Jag har gått och väntat på att nakenhojarnas premier ska skjuta i höjden men det har inte riktigt skett än. En del av det har nog med försäkringsbolagens klassning att göra. Jag sitter på en hel del statistik och en sak som jag har ifrågasatt är just klassningen av hojtyper. Väldigt många nakenhojar har tidigare klassats under "touring" och andra har varit "sport". På senare år finns det även "standard" och "supersport" så en viss nakenhoj kan ligga under en klass medans en liknande hoj kan ligga under en helt annan klass. Därför blir det stor spridning eftersom det också är så många i antal som är på vägarna. Av de cyklar jag möter på gatan idag är ju flertalet någon form av streettriple/speedtriple/Ducati Monster, Aprilia Tuono, KTM 690/790/1290 Duke/superduke och en shitload med Yamaha MT-07/MT-09 och några MT10.
Av dessa så är det mig veterligen bara KTM 1290 Superduke R som är i samma premieklasser som traditionella sporthojar.
En intressant grej är att en FZ1 är klassad som supersport medans en FZ8 och Ducati Monster 1000 S är touringhojar, så även en MT-09 SP...
Och Steffo_B, du äger för övrigt en supersporthoj...