Statoil vs. Biltema

• Thread starter Thread starter Scrub
  • Start date Start date
FZ1 skrev:
Skall se om vi kan reda ut detta.
- Oljetestet är ett tilläg på Flummos inlägg, och har inget med smutsresonemanget att göra. Återkommer i ett inlägg längre ned om detta.

- Min kommentar är ett svar på det lösryckta sitatet från ditt inlägg gällande oljors kocksning, dvs avlagringar i motorn. Och det jag menar är att det inte bara är mineraloljor som kocksar. Utan t.ex. Biltemas 5W-50 som jag av egen erfarenhet vet kocksar väldigt mycket.
Jag har inte undersökt närmare om avsättningarna är förstörda additiver eller oljans oförmåga att bära förbränningsräster eller både och...

Hm, ja, och jo! Där tog du mig med byxorna halvvägs nere... För visst förenklar jag, och vissa påståenden kan te ssig lösryckta, iaf om man kommer in som ny i våra oljeosande diskussioner! :hihi Men du FZ1 är ju ingen dununge vare sig kunskapsmässigt eller ny i debatten så jag hoppas du förstår att jag rör mig med en del shabloner och förenklingar samt generaliseringar, just för att komma vidare?

Att det (givetvis) finns enskilda undantag från regeln är ju allom bekant.

Men mycket intressant icke förty! Och jag ska med hängivelse läsa dina slutledningar om biloljan och vad detta kan bero på.
jag är själv precis som Anders ingen fan av multiviskösa oljor som spänner över gigantiska områden, då dessa tvunget har mer och fler additiv. Och som du säger: Det KAN ju vara dessa som kinkar?

Dr.Bike skrev:
Hm, ja, och jo! Där tog du mig med byxorna halvvägs nere... För visst förenklar jag, och vissa påståenden kan te ssig lösryckta, iaf om man kommer in som ny i våra oljeosande diskussioner! :hihi Men du FZ1 är ju ingen dununge vare sig kunskapsmässigt eller ny i debatten så jag hoppas du förstår att jag rör mig med en del shabloner och förenklingar samt generaliseringar, just för att komma vidare?

Att det (givetvis) finns enskilda undantag från regeln är ju allom bekant.

Men mycket intressant icke förty! Och jag ska med hängivelse läsa dina slutledningar om biloljan och vad detta kan bero på.
jag är själv precis som Anders ingen fan av multiviskösa oljor som spänner över gigantiska områden, då dessa tvunget har mer och fler additiv. Och som du säger: Det KAN ju vara dessa som kinkar?
Byxorna halvvägs = :arsele Nu vi går vidare! :pannkyss Tror precis som du att Biltemas 5W-50 är undantaget som bekräftar regeln. Om det är basen eller additiven eller kombinationen som det är fel på vet jag inte, men den oljan är inte bra.

Tittar man närmare på diagrammen från TeknikensVärld är det intressant hur 5-30 tappar på högvarv. Testet är från -92 och utvecklingen har ju inte stått still men det visar ganska tydligt hur smörjning är full av kompromisser.

Hmm, hur började den här tråden...visst ja, Biltema vs. Statoil

JAG räcker upp handen och är den FÖRSTE att skriva under på att det ÄR kompromisser ja!
Det är därför det är så svårt att uttala sig generellt!
Men!! ÄNNU svårare att vara tvärsäker!
:lol

För att återgå något till ursprungsdiskussionen i denna tråd... D.v.s. Statoil vs. Biltema, så har jag forskat lite i det här. Snackat lite med en doktorand vid Materialinstitutionen vid Uppsala Universitet. Han har haft en del kontakt med bl.a. Statoil i sin forskning. Han berättade för mig att Biltema köper alla oljeprodukter, färdigblandade, från Statoil (som någon annan redan sagt) men för den delen är det inte säkert att det är EXAKT samma olja i Biltema racing som Statoil racing. Det är det för mycket hysch hysch kring detta. Jag ska försöka ta reda på mera kring detta.

Bas_Rutten skrev:
Jag ska försöka ta reda på mera kring detta.

Förmodligen har Statoil samma typ av anställningsregler som vi på Ericsson har, dvs att vi inte kan diskutera affärshemligheter med utomstående och är grund för avsked om så skulle ske. Vi får nog fortsätta nöja oss med att tro att det kanske är samma olja.

andersbrink skrev:
Förmodligen har Statoil samma typ av anställningsregler som vi på Ericsson har, dvs att vi inte kan diskutera affärshemligheter med utomstående och är grund för avsked om så skulle ske. Vi får nog fortsätta nöja oss med att tro att det kanske är samma olja.

Det kan jag bekräfta, även som datakonsult, var man tvungen att skriva på papper om just det på Statoil.

Pacman:

Motiverat? Njeeee skulle jag säga. Sköter man sina oljebyten och ger f-n i de billigaste mineraloljorna så kommer detta behov aldrig att uppstå.

Pacman, du verkar vara insatt i det här med olja, undrar en sak ang rening...

CRC säljer något dom kallar Engine flush, ett medel man häller i motorn innan man byte till ny olja och filter. Ska tydligen göra motorn ren på insidan och ta med sig skiten ur när man gör oljebytet...

Kan inte detta vara att rekomendera på bilar som gått långt, typ 20 000 mil eller mer??

Jag menar att även om man gör oljebyte vart 1500/2000 mil så samlas ju skit i motorn som kanske inte följer med ut när man byter??

Vad tror du om detta??

Produkten finns här http://www.crceurope.com/csp/web/Pr...y=SE&product=ENGINE FLUSH&business=AUTOMOTIVE

Twin skrev:
Pacman:

Motiverat? Njeeee skulle jag säga. Sköter man sina oljebyten och ger f-n i de billigaste mineraloljorna så kommer detta behov aldrig att uppstå.

Nja, det var nog inte jag som sa det där, men det verkar vettigt :)

Twin skrev:
Pacman:

Pacman, du verkar vara insatt i det här med olja, undrar en sak ang rening...

CRC säljer något dom kallar Engine flush, ett medel man häller i motorn innan man byte till ny olja och filter. Ska tydligen göra motorn ren på insidan och ta med sig skiten ur när man gör oljebytet...

Kan inte detta vara att rekomendera på bilar som gått långt, typ 20 000 mil eller mer??

Jag menar att även om man gör oljebyte vart 1500/2000 mil så samlas ju skit i motorn som kanske inte följer med ut när man byter??

Vad tror du om detta??

Produkten finns här http://www.crceurope.com/csp/web/Pr...y=SE&product=ENGINE FLUSH&business=AUTOMOTIVE
Vad har rester av engine flush för inverkan på den nya olja som du häller i din motor? Blanda olja med fotogen är nog ett sämre alternativ än att ha lite smuts kvar i motorn.

PacMan skrev:
Ja, tänk om filtrena blev så bra att man aldrig behövde byta varken olja eller filter. Om någon skulle komma på något sånt (eller om det redan finns) så skulle la nån stor olje- och/eller filtertillverkare köpa patentet och gömma det nånstans där ingen kan hitta det. :gnissla

Tyvärr fungerar dett på detta sätt. Nu ett litet sidospår! Det var en firma som kom på att man kunde spara på trafikflygets däck, vid landningar om man lät däcken snurra med landningshastigheten. Nu är däck till flygplanens landningställ ingen billig historia. mao fanns det mucho dinéro att spara.

När man ville patentsöka lösningen visade det sig att det redan fanns ett företag som hade det patentet :va Gissa vilket? Good Year. Vad fanns patentet då, tja det ligger väl fortfarande och skräpar i en låda någonstans.

Åter till oljeteåden. Jag kör med Biltemas racing olja inte faan har jag någon gång märkt någon skillnad. Precis lika litet skillnad som om man tankar den dyra super soppan V-Power. Jaja nu fattar jag vilka det är som tankar V-Power. Det är ni tjommar som har Motul stämplat i pannan och ett klitermärke i röven med Castrol :tummenupp

P.s hukar!

JB

BMW R90s skrev:
Vad har rester av engine flush för inverkan på den nya olja som du häller i din motor? Blanda olja med fotogen är nog ett sämre alternativ än att ha lite smuts kvar i motorn.

Jo den tanken slog mig åxå. Eftersom den verkar rena så starkt är väl risken att man får rester kvar när man slänger i nya oljan. Kanske bra att tappa i en billig olja och köra den 10-20 min och tappa ur?!

Jag tror dock att någon form av rening av systemet vore bra för en motor som gått långt. Men det kanske är så att frekventa byten gör denna produkt överflödig?

Någon som testat produkten ifråga??

Twin skrev:
Jo den tanken slog mig åxå. Eftersom den verkar rena så starkt är väl risken att man får rester kvar när man slänger i nya oljan. Kanske bra att tappa i en billig olja och köra den 10-20 min och tappa ur?!

Jag tror dock att någon form av rening av systemet vore bra för en motor som gått långt. Men det kanske är så att frekventa byten gör denna produkt överflödig?

Någon som testat produkten ifråga??

Tjena Twin och övriga!

Det var jag som kläckte ur mig kommentaren:
"Motiverat? Njeeee skulle jag säga. Sköter man sina oljebyten och ger f-n i de billigaste mineraloljorna så kommer detta behov aldrig att uppstå"

Ochjag hävdar ff att såna här system inte behövs med dagens oljor.
Det är bara en onödig tjänst.
Men ok då - säg att du verkligen har en gammal flottkotte som är full i skit sedan anno dazumal, vill du då inte hellre öppna den och renovera den?
Om nu inte det är ett alternativ, och du verkligen bara MÅSTE skölja ur motorn för att "det skuille KÄNNAS rätt" så ta då en blandning 75olja/25fotogen Använd billigaste oljan. Kör motorn en stund på tomgång och tappa sen ur.
Nu har du vunnit en akademisk seger och fått ut några millimol sot till.
Sot som annars hade fastnat direkt i det NYA oljefiltret du givetvis skruvar på vid VARJE oljebyte.

Så sköljolja - nej tack.

Och jo, jag har sett eländet. Ska leta upp en länk.

En länk, dock inte det jag menade, men funkar på samma sätt:
http://www.nch.se/se/pdf/kdpblad/FLUSH`N CLEAN.pdf

Och så den riktiga länken! Jag hade fel, jag trodde det var Tammermatic som gjorde maskinerna, men det bar ju Bilstein! Här en sida som förklarar det hela, men besök gärna Bilsteins sida oxå.
http://www.redwoodgeneral.com/flush.htm

Last edited:
Jas-95 skrev:
. Jag kör med Biltemas racing olja inte faan har jag någon gång märkt någon skillnad. Precis lika litet skillnad som om man tankar den dyra super soppan V-Power. Jaja nu fattar jag vilka det är som tankar V-Power. Det är ni tjommar som har Motul stämplat i pannan och ett klitermärke i röven med Castrol :tummenupp

P.s hukar!

JB

Har kört Biltemas olja i två suki i år och fått kopplingsproblem med bägge.
Ingen mer Biltema för mig.

Motul :Bugar

back in black skrev:
Har kört Biltemas olja i två suki i år och fått kopplingsproblem med bägge.
Ingen mer Biltema för mig.

Motul :Bugar
Kan ju tillägga att jag fått kopplingsklibb med Motul 300V i min så någon absolut perfekt olja finns inte. Shell Ultra fungerar dock fint i min men kanske krånglar för någon annan.

Jag har fått kopplingsklibb med Castrol GPS på två olika hojar så den är heller inte perfekt.....och inget jag köper igen

RWD skrev:
Jag har fått kopplingsklibb med Castrol GPS på två olika hojar så den är heller inte perfekt.....och inget jag köper igen
Annars hör man mest om kopplingsslir när det gäller Castrol. Nio av tio jag pratar med som har kopplingsslir har Castrol. Och i förebyggande syfte är det inte samma sak som att nio av tio som kör Castrol har kopplingsslir.

Dr.Bike skrev:
Och så den riktiga länken! Jag hade fel, jag trodde det var Tammermatic som gjorde maskinerna, men det bar ju Bilstein! Här en sida som förklarar det hela, men besök gärna Bilsteins sida oxå.
http://www.redwoodgeneral.com/flush.htm

Uhhh gamla minnen väcks till liv, detta var länge en av mina favorittrådar
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=77756&page=2&highlight=engineflush

Engineflush är nästan lika skön som denna eminenta produkt såld av samma företag
http://www.redwoodgeneral.com/cooling_systems.htm

Något annat vi har akut behov av att spola? :hihi

Last edited:
Ja jag säger då det...
Artificiella behov, skapade av en firma som lever på produkten i fråga är jag ALLTID starkt kritisk till...

Kanske vi behöver spola kröken? :fyllisar

Jag fattar inte att den här diskussionen kommer upp gång på gång, man gör ett par oljebyten om året och skillnaden mellan "märkesrekommenderad" olja och lågprisolja ligger nånstans runt 200:- per gång, vem vill riskera att använda en osäker produkt (obs, jag säger inte att lågprisoljan är dålig). Man kan lägga en massa pengar på miniblinkers, bubbelkåpglas, undertrays, bensin, mm. mm. ja listan är hur lång som helst, och sen velar man om vilken olja man skall ha, den viktigaste ingrediensen i en mekanisk konstruktion, det är ju peanuts i sammanhanget. Om man behöver göra en blodtransfusion så vill man väl ha blodet som läkaren rekommenderar och inte blodet som nån på sporthoj tycker är bra.

finnpower skrev:
Jag fattar inte att den här diskussionen kommer upp gång på gång, man gör ett par oljebyten om året och skillnaden mellan "märkesrekommenderad" olja och lågprisolja ligger nånstans runt 200:- per gång, vem vill riskera att använda en osäker produkt (obs, jag säger inte att lågprisoljan är dålig). Man kan lägga en massa pengar på miniblinkers, bubbelkåpglas, undertrays, bensin, mm. mm. ja listan är hur lång som helst, och sen velar man om vilken olja man skall ha, den viktigaste ingrediensen i en mekanisk konstruktion, det är ju peanuts i sammanhanget. Om man behöver göra en blodtransfusion så vill man väl ha blodet som läkaren rekommenderar och inte blodet som nån på sporthoj tycker är bra.
Om man som jag byter runt fem gånger per säsong blir det lite pengar.
Superduperolja 3liter x 180kr x 5 = 2 700 kronor
T.ex. Q8-Advanced 3liter x 25kr x 5 = 375 kronor
Om nu Q8 eller Texaco eller Biltema eller ??? rekommenderar en olja som hojolja tror jag knappast den oljan kommer att orsaka vare sig ras eller annat otyg. Detta är min bestämda uppfattning baserad på över 27års olje erfarenhet.

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back