Honda VTR 1000 F - startproblem

Första att göra imorgon då jag är barnfri. Ska bara googla mig fram hur jag går tillväga sen återkommer jag med svar gällande laddspänningen om de är det som krånglat! ??
Det är enkelt. Mät spänningen på batteriet(Volt-likström) när motorn är igång. Anteckna uppmätta värden vid tomgång, 3000 rpm, 6000 rpm etc och återkoppla hit.

hej
bytt tändsrift ? till vad ?fabrikat?
bytt batteri 12v 10ah ? vilket fabrikat. cca ,,,,,,,, varför frågar jag,
jo,,, ex köpte nya brisk stift ,hojen startade inte tände inte , satte tilbaks ngk stiften som satt i innan bytet brrraaak o startade jaaaaa gillar ngk,,.,,,,,,,,,,
batteri cca cold crank amp är det viktigaste på batteriet, större motor, färre cylindrar ,hög komp . V2,,
desto viktigare blir det med mycket startström....
säjer en del om det nya batteriet(om du nu inte har laddningsproblem)
(om det är ngk stift så kolla elektrod gapet ,ev minska till 0.5 0.6 (startar lättare)

hej
bytt tändsrift ? till vad ?fabrikat?
bytt batteri 12v 10ah ? vilket fabrikat. cca ,,,,,,,, varför frågar jag,
jo,,, ex köpte nya brisk stift ,hojen startade inte tände inte , satte tilbaks ngk stiften som satt i innan bytet brrraaak o startade jaaaaa gillar ngk,,.,,,,,,,,,,
batteri cca cold crank amp är det viktigaste på batteriet, större motor, färre cylindrar ,hög komp . V2,,
desto viktigare blir det med mycket startström....
säjer en del om det nya batteriet(om du nu inte har laddningsproblem)
(om det är ngk stift så kolla elektrod gapet ,ev minska till 0.5 0.6 (startar lättare)
Läs första inlägget. Det är inget fel på tändstiften. Snälla, riktigt låg nivå.

CCA är intressant men inte i ett läge där batteriet är så dött att displayen slocknar eller att hojen dör när varven sjunker(saktar in inför rondell).

Kul att folk vill hjälpa till men att bara killgissa stjälper bara. Sluta med det. Nu ska det mätas laddspänning.

Caca har nog ganska mycket att berätta om hojars väl och ve. Själv sitter jag och funderar på en annan tråd som lyfte fram sin lösning, jordflätan/kabeln mellan batteri och motor.

Ett vanligt fel på dom är startrelät som brukar ärga inuti, kan ge rätt konstiga fel.

Hej
jaja tegel ,,, jag skrev också ,, om du inte har laddproblem ,
men ok har inget mer att tillföra om det är nån som har ont av tips ,

Last edited:
Det är enkelt. Mät spänningen på batteriet(Volt-likström) när motorn är igång. Anteckna uppmätta värden vid tomgång, 3000 rpm, 6000 rpm etc och återkoppla hit.
Nu har jag mätt spänning på batteriet.

tomgång: 15.65
Ca 3000 varv: 17.15 - 18

ökar för respektive varvtal.

Du kanske åker på ett batteribyte till efter det beroende på hur mycket du kört.

Tack!! Värdena som jag fick är för låga/höga som visar att det är regulatorn som är kass?

kört 5 mil max sen batteribytet.
Alldeles för höga. Normal laddspänning ligger runt 14,5 volt. Ska ligga hyffsat stabilt oavsett varvtal förutom på väldigt låga varv där det kan ligga något lägre.

Att regulatorn brinner upp är också ett vanligt Honda/VTR-fenomen, dom saknar väl kylflänsar om jag inte missminner mig. Så köp inte en likadan ;)
Hm se där! Sitter du på något tips vad/vart man kan köpa bättre än original? ?

Vet inte om detta kan vara en orsak till problemet?
Förra ägaren hade satt in regulator med modellnummer: SH633-12 (se länk till ebay)

Känns som att det är helt fel?

Men sen borde denna fungera istället?

Vet inte om detta kan vara en orsak till problemet?
Förra ägaren hade satt in regulator med modellnummer: SH633-12 (se länk till ebay)

Känns som att det är helt fel?

Men sen borde denna fungera istället?
Kylflänsar är bra, det gör att dom inte brinner upp så ofta, så köp den undre! Förutsatt att det nu är samma kontakt, men det går ju att byta den på hojen om man vill.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla