Stora Grill-tråden

Kör alltid denna.
Köp riven pepparrot på tub och sen bara blanda ihop allt, riktigt enkelt och blir sjukt gott.
Ännu bättre när den fått dra någon timme i kylen.
Mängden pepparrot kan man experimentera med, jag brukar även dra i en kladd dijon bara för att det är så jävla gott.
View attachment 515177

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk
Skall testas

Pork belly (sidfläsk?) från Holy Smoke, använde rubben och glazen man fick till.
En timme rök med äppelträ och sen på med glazen efter en kvart i slaktarpapper och sen fick den gå färdigt i riktigt varm grill.
Blev svingott.
20250521_211318.jpg
20250521_213540.jpg

Brukar undvika Ica Maxi när det kommer till kött för det är antingen svindyrt om man vill ha lite schysstare kött eller så är det utplockat som fan.
Drog dock jackpot idag och hittade tri tip för 229kr/kg.
Aldrig grillat det innan så ska bli spännande, en jävla massa fett och det brukar bli bra.
Blir mycket rök från ek och sen brassa helvet över glöd!

20250524_153248.jpg

Någon som vet om man kan köpa Oklahoma joes någonstans?
Char-broil verkar importera offset smokern (eller om de tillverkar den på licens?) men jag vill ha en Marshall, den verkar byggd som den ultimata kol/ved grillen.

Blev oväntat besök ikväll så jag fick slänga på en rostbiff också.
Stressad som en idiot så blev ingen bild på resultatet men fy fan vad gott det var.
Tanken var lite Texas stuk ikväll så blev en fet låda mac n cheese till, lite majs och jalapeno poppers också.

Något besviken igår när Ica i byn som har levererat riktigt bra kött senaste veckorna helt plötsligt inte hade något av värde i köttdisken typ...
Hade gett mig fan på att grilla en lite större bit nöt och det enda som kvalade in var en överprisad Jureskog ryggbiff på 1,3kg.
Rubba med SPG och sen 2 timmar lågtemp med ekträ, halvtimme vila i papper och sen rakt över glöd efter att ha dränkts i glaze.
Blev ändå över förväntan, är inte ett jättestort fan av ryggbiff rätt schysst marmorering i denna.
Massa kladdiga tillbehör givetvis.20250528_204359.jpg
20250528_211859.jpg
20250528_215328.jpg

Grattis till nya grillarna grabbar, hoppas ni blir nöjda!

Körde en tri tip igen och detta var hands down godaste köttet jag har ätit någonsin, helt stört.
Fettkappan blev helt magisk, så oerhört mycket smak i den.
Rök från ek i 1,5h sen lite vila i papper, smeta på glaze och sen rakt över rejäl glöd till måltemp.
10/10, kan varmt rekommendera.
20250531_191215.jpg
20250531_195855.jpg
20250531_200505.jpg
20250531_202615.jpg

Jag helgrillade en njurtapp från en Black Angus igår. Sjukt gott med klyftpotatis och några goda såser.
Och i tisdags rökte jag ett par hjortstekar några timmar. Blev mycket bra som kallskuret och har varierats i olika rätter sedan dess.

Men jag lyckas ju aldrig komma ihåg att ta några bilder åt er :huvet

Hur som helst går Traegern ett par gånger i veckan så här års och det blir förvisso inte riktigt lika gott som en riktig vedsmoker men det blir bra varje gång och är sjukt enkelt.

Jag helgrillade en njurtapp från en Black Angus igår. Sjukt gott med klyftpotatis och några goda såser.
Och i tisdags rökte jag ett par hjortstekar några timmar. Blev mycket bra som kallskuret och har varierats i olika rätter sedan dess.

Men jag lyckas ju aldrig komma ihåg att ta några bilder åt er :huvet

Hur som helst går Traegern ett par gånger i veckan så här års och det blir förvisso inte riktigt lika gott som en riktig vedsmoker men det blir bra varje gång och är sjukt enkelt.
Låter gott!!

Står själv i valet och kvalet mellan pelletsgrill eller en riktig offset smoker, lutar åt sistnämnda.
Smidigheten med pellets tilltalar absolut, bara att ställa in den och låta den jobba.
Samtidigt är det ju sjukt kul att vara aktiv i grillningen och hålla på och pilla hela tiden.
Kommer också undan bra mycket billigare med en hederlig offset röktunna...
Kan bli en beställning på en Oklahoma Joe från Char Broil i veckan fan.

Värsta grillningen någonsin ikväll alltså.
Hemma hos föräldrarna och farsans Weber klot är typ 15 år gammal, kolgallret är helt kört och hela jävla behållaren undertill trillar av så fort jag börjar dra i spjället.
Blåser halvt storm också så det tog en jävla tid att få fart på briketterna.
Lyckades till slut med en löjlig mängd tändkuber och kunde äntligen börja grilla typ en timme försenad...
Väl igång så blev det jävligt varmt för att någon (givetvis inte jag) hade fyllt skorstenen med alldeles för mycket briketter.
Löstes med ett klassiskt trick, fyll en form med vatten i grillen så suger den upp värme, funkar sjukt bra och är så jäkla bra när det blir lite för varmt i grillen.

Blev bra i slutändan, en fet tri tip, dovhjort, pluma och lite goa korvar.
Körde ner en wagyu porterhouse i stekpanna också och fy fan vad gott det blev.
Onykter hann man bli också.

20250606_182203.jpg
20250606_192810.jpg
20250606_194732.jpg

Oj nej! Jag åt mina biffar innan jag hann ta en bild!?

Och dom var jättegoda. Två stora bitar entrecote, saltade och kryddade med "franska örter". Jag stekte dom i smör och strimlade upp dom, jag åt även upp allt fett. Nu känner jag energin ändå ut i fingertopparna.

Carnivore! 🐯

Nu blir det liverapportering!
Jag har precis startat middagen med att slänga en picanha på Traegern. Rubbade med salt, peppar, rökt paprika, ingefära, koriander och spiskummin. Därefter täckte jag köttsidan med hackad vitlök.
7ce6e416f4a8661386090af5aa923479.jpg

Tänkte den ska få gå med fettkappan nedåt på 100 grader och super smoke till innertemperaturen är typ 55. Därefter vila en stund och en reverse sear på fettsidan. Om jag tycker ovansidan behöver mer färg så drar jag nog upp Traegern i maxtemp och låter den gå en stund där. Jag vill inte ha direkt värme på vitlöken.
d2ba2d9d16acfbd01dd06b8dee3fc50d.jpg

Just det, jag osthyvlade lite smör och la ovanpå så det inte riskerar att bli torrt på ytan innan köttet börjar svettas och bilda skorpa.

Last edited:
46 grader nu.
626589a5c2cf393769416bcd2d8bff2a.jpg

Ser rätt bra ut men hade velat ha lite mer färg. Gasar på Traegern nu sista biten för färg på köttsidan och tänder upp lite kol för att få en bra yta på fettsidan. Lite fettdropp på heta kol hör till smaken av picanha tycker jag.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman