Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Men annars är allt kanonSå USA/Israel har inte störtat mulla regimen, inte slagit ut eller tagit Kharg ön/Iran kapacitet att sälja olja, inte slagit ut den kvarstående 40% kapaciteten av ballistiska missiler/drönare som Iran har.
USA har bränt av 1/4 av sina Tomahawks, JASSM och 1/2 av sina Patriot och THAAD missiler ur förråden.
Iran verkar även kunna fortsätta att kräva tull av alla skepp som åker genom Hormuz sundet.
USA har även anklagat alla allierade för att inte hjälpa dem och hotat att gå ur NATO.

Det är ju verkligen allt Iran vill ha och det enda dom lovar är att inte tillverka kärnvapen vilket dom lovat redan tidigare.
Ta kontroll över oljeproduktion så att de kan strypa leveranser till Kina ligger väl någorlunda nära till hands. Och att bli av med Iran som hot om en större konflikt med Kina/Ryssland bryter ut.Jag måste vara ganska korkad för jag förstår inte uppsidan för USA i dagsläget. De har bränt en helvetes massa pengar för att få lite sämre villkor i frakter kring Persiska Viken.
Några individer har tjänat pengar på variationer i oljepriser och Powerus har fått marknadsföra sina drönare (utan att sälja några?).
USAs relationer till långvariga partners ser också ut att ha tagit skada, möjligen med Israel som undantag.
Ta kontroll över oljeproduktion så att de kan strypa leveranser till Kina ligger väl någorlunda nära till hands. Och att bli av med Iran som hot om en större konflikt med Kina/Ryssland bryter ut.
Tvivlar på att regimskifte är med på topp 5 av skälen, men det skadar ju inte.
Visst finns det en del uppsidor som tex att Venezuela inte kan stötta Kuba är en annan sådan.Klokt så. Föreslår även nedan läsning för den som önskar djupa ytterligare.
![]()
Adam Cwejman: Logiken bakom Trumps utrikespolitik
Ska vi förstå det nya USA och dess påverkan på omvärlden bör vi ta dess nationella säkerhetsstrategi på allvar.www.gp.se
![]()
Adam Cwejman: Irankriget är en del i den större konflikten med Kina
Venezuela och Iran hörde till två av Kinas närmaste allierade, det spelar roll i USA:s handlingar det senaste året.www.gp.se
Vi har väl snarare återvänt till världsordningen från 60-talet, men Sovjetunionen är utbytt mot Kina.Visst finns det en del uppsidor som tex att Venezuela inte kan stötta Kuba är en annan sådan.
Men känns de inte ofta lite som efterkonstruktioner?
Man har haft ett agg till Venezuela sedan dom tog tillbaka "sin" olja och nu tog USA tillbaka "sin" olja igen.
Iran har Netanyahu velat bomba i 40 år och äntligen gick det igenom.
Och ett par andra frågor infinner sig.
1. Om man förbereder sig för en konfrontation med Ryssland och/eller Kina varför behandla sina allierade som skit?
2. Skapar det inte farliga prejudikat att bara åka in och plocka en president eller bomba ett land för att "sekundär skada" sina "riktiga" fiender? Vad hindrar nu Kina från att ta Taiwan, Nord Korea från att anfalla Japan eller Ryssland från att ta Baltikum?
Som jag ser det har den regelbaserade världsordningen raserats av USA, även om den till viss mån alltid varit en fasad, och ersatts med "starkast tar vad den vill ha" vilket jag tror fört oss närmare WW3 än den ordning vi haft under "Pax Americana".
Som vanligt bara mina 2 cent..
Visst finns det en del uppsidor som tex att Venezuela inte kan stötta Kuba är en annan sådan.
Men känns de inte ofta lite som efterkonstruktioner?
Man har haft ett agg till Venezuela sedan dom tog tillbaka "sin" olja och nu tog USA tillbaka "sin" olja igen.
Iran har Netanyahu velat bomba i 40 år och äntligen gick det igenom.
Och ett par andra frågor infinner sig.
1. Om man förbereder sig för en konfrontation med Ryssland och/eller Kina varför behandla sina allierade som skit?
2. Skapar det inte farliga prejudikat att bara åka in och plocka en president eller bomba ett land för att "sekundär skada" sina "riktiga" fiender? Vad hindrar nu Kina från att ta Taiwan, Nord Korea från att anfalla Japan eller Ryssland från att ta Baltikum?
Som jag ser det har den regelbaserade världsordningen raserats av USA, även om den till viss mån alltid varit en fasad, och ersatts med "starkast tar vad den vill ha" vilket jag tror fört oss närmare WW3 än den ordning vi haft under "Pax Americana".
Som vanligt bara mina 2 cent..
Tack för utförligt svar!Jag tycker att resonemanget bygger på några förenklingar som inte riktigt håller när man tittar närmare på hur stormaktspolitik faktiskt fungerar. Att i efterhand försöka förstå drivkrafter och strategiska motiv är inte en “efterkonstruktion”, utan själva kärnan i utrikespolitisk analys. Att motiven inte är idealistiska – utan snarare handlar om maktbalans, energi, säkerhet och inflytande – gör dem inte mindre verkliga, snarare tvärtom.
När det gäller frågan om varför USA “behandlar sina allierade illa” så är det också en ganska missvisande beskrivning. Det som sker är i stor utsträckning en omförhandling av ansvarsfördelningen inom allianssystemet, där USA pressar framför allt europeiska länder att ta ett större ansvar för sin egen säkerhet. Det kan uppfattas som hårt i retoriken, men i praktiken har det lett till ökad upprustning och stärkt kapacitet i Europa, vilket knappast försvagar väst i ett läge där man ser en långsiktig rivalitet med Kina.
Prejudikatargumentet – att andra nu skulle känna sig “friare” att agera militärt – låter intuitivt rimligt men bortser från att den typen av beteende redan pågår. Rysslands agerande i Rysslands invasion av Ukraina 2022 eller Kinas agerande i Sydkinesiska havet har inte varit beroende av vad USA gör i ett enskilt fall. Auktoritära stater agerar när de bedömer att kostnaden är hanterbar, inte när de anser att det finns ett “juridiskt prejudikat”. Det som i praktiken avskräcker är militär kapacitet och politisk vilja, inte normativ konsekvens.
Påståendet att den regelbaserade världsordningen har “raserats” av USA är också en förenkling. Den ordningen har aldrig varit renodlat regelstyrd, utan alltid vilat på en kombination av normer och maktbalans. USA har brutit mot regler tidigare utan att systemet kollapsat. Den relevanta frågan är snarare vad alternativet är – och det är inte en mer konsekvent rättsordning, utan en värld där Kina och Ryssland i högre grad sätter spelreglerna. Det är långt ifrån självklart att det skulle innebära mer stabilitet.
Slutligen tror jag att det är missvisande att koppla dagens ökade spänningar främst till amerikanskt agerande. Det vi ser nu är i stor utsträckning en följd av att maktbalansen globalt förändras – med ett mer självsäkert Kina och ett revanschistiskt Ryssland – snarare än att en tidigare stabil ordning plötsligt skulle ha raserats av en enskild aktör. Pax Americana har aldrig varit konfliktfri, men den har sammanfallit med en period utan direkta stormaktskrig och med en hög grad av global ekonomisk integration. Det är inte uppenbart att världen blir stabilare när den ordningen försvagas.
Man kan ju undra när Netanyahus blodtörst är släckt?

|
|
KTM uppdaterar sin elhoj
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!
Det har varit många turer k... |
|
|
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen
Med anledning av Ducatis 10... |
|
|
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!
Just nu återhämtar vi oss p... |
|
|
Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!
Just nu är vi mitt i provkö... |
|
|
Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!
Just nu är Bike på plats på... |
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot I samband med... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller