Stora Mellanösterntråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Lite svårt att alltid uppfatta vad du tror är min poäng men att vilja hjälpa fattiga är allmänmänskligt.

Faktum är att förenade Arabemiraten ligger på plats 5 bland länder som ger mest stöd med livsmedel. Turkiet på plats 3.


Det är kanske inte alltid så enkelt som man tror.
Är detta en vidareutveckling på ditt hårresande citat "bistånd främst utövas i fattiga länder"?

Tar vi FP nu eller är det dags för dvala? Noterar att citatfunktionen är urkopplad så vi närmar oss väl punkten för radiotystnad kan man tro.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kina skickar ju en del humanitär hjälp runtom i världen.
Jaha ok, ja det är väl det de får kritik för när de är i Afrika och investerar. Kina är ett ohyggligt mycket mer obehagligt land än tex Ryssland så det ger jag inte mycket för.

Och jag har kört bil i Kina så jag vet. 😎
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jaha ok, ja det är väl det de får kritik för när de är i Afrika och investerar. Kina är ett ohyggligt mycket mer obehagligt land än tex Ryssland så det ger jag inte mycket för.

Och jag har kört bil i Kina så jag vet. 😎
Nej, kinas humanitära hjälp skickar de till katastofområden efter jordbävningar och sånt. De verkar inte tycka att det är en bra idé att skicka mat i årtionden. Antagligen för att de själva börjar få lite svårt med matförsörjningen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nej, kinas humanitära hjälp skickar de till katastofområden efter jordbävningar och sånt. De verkar inte tycka att det är en bra idé att skicka mat i årtionden. Antagligen för att de själva börjar få lite svårt med matförsörjningen.
Eller för att de är pragmatiska och förstår ett och annat samt att naiv idealism aldrig fått fäste där.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eller för att de är pragmatiska och förstår ett och annat samt att naiv idealism aldrig fått fäste där.
De har inte jättemycket odlingsbar mark, så de har ett riktigt problem med att hålla svälten borta. Det hjälper ju inte är de förgiftar marken de har heller.
Annars hade de nog tyckt att fri mat kunde vara ett bra sätt att öppna upp för BRI, och allt som följer med den skiten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är detta en vidareutveckling på ditt hårresande citat "bistånd främst utövas i fattiga länder"?

Tar vi FP nu eller är det dags för dvala? Noterar att citatfunktionen är urkopplad så vi närmar oss väl punkten för radiotystnad kan man tro.

Bistånd utövas främst i fattiga länder. Ja det torde ju vara en självklarhet då det är där nöden är… biståndet BETALAS däremot oftast av rika länder, då de HAR pengar. Är det det du har missförstått?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bistånd utövas främst i fattiga länder. Ja det torde ju vara en självklarhet då det är där nöden är… biståndet BETALAS däremot oftast av rika länder, då de HAR pengar. Är det det du har missförstått?
Idag kan man se i realtid hur citat " [Viljan att ge] Finns överallt och kanske särskilt i icke västländer, dvs där hunger faktiskt förekommer." i realtid förvandlas till att citat "bistånd utövas främst i fattiga länder".

Alkolås nu.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Viljan att ge finns hos gemene man kanske mer i fattiga länder, där man inte ropar på staten… allmosor osv. Vi i rika länder gömmer oss ofta bakom ”någon annan”.

Du har inte tolkningsföreträdet Markus. :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Viljan att ge finns hos gemene man kanske mer i fattiga länder, där man inte ropar på staten… allmosor osv. Vi i rika länder gömmer oss ofta bakom ”någon annan”.

Du har inte tolkningsföreträdet Markus. :)
Jaha så du pratade om viljan att ge typ till sin granne? Ja det kunde ju varit en intressant annan diskussion, vilken jag nog hade gett dig rätt i då åtminstone svenskar överlag är obenägna att hjälpa närstående men det var ju verkligen inte kontexten här. Det handlade om varför väst skall finansiera båtlaster med mat till Gaza, inte granne till granne.

Nåväl, ta tag i FP frågan nu så kan jag önska dig Glad Påsk lite senare när den är utredd.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bistånd utövas främst i fattiga länder. Ja det torde ju vara en självklarhet då det är där nöden är… biståndet BETALAS däremot oftast av rika länder, då de HAR pengar. Är det det du har missförstått?
Fast vänta nu, menar du att länder med utbredd fattigdom är fattiga länder? Det är ju helt unikt påstående utan koppling till verkligheten alls, skulle inte Nigeria och Kina kunna betala en skeppslast med majs till Gaza? Löjligt DN-fierat påstående, Kamratposten-nivå, på med alkolåset igen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jaså, Israel har en regim numera. Svensk antisemitisk media saknar all hederlighet.
 

Bifogat

  • 1000047840.jpg
    1000047840.jpg
    582.1 KB · Visningar: 17

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är ett negativt laddat ord och används aldrig mot den ledning avsändaren gillar, varför jag också kallat våra regeringar för regim, men jag är heller inte reporter på SvD.
Inte i dess ursprungliga mening. Enbart ett annat ord för styre eller ledning.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Israel har sprängt Irans konsulat i Damaskus. Hur länge ska FN tolerera detta beteende? Inget annat land skulle komma undan med den brist på respekt för internationella konventioner som Israel visar upp.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Israel har sprängt Irans konsulat i Damaskus. Hur länge ska FN tolerera detta beteende? Inget annat land skulle komma undan med den brist på respekt för internationella konventioner som Israel visar upp.
Varför ställer du retoriska frågor, och vad förväntar du dig för svar?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Varför ställer du retoriska frågor, och vad förväntar du dig för svar?
Ett unisont fördömande av Israel skulle sitta fint. Inte för att det hjälper själva saken, men ändå. Eller nån kanske rent av har en förklaring till varför just Israel spelar i en egen division när det gäller överseende från omvärlden.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ett unisont fördömande av Israel skulle sitta fint. Inte för att det hjälper själva saken, men ändå. Eller nån kanske rent av har en förklaring till varför just Israel spelar i en egen division när det gäller överseende från omvärlden.
Ja, vi har ju helt olika bild av denna fråga så den lär varken lösa sig, och ingen av oss kommerändra uppfattning heller.

Jag hörde en dokumentär på p1 om hur båda sidor vägrar se den andra sidans lidande, det kan jag känna igen mig i.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top