Startproblem med "halvvarm" motor

• Thread starter Thread starter LED
  • Start date Start date

LED

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
VFR 800 '01
Under hösten så har jag haft ett underligt problem.
Scenen är en kall och mörk garage uppfart klockan 05:00.

Jag startar som vanligt, full choke och ett, eller två tryck på startknappen. Inga problem.

Jag kör sedan ner till Statoil, ca 1500 meter, tankar och skall sedan köra därifrån. Då inträffar det underliga. När jag trycker på startknappen så viner startmotorn som inte verkar vara fysiskt förbunden med motorn. Ett par försök och sedan brukar den starta. Samma sak inträffade i förrgår när jag skulle byta olja. Startade och varmkörde med choken utdragen, sedan dog motorn när jag minskade choken utan att möta upp med gasen. När jag sedan skulle starta så kom ovanstående fel igen, "som en kär gamml vän". Ett par tre försök med vinande startmotor så vaknade motorn till liv igen.

Är det kolen i startmotorn?

Hur ser din startmotorkoppling ut, är det en startmotorsolenoid som ska slunga ut startmotoraxeln mot en startkrans eller är det en rullagrad startmotorkoppling?

Är batteriet halvsegt kan en startsolenoid inte få tillräckligt med kräm att fixa ingreppet, men annars om det är en rullagrad (eller av "rachet" typ) startmotorkoppling - är den nog lite sliten och halvsnasig.

Hade exakt samma problem med bilen! fick byta startmotor....5papp!!! ouch! :mad:

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph