Stora Mellanösterntråden

Är ändå lite förvånad att Iran lyckas få iväg så mycket, israelerna brukar vara duktigare på att slå ut alla platser de bedömer som hotfulla

Israel HAR världens bästa luftförsvar, men det går att mätta även det.

Och tidigare har det ju mest varit ganska enkla raketer skjutna av Hamas, men även dom lyckades mätta luftförsvaret så att några slank igenom när dom koncentrerade alla raketer vid en tidpunkt.

Dessutom har Israel tidigare vetat exakt varifrån raketerna skulle komma, och vad dom (ungefär) siktade på, så dom koncentrerade sina resurser dit.

Ska man dra någon lärdom av Ukraina och den här attacken är det att det aldrig går att bygga upp ett försvar mot en fiende som skiter i var raketerna slår ner. (skolor, bostadskvarter eller bondgårdar)

Man kan sätta upp försvar runt en militäranläggning, eller kanske en hel stad, men inte runt ett helt land.

Och vi har inte ens tillräckligt för att försvara våra största objekt.

Är ändå lite förvånad att Iran lyckas få iväg så mycket, israelerna brukar vara duktigare på att slå ut alla platser de bedömer som hotfulla
Iran har ju haft sina prylar gömda i bergrum och kör ut dem för att skicka iväg en samlad volley av ICBMer, Israel slog väl ut ett tjugotal av de plattformarna i sin initiala attack, men svårt att få allt i ett svep, Iran är ändå rätt stort och tomt.

Ser ut som att Israel har slagit till hårt mot Mehrabad flygbasen i Tehran.
Det är där de iranska F14 Tomcats är stationerade.
Så de kan hända att de numera är permanent pensionerade.
Har Iran F14 undrar du säkert.... 🤔
Jajamensan, de köpte dem från USA innan revolutionen.

View attachment 516780
Med tanke på att revolutionen var 1979 så är nog en liknande formulering
Så det kan hända att de numera är permanent utställda.
Ungefär som skeppet Vasa i Stockholm. Flygplan utan underhåll åldras snabbt.

Iran måste nog känna av trycket just nu..
Illa är det oavsett.
Men Iran har väll testat gränserna som en en femåring och nånstans tar det stopp.
Hoppas de inte drar något snabbspår nu och fiskar fram kärnvapen, för om någon skulle använda dem så är det Iran.
Skurkstat.

Iran måste nog känna av trycket just nu..
Illa är det oavsett.
Men Iran har väll testat gränserna som en en femåring och nånstans tar det stopp.
Hoppas de inte drar något snabbspår nu och fiskar fram kärnvapen, för om någon skulle använda dem så är det Iran.
Skurkstat.
Vad är illa?
Detta är inte Irak, detta var en gång ett civiliserat land.
(Med risk för att jag får äta upp det)

Vad är illa?
Detta är inte Irak, detta var en gång ett civiliserat land.
(Med risk för att jag får äta upp det)
Jag jobbade med en Iranier, och han sa att de flesta där är ganska oreligiösa. Själv var han ateist och den mest liberrala människa jag nånsin träffat. Han berättade om undergroundklubbar och ungdomsexualitet med. Inget piv, men allt annat. :hihi
Och hur alla hade en planerad flytrutt när sedlighetspolisen dök upp på festerna.

Så folket i Iran skulle nog gärna slippa det religiösa förtrycket sådär överlag, men det finns en stor mängd religiösa muppar som gärna ser till att alla andra lider med dem.

Jag jobbade med en Iranier, och han sa att de flesta där är ganska oreligiösa. Själv var han ateist och den mest liberrala människa jag nånsin träffat. Han berättade om undergroundklubbar och ungdomsexualitet med. Inget piv, men allt annat. :hihi
Och hur alla hade en planerad flytrutt när sedlighetspolisen dök upp på festerna.

Så folket i Iran skulle nog gärna slippa det religiösa förtrycket sådär överlag, men det finns en stor mängd religiösa muppar som gärna ser till att alla andra lider med dem.
Jag känner flera stycken, alltid bra folk.
De som ville bo kvar med muslimisterna kanske inte är lika bra men de är inte grottmänniskor, i min värld är de väl som många andra folk som levt under diktaturer, östtyskar, polacker, estländare osv.

Vad är piv?

Iran var ju väldigt liberalt innan regimen tog över.
Nu är det bara att hoppas att folket reser sig. Israel har ju banat vägen genom att bomba tv-stationer och polis/säkerhetspolis.

Fråga till kollektivet:
Är Trump snäll nu när han stöttar Israel att avsluta terrorn i Iran?

Så, det var den tråden det. 😃🇮🇱🥕

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...