Stora Mellanösterntråden

Tack för utförligt svar! 👍

Ja och nej. Jag, och ganska många med mig, är nog tveksamma om det ens finns några generella motiv eller mål, nationellt eller utrikes, för nuvarande administration. Snarare en gäng handlingar som man senare förklarar, eller bortförklarar, i lite olika termer.
Tex skälen, eller målen, till varför man bombat Iran som nu är uppe i ett tiotal kanske?
Jag är inte alls säker på att det här 3D-schacket som det talas om är sant tyvärr.

Här håller jag delvis/knappt med. Ja, Europa behöver ta ett större ekonomiskt ansvar vilket vi också gått med på. Och vilket vi nog gått med på utan helt utan en "hård retorik" iom Rysslands aggressivitet. Att förtroendet till USA fått sig en törn bevisas också av oviljan att hjälpa till i Iran. Enligt mig är det tydligt att EU helt klart distanserat sig från USA pga USA's behandling/retorik. Och, som jag skrev, om USA tänkt sig en konflikt med Kina/`Ryssland är det nog bättre att ha EU på sin sida än "den andra" sidan. Bättre att uppfostra barn med morot än med piska sas.

Ang Prejudikatargumentet så håller jag mer med dig men även här har ribban sänkts för vad som kan (kommer att?) göras framöver. -"Om inte ens den moraliska jätten USA behöver förhålla sig till reglerna så varför ska vi?"

Allt jag skriver är en förenkling. :) Jag är knappast någon världspolitiker. Men att det har funnits ett "Pax Americana" tyder ju själva namnet på. USA/NATO/Japan/SydKorea/Australien och andra liberala demokratier som hållit ihop har haft en avskräckande effekt gällande militära konflikter. Inte helt men iaf till en viss mån. Att den alliansen nu inte betyder särskilt mycket är nog både Kina och Ryssland på det klara med. Att detta "Pax Americana" nu är över är nog de flesta också på det klara med. Inte minst då USA hotar allierade med invasion (Grönland/Kanada). Vad som komma skall kan man bara spekulera i och min spekulation är att "starkast tar vad den vill ha". Framtiden får utvisa.

Ja, här håller jag med. Det är inte bara USA "fel". Men man har, iaf som jag ser det, slagit den sista spiken i kistan sas. Ryssland drog igång det med Ukraina kriget. Kina har väl fortfarande inte utfört någon fysisk aggression(?) utan bara "ekonomisk imperialism" sas. Får väl se ang Taiwan vad det lider. Förhoppningsvis kan fortsatt ekonomiskt utbyte förhindra viss aggression. Iom EU's handelsavtal med Kanada, Indien och Sydamerika så hoppas man nog det iaf. Jag tror sönderfallet USA/EU till viss del har med värderingar att göra. MAGA's värderingar är inte längre EU's värderingar och tvärt om. Vi har inte riktigt samma världsbild längre sas. Sen är det såklart personligt vilken som är den "rätta". Om MAGA's värderingar ens omfattar majoriteten av amerikaner lär mellanårsvalet visa. Alla fyllnadsval som hållits hittills (tror jag) visar att de inte är det. Ska bli spännande att följa det valet. :)

Som vanligt mina tankar och inget facit.

Jag förstår hur du resonerar, och jag håller med om att det finns inslag av både inkonsekvens och inrikespolitiskt driven retorik i amerikansk politik just nu. Men jag tycker att din slutsats drar det lite väl långt – särskilt i två avseenden.

För det första: att utgå från att det saknas övergripande motiv eller strategi riskerar att bli en underskattning av hur även till synes spretiga beslut ofta ändå rör sig inom ganska tydliga ramar. Amerikansk utrikespolitik – oavsett administration – tenderar att kretsa kring ett fåtal återkommande intressen: att begränsa rivalers handlingsutrymme, säkra energiflöden, upprätthålla militär överlägsenhet och skydda centrala allianser. Det betyder inte att varje enskilt beslut är optimalt eller ens konsekvent, men det betyder att det sällan är helt slumpmässigt. Att reducera det till “ingen strategi alls” riskerar att bli en förenkling åt andra hållet.

När det gäller Europa håller jag med om att mycket av upprustningen sannolikt hade skett ändå, givet Rysslands invasion av Ukraina 2022. Men det betyder inte att amerikansk press varit irrelevant. Snarare har den accelererat en utveckling som tidigare gick betydligt långsammare. Samtidigt tror jag att du överskattar graden av faktisk distansering. Trots retoriska spänningar har det säkerhetspolitiska samarbetet inom NATO snarare fördjupats än försvagats de senaste åren. Europas ovilja att delta i enskilda operationer (som Iran) är inget nytt fenomen, utan har funnits länge – även under tidigare, mer “förutsägbara” amerikanska administrationer.

Din poäng om normer är intressant, men jag tycker att du tillskriver USA en större roll som “moralisk referenspunkt” än vad som faktiskt varit fallet i praktiken. Den internationella ordningen har aldrig vilat på att USA konsekvent följer regler, utan på att USA upprätthåller en maktbalans som många andra stater har haft intresse av. Det är därför exempelvis Irakkriget 2003 inte ledde till något brett globalt “frisläppande” av militär aggression, trots att det var ett tydligt normbrott. Det som i praktiken styr staters agerande är fortfarande risk–belöningskalkyler, inte signalvärden i sig.

När det gäller “Pax Americana” tror jag också att du romantiserar den något. Perioden har varit relativt stabil mellan stormakter, ja – men samtidigt full av regionala konflikter, interventioner och maktspel. Det vi ser nu är snarare en övergång till en mer multipolär värld, där USA:s relativa dominans minskar. Det är en strukturell förändring som hade skett oavsett exakt tonläge från Washington.

Slutligen, kring värderingsklyftan: där finns absolut något reellt. Men även här tror jag att man ska vara försiktig med att dra för långtgående slutsatser. Relationer mellan USA och Europa har historiskt pendlat kraftigt beroende på administration – utan att den grundläggande alliansen brutits. Institutioner, säkerhetsintressen och ekonomiska band väger i regel tyngre än ideologiska skillnader över tid.

Sammantaget: jag håller med om att vi ser en mer osäker och fragmenterad utveckling, men jag tror inte att den bäst förklaras av att USA plötsligt saknar strategi eller att allianssystemet tappat sin betydelse. Snarare handlar det om en kombination av förändrad maktbalans och anpassning inom ett system som fortfarande i grunden består.

Tack för god ton tillika dialog. Väl mött!

Om Israels fortsätter sina attacker mot Libanon blir förhandlingarna mellan USA och Iran meningslösa, skriver Irans president Masoud Pezeshkian på X.
”Våra händer förblir på avtryckarna. Iran kommer aldrig att lämna sina libanesiska systrar och bröder ensamma”, skriver han.
Fredssamtalet mellan parterna väntas påbörjas i morgon i Pakistans huvudstad Islamabad. Enligt Iran och de pakistanska medlarna är Israels attacker mot Libanon ett brott mot vapenvilan.

Om Israels fortsätter sina attacker mot Libanon blir förhandlingarna mellan USA och Iran meningslösa, skriver Irans president Masoud Pezeshkian på X.
”Våra händer förblir på avtryckarna. Iran kommer aldrig att lämna sina libanesiska systrar och bröder ensamma”, skriver han.
Fredssamtalet mellan parterna väntas påbörjas i morgon i Pakistans huvudstad Islamabad. Enligt Iran och de pakistanska medlarna är Israels attacker mot Libanon ett brott mot vapenvilan.
Libanons regering har väl uttryckt önskemål om att "Hizbolla" och Irans ambassadör ska lämna landet. :va

I torsdags så passerade 6 st skepp sundet. Det finns en backlogg på ca. 6-800 i kö för att få passera.

1775790168241.png

1775790036812.png

Men å andra sidan har inte Iran, Israel eller USA skjutit på varandra sen den 8/4.
Gulfstaterna har dock rapporterat att de anfallits av drönare senast igår.

I torsdags så passerade 6 st skepp sundet. Det finns en backlogg på ca. 6-800 i kö för att få passera.

View attachment 527530

View attachment 527529

Men å andra sidan har inte Iran, Israel eller USA skjutit på varandra sen den 8/4.
Gulfstaterna har dock rapporterat att de anfallits av drönare senast igår.

Kina och alla andra borde öppna sina marknader utom Trump, USA ska förstås ha kvar sina tullar.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back