Stora Svetstråden!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ni som hobbysvetsar lite mer seriöst, hur håller ni ihop bitarna ni svetsar ihop? Tom jag har listat ut att svetstänger och svetsmagneter från Biltema inte är det optimala i alla lägen :rolleyes: Jag har klurat lite på att bygga en ställning av 1-2"-rör och rörklammrar, modell byggställning, men inte riktigt kommit på någon bra design. Jag vill ju ha den ganska generell, inte bara för att massproducera en viss sak, och lagom mellanstor.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
hur håller ni ihop bitarna ni svetsar ihop?
Hemma...."by any means necessary"
Punktar saker, håller fast dem, tänger, modifierade tänger, tvingar, krafttvingar, limknecktar, skräpbitar, modifierade skräpbitar, svetsade skräpbitar, magneter, osv.

Annars på jobbet brukar det se ut så här:
Sv_1.jpg
Sv_2.jpg
Någon vacker dag när jag har råd skall det finnas dylika saker hemma också.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Går det svetsa aluminium med pinne?
Jag köpte pinnar till min alu-guru och han svetsade upp D-portar på avgassidan på ett av mina topplock. Har absolut inget minne alls av vad det var för fabrikat eller typ. Det enda jag kommer ihåg var att det är absolut nödvändig att baka pinnarna i ugn för att driva ut eventuellt fukt från dem.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Ni som hobbysvetsar lite mer seriöst, hur håller ni ihop bitarna ni svetsar ihop? Tom jag har listat ut att svetstänger och svetsmagneter från Biltema inte är det optimala i alla lägen :rolleyes: Jag har klurat lite på att bygga en ställning av 1-2"-rör och rörklammrar, modell byggställning, men inte riktigt kommit på någon bra design. Jag vill ju ha den ganska generell, inte bara för att massproducera en viss sak, och lagom mellanstor.
Beror väl lite på vad det är för typ av saker man ska göra.
Hemma har jag mitt svetsbord och utöver det får man trolla med knäna.
IMG_20200920_170657.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hemma...."by any means necessary"
Punktar saker, håller fast dem, tänger, modifierade tänger, tvingar, krafttvingar, limknecktar, skräpbitar, modifierade skräpbitar, svetsade skräpbitar, magneter, osv.

Annars på jobbet brukar det se ut så här:
View attachment 467629
View attachment 467630
Någon vacker dag när jag har råd skall det finnas dylika saker hemma också.
Ja, det där såg ju inte alls dumt ut :tummenupp
Beror väl lite på vad det är för typ av saker man ska göra.
Hemma har jag mitt svetsbord och utöver det får man trolla med knäna.
View attachment 467655
Tjusigt :tummenupp vad har du svetsat det där av?

Det är ju både att man vill ha det plant, och fixerat i rätt vinkel, både i 2D och 3D så att säga :gnissla
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag har sett pinnar för alu men svaret är väl ändå nästan nej.

Så vitt jag vet...

Jag köpte pinnar till min alu-guru och han svetsade upp D-portar på avgassidan på ett av mina topplock. Har absolut inget minne alls av vad det var för fabrikat eller typ. Det enda jag kommer ihåg var att det är absolut nödvändig att baka pinnarna i ugn för att driva ut eventuellt fukt från dem.
Så det korta svaret är typ nej...
Jag har letat men ej funnit pinnar för aluminium. Värt att veta är att det är till en pinnsvets av billigaste sorten.
Sen kanske det inte spelar någon roll ifall det finns pinnar ifall ändå svetsresultatet blir bajs oavsett.

Nåväl. Hur är det då att svetsa aluminium med en vanlig MIG? Det vill säga en billig utan "spool gun".
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jo, aluminium går att svetsa med pinne.
Några säger det är enkelt (lite längre bak i tråden) och det är det säkert om man har lite talang (och bra pinnar).
Jag fick aldrig det att funka bra när det försöktes. Så vi nöjde oss med TIG och MIG där det behövdes.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Ja, det där såg ju inte alls dumt ut :tummenupp

Tjusigt :tummenupp vad har du svetsat det där av?

Det är ju både att man vill ha det plant, och fixerat i rätt vinkel, både i 2D och 3D så att säga :gnissla
Det var rostfria bitar som vart över på ett jobb jag var på för många år sedan. Är kanske lite klent för byggsmide men för hemmabruk är det alldeles lagomt.

Man brukar få bygga jiggar efter ändamål och improvisera. Kan vara bra med en hög billiga hålprofiler. Passade på att köpa några längder billigt på utförsäljning som räckte ganska precis till stativ åt svarven och en arbetsbänk.

IMG_20200921_180731.jpg
IMG_20201115_213443.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det var rostfria bitar som vart över på ett jobb jag var på för många år sedan. Är kanske lite klent för byggsmide men för hemmabruk är det alldeles lagomt.

Man brukar få bygga jiggar efter ändamål och improvisera. Kan vara bra med en hög billiga hålprofiler. Passade på att köpa några längder billigt på utförsäljning som räckte ganska precis till stativ åt svarven och en arbetsbänk.

View attachment 467668
View attachment 467669
Som vanligt har man fel jobb :huvet Vi projektledare får sällan sånt där över på jobbet.

En 240cm lång och 2,5m hög arbetsbänk och 2 svarvstativ har jag snickrat ihop av 45x95-reglar, robust och bra. Jag bygger en del stödkonstruktioner av små brädbitar också, men det är ju mest för mindre precisa smågrejer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har ett svetsbord byggt med "bänkskiva" av plattjärn på högkant, det hittade jag på blocket för flera år sedan. Kostade mindre än materialet skulle ha kostat att bygga själv.

I höstas hittade jag denna bordskiva från en större fräs, den ska få ben och bli nästa svetsbord när det blir trevligare väder för att stå utomhus och jobba. Pris, uppskattningsvis 2 kr kilot.
 

Bifogat

  • IMG_20211118_114347.jpg
    IMG_20211118_114347.jpg
    1.9 MB · Visningar: 18

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Så det korta svaret är typ nej...
Jag har letat men ej funnit pinnar för aluminium. Värt att veta är att det är till en pinnsvets av billigaste sorten.
Sen kanske det inte spelar någon roll ifall det finns pinnar ifall ändå svetsresultatet blir bajs oavsett.

Nåväl. Hur är det då att svetsa aluminium med en vanlig MIG? Det vill säga en billig utan "spool gun".
Blev nyfiken och kollade på YT:

Pinnar finns här tex men kolla upp svetsvideos först. Det passar inte alltid beroende på aluminiumlegering (info jag nosat upp):



Ett alternativ är att löda aluminium. Säkert inte så lätt som det ser ut i videon men musiken är så bra att jag blir övertygad om att jag klarar det galant:

 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kommer att börja med plasmaskärare snart. Vad jag förstått funkar det inget bra med den vanliga svetshjälmen. Funderar på en Telwin Vantage hjälm med 4 Din slipläge och 5 till 9Din plus dom vanliga 9 till 13. Inte alltför dyr från Classe. Synpunkter tack.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån med koll på TIG svetsar, är det samma gänga på brännarhuvudena på stora och lilla LInde?

Köpte en Stahlwerk TIG och undrar om man bara kan byta ut WP26F brännarhuvudet på slangpaketet huvudet mot ett smidigare WP9F huvud? Har försökt googla men hittar inget om det är samma gänga eller om det skiljer.
 

K.bexelius

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2020
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 1000 L1 / Gsxr 1100 turbo / KTM 200 EXC
Nån med koll på TIG svetsar, är det samma gänga på brännarhuvudena på stora och lilla LInde?

Köpte en Stahlwerk TIG och undrar om man bara kan byta ut WP26F brännarhuvudet på slangpaketet huvudet mot ett smidigare WP9F huvud? Har försökt googla men hittar inget om det är samma gänga eller om det skiljer.
Nån med koll på TIG svetsar, är det samma gänga på brännarhuvudena på stora och lilla LInde?

Köpte en Stahlwerk TIG och undrar om man bara kan byta ut WP26F brännarhuvudet på slangpaketet huvudet mot ett smidigare WP9F huvud? Har försökt googla men hittar inget om det är samma gänga eller om det skiljer.
Du kan byta till gaslins kallad ”stubby”. Då får man lilla lindes gaskåpa, blir väldigt smidigt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du kan byta till gaslins kallad ”stubby”. Då får man lilla lindes gaskåpa, blir väldigt smidigt.
Den ska jag kolla efter.

Fick idag två WP9F brännarhuvud med posten som jag köpte lite på vinst och förlust men kunde konstatera att det inte går att byta och använda till Stahlwerk WP26 paketet om man nu inte ska byta slang. Öppnade bara handtaget men pillade inte isär nåt mer men muttern på slangen såg ut rejält stor dock var det täckt av krympslang. Skit samma då har jag på reserv men jag tror det blir att köpa ett nytt WP9F slangpaket, jäklar så smidigt WP9 huvudet är jämfört med WP26.

Hur mycket kan man dra ner gasen om man använder gaslins? Det talas ju om ca hälften, blir det så att man kan köra på ca 2 l/min istället för 4/min med gaslins och kåpa storlek 4?

Går väl i alla fall hyfsat att svetsa nu, långt ifrån bra men i alla fall betydligt bättre.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top