Stora cykeltråden

Inte mycket löslighet i vatten på den inte så den lär inte lösgöra någon is. Inte mycket till smörjmedel heller för den delen.

Det där är väl i princip lacknafta och bensin?
Så typ lösningsmedel i första hand?
 
Last edited:
Det där är väl i princip lacknafta och bensin?
Så typ lösningsmedel i första hand?

Ja, till och med flyktigare kolväten än bensin, den är säkert bra på att tränga in och hjälpa till ifall man ska ha lös fastrostade skruvar men där slutar det nog.

Tränger nog undan vatten också, men om vattnet redan är fruset är det nog inte rätt produkt.
Även WD40, verkar vara mest lacknafta.
 
I den här tråden finns en jämförelse av olika kedjesmörja.
https://www.sporthoj.com/forum/show...ain-lube-a-scam-Does-your-bike-really-need-it
Jag lade ihop betygen från de olika testerna och vinnare blev GearOil 75W-50 se #25
Men som Micke_R påpekade kunde man lika gärna använda vanlig motorolja.
Och i en artikel, engelsk MC-tidning, så hade ett MC-bud i London med GSX-R 1000 kört 60000 miles med originalkedjan. Han smorde kedjan efter varje arbetsdag med begagnad motorolja. Från hojen.
Begagnad motorolja från MCn, eller ny motorolja som jag själv använder, duger också till tramphojkedjan.
 
I den här tråden finns en jämförelse av olika kedjesmörja.
https://www.sporthoj.com/forum/show...ain-lube-a-scam-Does-your-bike-really-need-it
Jag lade ihop betygen från de olika testerna och vinnare blev GearOil 75W-50 se #25
Men som Micke_R påpekade kunde man lika gärna använda vanlig motorolja.
Och i en artikel, engelsk MC-tidning, så hade ett MC-bud i London med GSX-R 1000 kört 60000 miles med originalkedjan. Han smorde kedjan efter varje arbetsdag med begagnad motorolja. Från hojen.
Begagnad motorolja från MCn, eller ny motorolja som jag själv använder, duger också till tramphojkedjan.

Om du försökte hoppa in i ämnet så var det iofs lite smörja men du missade kontentan, is.
 
Om du försökte hoppa in i ämnet så var det iofs lite smörja men du missade kontentan, is.

Tänker du på inlägg #789, växlarna fungerar inte så bra på vintern, så har jag haft samma problem med en Cresent. Problemet var att under kassetten där "frihjulet" finns var det så trög olja/fett så det var vanligt att kassetten hoppade över och inte fick grepp när jag trampade. Lösningen var att lägga kassetten någon timme i lampolja. Snurra på kassetten så det kom in lampolja i kassetten och löste upp fettet. Efter lampoljan fått rinna av sedan som avslutning vanlig SBK Racing 10W50 för att smörja frihjulet i kassettens centrum. Efter det hoppade inte frihjulet över längre vid minusgrader.
 
Tänker du på inlägg #789, växlarna fungerar inte så bra på vintern, så har jag haft samma problem med en Cresent. Problemet var att under kassetten där "frihjulet" finns var det så trög olja/fett så det var vanligt att kassetten hoppade över och inte fick grepp när jag trampade. Lösningen var att lägga kassetten någon timme i lampolja. Snurra på kassetten så det kom in lampolja i kassetten och löste upp fettet. Efter lampoljan fått rinna av sedan som avslutning vanlig SBK Racing 10W50 för att smörja frihjulet i kassettens centrum. Efter det hoppade inte frihjulet över längre vid minusgrader.
Att man måste göra ren bodyn då och då har ju inget med dåligt fett eller olja att göra, utan det är bara vanligt underhåll. Har du dålig olja i din hoj eftersom du måste byta den då och då? ;)

Och varför la du kassetten i lampolja? Kassetten består ju av 8-11 drev i olika storlekar, dom har ingenting med frihjulet att göra, den funktionen sitter i bodyn. Sen sitter visserligen kassetten på splines på bodyn, som i sin tur sitter på navet. Det låter snarare som att du fick is och annat slafs i kassetten, så att kedjan inte kom ner i kuggarna riktigt, och då rappar det över. Men det har ju fortfarande inget med bodyns frihjul att göra.

När du ändå håller på så kan du ju kolla spännkraften i bakväxeln också, och se till så att trissorna inte är skitiga eller nerslitna, det gör också att växlarna funkar dåligt.
 
Och varför la du kassetten i lampolja? Kassetten består ju av 8-11 drev i olika storlekar, dom har ingenting med frihjulet att göra, den funktionen sitter i bodyn. Sen sitter visserligen kassetten på splines på bodyn, som i sin tur sitter på navet. Det låter snarare som att du fick is och annat slafs i kassetten, så att kedjan inte kom ner i kuggarna riktigt, och då rappar det över. Men det har ju fortfarande inget med bodyns frihjul att göra.
Han kanske har en gammal frihjulskassett? Då är ju bodyn en del av kassetten. Eller vad jag ska säga. :va
blog-header-freewheel-cassette.jpg
 
Kommentar till # 807 och # 808:
Problemet att frihjulet inte greppar om man snabbt börjar trampa har funnit på båda två Crecent vi köpt i familjen.
Både en till min son helt ny Cresent och på den begagnade Crecent jag köpte.
Tiil och med sommartid !
Jag förstod nog inte riktigt vad han menade när han sade att det inte gick att cyckla bakhjul på den. Och den blev senare stulen.
Men när jag upptäckte samma problem på min framåt höstkanten, att när jag trampade till så kuggade "frihjulet över"
så försökte jag lösa det. Kunde inte ta loss kassetten från centrum (förstod kanske inte hur man gör ?) men efter behandlingen med först lampolja och sedan motorolja av hela kassetpaketet så var det inga problem mera med att frihulet hoppade över.
När jag började trampa.

Eller var det kedjan som inte hoppade över längre. Vad vet jag ?
 
Last edited:
Kommentar till # 807 och # 808:
Problemet att frihjulet inte greppar om man snabbt börjar trampa har funnit på båda två Crecent vi köpt i familjen.
Både en till min son helt ny Cresent och på den begagnade Crecent jag köpte.
Tiil och med sommartid !
Min sons Crecent blev stulen och jag förstod nog inte riktigt vad han menade när han sade att det inte gick att cyckla bakhjul på den.
Men när jag upptäckte samma problem på min framåt höstkanten, att när jag trampade till så kuggade "frihjulet över"
så försökte jag lösa det. Kunde inte ta loss kassetten från centrum (förstod kanske inte hur man gör ?) men efter behandlingen med först lampolja och sedan motorolja av hela kassetpaketet så var det inga problem mera med att frihulet hoppade över.
När jag började trampa.

Eller var det kedjan som inte hoppade över längre. Vad vet jag ?
Hur tog du loss kassetten?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Jag fick köpa nåt verktyg med nån liten kedja på. Och en fast nyckel.
Utan dom hade inte jag hemma klarat ta av min kassett på crosscykeln
 
Ok, gängade du av hela klossen eller bara det yttersta kuggen?

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Frågar du mej?
Det börja ticka bak på den relativt nya cykeln. Lokalisera tickandet till bakhjulet. Köpte verktygen.
Tog bort hela kassetten å såg de va lite små spån. Rengjorde axel mm. Å fettade in på nytt.
Det var väl nåt skit som kommit in eller lossnat.
Funkar bra efter det
 
Får man se en bild när gaffeln är monterad ?

Det blev så här.

För alla utom Radonnörd får jag berätta att han skickade en framgaffel åt mig i våras till min racercykel. När det kom till betalning så tyckte han att du kan väl skänka en slant till röda korset eller nåt.

Jag föreslog då att jag ger nåt till fruns by i Filippinerna där det bor många fattiga, tänkte mig kanske basketbollar för utlåning eller nåt. Men när vintern kom så hade det ju varit jordbävningar runt Kapatagan och vår närmaste stad Digos.

Strax utanför Digos hittade jag en uppsamlingsplats så jag stannade till och pratade med en kvinna som berättade att det fanns drygt 100 personer där som blivit hemlösa pga jordbävningarna. Så några dagar senare köpte vi 50 kg ris och levererade.

Och så här glada blev dom för det.
 

Bifogat

  • IMG_20200113_174853.jpg
    IMG_20200113_174853.jpg
    271.7 KB · Visningar: 41
  • IMG_20200113_174858.jpg
    IMG_20200113_174858.jpg
    262.3 KB · Visningar: 41
  • IMG_20200113_175131.jpg
    IMG_20200113_175131.jpg
    284.7 KB · Visningar: 43
  • IMG_20200113_175138.jpg
    IMG_20200113_175138.jpg
    282.7 KB · Visningar: 44
  • IMG_20200113_175158.jpg
    IMG_20200113_175158.jpg
    282.9 KB · Visningar: 44
snyggt jobbat :tummenupp
 
Man stöter på många lustiga typer i trafiken när man cykelpendlar till jobbet. I morse kom jag ikapp en kille som inte höll något VM-tempo i den kraftiga motvinden, så jag cyklade om. Då hänger han på, och slipstreamar centimetrar bakom mig, och kommer upp nästan jämsides när det svänger eller jag behöver sakta in för annan trafik. I en underfart under en väg saktar jag in, så att han ska cykla om, jag ogillar verkligen att ha okända vingelmongon någon cm bakom mig :mad: Då cyklar han upp bredvid mig (=läs väjer för mig och saktar in bredvid mig), och följande dialog utspelar sig:
Han: Men fortsätt dra då!!
Jag: Eh, va? Dra du!
Han: NEJ!! Det var DU som cyklade om, då får DU dra!!
Jag: Eh, ok?!
Jag cyklade långsammare och långsammare, men han låg slickad bakom. I en backe växlade jag upp 2 snäpp och la 90kg ilska på tramporna och med 40+ över krönet så var han ett minne blott, och fick fortsätta på egen hand i motvinden.
 
Efter en stor backe bortom Sollentuna Rotebro cykla en tjej. Å jag la mig bakom å vilade lite. Efter 500 meter stanna vi vid ett rödljus.
Jag berätta att jag hade lagt mig bakom. Å tackade för draghjälpen jag fått. Hon tog inte alls illa upp.
Man är ju så jäkla trevlig :-)
 
Efter en stor backe bortom Sollentuna Rotebro cykla en tjej. Å jag la mig bakom å vilade lite. Efter 500 meter stanna vi vid ett rödljus.
Jag berätta att jag hade lagt mig bakom. Å tackade för draghjälpen jag fått. Hon tog inte alls illa upp.
Man är ju så jäkla trevlig :-)
Med tanke på hur illa väldigt många cyklar, och hur dålig koll dom har på sin cykel, både det här med snabba undanmanövrar, koll på trafiken och hur man bäst bromsar en tvåhjuling, så ogillar jag verkligen att ha okända cyklister 1dm bakom mig, precis som jag inte vill ha en bil 1m bakom mig när jag kör hoj eller bil. Folk fipplar med sina mobiler, stirrar på styrstammen och har noll prediktivitet i trafiken, och det är ju långt ifrån ovanligt att man hör låsta bakhjul och något stolpskott glider upp bredvid :huvet Av den anledningen cyklar jag inte på Götgatan längre, men Slussen och Vasagatan/Torsgatan var ju inga höjdare heller. Nu har jag Tranebergsbron, MOT pendlarströmmarna istället, 6 memils i bredd som alla tävlar mot varandra och stirrar sig i skrevet, eller folk som genar i kurvor eller kör om med möte. Dessutom blir dom arga när man ryter till, och få flyttar på sig :dummer
 
Back
Top