halkade in...
PacMan skrev:
Mycket intressant läsning måste jag säga.
Jag har la inte riktigt trott på att det är exakt samma olja i Biltemas och Statoils burkar, men däremot tror jag benhårt på att Biltemas Racingolja är mer än tillräckligt bra för alla standard-sporthojar.
Känns som det börjar bli dags för ett test av något slag. Nån som har koll på hur man testar olja, utan att behöva köra tusentals mil?
Det är alltid kul med oljetrådar på SH.
Väldigt mycket tro och nästan inget vetande och de som
vet ignoreras helt av de troende.
Det finns en halvt-om-halvt skämtregel som kallas "niotiondelsregeln".
Dvs 90% av jobbet tar 10% av tiden. Den återstående 10%-en tar 90% av tiden.
Överfört till industrin betyder det att man gör saker och ting "tillräckligt bra" så att produktionskostnaden motsvarar vad kunderna vill (och kan) betala. Att göra "bättre" kostar helt enkelt för mycket och ger inte något utbyte på marknaden.
Nu gissar jag lite men jag tror att poängen det talas om rör sig i spannet mellan helt lyckat kok (10p) och lite mindre lyckat (2-3p) och att även ett misslyckat är minst 90% "bra" jmfrt med ett 100%-igt.
Så länge inte trådskaparen kan redogöra för vad 1p resp 10p motsvarar är uppgifterna värdelösa!
En fd bekant som jobbade som oljetestare på ett svenskt bolags oljelab berättade att det är rätt stort spann mellan "mkt bra" och "bra" för vissa parametrar och att andra var i stort sett helt stabila, alltid.
Beslutet om vad man kör på är upp till var och en men jag byter oftare och använder en billigare olja.
-----------------------------------------------------------
De som vill ha lite roande läsning om oljor kan titta här:
http://www.vibilagare.se/forum.asp?show=1&id=23186
Ett internettroll (hto@) som är kvalificerad mytoman och påstår sig ha jobbat (och undervisat) i alla branscher och som dessutom påstår sig vara mkt högt utbildad men som inte kan svara på en statistikfråga på 5p-nivån...

Roande läsning men helt osakliga inlägg