Storebror ser dig

Jag har sett installationer med 4 slangar. Vet dock inte vad det ytterligare tillför i mätningen.

Jag har sett installationer med 4 slangar. Vet dock inte vad det ytterligare tillför i mätningen.

Det är för att testa ut nya algoritmer/mätmetoder.
Det ena paret är för orginal/nuvarande och det andra för det nya.
Då man man gämföra och se vad det är för skillanader och så.

Det är någon form av kontaktkablar som ger signal när de pressas ihop. När jag var barn stod vi hoppade på en sån där för att höra hur det klickade i boxen som satt bredvid vägen.

Vad intressanta mät data dom skulle fått ut av den!:banana

Kanske ska ta en polare åsso ställer man sig och hoppar ungefär samtidigt, vilken jävla fart dom ska få upp:yoparty

Vad intressanta mät data dom skulle fått ut av den!:banana

Kanske ska ta en polare åsso ställer man sig och hoppar ungefär samtidigt, vilken jävla fart dom ska få upp:yoparty
Jag var barn på 70-talet så på den tiden satt bara ett räkneverk i boxen. Om jag inte minns fel kunde man läsa av siffrorna i ett litet fönster. De får säker intressantare mätuppgifter nuförtiden om du och din polare står och hoppar på slangarna. Eller så är mätboxen smartare så den känner att det är nått skumt :tungan

Om jag kommer ihåg rätt från KTH så får man idag inte bara antalet "tyck" på slangen utan även amplituden på tryckförändringen och tidpunkt(på millisikunden när) för den.
Just detta med både tidpunkt och amplituden samt det fasta avståndet mellan slangarna gör att man med lite matematik man paraihop att det är en bil/mc/lastbil/cykel/etc etc som kör över och hastighet.
Att nån hoppar på dem kommer inte att förstöra mätningen.

Att köra hojen på bakhjulet över slangen kan ställa till lite oreda, men inte så mycket egentligen.

Det som totalt sabbar mätningen är om man tokbromsar över slangen och därmed lyckas dra med sig den.
Det räcker med att ena slangen kommer 3-4 cm fel för att det ska börja påverka mätresultaten.

Ni har säkert alla sett då antingen ena eller båda slangarna är väldigt "urpossition"
Efter det att de hamnat ur possition så är det enda de duger till att räkna antalet överfarter.

MEN nu till det roliga:
IOM att slangarna ligger på ett FÖRUTBESTÄMT avstånd (som mäts upp vid upplägget av slangen) så kan man lätt ändra alla hastigheter.... man flytar helt enkelt slangen.
Flytta ena slangen närmare den andra med 10% = 10% högre hastighet på alla fordon.
Flytta ena slangen längre bort från den andra med 10% = 10% LÄGRE hastighet :)

Så nu beror det på VAR ni ser slangarna.
Är det vid skolan/dagiset/utanför ditt hem så kanske man vill ha lägre skyltad hastighet. Då flyttar man dem närmre varandra.
Är det på "stora vägen" ... tja då kanske man vill att det ska se ut att gå långsamare för att få ha kvar skyltarna som de är idag = då ökar man avståndet.

Men det var inte jag som sa det :P

Det är någon form av kontaktkablar som ger signal när de pressas ihop. När jag var barn stod vi hoppade på en sån där för att höra hur det klickade i boxen som satt bredvid vägen. En sån installation kunde i princip bara räkna antalet axlar som passerade under mätperioden.

Numera lägger man ut flera sån kablar efter varandra med med bestämda avstånd och kopplar dem till en dator. Då kan man räkna ut axelantalet, axelavstånden och hastigheten på fordonet.
Det brukar ligga en mätbox i diket eller sittande på en stolpe i närheten som kablarna är anslutna till.

http://www8.tfe.umu.se/courses/elek...nrikWestmanTrafikm%E4tning.html#_Toc494515331

Nej. Det är slangar med luft i.

Jag var barn på 70-talet så på den tiden satt bara ett räkneverk i boxen. Om jag inte minns fel kunde man läsa av siffrorna i ett litet fönster. De får säker intressantare mätuppgifter nuförtiden om du och din polare står och hoppar på slangarna. Eller så är mätboxen smartare så den känner att det är nått skumt :tungan

Stämmer bra att man kunde se räkneverket räkna upp i boxen. Hoppade också på slangarna som barn på glada 80-talet.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra