Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tack för utförligt svar!
Ja och nej. Jag, och ganska många med mig, är nog tveksamma om det ens finns några generella motiv eller mål, nationellt eller utrikes, för nuvarande administration. Snarare en gäng handlingar som man senare förklarar, eller bortförklarar, i lite olika termer.
Tex skälen, eller målen, till varför man bombat Iran som nu är uppe i ett tiotal kanske?
Jag är inte alls säker på att det här 3D-schacket som det talas om är sant tyvärr.
Här håller jag delvis/knappt med. Ja, Europa behöver ta ett större ekonomiskt ansvar vilket vi också gått med på. Och vilket vi nog gått med på utan helt utan en "hård retorik" iom Rysslands aggressivitet. Att förtroendet till USA fått sig en törn bevisas också av oviljan att hjälpa till i Iran. Enligt mig är det tydligt att EU helt klart distanserat sig från USA pga USA's behandling/retorik. Och, som jag skrev, om USA tänkt sig en konflikt med Kina/`Ryssland är det nog bättre att ha EU på sin sida än "den andra" sidan. Bättre att uppfostra barn med morot än med piska sas.
Ang Prejudikatargumentet så håller jag mer med dig men även här har ribban sänkts för vad som kan (kommer att?) göras framöver. -"Om inte ens den moraliska jätten USA behöver förhålla sig till reglerna så varför ska vi?"
Allt jag skriver är en förenkling.Jag är knappast någon världspolitiker. Men att det har funnits ett "Pax Americana" tyder ju själva namnet på. USA/NATO/Japan/SydKorea/Australien och andra liberala demokratier som hållit ihop har haft en avskräckande effekt gällande militära konflikter. Inte helt men iaf till en viss mån. Att den alliansen nu inte betyder särskilt mycket är nog både Kina och Ryssland på det klara med. Att detta "Pax Americana" nu är över är nog de flesta också på det klara med. Inte minst då USA hotar allierade med invasion (Grönland/Kanada). Vad som komma skall kan man bara spekulera i och min spekulation är att "starkast tar vad den vill ha". Framtiden får utvisa.
Ja, här håller jag med. Det är inte bara USA "fel". Men man har, iaf som jag ser det, slagit den sista spiken i kistan sas. Ryssland drog igång det med Ukraina kriget. Kina har väl fortfarande inte utfört någon fysisk aggression(?) utan bara "ekonomisk imperialism" sas. Får väl se ang Taiwan vad det lider. Förhoppningsvis kan fortsatt ekonomiskt utbyte förhindra viss aggression. Iom EU's handelsavtal med Kanada, Indien och Sydamerika så hoppas man nog det iaf. Jag tror sönderfallet USA/EU till viss del har med värderingar att göra. MAGA's värderingar är inte längre EU's värderingar och tvärt om. Vi har inte riktigt samma världsbild längre sas. Sen är det såklart personligt vilken som är den "rätta". Om MAGA's värderingar ens omfattar majoriteten av amerikaner lär mellanårsvalet visa. Alla fyllnadsval som hållits hittills (tror jag) visar att de inte är det. Ska bli spännande att följa det valet.
Som vanligt mina tankar och inget facit.
Libanons regering har väl uttryckt önskemål om att "Hizbolla" och Irans ambassadör ska lämna landet.Om Israels fortsätter sina attacker mot Libanon blir förhandlingarna mellan USA och Iran meningslösa, skriver Irans president Masoud Pezeshkian på X.
”Våra händer förblir på avtryckarna. Iran kommer aldrig att lämna sina libanesiska systrar och bröder ensamma”, skriver han.
Fredssamtalet mellan parterna väntas påbörjas i morgon i Pakistans huvudstad Islamabad. Enligt Iran och de pakistanska medlarna är Israels attacker mot Libanon ett brott mot vapenvilan.

I torsdags så passerade 6 st skepp sundet. Det finns en backlogg på ca. 6-800 i kö för att få passera.
View attachment 527530
View attachment 527529
Men å andra sidan har inte Iran, Israel eller USA skjutit på varandra sen den 8/4.
Gulfstaterna har dock rapporterat att de anfallits av drönare senast igår.
|
|
Harley-Davidson lanserar RIDE
Pressrelease från Harley-Da... |
|
|
KTM uppdaterar sin elhoj
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!
Det har varit många turer k... |
|
|
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen
Med anledning av Ducatis 10... |
|
|
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!
Just nu återhämtar vi oss p... |
|
|
Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!
Just nu är vi mitt i provkö... |
|
|
Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!
Just nu är Bike på plats på... |
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot I samband med... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller