Stora Mellanösterntråden

Det verkar gå att flyga hem med vanliga flyg fortfarande, så det borde ju bara vara att använda reseförsäkringen och flyga hem om det var fallet?
Och missa taxfreen i Doha!? Det måste ju finnas en gräns för hur mycket vanliga människor får lida.

(Nej jag har ingen aning varför man egentligen vill mellanlanda i de där länderna mer än att det ligger bra på vägen)

Jag tycker att det är fint att fraktbolagen är så snabba att aktivera sina klausuler för problemhantering.
Det här fick jag från DHL idag.
Rederiet MSC gick ut 3/4 och deklarerade End of voyage för allt gods på väg till Arabiska gulfen oavsett på kaj eller till havs. Man kommer utan undantag tillämpa en obligatorisk tilläggsavgift på 800 USD per container för att täcka kostnaderna för avvikelsen. Vidare ska även alla kostnader relaterade till lossning — inklusive, men inte begränsat till, hantering, lagring och eventuella tillkommande avgifter — uteslutande bäras av godset och på dess egen risk, i enlighet med B/L-villkoren (särskilt Klausul 13 / Special Circumstances)
Deras hantering av datum i meddelandet är spännande. De beskriver att saker har hänt "till och med 2/3", "för två dagar sen (2/4)" och så 3/4 i citatet ovan.
"Vid en mer långvarig störning kan vi även förvänta oss en utrustningsobalans"

Jag tror att vi kan förvänta oss utrustningsobalans även med en kortvarig störning av den här digniteten.

Jag tycker att det är fint att fraktbolagen är så snabba att aktivera sina klausuler för problemhantering.
Det här fick jag från DHL idag.

Deras hantering av datum i meddelandet är spännande. De beskriver att saker har hänt "till och med 2/3", "för två dagar sen (2/4)" och så 3/4 i citatet ovan.
"Vid en mer långvarig störning kan vi även förvänta oss en utrustningsobalans"

Jag tror att vi kan förvänta oss utrustningsobalans även med en kortvarig störning av den här digniteten.
Och Arabisk Gulfen är rätt stor .....skulle inte förvåna mig om dom avser Arabian Sea för det är ju i Arabian Sea USA's ena Hangarfartyg's grupp ligger. Den andra i Medelhavet.
1772640741941.png

Fel av mig, redan två stycken US Hangarfartyg.

Last edited:
Och Arabisk Gulfen är rätt stor .....skulle inte förvåna mig om dom avser Arabian Sea för det är ju i Arabian Sea USA's ena Hangarfartyg's grupp ligger. Den andra i Medelhavet.
View attachment 526263

Fel av mig, redan minst två stycken US Hangarfartyg.
Arabiska gulfen är väl annars persiska viken?

Hhhmmm, någon som har en kartbild vart den amerikanska ubåten sänkte iranska fartyget på internationellt vatten?
Det var en lite oväntad eskalering.

Skulle inte bli förvånad ifall iranierna snart anser att alla amerikanska mål är legitima mål.
Amerikanska civila kryssningsfartyg, flygplan blir legitima mål.
Inte för att sånt har hindrat dem förr, men ännu så har ju iranierna hållit sig lite på mattan med att göra ungefär som de förväntats. De skjuter drönare, missiler mest mot mål som har amerikansk, engelsk och fransk militär anknytning.
Sen träffar de ganska brett det mesta andra i närheten med iofs.

Arabiska gulfen är väl annars persiska viken?
Det är därför jag tror det blivit fel och DHL's varning gåller fartyg i Arabian Sea, dvs all frakt från KIna med flera som tänkt INTE runda Goda Hopps Udden på väg mot EU.

Last edited:
Skulle inte bli förvånad ifall iranierna snart anser att alla amerikanska mål är legitima mål.
Amerikanska civila kryssningsfartyg, flygplan blir legitima mål.
Inte för att sånt har hindrat dem förr, men ännu så har ju iranierna hållit sig lite på mattan med att göra ungefär som de förväntats. De skjuter drönare, missiler mest mot mål som har amerikansk, engelsk och fransk militär anknytning.
Sen träffar de ganska brett det mesta andra i närheten med iofs.
Ja iranierna har hållit sig lite på mattan, men deras proxy har stökat rejält länge med väst.
Är väl det Trump har lackat ur på. Och då hans tid som president snart är förbi...passar han nu på.
Han har redan fått "fredspriset" hehe.

Iran är Shia, Saudiarabien Sunnimuslimer så det är stor skillnad,
tänk dig Europa på 1600-talet med katoliker och protestanter.

Tänkte snarare på att dessa länder är de största energileverantörerna till Kina. USA har tagit kontrollen och/eller stört ut en stor del av olje- och gas-leveranserna till Kina på ett sätt som kommer ha stor påverkan inom en nära framtid.

Tänkte snarare på att dessa länder är de största energileverantörerna till Kina. USA har tagit kontrollen och/eller stört ut en stor del av olje- och gas-leveranserna till Kina på ett sätt som kommer ha stor påverkan inom en nära framtid.
Nu när loyds i UK inte försäkrar transporter i området längre och Trump lovat att USA kommer göra det istället så kommer de ha ett kontrollmedel att styra frakten i området

Nu när loyds i UK inte försäkrar transporter i området längre och Trump lovat att USA kommer göra det istället så kommer de ha ett kontrollmedel att styra frakten i området
Är det någon som tar något på allvar från den TV-programledaren längre ?
Kongressen stoppade tullarna med att det var beskattning av det US befolkning. Alla skatter ska gå via kongressen.
Jag kommer att tänka på
Allvarligt talat , någon här på SH som skulle kunna tänka sig att ta en försäkring i ett bolag kontrollerat av Donald Trump.
INTE jag.
Men bara stig fram, jag är nyfiken !

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...