden vilket inte är allt för mkt.

Nu till frågan, ni som är studerande och kör hoj, ungefär hur mycket spenderar ni i månaden på bensin? Hur mycket/långt tillåter eran ekonomi er att köra?

Tacksam för vettiga svar!

Jobba svart det är lösningen!
Själv jobbar jag iof full tid nu men jag har läst och kommer att börja igen till hösten.
Boven i dramat blir väll oftast försäkrings premien!?

LayDeeOmega skrev:
Sponsrar dina föräldrar dig med utgifterna gällande MCn?

nopp, fick bara sponsring med några tusingar när jag köpte hojjen! Tjänade mycket på en importhojj som jag sålde!

Farsan brukar ju följa med ibland och köra på sin egen.. då händer det att man blir sponsrad med lite bensin =)

Har 950 i månaden..
man får spara på vintern och köra på sommaren... betalat allt själv förutom premien första året.. men förra gick bra.. hade endån hel/hel på den då...
nu har jag en billigarehoj i premie så nu lär det gå bra som fan..
bensin la jag ungefär ut 400-500 i månaden, juli förra året blev det dock lite mer än 1000 på grund av fint väder och lite tid för annat :D
kan rekomendera mc donalds och andr hack som har låg lön... brukar vara lätt att fåjobb och så arbetar man bara helger, kvällar m.m. när man nu kan.

Har inget extrajobb just nu, men har å andra sidan bara haft kortet sen slutet av förra sommaren så det har inte riktigt behövts. Sommarjobbspengar är det som gjort hojen och körkortet möjliga. Tänker skaffa extrajobb så snart som möjligt så att man kan köra så mycket det bara går :)
Bensin och försäkring delar jag och farsan på då vi även delar hojen, så där sparar man in lite pengar.

Själv jobbar jag två kvällar i veckan + söndagar vilket ger ca 7000kr i månaden efter skatt + 6900 från CSN.. De gör så att man går runt! Sen så jobbar man ju mellan 8 och 12 veckor varje sommar.. Men jag får inte direkt några pengar över att lägga på annat, speciellt när man har en försäkring på 2250kr/månad...

Bor gratis äter gratis+gratis garage(någon flaska emellan åt)

Jobbar varje måndag och tisdag kväll och ibland(ofta) fler kvällar(nätter) i veckan, Hela sommarloven dom senaste 6åren och alla lov utan sportlov(inkl lediga dagar)

Men inte så hemskt som de låter :hihi

Studerar också, tar fullt studielån plus jobbar extra!

Det går men kan bli jävligt tajt ibland, nu när man inte kör mc så bränner man väl ca 1000:- på bensin till bilen, vill inte veta vad det blir sen när man tar fram bettan!

Ha d

Tsunami skrev:
Jobba svart det är lösningen!
Själv jobbar jag iof full tid nu men jag har läst och kommer att börja igen till hösten.
Boven i dramat blir väll oftast försäkrings premien!?
Jag har 3 svartjobb o pluggar, Har aldrig haft problem med för lite pengar

I norrland betalar en 21 åring 1150 i halvförsäkring i månaden så det är inte så farligt :hihi

Last edited:
Kommer börja plugga till hösten 5.5 år med bil båge mammaledig fru barn och hus... Blir nog till att jobba en del extra :huvet

Lite offtopic...

Ska du inte lägga upp en bild på hojen snart =) Jag har ett par sommarbilder kvar på henne om du vill ha.

Malmeqvisto skrev:
Vilken student vill och orkar, utöver allt pluggande, jobba extra?

Kunde inte sagt det bättre själv. Läser man prgram så är det ju heltidsstudier vilket skall motsvara 40 timmar/vecka. Så nej, jag orkar inte jobba extra däremot jobbar jag under sommaren så jag har ju lite pengar till övers :)

LayDeeOmega skrev:
Kunde inte sagt det bättre själv. Läser man prgram så är det ju heltidsstudier vilket skall motsvara 40 timmar/vecka. Så nej, jag orkar inte jobba extra däremot jobbar jag under sommaren så jag har ju lite pengar till övers :)
klart man orkar jobba! Läser själv program 100% o har inga problem med att jobba 3 dagar i veckan!

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back