IronMike
Guest
Försäkringsforumet är ju dött, så jag testar här (ja! jag har jagat förs. själv) men vad har ni för premier i år?
Rellevanta svar är:
-om ni bor i storstad
-åldern 24-104
-sporthoj med mer än 120 hk och under 200 kg vikt
-skriver hojjen på er själva
Vad har ni fått i trafik, halv & hel bland olika bolag? Och vilken hoj åker ni?
Detta är inte så kul längre, för jag har högre premie nu, hos det bolaget som var dyrast för samma hoj för 5 år sen..eller dvs, för 5 år sen var Aprilia mille billigare att försäkra än idag... Jag begriper mig inte på logiken? Var har den individuella rabbatten tagit vägen, och varför kan man inte ta in fler refferenser till vad som kan påverka en premie? Millen har inte förändrats effektmässigt på 5 år, samma årsmodell ska fanimej inte kosta mer nu idag, än för 5 år sen...
Och ta bilsport & skämts premie för i år: trafik på en Mille på mig per år = 28,000:- ....men en touno med samma effekt, fast utan kåpor = 7000:- halvförsäkring per år.....Är dom helt bakom flötet??? Jag ringde upp personen ifråga å sa "jag tar den direkt, men du -byt ut touno mot mille, de e samma effekt å hoj i övrigt..." ...fick svaret "nej nej, det går inte..." ...då sa jag "ok, men då köper jag en touno, men sätter på millens kåpor, är det ok?" -javisst
Vars i helvete är felet? Ska jag behöva åka på en nybörjarkurs i broms/kurvtagning för att få billigare premie hos folksam, för att sen dra ut å gasa helvete på väg, eller vad är det frågan om? Varför kan dom inte göra mer individuella beräkningar? Typ: var man bor, antal skadefria år, antal år med körkort, antal MIL PÅ HOJ förfan...somliga fisåker 400 mil på 40 år, en del åker 4000 mil på en säsong. Kan dom för i helvete styra upp ett rättvist system, så vi ärliga slipper pröjsa för alla andra??
Djävla skit...
För var år som går så kommer ju fler åka utan försäkring å regplåt. Skit
Så - vad åker ni för cykel, å vad har ni för premie, i storstan? Vilka bolag kan rekomenderas? Tennant vet jag är ingen ide, men alla andra bolag?
Vad är rimligt? 1500 halv per månad (dyrt men överkomligt) 500 trafik per mån, det tycker jag är dyrt helvete men det skulle jag acceptera. Inte 28,000 i trafik eller 45 i halv hos trygg hansa, för en trött mille årsm. 2002. och då, låst garage, haft A1 kort sen dackefejden, åkt 2000 mil+ per år i 10 år, skadefritt.
*trött*
Rellevanta svar är:
-om ni bor i storstad
-åldern 24-104
-sporthoj med mer än 120 hk och under 200 kg vikt
-skriver hojjen på er själva
Vad har ni fått i trafik, halv & hel bland olika bolag? Och vilken hoj åker ni?
Detta är inte så kul längre, för jag har högre premie nu, hos det bolaget som var dyrast för samma hoj för 5 år sen..eller dvs, för 5 år sen var Aprilia mille billigare att försäkra än idag... Jag begriper mig inte på logiken? Var har den individuella rabbatten tagit vägen, och varför kan man inte ta in fler refferenser till vad som kan påverka en premie? Millen har inte förändrats effektmässigt på 5 år, samma årsmodell ska fanimej inte kosta mer nu idag, än för 5 år sen...
Och ta bilsport & skämts premie för i år: trafik på en Mille på mig per år = 28,000:- ....men en touno med samma effekt, fast utan kåpor = 7000:- halvförsäkring per år.....Är dom helt bakom flötet??? Jag ringde upp personen ifråga å sa "jag tar den direkt, men du -byt ut touno mot mille, de e samma effekt å hoj i övrigt..." ...fick svaret "nej nej, det går inte..." ...då sa jag "ok, men då köper jag en touno, men sätter på millens kåpor, är det ok?" -javisst



Vars i helvete är felet? Ska jag behöva åka på en nybörjarkurs i broms/kurvtagning för att få billigare premie hos folksam, för att sen dra ut å gasa helvete på väg, eller vad är det frågan om? Varför kan dom inte göra mer individuella beräkningar? Typ: var man bor, antal skadefria år, antal år med körkort, antal MIL PÅ HOJ förfan...somliga fisåker 400 mil på 40 år, en del åker 4000 mil på en säsong. Kan dom för i helvete styra upp ett rättvist system, så vi ärliga slipper pröjsa för alla andra??


Djävla skit...
För var år som går så kommer ju fler åka utan försäkring å regplåt. Skit

Så - vad åker ni för cykel, å vad har ni för premie, i storstan? Vilka bolag kan rekomenderas? Tennant vet jag är ingen ide, men alla andra bolag?
Vad är rimligt? 1500 halv per månad (dyrt men överkomligt) 500 trafik per mån, det tycker jag är dyrt helvete men det skulle jag acceptera. Inte 28,000 i trafik eller 45 i halv hos trygg hansa, för en trött mille årsm. 2002. och då, låst garage, haft A1 kort sen dackefejden, åkt 2000 mil+ per år i 10 år, skadefritt.
*trött*