Stora Mellanösterntråden

Läge för Israel och neutral organisation att bygga ett "food-camp" i nån del av området.
Arabförbundet har gått ut och bett terrorist-Hamas släppa gisslan och lägga ner vapnen.
Det betyder att det i princip inte finns något stöd för Hamas-terroristerna förutom möjligen Iran.
Jag tror tom stödet inne i Gaza är mlm noll.
Jag hoppas Arabförbundets initiativ får terroristerna att släppa gisslan.
Även om jag inte tror att det finns någon mänsklighet i Hamas-terroristerna.

Nu tänker inte jag försvara det här men den liiilla lilla texten i vitt på blå botten till höger där är "Intercepted Either peacefully by hungry people or forcefully by armed actors, during transit in Gaza"

Så statistiskt är det fortfarande lite oklart vad det är som hänt (antingen att de inte vill eller kan visa vad som hänt) och det dras växlar på något som inte är vad det beskrivs som, iaf inte enligt det som står.

Kul med statistik, igen.

Det har länge viskats om att israeliska soldater fick order att "stand down" och att inte patrullera staketet timmarna innan attacken.
Här en höger-pod med en inspelad intervju med en av soldaterna som var där

Alla förstår ju vad det betyder om det är sant.
Kommentarerna i inlägget är rätt tuffa mot Israel och Netanyahu.

Så i princip är det omöjligt att anklaga Israel för något även om dom haft ihjäl över 20.000 barn?
Verkar sunt...

Har du sett den gröna baskern "whistleblower" som berättar om sina upplevelser med GHF?
Kanske ska göra det annars. 👍
Bilden är av samma typ av opinionsmakare som "Hamas/PLO/Hizbollah/*" använder för att styra sin agenda.
Ska kolla på "whistleblower" lite senare men jag är ganska skeptisk till informationen som kommer från MÖ-regionen oavsett sida i konflikter. Allt handlar om att utradera de som har en avvikande religion.

Det värsta är ju att Hamas inte vill acceptera en vapenvila eller nederlag och kämpar för att behålla konflikten bara för att få omvärlden att bekämpa Israel (om vi avbryter handelsavtal med Israel gör det oss till "allierade" med Hamas).

"Fred" blir möjlig när Hamas friger gisslan, både de som de tog från Israel den 7:e oktober och den övriga palestinska befolkningen, och upplöser sin organisation. Palestina bör styras av FN eller liknande organisation. Men att återuppbygga Palestina utan en utomstående ledning är meningslöst för att då återuppstår bara Hamas under ett annat namn.

Och för att ge ett svar på 20000 barnfrågan och övriga civila offer, skjut inte mot IDF från folksamlingar, starta inte ett krig med terrorattacker och gisslantagan.

Bilden är av samma typ av opinionsmakare som "Hamas/PLO/Hizbollah/*" använder för att styra sin agenda.
Ska kolla på "whistleblower" lite senare men jag är ganska skeptisk till informationen som kommer från MÖ-regionen oavsett sida i konflikter. Allt handlar om att utradera de som har en avvikande religion.

Det värsta är ju att Hamas inte vill acceptera en vapenvila eller nederlag och kämpar för att behålla konflikten bara för att få omvärlden att bekämpa Israel (om vi avbryter handelsavtal med Israel gör det oss till "allierade" med Hamas).

"Fred" blir möjlig när Hamas friger gisslan, både de som de tog från Israel den 7:e oktober och den övriga palestinska befolkningen, och upplöser sin organisation. Palestina bör styras av FN eller liknande organisation. Men att återuppbygga Palestina utan en utomstående ledning är meningslöst för att då återuppstår bara Hamas under ett annat namn.

Och för att ge ett svar på 20000 barnfrågan och övriga civila offer, skjut inte mot IDF från folksamlingar, starta inte ett krig med terrorattacker och gisslantagan.
Absolut får civilbefolkningen sota för Hamas-terroristernas idioti.
Detta var den enda åsikt jag också hade i konflikten en lång tid.
När antalet civila dödsoffer översteg 20000 så tilltade vågen till att både Hamas och Israel var skyldiga.
När det passerade 60.000 inkl 20.000+ barn så borde det inte vara någon tvekan för någon tänkande varelse att Israel också tappat en del av sin moraliska överhet.

Israel, som helt styr gränserna, svälter fn ut hela befolkningen i Gaza, utom möjligen terroristerna.
Om det är OK att svälta några miljoner för att släppa 20 gisslan har jag en fråga.
Hade det inte varit mer humant at samla ihop, säg 100.000, barn på något fält och ger terroristerna ultimatumet att vi kommer skjuta ett barn i taget tills ni släpper gisslan?
Det är samma sak, både svält och kulor dödar, men går lite snabbare med kulor.
Om terroristerna då inte släpper gisslan skulle det ju verkligen visa vilka monster dom är eller?

Naturligtvis skulle världssamfundet gå ape-shit om IDF sköt 100.000 barn, men svälta dem verkar gå bra.

Se whistleblowern så kanske du får en annan bild av vem som skjuter på vem i Gaza.

Jag säger inte att min åsikt är facit men din verkar vara att alla i Gaza får skylla sig själva pga Hamas (förlåt om jag missutfattat dig där) vilket verkar, iaf vid det här laget, väldigt ensidigt.

När jag var ett litet barn fick jag lära mig att "det är inte ens fel att två träter".

Sen när det gäller antalet döda, hur mycket mat som kommer fram och vem som gör så det inte kommer fram så är mycket av informationen baserad på vad en terrororganisation säger. En annan sak är att "sanningen är krigets första offer".

Det bör gå att kontrollera hur mycket mat som kommer över gränsen in i Gaza. Journalister kan göra sitt jobb utanför gränserna. Om maten sen inte når befolkningen är det inte utanför gränserna som problemet finns.

Absolut får civilbefolkningen sota för Hamas-terroristernas idioti.
Detta var den enda åsikt jag också hade i konflikten en lång tid.
När antalet civila dödsoffer översteg 20000 så tilltade vågen till att både Hamas och Israel var skyldiga.
När det passerade 60.000 inkl 20.000+ barn så borde det inte vara någon tvekan för någon tänkande varelse att Israel också tappat en del av sin moraliska överhet.

Israel, som helt styr gränserna, svälter fn ut hela befolkningen i Gaza, utom möjligen terroristerna.
Om det är OK att svälta några miljoner för att släppa 20 gisslan har jag en fråga.
Hade det inte varit mer humant at samla ihop, säg 100.000, barn på något fält och ger terroristerna ultimatumet att vi kommer skjuta ett barn i taget tills ni släpper gisslan?
Det är samma sak, både svält och kulor dödar, men går lite snabbare med kulor.
Om terroristerna då inte släpper gisslan skulle det ju verkligen visa vilka monster dom är eller?

Naturligtvis skulle världssamfundet gå ape-shit om IDF sköt 100.000 barn, men svälta dem verkar gå bra.

Se whistleblowern så kanske du får en annan bild av vem som skjuter på vem i Gaza.

Jag säger inte att min åsikt är facit men din verkar vara att alla i Gaza får skylla sig själva pga Hamas (förlåt om jag missutfattat dig där) vilket verkar, iaf vid det här laget, väldigt ensidigt.
Är det Israel som svälter ut befolkningen? Jag såg på webben att enligt FN når 10% av lastbilarna utdelningsplatserna, resterande 90% plundras på vägen till utdelningsplatsen.
Min slutsats är att det är Hamas som nu svälter ut befolkningen.
Och lyckas ge Israel skulden.

Är det Israel som svälter ut befolkningen? Jag såg på webben att enligt FN når 10% av lastbilarna utdelningsplatserna, resterande 90% plundras på vägen till utdelningsplatsen.
Min slutsats är att det är Hamas som nu svälter ut befolkningen.
Och lyckas ge Israel skulden.
Det är Israel som helt styr vad som kommer via gränsen.
Att det kommer för få lastbilar in över gränsen är alla överrens om.
Ofta har det varit 15-20 istf 6-700 per dag.
Israeliska armen har själva "debunkat" att det bara är Hamas som stjäl leveranserna.
En del plundras av hungriga Gaza-bor, vanliga civila.
Det finns också rykten om att Israel betalat "street gangs" för att plundra leveranserna.
Det finns även en hel del på nätet där höga Israeliska toppar säger, ibland via läkta samtal dokument, att ett av målen är att svälta befolkningen i Gaza.
Du kan googla allt detta om du vill.

Så jag skulle säga att det definitivt finns ett korn av sanning i det du säger men att det är låååångt ifrån hela sanningen tyvärr. :(

När jag var ett litet barn fick jag lära mig att "det är inte ens fel att två träter".

Sen när det gäller antalet döda, hur mycket mat som kommer fram och vem som gör så det inte kommer fram så är mycket av informationen baserad på vad en terrororganisation säger. En annan sak är att "sanningen är krigets första offer".

Det bör gå att kontrollera hur mycket mat som kommer över gränsen in i Gaza. Journalister kan göra sitt jobb utanför gränserna. Om maten sen inte når befolkningen är det inte utanför gränserna som problemet finns.
Det är ju just pga av journalisterna utanför som man vet hur få lastbilar med proviant som släpps in via gränsen.
Och hur många hundra lastbilar som stoppas så länge så maten ruttnar.

IDF ändrade också från ca 400 FN-hjälpstationer till 4(!) GHF stationen.
Man kan också googla detta samt vad som händer vid dessa 4 stationer.
Man kan också lyssna på den gröna baskern som vittnar om rena mord av barn när dom hämtar mat.
Ingen rolig historia att lyssna på. :(

Det finns också en massa västerländska läkare som varit där och hjälpt till som berättar hårresande historier om sina upplevelser.

Det finns ju en anledning till att Israel inte släpper in internationella journalister alls.
Många säger att bilderna som kommer komma ut efter att detta öppnas upp kommer vara bland det värsta världen skådat på länge.

Jag hoppas verkligen det är fel. :(

Det är ju just pga av journalisterna utanför som man vet hur få lastbilar med proviant som släpps in via gränsen.
Och hur många hundra lastbilar som stoppas så länge så maten ruttnar.

IDF ändrade också från ca 400 FN-hjälpstationer till 4(!) GHF stationen.
Man kan också googla detta samt vad som händer vid dessa 4 stationer.
Man kan också lyssna på den gröna baskern som vittnar om rena mord av barn när dom hämtar mat.
Ingen rolig historia att lyssna på. :(

Det finns också en massa västerländska läkare som varit där och hjälpt till som berättar hårresande historier om sina upplevelser.

Det finns ju en anledning till att Israel inte släpper in internationella journalister alls.
Många säger att bilderna som kommer komma ut efter att detta öppnas upp kommer vara bland det värsta världen skådat på länge.

Jag hoppas verkligen det är fel. :(
KIrig är alltid hemskt, och etniska krig är värre.
Det värsta jag minns bilder från var folkmordet i Rwanda, tvivlar på att Israel kommer nå upp till den nivån ens om de försöker, men det är ju 30 år sedan.

Samtidigt, om Hamas lämnar ifrån sig all gisslan och lägger ner vapnen så har Israel inget att basera invasionen på längre, Hamas kan avbryta folkets lidande lite när de vill.

KIrig är alltid hemskt, och etniska krig är värre.
Det värsta jag minns bilder från var folkmordet i Rwanda, tvivlar på att Israel kommer nå upp till den nivån ens om de försöker, men det är ju 30 år sedan.

Samtidigt, om Hamas lämnar ifrån sig all gisslan och lägger ner vapnen så har Israel inget att basera invasionen på längre, Hamas kan avbryta folkets lidande lite när de vill.
Absolut! 👍

Jag hoppas du har rätt! Det kommer visa sig när(om?) journalister släpps in.

Är du verkligen säker på att kriget är över om gisslan återlämnas?
Terroristerna erbjöd sig i början av kriget att göra det och Israel sa nej.
At the start of the war, Hamas offered to release all hostages in exchange for Israel releasing all Palestinian prisoners.[26] In October 2023, Israel held 5,200 Palestinians, including 170 children (under 18), in its prisons.[27] Several countries have been involved in negotiations between Israel and Hamas, with Qatar taking the lead.[28]
Om det viktigaste av allt var gisslan så hade väl 5200 palestinier inte spelat någon roll?
Sen kan man ju diskutera sanningen i den övriga posten på Wikipedia med erbjudandet gavs. Det kan man googla fram om man inte tror på artikeln.

Och om terroristerna inte släpper gisslan hur många tusen barn har Israel rätt att mörda då?
Jag har som sagt ingen större förhoppning om terroristernas männsklighet.

Har du sett intervjuerna med den gröna baskern?
Har du sett intervjuerna med de läkare som varit på plats och återvänt?
Har du sett intervjuerna med de Israeliska soldater som fick order "to stand down" och inte patrullera stängslet bara timmar innan terrorist-attacken?

Jag kommer aldrig rättfärdiga något som Hamas-terroristerna gjort och heller inte förneka att de starta allt, men heller inte rättfärdiga att det är OK att skjuta barn i bakhuvudet eller svälta en hel befolkning på flera miljoner pga det.

Jag hoppas befolkningen omlokaliseras för hellre etnisk rensnig än död.

Absolut! 👍

Jag hoppas du har rätt! Det kommer visa sig när(om?) journalister släpps in.

Om det viktigaste av allt var gisslan så hade väl 5200 palestinier inte spelat någon roll?
Sen kan man ju diskutera sanningen i den övriga posten på Wikipedia med erbjudandet gavs. Det kan man googla fram om man inte tror på artikeln.

Och om terroristerna inte släpper gisslan hur många tusen barn har Israel rätt att mörda då?
Jag har som sagt ingen större förhoppning om terroristernas männsklighet.

Har du sett intervjuerna med den gröna baskern?
Har du sett intervjuerna med de läkare som varit på plats och återvänt?
Har du sett intervjuerna med de Israeliska soldater som fick order "to stand down" och inte patrullera stängslet bara timmar innan terrorist-attacken?

Jag kommer aldrig rättfärdiga något som Hamas-terroristerna gjort och heller inte förneka att de starta allt, men heller inte rättfärdiga att det är OK att skjuta barn i bakhuvudet eller svälta en hel befolkning på flera miljoner pga det.

Jag hoppas befolkningen omlokaliseras för hellre etnisk rensnig än död.
Problemet är ju att befolkiningen är så besvärlig att absolut ingen i närområdet vill ha dem inom sina gränser, de har spenderat årtionden med att göra sig ovänner med precis alla, så det är nog svårt att flytta dem.

Tycker du att det där var ett seriöst erbjudande? "Ni får era barn och ungdomar om ni släpper dömda brottslingar i tusental"

Tycker du att det där var ett seriöst erbjudande? "Ni får era barn och ungdomar om ni släpper dömda brottslingar i tusental"
Nej, inte speciellt.
Men om gisslan var det absolut viktigaste så kan man ha tagit det.

Vet du var brottslingarna var dömda för?

Problemet är ju att befolkiningen är så besvärlig att absolut ingen i närområdet vill ha dem inom sina gränser, de har spenderat årtionden med att göra sig ovänner med precis alla, så det är nog svårt att flytta dem.
Så är det absolut.
Det var mer än förhoppning än något annat.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti