Statoil vs. Biltema

• Thread starter Thread starter Scrub
  • Start date Start date
Mycket intressant läsning måste jag säga. :tummenupp
Jag har la inte riktigt trott på att det är exakt samma olja i Biltemas och Statoils burkar, men däremot tror jag benhårt på att Biltemas Racingolja är mer än tillräckligt bra för alla standard-sporthojar.

Känns som det börjar bli dags för ett test av något slag. Nån som har koll på hur man testar olja, utan att behöva köra tusentals mil? :)

Så mycket skit som dom säljer på biltema i övrligt så låter det jävligt otroligt om dom just inom oljor som är svårt för konsumenten att testa kvaliten, skulle börja sälja bra grejjer till bra pris.

Min gissning är att oljorna ligger på ungefär samma kvalitetsnivå som deras andra produkter, inget jag skulle hälla i en motor med över 150hk/liter.

Eftersom det är dyrt att testa oljor får man väl nöja sig med att gissa.

Personligen skulle jag alldrig ha biltema olja varken till bil eller mc , man byter 1gång per år vad gör det om det kostar 150kr eller 600kr. Men sen vilken olja som man tycker är bäst ja det är ju svårt att säga men den som är go till min är pest till kompisen så är det ju bara alla hojar går inte på alla aljor

Jag kör gärna på Biltema. Inte för att jag gör det nu pga att jag hann inte dit innan jag behövde olja.

Läggre hellre 300:- på andra saker (tätningsmaterial??)till hojen än på olja, när dom endå inte kan göra mer än fylla sin funktion. Ingen olja inc den som säljs på ICA är så dålig att saker och ting pajjar pga den, där emot så kan bytesintervallen öka med dom billiga oljorna. Men vem brys sig, jag tror jag aldrig kört över 500mil utan oljebyte på hojen.

Twin skrev:
Skulle aldrig köpt olja av varken Statoil eller Biltema.

/T
Kan bara hålla med...

Hur kommer det sig att vi som jobbar med mc varje dag inte kör på billiga oljor om dom nu vore så bra..? Kanske för att vi ser vad som händer i motorerna efter ett tag..?

Hur kommer det sig att vi tävlingsförare inte kör på billiga oljor, vi byter ju ändå var 100:de mil...?

halkade in...

PacMan skrev:
Mycket intressant läsning måste jag säga. :tummenupp
Jag har la inte riktigt trott på att det är exakt samma olja i Biltemas och Statoils burkar, men däremot tror jag benhårt på att Biltemas Racingolja är mer än tillräckligt bra för alla standard-sporthojar.
Känns som det börjar bli dags för ett test av något slag. Nån som har koll på hur man testar olja, utan att behöva köra tusentals mil? :)
Det är alltid kul med oljetrådar på SH.
Väldigt mycket tro och nästan inget vetande och de som vet ignoreras helt av de troende.
Det finns en halvt-om-halvt skämtregel som kallas "niotiondelsregeln".
Dvs 90% av jobbet tar 10% av tiden. Den återstående 10%-en tar 90% av tiden.
Överfört till industrin betyder det att man gör saker och ting "tillräckligt bra" så att produktionskostnaden motsvarar vad kunderna vill (och kan) betala. Att göra "bättre" kostar helt enkelt för mycket och ger inte något utbyte på marknaden.
Nu gissar jag lite men jag tror att poängen det talas om rör sig i spannet mellan helt lyckat kok (10p) och lite mindre lyckat (2-3p) och att även ett misslyckat är minst 90% "bra" jmfrt med ett 100%-igt.
Så länge inte trådskaparen kan redogöra för vad 1p resp 10p motsvarar är uppgifterna värdelösa!
En fd bekant som jobbade som oljetestare på ett svenskt bolags oljelab berättade att det är rätt stort spann mellan "mkt bra" och "bra" för vissa parametrar och att andra var i stort sett helt stabila, alltid.
Beslutet om vad man kör på är upp till var och en men jag byter oftare och använder en billigare olja.
-----------------------------------------------------------
De som vill ha lite roande läsning om oljor kan titta här:
http://www.vibilagare.se/forum.asp?show=1&id=23186
Ett internettroll (hto@) som är kvalificerad mytoman och påstår sig ha jobbat (och undervisat) i alla branscher och som dessutom påstår sig vara mkt högt utbildad men som inte kan svara på en statistikfråga på 5p-nivån... :rolleyes:
Roande läsning men helt osakliga inlägg

Last edited:
Jag fattar inte det där snacket om betygsystem på oljan.

Om oljan är märkt enligt mc-fabrikantens rekommendationer (de heter ju SG SL LJ och en massa annan skit) så ska den väl duga?
Det finns ju inte SG+, SG+++ etc?

Uppfyller den tex SL-kravet så gör den ju det. Den kan ju inte göra det "mer" eller "mindre".

(eller gäller det här bara för bilmotorolja?)

duckie skrev:
Jag fattar inte det där snacket om betygsystem på oljan.

Om oljan är märkt enligt mc-fabrikantens rekommendationer (de heter ju SG SL LJ och en massa annan skit) så ska den väl duga?
Det finns ju inte SG+, SG+++ etc?

Uppfyller den tex SL-kravet så gör den ju det. Den kan ju inte göra det "mer" eller "mindre".

(eller gäller det här bara för bilmotorolja?)
Det kan ju va så att det finns andra variabler som spelar in.

duckie skrev:
Tänk på en höjdhoppare som klarar med darr på ribban eller eller en som klarar med en decimeter till godo. :tomten SL är ribbans lagda höjd men det finns höjd kvar eller hur?

Last edited:
Neutral skrev:
Tänk på en höjdhoppare som klarar med darr på ribban eller eller en som klarar med en decimeter till godo. :tomten SL är ribbans lagda höjd men det finns höjd kvar eller hur?

Man får VM-guldet även fast man hoppat med darr på ribban. (hm..)

Jag förutsätter att fabrikanterna redan tagit höjd när de rekommenderade klassningen.

Buspojke skrev:
...Hur kommer det sig att vi tävlingsförare inte kör på billiga oljor, vi byter ju ändå var 100:de mil...?
Kanske för att ni redan är sponsrade av Motul och inte brytt er om att prova något annat? Nu vet jag inte vad du avser med "tävlingsförare" men om du menar att amatör/hobbyåkare i Sverige genogående använder de dyraste produkterna skulle du nog bli förvånad om du fick veta vad som verkligen skvalpar runt i motor och växellåda på många tävlings- och träningscyklar.

duckie skrev:
Man får VM-guldet även fast man hoppat med darr på ribban. (hm..)

Jag förutsätter att fabrikanterna redan tagit höjd när de rekommenderade klassningen.

Varför skulle dom ta i extra? Det kostar pengar och sånt brukar inte företag vara så pigga på. Jag tror dom snarare tangerar gränsen på undersidan, eftersom dom inte får varken stilpoäng eller plus i kanten för att vara långt över ribban.

Hoztic skrev:
Varför skulle dom ta i extra? Det kostar pengar och sånt brukar inte företag vara så pigga på. Jag tror dom snarare tangerar gränsen på undersidan, eftersom dom inte får varken stilpoäng eller plus i kanten för att vara långt över ribban.

Det kostar väl inte motorfabrikören extra att säga att motorn kräver olja av SL-klassning än att säga motorn kräver olja av SG-klass?

Jag tror att de säger att den kräver SL även fast den eg skulle klara sig med SG. För att vara på den säkra sidan.

Sålunda borde motorn va nöjd med en SL-klassad olja - oavsett märke.

Kahobe skrev:
Väldigt mycket tro och nästan inget vetande och de som vet ignoreras helt av de troende.

Visst är det så. Det har konstaterats här gång på gång att olja är en trosfråga, just pga. att det är så få som vet. För att krångla till det hela ännu lite mer så finns det rätt många här på forumet som vill få andra att tro att dom vet, medan dom egentligen inte alls gör det. Uttalanden som "Jag skulle aldrig hälla Biltema-olja i min motor" är nog i de allra flesta fall baserade på tro och inget annnat, även om det kan låta som personen i fråga verkligen vet.

PacMan skrev:
Visst är det så. Det har konstaterats här gång på gång att olja är en trosfråga, just pga. att det är så få som vet. För att krångla till det hela ännu lite mer så finns det rätt många här på forumet som vill få andra att tro att dom vet, medan dom egentligen inte alls gör det. Uttalanden som "Jag skulle aldrig hälla Biltema-olja i min motor" är nog i de allra flesta fall baserade på tro och inget annnat, även om det kan låta som personen i fråga verkligen vet.

Sant, jag erkänner villigt att pga min bristande kunskap om oljor osv så är jag en av dom där som hellre häller i en dyrare olja av kännt märke för att det "känns" mycket bättre i både kropp och själ och i slutändan kanske bättre i fordonet jag häller oljan i.

Jag tror verkligen att världen fungerar så att man får precis vad man betalar för...

Kan iof ha fel men det finns en anledning till varför jag/du kanske inte kommer att köpa en Moskvich (eller hur det stavas) någon gång i livet?!

/T

duckie skrev:
Det kostar väl inte motorfabrikören extra att säga att motorn kräver olja av SL-klassning än att säga motorn kräver olja av SG-klass?

Jag tror att de säger att den kräver SL även fast den eg skulle klara sig med SG. För att vara på den säkra sidan.

Sålunda borde motorn va nöjd med en SL-klassad olja - oavsett märke.

Jag är lite trög, jag tänkte att du menade OLJEfabrikörerna! :huvet

Annars har du nog rätt, med undantag att man kan få problem med garantier om man häller i fel olja tex. Eller att olika motorer trivs olika bra med olika oljor. Men då handlar det det nog mer om olika viskositet än kvalitet. Min hoj trivdes inte alls med biltema 10-40, men med Motul 15-50 går den som en klocka...

Twin skrev:
Kan iof ha fel men det finns en anledning till varför jag/du kanske inte kommer att köpa en Moskvich (eller hur det stavas) någon gång i livet?!

Jag funderar starkt på att köpa en Skoda Octavia RS, vore det dumt av mig att köpa en Öststatsbil, en Skoda av alla märken?

Jag tänkter inte ge mig in i diskussionen om skillnaden mellan olika oljor. Däremot kan jag erbjuda ett gruppköp av beprövad olja till rabatterat pris.

Leveras till Linköping, hämtas vecka 39.

Är du intresserad- Maila mig på emil_berggren@hotmail.com så får du veta mer.

//Emil

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...