Stora Svetstråden!

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag är van vid StrandmØllens KvickTop flaskor med både tryck och flödesmätare. Tänkte om det var nått liknande.
Sen visst i all ära så brukar var 10:e flaska därifrån visa lite konstigt och självjustera flödet med jämna mellanrum (utan att kollegorna varit där och skruvat)

Så en egen separat flödesmätare, man har koll på, är nog inte fel.
View attachment 458757
Det där ser bättre ut är plast-joxet från Albee. Det finns tex ingen manometer för flödet på Albee utan det är printade flöde på inställningsvredet, bara en sån sak. Strandmöllens har väl detta på sina 300bars 8 liters flaskor som säljs på Jula men det är en dyr jäkel. 5500kr. Det blir väl ungefär lika långa liter som en Albee 11 liters för jag tror att det är 200 bars flaskor.

Man hittar 5 liters flaskor på blocket för 1500kr. En lös regulator i lågpris men ändå minst lika bra som det som kommer med flaskorna med inbyggd regulator hittar man nya för 600kr.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hej!

Fick ett ryck för några veckor sen och gjorde en ordentlig vård på svetsen, och när höljet var av kunde man ju lika gärna måla det också.

Tog tyvärr ingen förebild, ni ni kan ju själv tänka er hur en 15 år gammal svets brukar se ut..
IMG_20210219_085806.jpgIMG_20210219_090110.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Mästar-Svetsare i Sthlm!
Någon här som har ett par pinnar mässingslod att avyttra? Vet att det finns hos JULA för 149:-, men jag vill inte ha 10 st liggandes i ett skåp som redan är fullt med andra grejor...
/H
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tänkte svetsa ihop en grill ca 1000*500 i rostfritt . Räcker det med 2mm tjocklek ?
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Beror på konstruktion. 2mm räcker, tjockare gör den onödigt tungt. Jag byggde en grill av en rostfri diskbänk, typ 0,75 mm plåt, 120x60 storlek med ben i varje hörn. Flexar mycket men fungerar till byfester mm.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Beror på konstruktion. 2mm räcker, tjockare gör den onödigt tungt. Jag byggde en grill av en rostfri diskbänk, typ 0,75 mm plåt, 120x60 storlek med ben i varje hörn. Flexar mycket men fungerar till byfester mm.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk Blir som en fyrkantig låda med två galler så man kan plocka bort ett galler och ställa en Murrika .Kommer göra en ställning med som den står på i rostfritt .Kommer stå ute året om visserligen under tak men skönt slippa tänka på att den kommer rosta upp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Svetsa ihop gjutaluminium med vanlig aluplåt?
Jag håller på bygga om min KTM sm 990 till superenduro dvs på med 18" 21" hjul. Problemet är bara att torrsumpoljetanken fram på motorn måste kapas ur för att få plast med 21" hjulet.
Oljetanken är garanterat gjutaluminium så jag oroar mig för att svetsa ihop gjutalu med vanlig aluplåt.
Kan någon rek en tigtråd typ övergångstråd ,eller behövs det inte? Jag vet inte hur mycket magnesium ktm blandat i tanken. Fördelen är att de går öva på bitarna jag kapar ur tanken.
Jag vet att de ska gå svetsa den tanken för en snubbe på youtube har gjort det.
Och jag söker även en hen som är hyfsat bra på att svetsa aluminium, gärna i området runt kramfors/övik/Sundsvall.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Svetsa ihop gjutaluminium med vanlig aluplåt?
Jag håller på bygga om min KTM sm 990 till superenduro dvs på med 18" 21" hjul. Problemet är bara att torrsumpoljetanken fram på motorn måste kapas ur för att få plast med 21" hjulet.
Oljetanken är garanterat gjutaluminium så jag oroar mig för att svetsa ihop gjutalu med vanlig aluplåt.
Kan någon rek en tigtråd typ övergångstråd ,eller behövs det inte? Jag vet inte hur mycket magnesium ktm blandat i tanken. Fördelen är att de går öva på bitarna jag kapar ur tanken.
Jag vet att de ska gå svetsa den tanken för en snubbe på youtube har gjort det.
Och jag söker även en hen som är hyfsat bra på att svetsa aluminium, gärna i området runt kramfors/övik/Sundsvall.
Denna kanal har några vettiga gjutalureparartionvideos (är det verkligen ett ord?):
(om du har rätt TIG och vill försöka själv)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
När man skruvat fast slangpaketet med europakoppling på en magsvets ska det gå vicka den långa hylsan närmast kopplingen ? Tycker det borde vara stumt ?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
När man skruvat fast slangpaketet med europakoppling på en magsvets ska det gå vicka den långa hylsan närmast kopplingen ? Tycker det borde vara stumt ?
Beror på, på vissa slangpaket är plasten runt mässingen på euroconnectorn lite slapp och den känns lös. Men mässingsdelarna i strömkällan och slangpaketet måste vara stumma.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Beror på, på vissa slangpaket är plasten runt mässingen på euroconnectorn lite slapp och den känns lös. Men mässingsdelarna i strömkällan och slangpaketet måste vara stumma.
Ok var ute och tog skruvade av den och visst man kunde rucka plasten när man höll i mässings delen så då är det som det ska vara tack för svaret
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Svetskungar i tråden:

Går detta att svetsa på ett enkelt sätt?
(Ja, fästet för staget är av)

2f8dd4bb263c88f6dd3c9ed7251676e4.png

3a36463ccc9efbd4a8ee1426aa04eb7e.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tackar, det jag tänkte på var om skiten måste loss pga värme in i bakaxeln/tätningar/lager osv osv. Men det verkar sitta så till att man kan svetsa en förstärkning över och låta svalna med jämna mellanrum.

Lika bra att göra det på andra sidan samtidigt. Bilen är 21 år gammal men still going strong som man säger.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tackar, det jag tänkte på var om skiten måste loss pga värme in i bakaxeln/tätningar/lager osv osv. Men det verkar sitta så till att man kan svetsa en förstärkning över och låta svalna med jämna mellanrum.

Lika bra att göra det på andra sidan samtidigt. Bilen är 21 år gammal men still going strong som man säger.

Verkar inte sitta några tätningar särskilt nära där vad jag ser(?), det finns finns nog mycket material att sprida ut den energin i innan den når fram till någon tätning.

Jag tror inte det behövs men är man pedantisk kan man väl ha en blomspruta med vatten och spraya lite kring bussningen direkt man svetsat men undvik att kyla själva svetsen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Brukar inte besiktningen vara lite kinkiga när det gäller svets på fästen?
De går ju helt heywire bara för att man lagat dragfästet även om man överdimensionerat den ursprungliga konstruktionen x10.

Det går ju att dölja att det är svetsat iofs.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Brukar inte besiktningen vara lite kinkiga när det gäller svets på fästen?
De går ju helt heywire bara för att man lagat dragfästet även om man överdimensionerat den ursprungliga konstruktionen x10.

Det går ju att dölja att det är svetsat iofs.

Tja, besiktningsmannen sade ju att ”det där måste du svetsa” så det verkar inte som att de är så kinkiga, särskilt när fästet ju är svetsat från början.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top