Strypa CBR 600 -91

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
har tänkt strypa min Mc så den blir laglig (är nu på 37 kw i papperet), någon som har gjort den proceduren på en cbr 600??

tänkte strypa den vid insuget, nån som vet ungefär vilken diameter man ska ha på brickorna???

colik skrev:
har tänkt strypa min Mc så den blir laglig (är nu på 37 kw i papperet), någon som har gjort den proceduren på en cbr 600??

tänkte strypa den vid insuget, nån som vet ungefär vilken diameter man ska ha på brickorna???

Varför inte ändra siffrorna på pappret istället? 37kW är ju inget för en 18åring ialla fall, så det är väl försäkringspengen som begränsar?

vad menar du?? försäkringen spelar ingen roll om jag har den strypt till 1 hk, dom går ändå alltid på original effekt..... jag måste ju bänka den hos någon som kan skriva intyg på att den är strypt till 25kw så att jag kan köra den "lagligt"...

Det finns väl fortfarnade färdiga bricksatser att köpa hos MC-kompaniet? Dvs du behöver inte bänka den.

snackade med en honda verkstad och dom sa att det skulle kosta mycke pengar, man skulle byta trottlar och dom gick på 1200 kr st och sen vet jag inte mer vad som skulle bytas...detta projekt är enbart för papperets skull...

kollade på mc kompaniet nu....verkar väldigt intressant...tack tack för tipset

Äh massa svammel som vanligt när det snackas om strypningar.

Köp brickor, billigaste sättet, dem är redan färdigfixade och allt. Du kan själv intyga att dem är installerade på ett korrekt sätt. Du får med intyg och bevis papper när du köper brickorna.
Försäkringspengen är det jätteskillnad på förutsatt att du i samband med strypt hoj faktiskt har mellankort, annars kommer de gå på ursprungseffekten.

Brickorna + bevispapprerna kostar mellan 1000-1800kr ungefär.

//Fredda

colik skrev:
vad menar du?? försäkringen spelar ingen roll om jag har den strypt till 1 hk, dom går ändå alltid på original effekt..... jag måste ju bänka den hos någon som kan skriva intyg på att den är strypt till 25kw så att jag kan köra den "lagligt"...

Då förstår jag. Bilsport & mc försäkrarar på effekt, och det blir lägre försäkring med lägre effekt.

VA?? alla försäkringsbolag jag har ringt ca 8 st har alla sagt att dom går efter original effekten..vad har du för bolag??

edit:tur man är läskunnig :huvet :3freak

vad tror ni om att fara och regbesikta utan att sätta dit strypningarna?? tror ni dom märker det direkt eller?? dom kan ju knappast säga att här sitter inga strypningar iallafall...

colik skrev:
vad tror ni om att fara och regbesikta utan att sätta dit strypningarna?? tror ni dom märker det direkt eller?? dom kan ju knappast säga att här sitter inga strypningar iallafall...

Du måste ha intyget. Det är det som räknas. De kommer provköra hojen men ytterst tveksamt att de skulle upptäcka om den var strypt eller inte.
Men inköps papper samt intyg på installation måste du ha.

//Fredda

Du måste köpa nya brickor så du får med intyget, sen måste det vara gjort av en aukt. verkstad, har jag för mig. Inga trottlar behövs, endast brickor. Försäkringsbolagen går på orig.effekt, så det lönar sig inte där. När jag strypte min provkörde han inte ens men det gick ändå på 650 spänn.
Kostar ca 1400:- plus montering och reg.bes.

Last edited:
Hör med vägra vurpa han har precis tatt bort sina 37 kw strypningar =P

Fredda66 skrev:
Du måste ha intyget. Det är det som räknas. De kommer provköra hojen men ytterst tveksamt att de skulle upptäcka om den var strypt eller inte.
Men inköps papper samt intyg på installation måste du ha.

//Fredda

får se hur jag gör med strypningarna...känns lite onödigt att dom kan skicka hem mig från regbesiktningen om dom tycker att det inte stämmer med effekten, är ju lite skillnad mellan 73 kw och 25 :D får nog bli så att strypningar på regbesiktningen och inga strypningar resten av vanliga besiktningarna...

Inta tagit av dom ännu, men det verkar hur lätt som helst, inget byte med trottlar sa min Honda-verkstad.

Dom skulle ha 1100 kr för bortmontering av brickorna, så det gör jag själv.

skulle jag vara tvungen att byta trottlar skulle jag inte göra det, då skulle jag köra olagligt, ska ringa mc kompaniet och höra om dom har strypbrickor till min hoj men det borde dom ha då det är en vanlig mc...

Vägra vurpa skrev:
Inta tagit av dom ännu, men det verkar hur lätt som helst, inget byte med trottlar sa min Honda-verkstad.

Dom skulle ha 1100 kr för bortmontering av brickorna, så det gör jag själv.

är du säker på att det sitter några brickor på den då?? känns inte så troligt att det sitter kvar några brickor då det ändå är tung mc, jag skulle knappast ha kvar brickorna om jag hade tung iallafall....

kolla om du inte kan se brickorna från sidan, borde man göra om det sitter några där, onödigt att riva i onödan :tungan

Hehe, tro mig, brickorna sitter där (kollade på dom idag).

Står tydligt 37 kw, dessutom så är brickorna "nya" för mc:n, bara suttit där i 1 år. Killen jag köpte den av var bara 19 år och hade precis gjort en
registreringsbesiktning på den :mad: . Så jag blir tvungen att göra en till regbesiktning.

Fråga mig inte varför den har 37 kw brickor,
men på regbeviset står det 25kw. Antar att han inte ville ha den alltför slö och att han chansade på att reg-mannen inte skulle märka nån skillnad i effekt.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back