Statoil vs. Biltema

  • Thread starter Thread starter Scrub
  • Start date Start date
Jag köper en rimligt dyr kvalitetsolja för att jag inte vill behöva fundera över om det var därför kamaxeln eller något lager gick ner sig. Står man inför ett sådant faktum så känns ett par hundra extra per oljebyte otroligt billigt. Man får aldrig reda på om en olja var bra, bara om den var dålig.

Fast när man ändå gett upp hoppet och fordonet är billigt, så verkar det å andra sidan inte som om att Biltemas olja skulle vara lika med aktiv dödshjälp.

Mest skillnad för livslängden gör nog utan tvekan den som kör. Hur varmkör du din hoj?
 
I en olja finns en mängd olika additiv som har till uppgift att ge eller att framhäva olika egenskaper hos oljan. T.ex. sänka friktionen, oxidationshämmande, mm.

Detta gäller alla typer av oljor i princip. Beroende på vilken typ av olja det är (motor, transmission, o.s.v.) tillsätts olika additiv i olika mängd. Dessa har under de senaste tio femton åren utvecklats enormt. Även idag finns det enorma skillnader mellan olika additiv som har samma uppgift. Därav de ibland enorma skillnader som finns mellan olika oljor. Dessa skillnader märks kanske främst vid extrem användning så som racing, men för en normalperson märks skillnaden främst på priset.

Personligen tror jag att det är här som den största skillnaden ligger mellan Biltema och Statoil om nu de använder sig av liknande olja. Så även OM de skulle utgå från samma olja, kan de ha jättestora skillnader i egenskaper om det använder olika typer av additiv och således också stora skillnader i pris...

Dock skulle jag nog vilja påstå att det kan vara värt att lägga ut lite extra pengar på en olja. Man behöver inte köpe den dyraste, men jag skulle inte köpa den billigaste i alla fall. Beror väl iofs på vad den ska användas till, men ändå.
 
ozto skrev:
Så mycket skit som dom säljer på biltema i övrligt så låter det jävligt otroligt om dom just inom oljor som är svårt för konsumenten att testa kvaliten, skulle börja sälja bra grejjer till bra pris.

Min gissning är att oljorna ligger på ungefär samma kvalitetsnivå som deras andra produkter, inget jag skulle hälla i en motor med över 150hk/liter.

Eftersom det är dyrt att testa oljor får man väl nöja sig med att gissa.

Ja de var dagens sanning:

"Så mycket skit som dom säljer på biltema i övrligt så låter det jävligt otroligt om dom just inom oljor som är svårt för konsumenten att testa kvaliten, skulle börja sälja bra grejjer till bra pris"

Biltema kan man handla pånär man med säkerhet vet att produkten man köper där med säkerhet inte kommer att orsaka skador påandra dyrare saker.
 
Färnbo skrev:
Ja de var dagens sanning:

"Så mycket skit som dom säljer på biltema i övrligt så låter det jävligt otroligt om dom just inom oljor som är svårt för konsumenten att testa kvaliten, skulle börja sälja bra grejjer till bra pris"

Biltema kan man handla pånär man med säkerhet vet att produkten man köper där med säkerhet inte kommer att orsaka skador påandra dyrare saker.

Om vi nu går lite mot OT hållet så undrar jag vad du har handlat på biltema om du nu har upplevt dålig kvalite. Visst deras absolut billigaste grejer är ingen hit men om man ex köper den lite dyrare varianten av ex deras verktyg så är de absolut inte skit. Ex så är deras skruvmejselsats 12-156 inte nämnvärt sämre än Bacho/Belzer framförallt inte med tanke på att man kan byta tre gånger så ofta för samma pengar och en ny biltemaskruvmejsel är garanterat bättre än än halvsliten bacho.

Det är samma sak med deras oljor, visst du får inte motul kvalite på oljan men du betalar inte heller för det och frågan är om din motor behöver det då du använder den.

Det som är enskilt viktigast i en olja är att bärigheten i filmen är stor nog för applikationen, om du sedan har en bärighet som är 10 ggr högre än vad som behövs ger det inte mindre motorslitage.

Sen har en ny biltemaolja bättre bärighet än en Castrol som rullat 400 mil så varför inte ha råd att byta olja ofta och därmed alltid ha en olja som är "på topp"

Biltemas mc olja har väldigt bra pris/prestandaförhållande och kommer garanterat inte att orska några motorskador pga bristande kvalite, men vill ni sen ödsla pengar på att hälla Castrol i era maskiner då de kräver det bästa så vassego...
 
Teddy skrev:
Kanske för att ni redan är sponsrade av Motul och inte brytt er om att prova något annat? Nu vet jag inte vad du avser med "tävlingsförare" men om du menar att amatör/hobbyåkare i Sverige genogående använder de dyraste produkterna skulle du nog bli förvånad om du fick veta vad som verkligen skvalpar runt i motor och växellåda på många tävlings- och träningscyklar.
Nej, vi är nog inte sponsrade av Motul någon av oss. Mig veterligen får alla som åker på Motul betala för sig även om det är till rabatterade priser via Motuls återförsäljare, dvs direktspons från Motul "finns" inte.

Jag är nog inte så förvånad över att det finns en massa glada amatörer som håller budgeten genom att köra på billiga oljor. Däremot blir jag väldigt förvånad över alla ras som kan härledas till kylning/smörjning-problematiken på våra banor... Känns som om det fattas något där... Kunskap?
 
Nu när tråden (som vanligt) blivit lite OT kan vi gå in på haveri orsaker.

En av de större motordelstillverkarna (Federal-Mogul) har utrett över 7 000 lager- och motorhaverier i en studie. (Jag har försökt få studien på papper men tyvärr har den inte lämnats ut, så ni får tro vad ni vill om mitt utdrag)

- Nästan hälften av haverierna berodde på någon form av smuts.
- Var sjätte (näst vanligaste) orsak var otillräcklig smörjning härstammande från låg oljenivå, havererad oljepump, igenslammade oljekanaler etc.
- Inget haveri (0%) kunde härledas till oljan där oljekvaliteten och bytesintervall varit enligt tillverkarens rekommendation!

Vad går det då att dra för slutsats?
Byt olja och filter ofta! Om det se'n är fabrikat A eller B har mindre betydelse, lyssna på skrammel, kolla förbrukning, känsla i växellådan.
 
FZ1 skrev:
Vad går det då att dra för slutsats?
Byt olja och filter ofta! Om det se'n är fabrikat A eller B har mindre betydelse, lyssna på skrammel, kolla förbrukning, känsla i växellådan.

Det var intressant.
Skulle du då säga att det räcker med att byta med tillverkarens intervaller, eller ska det bytas oftare? Haynes rekomenderar 1000 mil på min maskin.
 
Sedan kan man ju fundera över om oljekvalitén har något att göra med att det ens finns smuts som kan skada lager eller att oljekanaler blir igenslammade.

Man kan vända och vrida på fakta tills de passar in i det man vill bevisa. :rolleyes:
 
Har inte läst HELA resterande del av tråden utan svarar Peter 80

Peter80 skrev:
Då så...
Om det finns intresse så kan jag försöka få tag på mer fakt om denna kvalitétskontroll.
/Peter
ps. vad har du själv för olja i din hoj?


Jeppelimundo! Ta gärna reda på detta betygssystem, för det är ju precis som Duckie säger annars:
- Uppfyller oljan kravet på en viss nivå och övriga specifikationskrav, så klassas den därefter.
Helt korrekt duckie.
Men jo, det är ju faktiskt så, att det finns grader i helvetet oxå...
Och en del klarar kanske kravet nmed näsan över vattenytan medan andra är skyhögt över.

En tes jag själv änå ite tror gör oljekvalitetens spridning emellan olika oljor särskilt stor.
Trots allt handlar allt om pengar och ingen tillverkare "eldar för kråkorna" i onödan genom att ha världens superduperbästa olja i en viss klass, helt överlägsen sina konkurrenter, och sen inte kunna ta vare sig betalt för det eller heller påstå att den är så otroligt mycket bättre, för då ska den ju uppgraderas...
Ok, specialfallet inträffar när oljan redan ligger i högsta API klass och det inte finns någon högre klass.
Men då är vi tillbaka till det där med att elda för kråkorna...
Så njaeij, jag är tveksam till ett tiogradigt system "inom klassen" s.a.s
Även inom en och samma olja, för SÅ onoggranna tillverkningsmetoder har man inte.
Och för det tredje, hade man det, så är det fraktioner av en procent vi talar om där tillverkaren själv kan bedöma hur han lyckades denna gång.

Jag tror inte han är så dum dock att han berättar detta för konsumenten/kunden, för då kommer till slut ALLA känna sig lurade, och som Duckie säger, då vill alla veta att de fått en SL+++ och inte en SL-
Då har vi fått samma fjoll som det är på olivoljor... :hihi
Hur in i h-te nu något kan vara "extra oskuld" :tuttar ... Beats me!

Vad jag har för olja i mina maskiner?
Biltema Racing.
 
Last edited:
PacMan skrev:
...Skulle du då säga att det räcker med att byta med tillverkarens intervaller,
...eller ska det bytas oftare?...
..På fråga a) svarar jag ja.
..På fråga b) svarar jag ja. Eftersom oljan plockar upp föroreningar och filtret inte tar bort allt blir alltså oljan ganska omgående med partiklar. Säkert inte i skadlig omfattning innan fabriksintervall, men endå. Så jag byter ofta, 200-300mil får räcka. Med så täta byten kör jag på så billig olja som möjligt, det går att köpa t.ex. Q8-advance för 25:-/liter från fat, så fem oljebyten per säsong kostar 375:-!
Tror det är bättre för motorn än ett byte med t.ex. Motul för 600:-
 
FZ1 skrev:
..På fråga a) svarar jag ja.
..På fråga b) svarar jag ja. Eftersom oljan plockar upp föroreningar och filtret inte tar bort allt blir alltså oljan ganska omgående med partiklar. Säkert inte i skadlig omfattning innan fabriksintervall, men endå. Så jag byter ofta, 200-300mil får räcka. Med så täta byten kör jag på så billig olja som möjligt, det går att köpa t.ex. Q8-advance för 25:-/liter från fat, så fem oljebyten per säsong kostar 375:-!
Tror det är bättre för motorn än ett byte med t.ex. Motul för 600:-

*noterar att FZ! kör 1000-1500 mil / säsong!* :hihi :tummenupp

I övrigt håller jag med dig FZ för precis som nån sa tidigare, och EXAKT så ÄR det: Om dyraste oljan har 10x bärigare oljefilm än vad som för ögonblicket krävs, så blir det iaf inga bonusmil eller guldstjärnor för det, gentemot den billiga oljan som inte heller brister. *häpp* Eller som nån klok sa: Blir man MER värlsmästare om man hoppar HÖGT över gällande världsrekordhöjd? Eller räcker det med att ribban ligger kvar?
 
Last edited:
ähh låt de köpa den dyra oljan..

Låt folk köpa den dyra smörjan om de vill. Rör mig inte i ryggen - tvärtom faktiskt. Pengarna bolagen tjänar på den dyra smörjan investeras garanterat åtminstone delvis i FoU av sin olja. Sedan kan jag köpa den i billigare flaska. Andra får gärna betala utvecklingen för min olja, be my guests!!!
 
andersbrink skrev:
Jag funderar starkt på att köpa en Skoda Octavia RS, vore det dumt av mig att köpa en Öststatsbil, en Skoda av alla märken?

offtopic:

En Skoda är idag en mindre påkostad VW, dock samma drivlina motorer chassi osv som används i övriga VW koncernen (men det visste du säkert). Ett bra och tryggt köp med andra ord.

Personligen tycker jag Skoda gör (inkl Octavia) dom fulaste bilarna i VW koncernen, men smaken e ju som baken.
 
FZ1 skrev:
Nu när tråden (som vanligt) blivit lite OT kan vi gå in på haveri orsaker.

En av de större motordelstillverkarna (Federal-Mogul) har utrett över 7 000 lager- och motorhaverier i en studie. (Jag har försökt få studien på papper men tyvärr har den inte lämnats ut, så ni får tro vad ni vill om mitt utdrag)

- Nästan hälften av haverierna berodde på någon form av smuts.
- Var sjätte (näst vanligaste) orsak var otillräcklig smörjning härstammande från låg oljenivå, havererad oljepump, igenslammade oljekanaler etc.
- Inget haveri (0%) kunde härledas till oljan där oljekvaliteten och bytesintervall varit enligt tillverkarens rekommendation!

Vad går det då att dra för slutsats?
Byt olja och filter ofta! Om det se'n är fabrikat A eller B har mindre betydelse, lyssna på skrammel, kolla förbrukning, känsla i växellådan.


Pluggar på LTH och läser just nu en Tribologikurs med stor behållning, med denna äldre gentlemannen som föreläsare.
http://www.marathon.se/nynas/start/article.cfm?Iss_ID=72&Art_ID=433

Från teori till praktik så sammanfattar jag mina intryck hittills att det viktigaste är renlighet och därefter viskositet.

När det gäller renlighet så kan man uppnå fantastiska livslängder om det är riktigt rent. Tyvärr så är den oljan ni köper inte ren, enligt professorn. Nej man får alldeles gratis x-antal miljoner partiklar på köpet med oljan. Åtskilliga tester har gjorts angående olika renlighetskriterier påverkat livslängd hos lager. Motorfilter lär heller inte vara så bra på att fånga partiklarna. Partikar med diametrar mindre än bråkdelar av tvärsnittet av ett hårstrå kommer ändå att vara betydligt större än oljefilmen.

När det gäller kvalitet så har lagertillverkarna "svarta listor" över dåliga oljor. Av olika skäl så vågar man inte offentliggöra dessa, men ett tips är allså att höra med dem så bevisligen testat.

Vad kan man då själv göra. Jo gå till en hydralikfirma och köp ett bra filter som du filtrerar oljan med innan du slår på den i motorn.

Å andra sidan, hur mkt partiklar produceras inte i koppling växellåda?

Lycka till!
 
ah17 skrev:
Å andra sidan, hur mkt partiklar produceras inte i koppling växellåda?

Lycka till!
Dessutom är det så, att det i en mc-olja tillsätts en massa ämnen för att koppling mm skall fungera ordentligt. I en bil, som har torrkoppling, är det betydligt mycket enklare...
 
AH17:Kul att se att även du träffat Bo.
Jag läste in delar av tribologin via Luleå, och har därefter önskat cyklonfilter på våra motorer! Då skulle man öht nästan aldrig behöva byta olja heller!
De renar ju ner till nån mikron, eller mindre medan de bästa pappfiltren tar som bäst 5 mikron.
Lycka till med de roliga studierna!
 
Buspojke skrev:
Dessutom är det så, att det i en mc-olja tillsätts en massa ämnen för att koppling mm skall fungera ordentligt. I en bil, som har torrkoppling, är det betydligt mycket enklare...
I mc- och racingoljor tillsätts det inte massa ämnen, möjligtvis högre värden av zink och fosfor, därav att de oljorna inte alltid klassar in i de högsta API/ACEA som har restriktioner bl.a. där. Däremot tillsätts inga glidmedel typ PTFE, men det är inte så vanligt bland biloljor heller för den delen.

Att kopplingen klibbar eller slirar har med additivens kvalitet att göra, inte att det inte finns tillsat en massa ämnen. Detta oavsätt om det är en bil- eller mcolja.

Som sagt bilen har torrkoppling men även växellådan är separatsmord (på de flesta i alla fall) därför mindre försmutsning och nedbrytning av oljan. Oftast går även biloljan inte lika varmt. Alltså längre bytesintervall, enligt mitt sätt att se...
 
Scannat från "Forced induction performance tuning", bara för att sätta fart på diskussionen. :rolleyes: Och för att göra reklam för boken kanske? :tummenupp Så... Någon som har bromsbänkspapper på sin motor med flera olika oljor? Eller har ni inte tänkt på det? :tungan

VISCOSITY AND HORSEPOWER

For example, my usual oil of choice for road engine s is Mobil l, 5W-50 grade viscosity. It provides a very high level of engine protection first and foremost. There are one or two other oils about which are similar, or even marginally superior in this regard, but they are not so readily available and they are considerably more expensive. AIso, these are down on power and show increased fuel consumption. The horsepower king, while still providing adequate engine wear protection is the OW-40 grade of Mobil l. As you can see in Table 20.1, when tested against a large number of oils, including some with lower viscosities, it was a clear winner. In comparison with Mobil l 5W-50 it has slight fuel economy benefits, too, in the order of 1-1.5% under highway cruise conditions. Therefore, when it is maximum hp that I am after OW-40 tri-synthetic is the grade I choose. However, it allows slightly more engine wear than 5W-50 and if the power advantage is to be maintained it has to be changed more frequently as it thickens up more rapidly because of a significantly higher evaporation rate.
In recent times the idea has been that low viscosity oil, being thinner, will always help an engine make more hp. However, viscosity is only half of the picture - friction modifiers are the other half. You would think that a light oil would always guarantee a hp benefit but, as you can see when you compare the two Castroi products, that isn't the case. The thicker lOW-60 Castroi R synthetic made more maximum power than most of the oils tested, while its thinner sibling was close to the bottom in overall hp. Clearly, if we are looking to gain hp from a particular type of oil, then there is more to it than simply choosing one with a very low viscosity.

Table 20.1. Synthetic OH Horsepower Comparison

Mobil l, Shell Helix Ultra, Castroi R, Amsoil, Mobil l, *Royal Purple, BP Visco, Castrol SLX
5W-50 5W-40 lOW-60 lOW-40 OW-40 5W-40 OW-30
Rpm
3000 143.2 144.8 140.5 141.2 142.9 140.7 139.8 138.6
4000 202.9 201.3 203.6 203.2 202.4 202.5 202.3 201.2
5000 263.1 262.5 262.4 262.5 266.6 262.8 261.5 260.8
5700 290.4 290.0 293.3 290.7 297.4 294.0 289.9 289.7
6200 304.3 303.5 306.5 305.6 311.2 308.7 303.6 305.1
7000 280.7 278.9 282.7 281.4 288.1 284.5 279.1 282.4

*Royal Purple does not state a viscosity rating, but lab testing shows it to be in
the OW-20 to OW-30 range.
 
Inte alls otroligt Flummo. De där effektskillnaderna är HELT normala!
Många vill ha en tjock olja bara för att motorn ska gå tyst.
Men de förlorar massa hästar på köpet!
Strömningsmotstånd, Pumpningsmotstånd samt friktionen i lager växer lavinartat med högre viskositet.
Nu har jag inte studerat tabellen närmare men tyckte vid en anblick att det kanske var lite väl stora differenser, men jag kollar igen senare.
Racingstall kör gärna med så tunn olja som MÖJLIGT. (obs inte så tunn som FINNS, utan MÖJLIGT) Det är en j-la skillnad det!
"Som möjligt" KAN alltså innebära en olja med SAE50 i topp iaf.

Men som sagt: Helt normalt annars med effektskillnaderna oljorna emellan.
 
Last edited:
Back
Top