Statoil vs. Biltema

  • Thread starter Thread starter Scrub
  • Start date Start date
På jobbet servar vi våra båtmotorer med Biltema olja. De lever ett hårt liv och gör många säsonger på en säsong så att säga. När vi kompressionsprovade en motor som gått 900h fanns det inget att påpeka.
Jag körde statoilolja i min SP en säsong... Det gör jag ju inte en gång till.

JPS
 
Cyklonfilter m/ä

Dr.Bike skrev:
AH17:Kul att se att även du träffat Bo.
Jag läste in delar av tribologin via Luleå, och har därefter önskat cyklonfilter på våra motorer! Då skulle man öht nästan aldrig behöva byta olja heller!
De renar ju ner till nån mikron, eller mindre medan de bästa pappfiltren tar som bäst 5 mikron.
Lycka till med de roliga studierna!
Jag har haft en NSU hoj 250cc 4-t fr -54 (torrsumpsmörjning!) som hade en kul detalj. Man använde veven som oljefilter. Det satt en ihålig plugg (ca M12)ytterst i ena vevhalvan där all smuts från oljan samlades pga centrifugalkraften. Fanns dessutom en plugg på framsidan av motorn genom vilken man kunde komma åt att lossa och tömma bulten från avlagringar. Den var full... ofta, minns dock inte tömningsintervallen.
OT men en kul detalj...
 
Kahobe skrev:
Jag har haft en NSU hoj 250cc 4-t fr -54 (torrsumpsmörjning!) som hade en kul detalj. Man använde veven som oljefilter. Det satt en ihålig plugg (ca M12)ytterst i ena vevhalvan där all smuts från oljan samlades pga centrifugalkraften. Fanns dessutom en plugg på framsidan av motorn genom vilken man kunde komma åt att lossa och tömma bulten från avlagringar. Den var full... ofta, minns dock inte tömningsintervallen.
OT men en kul detalj...

Kul berättelse, och för att göra folk oroliga; Det är i 9 fall av tio ett ramlagerras beror just på att partiklar centrifugerats fast i vevens kanaler. Det slutar alltid på samma sätt i gamla volvo b.20 t.ex: 4:ans ramlager skär.
Honda Fireblade; 3:ans lager (som oxå beror på mycket slangande och att pumpen suger luft).

Så olja hit och dit: Byt filter OFTA!
MINST varje oljebyte.
 
En obegåvad i ämnet undrar ju då. Finns det inget bra sätt att förbättra oljefilterna då?
 
CorbenDallas skrev:
En obegåvad i ämnet undrar ju då. Finns det inget bra sätt att förbättra oljefilterna då?

Ja, tänk om filtrena blev så bra att man aldrig behövde byta varken olja eller filter. Om någon skulle komma på något sånt (eller om det redan finns) så skulle la nån stor olje- och/eller filtertillverkare köpa patentet och gömma det nånstans där ingen kan hitta det. :gnissla
 
PacMan skrev:
Ja, tänk om filtrena blev så bra att man aldrig behövde byta varken olja eller filter. Om någon skulle komma på något sånt (eller om det redan finns) så skulle la nån stor olje- och/eller filtertillverkare köpa patentet och gömma det nånstans där ingen kan hitta det. :gnissla


Det värsta är... PacMan, att du har :cdevil så rätt!!
 
Nackdelen med de billigaste och ofta, de sämsta oljorna, är att de koksar lätt. Vilket generarar mycket smuts i motorn => mer slitage och risk för igensättning av oljekanaler och dylikt. Inte så kul..... :rolleyes:

Har fått ett tips som jag är lite tveksam till... När säsongen är slut skulle man tömma ur oljan ur motorn (utan attt byta filter) och slå i typ tre liter diesel. :crash Därefter skulle man starta motorn i typ fem sekunder för att sedan tömma ur skiten. Detta skulle skulle göras två gånger. Därefter skulle allt tömmas förstås och filtert skulle bytas. Allt skit så som sot och koks och liknande skulle nu vara borta. Därefter skulle man slå i ny fin olja och låta den varmköras på tomgång för att då ta bort soppaslangen så förgasarna fick köras tomma. Sedan var den klar för vinterförvaring enligt den här killen.... Men jag är lite fundersam till biten med diesel???? :död Någon som har åsikter????
 
Bas_Rutten skrev:
Nackdelen med de billigaste och ofta, de sämsta oljorna, är att de koksar lätt. Vilket generarar mycket smuts i motorn => mer slitage och risk för igensättning av oljekanaler och dylikt. Inte så kul..... :rolleyes:

Jag har för mig att Dr. Bike ganska nyligen hade en tråd där han visade upp insidan på en motor som hade gått på Biltema-oljan och där såg det riktigt rent och fint ut? Vad säger ni, Herr Doktor? :)
 
Bas: Ide´n är inte ny, och redan på 50-talet hade man en speciell "sköljolja" som man tappade i efter oljeurtappningen och sen körde motorn på i några minuter.
På denna tid var det motiverat då oljorna knappt hade några tillsatser mot vare sig slambildning eller renande effekter.
Så är icke fallet nu, utan oljan "kan" så mycket mer.
Dock har Tammermatic (de som gör snabbtvättarna) nu tagit fram en slags dialysapparat de kopplar på oljefilteranslutningen och kör rent i systemet med.

Samma princip som på 50 talet, men nu inklätt i lite förgyllande vetenskaplighet.
Same shit - Different names alltså.


Motiverat? Njeeee skulle jag säga. Sköter man sina oljebyten och ger f-n i de billigaste mineraloljorna så kommer detta behov aldrig att uppstå.

Och det där du säger om koksande oljor gäller just mineraloljor.
Och har inget med PRISET att göra.
Kan du köpa en helsyntet billigt blir den ju inte SÄMRE för det, än om man dubblade priset på den? Eller hur?
(fast många här tycks tro det)

PacMan: Det är riktigt! Den rena motorn hade gått på spa-behandling hos Biltema :tummenupp
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
Dock har Tammermatic (de som gör snabbtvättarna) nu tagit fram en slags dialysapparat de kopplar på oljefilteranslutningen och kör rent i systemet med.

:tummenupp

Har jobbat med Maskinbearbetning inom verkstadsindustrin sen mitten på
-70talet, och dessa maskiner använder en vatten/olje emulusion för att kyla
verktyg/transportera bort spån från arbetssstycket.
Den här bearbetningsprocessen genererar massor av föroreningar från råmaterialet
exempelvis vid gjutgodsbearbetning.
Kostnaden för destruktion av blandningen när man bytte den, vilket gjordes
ett par gånger/år var c:a det dubbla/liter blandning i jämförelse med kostnaden för
inköp av den olja som används och blandningen låg på c:a 3-5%.

Ett företag som jobbar med filerteknik har en anläggning, portabel, som man
kan flytta mellan dessa maskiner och på så sätt rena kylvattnet istället för att
behöva skicka iväg det som "miljöfarligt avfall". På detta sätt behövde vi
aldrig byta...bara rena och fylla påvatten och olja.

Gissa om vi sparade pengar med den anläggningen, vi hade som mest 12 maskiner,....
speciellt när vi desssutom gjorde samma sak med hydralanläggningarna i
maskinerna. Hyraloljan är inte billig den heller.

KentW
 
Last edited:
Smart Kent!

Motiverat oxå i anläggningar som normalt saknar filter. Jag vet för jag jobbade själv inom industrin ett tag. Kommer inte ihåg produktnamnet (kan det varit Kaltenbach?), men skärvätskan var ljusbå och var superbra för skärstålen, men sååå ja-la dyr! Var nån kopparsulfatlösning tror jag.

Hade varimotiverat med rening av andra orsaker där kan jag säga, för finnarna som aldrig tog rast, utan pajade ackordet pissade i skärvätskan och det luktade satan!
 
Flummo skrev:
... Någon som har bromsbänkspapper på sin motor med flera olika oljor? Eller har ni inte tänkt på det?...
Har faktiskt varit inne på att bänka med olika oljor men det har runnit inne pga att inte ha billig tillgång på dynobänk, får se om det går att göra en deal med Beviks...bifogar del från test i Teknikens värld 12/92


Dr.Bike skrev:
...Och det där du säger om koksande oljor gäller just mineraloljor...
Och Biltema helsyntet 5W-50, den skitar ned.
 

Bifogat

  • effekt~1.jpg
    effekt~1.jpg
    95.8 KB · Visningar: 270
  • forbrukn911.jpg
    forbrukn911.jpg
    81.6 KB · Visningar: 234
FZ1 skrev:
...Och Biltema helsyntet 5W-50, den skitar ned.

Ehhh... ser INGET om bemängning av partiklar i nåt av diagrammen, ej heller någon Biltemaolja - Micke: Var fick du DEN kommentaren ifrån?
Att olja blir SVART är ju ett kvitto på att den "jobbar", om det var det du menade?
 
FZ1 skrev:
Har faktiskt varit inne på att bänka med olika oljor men det har runnit inne pga att inte ha billig tillgång på dynobänk, får se om det går att göra en deal med Beviks...bifogar del från test i Teknikens värld 12/92

Det har diskuterats i andra trådar och är en fråga/fundering som är lika spånig som att påstå att det är enklare att springa till knäna i sirap än i vatten. Klart som korvspad att lägre oljeviskositet ger lägre motstånd i motorn.

FZ1 skrev:
Och Biltema helsyntet 5W-50, den skitar ned.

Vad är det som inte tvål och vatten kan tvätta bort?
 
FZ1 skrev:
Och Biltema helsyntet 5W-50, den skitar ned.

Var ser du det i "TeknikensVärld" s test....?

KentW
 
Dr.Bike skrev:
Ehhh... ser INGET om bemängning av partiklar i nåt av diagrammen, ej heller någon Biltemaolja - Micke: Var fick du DEN kommentaren ifrån?
Att olja blir SVART är ju ett kvitto på att den "jobbar", om det var det du menade?
Skall se om vi kan reda ut detta.
- Oljetestet är ett tilläg på Flummos inlägg, och har inget med smutsresonemanget att göra. Återkommer i ett inlägg längre ned om detta.

- Min kommentar är ett svar på det lösryckta sitatet från ditt inlägg gällande oljors kocksning, dvs avlagringar i motorn. Och det jag menar är att det inte bara är mineraloljor som kocksar. Utan t.ex. Biltemas 5W-50 som jag av egen erfarenhet vet kocksar väldigt mycket.
Jag har inte undersökt närmare om avsättningarna är förstörda additiver eller oljans oförmåga att bära förbränningsräster eller både och...
 
andersbrink skrev:
Det har diskuterats i andra trådar och är en fråga/fundering som är lika spånig som att påstå att det är enklare att springa till knäna i sirap än i vatten. Klart som korvspad att lägre oljeviskositet ger lägre motstånd i motorn.



Vad är det som inte tvål och vatten kan tvätta bort?
- Om du läser diagrammen nogrannt ser du att ditt resonemang inte håller riktigt, allt är inte svart och vitt i oljans värld. Där syns att 5-30 ger mer effekt utom på toppen där 15-50 ger mer. Kan bero på att oljefilmen inte håller rikigt med 5-30 vid höga varv?

- Har du försökt tvätta bort kocksad olja i en motor med tvål och vatten?
 
FZ1 skrev:
- Om du läser diagrammen nogrannt ser du att ditt resonemang inte håller riktigt, allt är inte svart och vitt i oljans värld. Där syns att 5-30 ger mer effekt utom på toppen där 15-50 ger mer. Kan bero på att oljefilmen inte håller rikigt med 5-30 vid höga varv?

Eftersom vi inte har tillgång till de exakta förutsättningarna och omständigheterna för det där testet kan vi bara spekulera om bärighet eller inte. Förmodligen är det som du säger. Det är bl.a. därför jag kör med en relativt "smalbandig" och tjockare olja. Jag anser mig inte ha råd att offra tillförlitlighet för några få hästar extra.

FZ1 skrev:
- Har du försökt tvätta bort kocksad olja i en motor med tvål och vatten?

Ah, du läser även andra trådar än just denna! :) Enda gången jag sett koksad olja innuti en motor var i början av 70-talet när Fuchs sålde riktig skräpolja på den Svenska marknaden och de japanska "högvarvande" bilarna dog som flugor i sot-döden. Det var i den vevan som oljan kom att bli "en modern" olja. Mina gamla Saab 99'a med Triumph-motor var även den drabbad av koksavlagringar. Förmodligen kan man nog se samma sypmtom i gamla BSA/Triumph/Norton-motorcyklar som farfar plockat fram och pytsar i modern (tvättande) olja i. Om det är "mineral" eller "syntet" gör ingen skillnad, de båda tvättar precis lika bra.
 
Back
Top