Dr.Bike
Guest
FZ1 skrev:Skall se om vi kan reda ut detta.
- Oljetestet är ett tilläg på Flummos inlägg, och har inget med smutsresonemanget att göra. Återkommer i ett inlägg längre ned om detta.
- Min kommentar är ett svar på det lösryckta sitatet från ditt inlägg gällande oljors kocksning, dvs avlagringar i motorn. Och det jag menar är att det inte bara är mineraloljor som kocksar. Utan t.ex. Biltemas 5W-50 som jag av egen erfarenhet vet kocksar väldigt mycket.
Jag har inte undersökt närmare om avsättningarna är förstörda additiver eller oljans oförmåga att bära förbränningsräster eller både och...
Hm, ja, och jo! Där tog du mig med byxorna halvvägs nere... För visst förenklar jag, och vissa påståenden kan te ssig lösryckta, iaf om man kommer in som ny i våra oljeosande diskussioner!

Att det (givetvis) finns enskilda undantag från regeln är ju allom bekant.
Men mycket intressant icke förty! Och jag ska med hängivelse läsa dina slutledningar om biloljan och vad detta kan bero på.
jag är själv precis som Anders ingen fan av multiviskösa oljor som spänner över gigantiska områden, då dessa tvunget har mer och fler additiv. Och som du säger: Det KAN ju vara dessa som kinkar?