Stora försäkringstråden, för oss i stora städer

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Försäkringsforumet är ju dött, så jag testar här (ja! jag har jagat förs. själv) men vad har ni för premier i år?

Rellevanta svar är:
-om ni bor i storstad
-åldern 24-104
-sporthoj med mer än 120 hk och under 200 kg vikt
-skriver hojjen på er själva

Vad har ni fått i trafik, halv & hel bland olika bolag? Och vilken hoj åker ni?

Detta är inte så kul längre, för jag har högre premie nu, hos det bolaget som var dyrast för samma hoj för 5 år sen..eller dvs, för 5 år sen var Aprilia mille billigare att försäkra än idag... Jag begriper mig inte på logiken? Var har den individuella rabbatten tagit vägen, och varför kan man inte ta in fler refferenser till vad som kan påverka en premie? Millen har inte förändrats effektmässigt på 5 år, samma årsmodell ska fanimej inte kosta mer nu idag, än för 5 år sen...

Och ta bilsport & skämts premie för i år: trafik på en Mille på mig per år = 28,000:- ....men en touno med samma effekt, fast utan kåpor = 7000:- halvförsäkring per år.....Är dom helt bakom flötet??? Jag ringde upp personen ifråga å sa "jag tar den direkt, men du -byt ut touno mot mille, de e samma effekt å hoj i övrigt..." ...fick svaret "nej nej, det går inte..." ...då sa jag "ok, men då köper jag en touno, men sätter på millens kåpor, är det ok?" -javisst :huvet :huvet :huvet

Vars i helvete är felet? Ska jag behöva åka på en nybörjarkurs i broms/kurvtagning för att få billigare premie hos folksam, för att sen dra ut å gasa helvete på väg, eller vad är det frågan om? Varför kan dom inte göra mer individuella beräkningar? Typ: var man bor, antal skadefria år, antal år med körkort, antal MIL PÅ HOJ förfan...somliga fisåker 400 mil på 40 år, en del åker 4000 mil på en säsong. Kan dom för i helvete styra upp ett rättvist system, så vi ärliga slipper pröjsa för alla andra?? :va :huvet

Djävla skit...

För var år som går så kommer ju fler åka utan försäkring å regplåt. Skit :huvet

Så - vad åker ni för cykel, å vad har ni för premie, i storstan? Vilka bolag kan rekomenderas? Tennant vet jag är ingen ide, men alla andra bolag?

Vad är rimligt? 1500 halv per månad (dyrt men överkomligt) 500 trafik per mån, det tycker jag är dyrt helvete men det skulle jag acceptera. Inte 28,000 i trafik eller 45 i halv hos trygg hansa, för en trött mille årsm. 2002. och då, låst garage, haft A1 kort sen dackefejden, åkt 2000 mil+ per år i 10 år, skadefritt.

*trött*

Kollat salusansvar? Årsförsäkring, men de brukar vara rätt vettiga. Vill man ställa av hojen kan man ju alltid kränga den till farsan tillfälligt.

Rellevanta svar är:
-om ni bor i storstad
-åldern 24-104
-sporthoj med mer än 120 hk och under 200 kg vikt
-skriver hojjen på er själva

Bor i Helsingborg
är 35 år gammal
kör en R1 -04, som jag ägt sedan 2006 och står på mig

har den halvförsäkrad hos Folksam
har en så kallad åretruntförsäkring för 35+ och får betala samma premie även om jag ställer av.

så, helår/ halv = 7500:-
helförsäkring skulle kosta mig 15500:- hel / hel

förra året hade jag åretrunt 30+, då betalade jag 9200:- för samma

Bor i Gôteborg, 28år. Betalar 14.900 för åretrunt helförsäkring på Daytona 675 som står på mig. Triumph märkesförsäkring hos IF.

R1 -98
26år gammal och bor mitt i Stockholmcity, birgerjarlsgatan.
körkort i 5år.
5700:- halv på Salus ansvar, dom hade överlägset billigaste
premien av alla bolag jag kollade. Som sagt så kan man ju inte ställa
av, men det drabbar väl inte dig Micke, du har ju inte behållt en hoj
mer än 1 säsong ändå?! ;)

34 år med bågen sedan 16 års ålder och bor inne i Helsingborg med en Honda Cbr 600 rr-07 Førsakrad på Trygg-Hansa med halv førsakring som man kan stalla av nar som.Betalar 9000kr

Samma som Styret...

- Bor i Göteborg
- 29 år
- Daytona 675 (123hk, 165kg)
- Står på mig

IF's märkesförsäkring.
Betalar drygt 14000 hel/hel året-runtförsäkring.
Självriskt vagnskada 6000 & stöld 5000.

Har inte ringt än....gixxern är första sportmaskinen för mig. Men jag blev 35 förra året så det borde nog hjälpa, tog kortet 2003.

Låter som att jag ska ringa salus ansvar....:)

Så, då har jag ringt:

Salus ansvar: hel 25700 vilket ger cirka 2142/månad. halv 12500, alltså 1042/månad.

Folksam: Hel(med avställningsmöjlighet) 3439/månad. halv 1551/månad.
Däremot om jag väljer en året runt, så har folksam en försäkring för oss över 35. Då blir premien för hel 1721/månad, halv 847/månad.

Så chocken blev inte så stor... :hihi

Last edited:
Jag betalar 9000:- hel hel för min k1200s :-)
167 hk, 220 kg
hos IF -märkes försäkring
Står på mig
Fjollträsk
/Wizz

Last edited:
Fick inkl. tillägg för halvårsfaktura en kostnad på över 15000:- för min 2004 års Speed Triple med IF's märkesförsäkring.
Började då jaga alternativ, dyrast var det hos länsförsäkringar, de ville ha 81000:- för halvförsäkring.
Billigast blev Folksams SMC försäkring, 12100:- för halvförsäkring.

Valde det senare alternativet.

Man, 28 år, Malmös innerstad, Triumph Speed Triple 2004.

Fick inkl. tillägg för halvårsfaktura en kostnad på över 15000:- för min 2004 års Speed Triple med IF's märkesförsäkring.
Började då jaga alternativ, dyrast var det hos länsförsäkringar, de ville ha 81000:- för halvförsäkring.
Billigast blev Folksams SMC försäkring, 12100:- för halvförsäkring.

Valde det senare alternativet.

Man, 28 år, Malmös innerstad, Triumph Speed Triple 2004.

Är inte din hoj 4år? Isf bör den ju hamna i annan klass (MC Ålder 4-10 år) och betala 12.7k för hel/hel hos IF eller varför fick du över 15k? :va

Är inte din hoj 4år? Isf bör den ju hamna i annan klass (MC Ålder 4-10 år) och betala 12.7k för hel/hel hos IF eller varför fick du över 15k? :va

Den är uttagen 2005 och räknas därför som en 2005a i försäkringsbolagens ögon. :rolleyes:
Vilket bara är skit för mig, såtillvida att jag inte totalskrotar hojen eller den blir stulen....

Så precis som för Mikes Mille så har försäkringskostnaden ökat med 95% på en hoj som inte fått mer effekt, inte haft några försäkringsärenden och vars förare haft hojkort 4 säsonger längre...

Last edited:
Den är uttagen 2005 och räknas därför som en 2005a i försäkringsbolagens ögon. :rolleyes:
Vilket bara är skit för mig, såtillvida att jag inte totalskrotar hojen eller den blir stulen....

Okey, trist :(
Men du har väl halv så de täcker stöld isf eller är det trafik du har nu för 12k?

En fråga ang stöld och försäkring, hoppas det är ok att ställa den här. Vad händer om hojen blir stulen och sen hittas ett par dagar senare totalt sönderkörd. Får man ut pengar eller ev reparation om man enbart har halvförsäkrat hojen?

Sorry man går lite OT.

Okey, trist :(
Men du har väl halv så de täcker stöld isf eller är det trafik du har nu för 12k?

En fråga ang stöld och försäkring, hoppas det är ok att ställa den här. Vad händer om hojen blir stulen och sen hittas ett par dagar senare totalt sönderkörd. Får man ut pengar eller ev reparation om man enbart har halvförsäkrat hojen?

Sorry man går lite OT.

Det är halvförsäkring, dvs trafik + delkasko (stöld, brand etc) för 12k hos Folksam. Tyvärr väldigt höga självrisker dock.

Om hojen blir stulen och sedan upphittad så är det en förhandlingsfråga mellan dig och försäkringsbolaget.

Köp en hoj du har råd med.. Skyll inte dom höga premierna på bolagen. Det är inte dom som smäller/ gör bedrägerier och dyl. Nu menar jag inte att alla åkare gör så men alla vet att det förekommer..

Äldre hojar brukar bli förmånliga att försäkra

Tog kortet i höstas.
25 år, Haninge
Ny CBR1000RR -07
Ska stå på mig och kollat helförsäkringar.
If märkes: 1990:-/Mån (Årsförsäkring)
Folksam men SMC-kurs: 2300:-/Mån (Årsförsäkring)
Sen Trygghansa, Salus, Länsförsäkringar osv hoppade det upp mot 40000:- - 60000:-/år vilket är helt skruvat mycket pengar så det som blir nu är att boka in en SMC-kurs i vår här och ta den Folksamförsäkring pga att man vill kunna köra bana vilket inte If täcker vagnskadan på. :mad:
Sen eftersom det är en årsförsäkring så blir det att "sälja" hojjen till morsan i höst och fixa garage-försäkring och sen "köpa" tillbaka den till våren. (Garageförsäkring) Slipper jag några månader där iaf... :tummenupp
Har kollat nu i några veckor och det jag blir mest förbannand på är att du får olika priser beroende vem du pratar med på bolaget. :va
Tjejen har haft det ännu värre än mig med helt sjuka försäljare på olika försäkringbolag så när man väl får något vettigt ur dom så se för fan då till att få det på papper eller helst mail direkt så du kan tecka den försäkringen du fått! Annars så kan den lätt höjas till den dubbla nästa gång du ringer!:mad:

Är 28 år, bor mitt i Helsingborg och har körkort sen 2005/2007..

På min som är inlåst i flerbilsgarage har jag hel/helår på Sveland för strax under 2000 kr/mån men det är en årsförsäkring..

Folksam SMC skulle gå på 1200 kr halv per månad, byter nog till den nästa säsong då jag gått kurs i sommar.

Last edited:
Millen har inte förändrats effektmässigt på 5 år, samma årsmodell ska fanimej inte kosta mer nu idag, än för 5 år sen...

Ska och ska, det är knappast så konstigt att den gör det? Hojmodeller som är mer förmånliga att försäkra än andra köps av fler, vilket på sikt resulterar i fler olyckor med modellen. Försäkringsbolagen har stenkoll på detta och justerar inom kort upp premien för alla modeller där olycksstatisken pekar på en uppåtgående trend. Men det vet du säkert lika bra som jag.

Ta ett extremfall som exempel, R1an! Det var inte alls särskilt kostsam att försäkra när den lanserades -98. Förvisso var premierna generellt lägre då, men inte heller fanns det någon olycksstatistik för modellen. Thunderacen var inte på långa vägar lika olycksdrabbad.

Ålder: 33
Bor: Malmö
Körkort: 1993
Indraget KK i 6 mån: 2005

Dom enda som är villiga att försäkra på mitt ursprungliga år för KK altså 1993 är Trygg Hansa och Länsförsäkringar, alla andra tar 2005 som året jag tog KK därav kan inte jag byta bolag hur som helst.

Hoj, en GSXR 750 -03a betalar jag ca 5000 kr trafik/hel hos Trygg Hansa.
Hoj, ett Spondonbygge försäkrat på 299.000 kr betalar jag 5800 hel/hel hos Bilsport & MC, försäkrat som hemmabygge.

När jag hade min speed triple så försäkrade Trygg Hansa den för ca 6000 kr hel/hel, har du kollat med dom???

Det är halvförsäkring, dvs trafik + delkasko (stöld, brand etc) för 12k hos Folksam. Tyvärr väldigt höga självrisker dock..

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!