Stora bygga-, snickra- och verktygs-tråden

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vedklyv!?

Nu brinner det i knutarna annars sitter jag snart här med en Biltemakvistare o svär..

;) Nåja

Vi behöver(ni ser inget vill här inte) en vedklyv, godkänt och beställt av motståndarlaget. Vi har läst på lite och har väl en hum/åsikt men vad säger ni som vägen redan vandrat? 6-8 ton har vi kikat på och lutar nog åt det lägre, blev även senast idag erbjuden någon diesel 6:a lös motor men även om jag kunde fixa hydrauliken så gott som freebee och den kunde byggas hur stark som helst känns det inte helt korriktigt att börja med, ändå.

Nackdelen är väl att även en 6 tons väger runt 100 kg, lite segt uppe på berget utan vare sig fyrhjuling eller kranbil =/ Men men bärhjälp går att ordna.

Behov? Hyfsat mycket mer än vad jag vill hantera utan kort & gott. Tall, gran, asp, björk och ek i den ordningen är det jag vet som det handlar om mest. Kan även få ganska oändligt ännu mot egen hantering så ja, behovet finns men förstainvesteringen i klyv håller vi oavsett budget på eftersom vi inte ens skaffat något att brasa i ännu. Jag håller på o filar bästa lösningen utan mer än bygganmälan då ena huset ska det flyttas väggar i men tills dess vore det fint med gratis uppvärmning och den luftpumpen har nyligen kastat in handduken. Går att lösa med befintlig el men ja ni hajar.

Jag tycker spontant att fultyskarna, alko, Biltema etc. är så snarlika, samma skrot o korn = ta den som reas ut billigast? Damen vill gärna att jag hämtar något imorgon, släpet för ståhöjd är redan kopplat medan jag tycker att Bauhaus öppnar nytt när som helst och ingen vet vad som händer på fredag men lugnar väl mig med att vi kan hämta skiten och inte packa upp innan helgen. I bästa fall har vi valt rätt modell oavsett och behöver bara åka tillbaka med kvittot för återbäring.

Enfas och vi klarar oss säkert med enkel klyv/ingen fyrdelare.

Ståendes eller ej, någon låg rackare eller möjligtvis tänkt att ställas på bench är inte aktuellt. Hanteringsmässigt bygger vi något jag kan lasta upp på och sedan behöver man bara rulla fram och klyva.

6 ton duger till det mesta i hushåll för 6 invånare inkl. två hundar och två katter?

Annat att tänka på?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vedklyv!?

Nu brinner det i knutarna annars sitter jag snart här med en Biltemakvistare o svär..

;) Nåja

Vi behöver(ni ser inget vill här inte) en vedklyv, godkänt och beställt av motståndarlaget. Vi har läst på lite och har väl en hum/åsikt men vad säger ni som vägen redan vandrat? 6-8 ton har vi kikat på och lutar nog åt det lägre, blev även senast idag erbjuden någon diesel 6:a lös motor men även om jag kunde fixa hydrauliken så gott som freebee och den kunde byggas hur stark som helst känns det inte helt korriktigt att börja med, ändå.

Nackdelen är väl att även en 6 tons väger runt 100 kg, lite segt uppe på berget utan vare sig fyrhjuling eller kranbil =/ Men men bärhjälp går att ordna.

Behov? Hyfsat mycket mer än vad jag vill hantera utan kort & gott. Tall, gran, asp, björk och ek i den ordningen är det jag vet som det handlar om mest. Kan även få ganska oändligt ännu mot egen hantering så ja, behovet finns men förstainvesteringen i klyv håller vi oavsett budget på eftersom vi inte ens skaffat något att brasa i ännu. Jag håller på o filar bästa lösningen utan mer än bygganmälan då ena huset ska det flyttas väggar i men tills dess vore det fint med gratis uppvärmning och den luftpumpen har nyligen kastat in handduken. Går att lösa med befintlig el men ja ni hajar.

Jag tycker spontant att fultyskarna, alko, Biltema etc. är så snarlika, samma skrot o korn = ta den som reas ut billigast? Damen vill gärna att jag hämtar något imorgon, släpet för ståhöjd är redan kopplat medan jag tycker att Bauhaus öppnar nytt när som helst och ingen vet vad som händer på fredag men lugnar väl mig med att vi kan hämta skiten och inte packa upp innan helgen. I bästa fall har vi valt rätt modell oavsett och behöver bara åka tillbaka med kvittot för återbäring.

Enfas och vi klarar oss säkert med enkel klyv/ingen fyrdelare.

Ståendes eller ej, någon låg rackare eller möjligtvis tänkt att ställas på bench är inte aktuellt. Hanteringsmässigt bygger vi något jag kan lasta upp på och sedan behöver man bara rulla fram och klyva.

6 ton duger till det mesta i hushåll för 6 invånare inkl. två hundar och två katter?

Annat att tänka på?
Jag gillar nr.2 i denna video.


Så mycket potential som kan gå snett... Gillar att han blandar in rep i processen också.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Sant det, den här med lite uppdaterat säkerhetstänk är jag dock lite inne på att knåpa ihop själv. Kostar ungefär noll och slår mycket på fingrarna.. fast det var just det =/

När det klirrar om ved vet man att någon har koll:
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Top tip of the day, dom har bytt lev. av stålskrot så..
5 spänn st, även dom till vänster:
20231209-131843.jpg


Blev även lite handskar, dom bruna var väl kanske av tveksamt origin och kevlartråd ? men väldigt bekväma. Skärskyddshandskarna likaså med listpris på 500-700 pengar, då fick dom kosta 150kr:
20231209-140529.jpg


..hitta också 2kg rulttissar 3.2 dom långa.. typ 45cm till 50% och 10 små kapskivor för en femtiolapp.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tittat på Knipex minsting en tid men inte fått fram någon vettig överenskommelse till affär över disk men så snubbla jag över denna, troligtvis ännu mindre. Slog till för tvåhundringen och den fick följa med på middan diRekt:
20231210-182126.jpg

20231210-184851.jpg
20231210-190038.jpg
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tittat på Knipex minsting en tid men inte fått fram någon vettig överenskommelse till affär över disk men så snubbla jag över denna, troligtvis ännu mindre. Slog till för tvåhundringen och den fick följa med på middan diRekt:
20231210-182126.jpg

20231210-184851.jpg
20231210-190038.jpg
Att bjuda sina verktyg på middagsdejt ger begreppet materielvård en ny dimension.

Mina gamla trotjänare till kängor stirrar surt på mig nu och vill gå på teater. Minst!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tittat på Knipex minsting en tid men inte fått fram någon vettig överenskommelse till affär över disk men så snubbla jag över denna, troligtvis ännu mindre. Slog till för tvåhundringen och den fick följa med på middan diRekt:
20231210-182126.jpg

20231210-184851.jpg
20231210-190038.jpg
Snygga spiror på den där. Dom kan dock bli lite pratiga efter något glas vin.

Duchessemos är jävlig gott...
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja, hur blev de efter gnidandet?

Resultatet blev bra, tackar som frågar.

Men det blev betydligt bättre när man var driven av rädslan för en bindgalen fänrik än när frun himlar med ögonen åt borstens rytmik. Trots allt tillräckligt bra för att slippa skämmas.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top