Stora Svetstråden!

K.bexelius

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2020
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 1000 L1 / Gsxr 1100 turbo / KTM 200 EXC
Den ska jag kolla efter.

Fick idag två WP9F brännarhuvud med posten som jag köpte lite på vinst och förlust men kunde konstatera att det inte går att byta och använda till Stahlwerk WP26 paketet om man nu inte ska byta slang. Öppnade bara handtaget men pillade inte isär nåt mer men muttern på slangen såg ut rejält stor dock var det täckt av krympslang. Skit samma då har jag på reserv men jag tror det blir att köpa ett nytt WP9F slangpaket, jäklar så smidigt WP9 huvudet är jämfört med WP26.

Hur mycket kan man dra ner gasen om man använder gaslins? Det talas ju om ca hälften, blir det så att man kan köra på ca 2 l/min istället för 4/min med gaslins och kåpa storlek 4?

Går väl i alla fall hyfsat att svetsa nu, långt ifrån bra men i alla fall betydligt bättre.
Gasåtgång får man justera efter vad man svetsar.. stål ca:7l rostfritt/aluminium ca:14l om man vill ha blanka fina svetsar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gasåtgång får man justera efter vad man svetsar.. stål ca:7l rostfritt/aluminium ca:14l om man vill ha blanka fina svetsar.

Påverkar inte elektroddiametern, valet av gaskåpan som i sin tur också påverkar gasflödet? Har bara hittills testat svetsa 1 mm plåt och avgasrör med 1-1,5 mm gods i svart och använt 1.6 mm elektrod och strömmen nånstans mellan 20-35A beroende på tjocklek och spalt haft gaskåpa nr 4 och runt 7 liter. Hur vet man då man är vid nedre gränsen?

Hittade äntligen en tabell, tycker det är dåligt eller så är det kanske jag som är dålig på att söka https://userdoc.kemppi.com/om/maste...hnical-data-and-ordering/tig-guide-tables.htm

Hur ska man tänka med elektrodvalet är det 1 mm som gäller om man ska ner till svaga strömmar för att svetsa tunnplåt och avgasrör med tjocklekar på 1-2 mm? Då man kollar på nätet så verkar ju vissa använda 2.4 mm rakt av till allt.
 

K.bexelius

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2020
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 1000 L1 / Gsxr 1100 turbo / KTM 200 EXC
Påverkar inte elektroddiametern, valet av gaskåpan som i sin tur också påverkar gasflödet? Har bara hittills testat svetsa 1 mm plåt och avgasrör med 1-1,5 mm gods i svart och använt 1.6 mm elektrod och strömmen nånstans mellan 20-35A beroende på tjocklek och spalt haft gaskåpa nr 4 och runt 7 liter. Hur vet man då man är vid nedre gränsen?

Hittade äntligen en tabell, tycker det är dåligt eller så är det kanske jag som är dålig på att söka https://userdoc.kemppi.com/om/maste...hnical-data-and-ordering/tig-guide-tables.htm

Hur ska man tänka med elektrodvalet är det 1 mm som gäller om man ska ner till svaga strömmar för att svetsa tunnplåt och avgasrör med tjocklekar på 1-2 mm? Då man kollar på nätet så verkar ju vissa använda 2.4 mm rakt av till allt.
Elektrodstorlek x4 kan man räkna till storlek på gaskåpan. Sedan är det ganska pilligt med en liten gaskåpa, att ha tillsatsmaterialet i gasområdet. Jag kör 1,6 och 2,4mm.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Elektrodstorlek x4 kan man räkna till storlek på gaskåpan. Sedan är det ganska pilligt med en liten gaskåpa, att ha tillsatsmaterialet i gasområdet. Jag kör 1,6 och 2,4mm.

Det har jag koll på att 4 gånger elektroddiametern är lämplig diameter på gaskåpan.

Av vilken anledning uppger bla Kemppi min 70 A i ström för 1.6 mm elektroden? 1 mm elektroden specas 5-80A. Vad är nackdelen med en förstor elektroddiameter vid låg ström?
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Sådär snör man väl inte sina skor!
Jorå, om man använder sig av "Boston Twostep" eller "Straight Bar Lacing" t.ex. Men, rätt så tillvida att man på sneakers brukar använda klassisk korssnörning. Slut på messerschmittandet.?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jorå, om man använder sig av "Boston Twostep" eller "Straight Bar Lacing" t.ex. Men, rätt så tillvida att man på sneakers brukar använda klassisk korssnörning. Slut på messerschmittandet.?
Herregud! :Bugar
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu börjar det i alla fall ta dig med TIG svetsandet, är nog länge till man svetsar ihop en sån där sko men det ser i alla fall ut så hyfsat att man kan visa det för folk.Har även svetsat några rostfria rör till jobbet och fick godkänt av övriga som tyckte det såg bra ut, hade genombränning och rören är täta.

En fundering, nu använder jag ett WP9 lilla Linde paket vilket är smidigare än WP26 paketet som följde med svetsen och funderar på detta med gaslins. Vad säger ni om det är det, mest klumpigt eller är det bra och sparar man mycket gas med gaslins?

Sen funderar jag på att köpa en gasoptimator https://www.gasiq.com/sv-se/regulat...17920?returnurl=/sv-se/regulatorer/optimator/ förhoppningsvis så sparar man väl gas med den även om jag skulle tro att det tar lång tid för mig innan jag sparat in drygt 2400 kr plus moms. Andra fördelen är ju rotgas, tänk er att det är bra att ha om man å småningom ska svetsa ihop rör till ett turbobygge. Har ni nån uppfattning om gas optimator är det bra att ha och sparar man mycket gas?

Även om man rent ekonomiskt inte sparar nåt på kort sikt me gaslins och gasoptimator är det ju skönt om gasflaskorna räcker längre och man slipper byta lika ofta.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag är bara en vanlig pissluffare och föraktad resemontör, men jag försöker hålla gasskyddet brett och rågen nära noll sen gammalt på varmhållfast rostfritt. Speciellt titaniserat. Och pendla brett, varmt, fort och fult när jag kommer undan med det.
 

Bifogat

  • IMG_20220131_110633_HDR.jpg
    IMG_20220131_110633_HDR.jpg
    2.3 MB · Visningar: 34
  • IMG_20220103_131411_HDR.jpg
    IMG_20220103_131411_HDR.jpg
    1.6 MB · Visningar: 33
Last edited:

K.bexelius

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2020
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 1000 L1 / Gsxr 1100 turbo / KTM 200 EXC
Nu börjar det i alla fall ta dig med TIG svetsandet, är nog länge till man svetsar ihop en sån där sko men det ser i alla fall ut så hyfsat att man kan visa det för folk.Har även svetsat några rostfria rör till jobbet och fick godkänt av övriga som tyckte det såg bra ut, hade genombränning och rören är täta.

En fundering, nu använder jag ett WP9 lilla Linde paket vilket är smidigare än WP26 paketet som följde med svetsen och funderar på detta med gaslins. Vad säger ni om det är det, mest klumpigt eller är det bra och sparar man mycket gas med gaslins?

Sen funderar jag på att köpa en gasoptimator https://www.gasiq.com/sv-se/regulatorer/optimator/dubbeluttag-altop-optimator-15-flÖdesmÄtare-37117920?returnurl=/sv-se/regulatorer/optimator/ förhoppningsvis så sparar man väl gas med den även om jag skulle tro att det tar lång tid för mig innan jag sparat in drygt 2400 kr plus moms. Andra fördelen är ju rotgas, tänk er att det är bra att ha om man å småningom ska svetsa ihop rör till ett turbobygge. Har ni nån uppfattning om gas optimator är det bra att ha och sparar man mycket gas?

Även om man rent ekonomiskt inte sparar nåt på kort sikt me gaslins och gasoptimator är det ju skönt om gasflaskorna räcker längre och man slipper byta lika ofta.
Jag tycker inte att man sparar mycket gas med gaslins, däremot tycker jag att gastäckningen blir lite bättre.
Har själv Elgas optimator (enkeluttag) men det är nog som du skriver, man får nog svetsa väldigt mycket innan man har sparat in dom pengarna.
Däremot känns flödesrör mer exakt än en mätarklocka, när man ställer in flödet.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nu börjar det i alla fall ta dig med TIG svetsandet, är nog länge till man svetsar ihop en sån där sko men det ser i alla fall ut så hyfsat att man kan visa det för folk.Har även svetsat några rostfria rör till jobbet och fick godkänt av övriga som tyckte det såg bra ut, hade genombränning och rören är täta.

En fundering, nu använder jag ett WP9 lilla Linde paket vilket är smidigare än WP26 paketet som följde med svetsen och funderar på detta med gaslins. Vad säger ni om det är det, mest klumpigt eller är det bra och sparar man mycket gas med gaslins?

Sen funderar jag på att köpa en gasoptimator https://www.gasiq.com/sv-se/regulatorer/optimator/dubbeluttag-altop-optimator-15-flÖdesmÄtare-37117920?returnurl=/sv-se/regulatorer/optimator/ förhoppningsvis så sparar man väl gas med den även om jag skulle tro att det tar lång tid för mig innan jag sparat in drygt 2400 kr plus moms. Andra fördelen är ju rotgas, tänk er att det är bra att ha om man å småningom ska svetsa ihop rör till ett turbobygge. Har ni nån uppfattning om gas optimator är det bra att ha och sparar man mycket gas?

Även om man rent ekonomiskt inte sparar nåt på kort sikt me gaslins och gasoptimator är det ju skönt om gasflaskorna räcker längre och man slipper byta lika ofta.

om du sparar nåt beror väl mer på din vanliga regulatorklockas nogrannhet. mätaren ut med reducerat tryck är ju som bekant graderad i flöde, typ liter/minut men det är inte alls en flödesmätare utan en tryckmätare. Så det du får med den mätaren är mer kontroll, och möjligheten att minimera ditt gasflöde. Det är ju tex inte alls samma gasbehov vid en invändig kälfog på 90 grader som det är på ett utvändigt hörn. Och jobbar man inte med det så kommer du inte att tjäna nåt direkt på den prylen.

Dom där flödesmätarna finns fö som lösa så med några nipplar, ett par slangstumpar en ventil och slangklämmor så bygger du exakt det själv för mindre pengar och pillar på det på den regulator du redan har. Tänk bara på att använda riktig gasslang om du kör längre gaslängder, skitslang diffunderar in syre, det finns mätbara problem med det trots att det låter som ett skämt.

annars är det senaste med reglerad gas inne i svetsen med en proportionalventil och mer avancerad flödesmätning istället för en ”digital” ON/OFF solenoidventil. Gasbehovet är störst i starten och kan sen skruvas ner en del (beroende på svetsläge mm), hanterar också ”startpuffen” som alltid mer eller mindre finns där på ett bättre sätt. Det pratas om ca 30% mindre gasbehov, jag är personligen tveksam till om det inte är VÄLDIGT optimistiska siffror i verkligheten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kör ju med Air Liquide flaska så den här inbyggd regulator men jag har en lös flödesmätare som man håller gashylsa, värderingen på flaskan stämmer dåligt mot den man får dra på betydligt mer än skalan.

Några tips på flödesmätare som man kan använda om man vill bygga själv? Man lär väl behöva två flödesmätare och två ventiler om man vill ha rotgas, eller räcker det med en ventil att bara styra rotgasen efter regulatorn på flaskan?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag kör ju med Air Liquide flaska så den här inbyggd regulator men jag har en lös flödesmätare som man håller gashylsa, värderingen på flaskan stämmer dåligt mot den man får dra på betydligt mer än skalan.

Några tips på flödesmätare som man kan använda om man vill bygga själv? Man lär väl behöva två flödesmätare och två ventiler om man vill ha rotgas, eller räcker det med en ventil att bara styra rotgasen efter regulatorn på flaskan?

jag har samma AirLiquid på på MAG-flaskan, inte det mest exakta. Man kan i princip ha samma regulator och en nippen med T-eller Y-koppling och åt ena hållet sätter man en flödesmätare och sen vidare in i sveten. Åt andra hållet sätter man en ställbar strypning ventil av nåt slag och en flödesmätare till om man behöver det.

det är en budgetvariant där rotgasens flöde påverkas om man justerar gäbrännargasen men i min värld så är rotgas alltid innesluten och ”tejpas in” på nåt sätt för att öht få gas-ekonomi och flödet på rot skall då vara betydligt lägre.

Jag får återkomma med flödesmätare men har funnits kinesiska att köpa på Wish och liknade ställen för rätt skapliga pengar. Jag hade en sån i en produkt jag utvecklade och kan eventuellt ha nån liggande I en bra att ha låda. Återkommer efter helgen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kolla om du har nåt eller har tips på vad som är billigt och bra eller i alla fall bra.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kolla om du har nåt eller har tips på vad som är billigt och bra eller i alla fall bra.

gjorde en snabbkoll på Wish, sökte på gas flow meter. Denna variant (wish dryga 300kr) har jag, dessa fungerar. Men såg att det finns billigare grejer med, hittade komplett regulator med två individuella uttag och flödesmätare för 300kr, man funderar ju på om en sån fungerar bra?
 

Bifogat

  • EFB84101-532D-41DF-982B-21BF027753BD.png
    EFB84101-532D-41DF-982B-21BF027753BD.png
    1.1 MB · Visningar: 12
  • 3EEB7639-A8F4-4CA5-81C1-8DF9E8FA6176.png
    3EEB7639-A8F4-4CA5-81C1-8DF9E8FA6176.png
    2 MB · Visningar: 12
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top