Stora Grill-tråden

Dä ä ba gött nä dä bränner till i fetta ;)

Har själv beställt en Weber smokey mountain idag, slopade tanken på en större offset rök efter intensiv läsning under helgen.
Sjukt taggad på att komma igång med den!

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk

Plockade av köttet vid 50 grader och lät det vila ner till 47. Då blev det några minuter över kolen på het 67cm Weber med locket på för att kväva elden, därefter flyttade jag den till indirekt värme och väntar nu på att den ska komma upp i 54 grader så den inte blir för blodig för familjen.
e63af396f49e43857b166a864e221b54.jpg

4ecdd0d0873ce5a57a5321d5ff888c40.jpg

Nu är jag nöjd med både färg och temp. Några minuter vila och sen är det käk!
Årets första färskpotatis fick gå med en stund också.

Resultatet var nog årets höjdpunkt så här långt vad gäller matupplevelse. Det blev perfekt stekgrad, extremt saftigt kött och vitlökstäcket blev en sjukt god crust tillsammans med röken och köttsaften.
Fettkappan blev inte krispig men den var mycket god och tunn nog att hela familjen åt upp varenda smula.
657b5afd698769aae7d6e68db7808da8.jpg

38eae8f82eeeb1af0c8266d1366608ef.jpg

Var det värt besväret att dra igång Webern på slutet?
Japp, det gav den rätta sydamerikanska smaken av fett på heta kol man inte får till i panna eller på Traegern.

Jag hade förstås kunnat göra hela processen på Webern utan större svårighet men på en måndag när man måste jobba samtidigt som köttet får sina timmar så är Traegern guld värd.

En annan snabbvariant för den som inte har pelletsgrill hade varit att låta köttet gå i ugnen inomhus för att avsluta på Webern med extra rökved. Det hade blivit riktigt bra även det.

Snyggt jobbat, helvete vad sugen man blev på att grilla!!

Ska ta en tur till BBQ Monster (världens bästa gubbdagis!) och införskaffa lite rökträ och en ny termometer i dagarna, är väl fan om man inte hittar en köttbit eller två också så helgen blir räddad.

Fick tips av en kollega om Granngårdens briketter. Tycker det var av riktigt fin kvalitet och luktar mindre än Webers.

Jag har fortfarande inte hämtat mig från att Josef har koriander och spiskummin på mat.

Jag har fortfarande inte hämtat mig från att Josef har koriander och spiskummin på mat.

Hur fasen gör du chili utan spiskummin? :va

Koriander avskydde jaha tills jag var typ 45; sedan lärde jag mig äta det och nu gillar jag det till rätt mat.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hur fasen gör du chili utan spiskummin? :va

Koriander avskydde jaha tills jag var typ 45; sedan lärde jag mig äta det och nu gillar jag det till rätt mat.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inte sjutton lagar jag mat! Jag är gift.

Jag hade en lägenhet som stank spiskummin för många år sen. Det var inte enda problemet med att bo i Husby.

Spiskummin är en absolut självklarhet i alla grillkryddor.
Koriander fattar jag att alla inte gillar men i torkad form har den inte alls den parfymiga smaken utan är en helt annan krydda.
Jag gillar färsk koriander med lime på en sallad eller taco också men jag hade inte haft det till en bit kött.

Blir picanha här idag också, återkommer när det börjat hända något...20250611_163714.jpg

Finns en miljon olika sätt att grilla den här skiten, många som hävdar att runt 150-160 grader är "the sweet spot" men det skiter jag i, har gått två timmar på 120 grader med massa rök och den är redan uppe i nästan 60 grader innertemp.
Plockade den nyss och in i slaktarpapper tills grillen är uppe i hög temp så man kan bränna av den ordentligt.
Ska pensla med sweet baby rays för det är sjukt gott och ger underbar yta när den hamnar över glöd.
20250611_185643.jpg

Matbudgeten kan inte vara och leka med
Snittar runt en tusenlapp i veckan på kött, sticker iväg lite extra om man bjuder hem folk någon helg.

Blir ganska ekonomiskt denna helgen dock med en fet fläskytter idag och revben eller pulled pork imorgon.

Inte mycket till grillande idag, lite jalapeno-körv från LI*L.
Körde lite böngryta till körven.
I stort sett som receptet.
Persiljan tog över smaken måste jag nog säga.
Grillar pichana i morgon till resterna av bönorna.

IMG_8895.jpeg

Bifogat

• 776EF6E2-1DB9-4607-8909-DF2E41450985.jpeg
    776EF6E2-1DB9-4607-8909-DF2E41450985.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 5
  • IMG_8896.jpeg
    IMG_8896.jpeg
    3.6 MB · Visningar: 5
Hade - ööh - "Styrelsemöte" hos mig ikväll.
Grillen fick gå tre timmar+ med kyckling, två längder ribs, ett halvdussin entrecote, körv, grönsaker, ost etc, etc. Och öl.
Nu är man rätt stinn. :tummenupp
Kaine bilder dock.

Kvällens grillning började riktigt bra, tempen höll sig fint och det rök bra.
En timme in så började tempen klättra och jag plockade ut några tända briketter för att få ner tempen, la dessa i mitt tändrör som stod på marken bredvid grillen.
Flyttade tändröret senare och det hade trillat ner glöd på marken.
Har lyckats trampa i detta två gånger under kvällen och har så mysiga märken under foten som gör så helvetes ont.
Känner mig som ett riktigt jävla mongo.

Köttet blev 10/10 iaf så jag är ändå rätt nöjd.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...