Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird

Is chain lube a scam? Does your bike really need it?

Glöm inte tagga era bilder på Instagram:
    #Sporthoj
    #McSommar
    #McSverige

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Tja det finns ju en gammal tråd om detta här på sporthoj. Test personen körde vad jag minns 1100 mil utan att smörja kedjan oavsett regn lera smuts osv utan att det direkt påverkade kedja eller drev under denna test period.

Testet avbröts pga en längre europa tour o då ville testpersonen inte utmana ev onödigt stopp eller ev bekymmer.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Is chain lube a scam?
    Nej som jag ser det och Suzuki rekommenderar att man smörjer kedjan med motorolja.
    Does your bike really need it?
    Beror på faktiskt.
    Det som tjänar på smörjmedel är ju
    kedjan på grund av kontakten med kedjedreven, mindre friktion kedja/kedjedrev med smörjning
    kedjedreven på grund av kontakten med kedjan, mindre friktion kedjedrev/kedja med smörjning
    gummibanorna över och under svingen, gummibanorna som kedjan trycker emot, mindre friktion med smörjning

Resten av hojen behöver ingen kedjesmörjning.
    Men i varje fall bakre delen av hojen får det, smörjningen lossnar från kedja och kedjedrev och stänker ner hojen.

Ett alternativ är ju att istället för att smörja kedjan, oftare byta drivpaket och gummibanorna över och under svingen vid svingaxeln.
    Jag har sett enstaka parkerade hojar på "stan" med rostiga (och helt torra) kedjor.

Smörjer själv kedjan efter varje tur i garaget med olja och oljekanna, MCn på depåstöd, använder
    https://www.biltema.se/bat/batmotor/...-90-2000022017
    Och på resor efter ca 30 mil vid tankning med
    https://www.biltema.se/bil---mc/mc/m...ing-2000023682

Jag tvättar också hojen, behövs det ?
    Senast redigerat av Comeback den 2019-10-05 klockan 14:03.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Tja det finns ju en gammal tråd om detta här på sporthoj. Test personen körde vad jag minns 1100 mil utan att smörja kedjan oavsett regn lera smuts osv utan att det direkt påverkade kedja eller drev under denna test period.

Testet avbröts pga en längre europa tour o då ville testpersonen inte utmana ev onödigt stopp eller ev bekymmer.

Testpersonen är Saarela, och tråden är här:
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...est&highlight=

Jag tolkar utfallet lite annorlunda än du - det gick fort på slutet.
    IBA #40701

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Testpersonen är Saarela, och tråden är här:
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...est&highlight=

Jag tolkar utfallet lite annorlunda än du - det gick fort på slutet.
    Minnet kan svikta ibland o det kanske det gjorde i detta fallet..

Tunderacen får smörja var 50 mil en liten skvätt bara. O visst jag har inte behövt justera kedjan ännu på dryga 1000 mil året runt körning så något gör det nog trots en hel del grus åka.

Medlem
    Reg.datum
    mar 2019
    Hoj
    790 Duke
    Själv har jag en flaska med vatten/yes och rengör med en tandborste sen applicerar jag en riktigt tjock växellådsolja (75W90) med en annan tandborste.

kan nog ha den oljan i flera år så det blir en helvetes massa pengar sparade och även ett bättre resultat än märkes-rengöring/spray.

Medlem gerthurs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Hoj
    Yamaha TDM 900 -11
    Jag smörjer kedjan med lagerfett som appliceras med ett finger på kedjans nedre del. Lagerfettet stänker inte ned bakhjulet och har heller inte märkt att det samlas mer smuts. Kör dock endast asfaltsvägar.

Medlem Portlands avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Hoj
    BMW R1200GS -16
    Jag och en kompis hämtade en cykel med kedja nu i veckan... vi har båda kört kardan i många år så en självklar fråga för honom blev "hur ofta skall kedjan smörjas?"
    Säljaren visste inte så han smet inom verkstaden för att fråga chefsmeken och svaret blev "i samband med vanlig service, dvs 1000 mil".
    IBA SS1000

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Citat Ursprungligen postat av Portland Visa inlägg
    Jag och en kompis hämtade en cykel med kedja nu i veckan... vi har båda kört kardan i många år så en självklar fråga för honom blev "hur ofta skall kedjan smörjas?"
    Säljaren visste inte så han smet inom verkstaden för att fråga chefsmeken och svaret blev "i samband med vanlig service, dvs 1000 mil".
    Kolla manualen. Tror jag sett var 100mil.

Men jag har läst om ett MC-bud i London med Suzuki GSX-R1000 (den gick väl sällan över 20% av maxeffekt i Londontrafiken)
    Smorde kedjan på kvällen efter varje dag på jobbet med använd motorolja. Han hade kört 60000 miles med originalkedjan, dvs ca 10000 mil.

Jag är glad drivpaketet klarar 3000mil.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Om man struntar i hur en kedja är uppbyggd och ger sej fan på att den inte behöver smörjas så varför inte tömma växellådan på olja när man ändå håller på...?

Medlem zulees avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Hoj
    ...

...." diobo' ragazzi quanti siete! ".... Cowdrivers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Hoj
    Aprilia RSV4 R, Aprilia RS 250
    Alla verkar vara inne på slitage, men hallå! Detta är sporthoj!! Ska ge märkbar effekt i bromsbänk att smörja kedjan. En anledning så god som någon.

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Citat Ursprungligen postat av zulee Visa inlägg
    Intressant test, presenterat på ett underhållande sätt.
    IBA #40701

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Citat Ursprungligen postat av Cowdriver Visa inlägg
    Alla verkar vara inne på slitage, men hallå! Detta är sporthoj!! Ska ge märkbar effekt i bromsbänk att smörja kedjan. En anledning så god som någon.
    Testa då omega 636 stor skillnad på en oring kedja efter smörjning den tar sig förbi oringarna.

Omega själva påstår att många toppteam i vm cirkusen använder denna oljesprayen.

Om det är sant kanske boris o atalo kan verifiera det verkar som att dom har en större insyn i den världen än vad dom flesta av oss har eller kommer att ha.
    Senast redigerat av moddlaren den 2019-10-06 klockan 06:51.

¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Citat Ursprungligen postat av Cowdriver Visa inlägg
    Ja precis, slitage är knappast något man märker av på kort sikt.
    Däremot är ju inte gummitätningar, rullar och ytorna kedja/drev självsmörjande och jag tycker iaf jag kan känna när kedjan börjar gå lite tungt.
    Är nog lite nojig på det viset t.o.m

Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    En smörja som tar sig förbi O-ringarna är väl just vad man inte vill ha.
    Fettet innanför ska ju vara intakt, allt utanför ska ges lite lägre friktion och ett rostskydd.

Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Hoj
    6 singlar och 4 par -44 till -13
    Citat Ursprungligen postat av GothTownDuke Visa inlägg
    sen applicerar jag en riktigt tjock växellådsolja (75W90) med en annan tandborste.
    Så vitt jag vet har 75W90 växellådsolja ungefär samma viskositet som 50 motorolja. Många gamla hojar smorde kedjan från vevhusventilationen. Det var innan O-ringkedjor fanns.
    Racing is the process of turning money into noise.

Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
    Att posta den där videon är som att ge sig in i oljetråden med ny information
    Själv smörjer jag kedjan med jämna intervaller för att slippa oljud och att bespara drev/glidgummin/whatever.

Men vad tror ni om att fetta in kedjan med valfett?
    Det skulle ju både smörja kedjan, smita förbi gummipackningen och försegla densamma mot att skit tränger in där.
    Samt alla de där extrabonuseffekterna som mindre förbrukning, högre toppfart, mera effekt i bromsbänken, inge kladd på bakdäcket, osv.
    Glöm inte tagga era bilder på Instagram:
    #Sporthoj
    #McSommar
    #McSverige

¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    I längden är det tyvärr inte mycket som stannar kvar på rätt ställen på en kedja som rör sej så snabbt som på en sporthoj.
    Det blir skaplig centrifugalkraft förbi främre drevet.

Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Hoj
    Honda cb400n -81
    En tänkbar nackdel med att smörja kedjan skulle kunna vara att fettet drar till sig sand och annat som sedan ligger och skaver på drev och kedja. Utan klet på kedjan så är den torr och fin och samlar inte smuts lika lätt.

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ja. Blev lite andra "issues" också som jag skrev i inlägg #6 Skrev mest i den här tråden nu bara för att säga hur det gick och tacka Comeback för iden. Det [...]

HayabusaMan
Vill du annonsera ovan? Klicka här